• JohannaSaGo

    2,5åring slår oss vid frustration

    Hej! Vet att det finns så många delade åsikter och metoder på detta. Men önskar höra tips från er med liknade sits :)

    Sonen har sen flera månaders tid tillbaka börjat slå oss föräldrar i ansiktet när han blir extremt arg på oss eller frustrerad. Det hände mer förr när han inte kunde sätt ord på hur han kände. Så det händer rätt sällan nu. Men jag undrar liksom vid vilken ålder era barn förståtr att man absolut inte får slåss hur arg man än blir?

    Ett ex är ikväll..

    Vi är.på julgransplundring i en kyrka som startar med lek och dans. Där finns även en lekhörna som sonen fastnar för. Efter 30min ska kyrkan låsas och vi alla ska vidare till glassbuffe och tomtebesök i en sal brevid kyrkan.

    Sonen börjar direkt säga nej nej.. inte glass.. leka här.

    Men sen när han börjar fatta att vi ska gå till en glassbuffe så blir han jätte glad och hoppar upp i min famn.

    Besvikelsen sen när jag talae om för honom att vi ytterligare en gång till måste ta på kläder och skor gör honom så arg.

    Sittandes i min famn så skriker han nej och ger mej en lavett.

    Jag tittar honom djupt i ögonen och säger "Aj. Mamma får ont. Inte göra så"

    Varpå han tar sats för en ny lavett. Återigen säger jag "sluta. Mamma blir ledsen lägg av. Man får inte slåss " samtidigt som jag försöker få honom att tänka på glassen som väntar. Att vi måste skynda till tomten osv..avleda honom..Dwt hjälper inte. Och en 3e gång tar hans sats med sin arn och jag kramar honom tätt mot mig ocj tröstar han så att han samtidigt inte ska komma åt mitt ansikte. Eftwt det slutar han. Lugnar ner sig. Och jag säger typ att "mama fick ont gubben. Inte slåss.. kom så äter vi glass "

    Flera föräldrar titrar på oss som om min son är aggressiv och med en dömande blick. Som om deras barn aldrig skulle göra sådär.

    Och vi hade sen en underbar kväll tillsammans med glatt humör

    Senare på kvällen berättar min man för mig att han tkr jag borde vara mer bestämd genom att åtminstone parera slagen så sonen inte ens ska kunna ta slå mitt ansikte, lägga ner honom på golvet eller hålla fast hans arm.

    Vi ser helt klart olika på detta men jag vet ju inte vad som är rätt..

    Hjälper det med endast ord och "låta sonen slå mig" . Kommer han förstå tillslit? Hur gamla har era barn varit när dom slog er sista gången?Vill inte att han ska slå mig om flera år som 10åring liksom. Vad är det rätta sättet?

  • Svar på tråden 2,5åring slår oss vid frustration
  • Anonym (Tvåbarnsmamman)

    Förstår situationen. Jag har en 1,5 åring som kan bitas och slå vid frustration.

    Barn i dessa åldrar har ingen impulskontroll. Och de vet att en inte ska slå/bita osv när vi sagt det otalt med ggr.

    Men när de kommer på att en insta ska göra så, så har de redan gjort det som inte ska göras.

    Det jag fått reda på när jag själv funderat över vad vi ska göra när hen bits är just att: att jag inte ska bli arg, eller skamma henom för det på något vis.

    Utan hellre avvärja slaget/bitandet så det inte sker.

    Detta beteende brukar även försvinna när barnet kan sätta ord på sina känslor.

    Så att prata med barnet om känslorna man tror denne upplever när frustrationen uppstår kan ju bygga grund för att kunna prata om det framöver. Sätta ord på känslan istället för att agera ut den fysiskt.

    Det är ju starka viljor i dessa små liv. Och de vill så mycket. Helst ska det ske på en gång. De behlver få känna att de har möjlighet att påverka sin livssituation. Att man kanske bjussar på att få leka en stund där så kanske de bjuder tillbaka på att vara tillmötesgående vid påklädningen osv. Ett samspel. Ge och få. Det brukar underlätta våra dagar. Att jag ser henom i det som är viktigt/roligt och låter barnet få utforska det. Då går det som jag behöver få gjort mycket smidigare. Sätter inte emot på andra saker som ?måste? göras om jag låtit hen få ha lite inflyftande i livet. Bjussa där det går att bjussa liksom.

    Upplever det som mycket bättre pga detta.

  • JohannaSaGo

    Men det är så svårt när man får alla möjliga olika sätt att hantera detta på. Allt från att säga ifrån på skarpen till att bara parera och inte "skamma" barnet. 


    Jag vet att detta kan var en fas också. 


    Sonen har egentligen bara slagit pappa förut på det sättet. Kanske för att pappa är den som säger ifrån på skarpen, medans jag bara "aja baja" och inte klarat av att bli "arg" liksom.

    Så efter denna incident i kyrkan så har sonen försökt slå mig säkert 5-6 gånger. Det är som att han triggades igång av att jag faktiskt nu säger ifrån. 

    Första gången var dagen efter kyrkan, då försökte han slå mig, och jag parerade och sa Nej, man får inte slåss, då får mamma ont. osv osv.  Då blev han nästan gråtfärdig och vi kramades istället och jag tröstade han för han var så upprörd. Kan liksom inte neka honom det. han var bara trött och frustrerad. (det anses väl inte som belöning som många skrev liknande om glassen)


    Kan det vara ett tecken på att han nu även vill testa mig? Eller har  jag gjort fel och sabbat våran fina relation där han aldrig förut slagit mig såhär =( 

Svar på tråden 2,5åring slår oss vid frustration