• Jordfräsen

    Vem vill V ha som statsminister?

    Jag tror de vill ha Jonas Sjöstedt

  • Jordfräsen
    CarinaL26 skrev 2019-01-13 20:16:10 följande:

    Och hur skulle en regering med Sjöstedt se ut i detta läge? Hur skulle ett realistisk alternativ som inte faller vid en omröstning?


    Det är skillnad på vad man vill ha och kan få. Nu var frågan vad man vill ha.
  • Jordfräsen
    Anonym (Jonas så klart:)) skrev 2019-01-13 20:15:39 följande:

    Jag tror att V vill ha Löfven egentligen men inte när sossarna sålt ut sin själ och ska föra högerpolitik och med det låta vänstern stå ute i regnet. Knappast sån deal som de vill se. Att rösta för sin mobbare liksom...

    Jag tror att Jonas beslut är ett riktigt svårt sådant eftersom han nu har makten att fälla.


    Jag tror beslutet i dagsläget är superenkelt. Nej.

    Misstänker att nya förhandlingar startar imorgon.
  • Jordfräsen
    CarinaL26 skrev 2019-01-13 21:16:20 följande:
    Vi sitter i en dålig sits och var bara två alternativ.

    Ett som ur deras synpunkt är illa och ett som är riktigt illa. Just nu verkar de luta åt det senare.
    Nyval är ett tredje alternativ.
  • Jordfräsen
    CarinaL26 skrev 2019-01-13 21:50:31 följande:
    Nyval kommer inte att ge V mer inflytande. SD blir vinnarna även om V också får fler röster. En regering mer inflytande från V får inte i närheten av de mandat som krävs och det vet de om.
    Jo, fler mandat innebär större inflytande. Om t.ex MP och L åker ur så får V mycket mer makt.
  • Jordfräsen
    CarinaL26 skrev 2019-01-13 23:26:37 följande:
    Tillräckligt för att blocka en M-ledd regering?
    V har just nu att välja på att lägga sig platt eller chansa på nyval och hoppas på inflytande. Lägger man sig platt har man noll chans. Vid nyval har man kanske 30% chans till inflytande.


  • Jordfräsen
    Anonym (Hmmmm....) skrev 2019-01-14 11:01:27 följande:
    Nja. 100% säkra blir vi inte förrän de röstar på onsdag. Fram tills dess kan alla ändra sig hit eller dit. Ju.
    Och nu vet vi att de inte kommer rösta på onsdag utan tidigast fredag.
  • Jordfräsen
    Themis skrev 2019-01-14 22:06:15 följande:
    Mesar.

    Skjut inte upp till morgondagen det du kan bränna av redan idag!
    Asen har nu lyft lön i 4,5 månader utan att prestera ett skvatt.
  • Jordfräsen
    Themis skrev 2019-01-14 22:20:46 följande:
    Nåja, de har nog snackat och slitit sitt hår en hel del faktiskt.

    Men det roliga är ju att Sverige, dvs alla myndigheter, trots allt fortsätter att fungera (eller vad man nu ska kalla det, vissa är väl inte klockrena men ändå).

    Jag tycker vi kunde halvera antalet riksdagsmän, det vore en bra besparing.
    Frågan är om vi behöver någon regering. Vi klarade ju att få igenom en budget utan.
Svar på tråden Vem vill V ha som statsminister?