• Luisa 123

    Umgås med prostituerade

    Jag och min man har varit gifta i 18 år, gifte mig när jag var 19. Vi har 2 barn varav ett med en funktionsnedsättning. Livet har haft sina upp och nedgångar som för alla men sista två åren har varit tuffa. Min man har lidit av depressioner och tagit en del dumma beslut. Jag drar ett tungt ansvarslass i hemmet

    Jag har ett bra jobb med en god lön men extremt tuffa arbetsförhållanden. Jag arbetar i dag 100 procent och studerar 50 procent på avancerad nivå universitetsstudier för att få en annan roll inom mitt yrke. Jag har lyckats få ett nytt jobb och börjar i april men livet är hektiskt. Nu fick min man ett erbjudande om att gratis få följa med en vän utomlands i 10.dagar. Jag unnar honom det då han aldrig rest utan familj, det har inte funnits tillfälle för Någon av oss. Det enda molnet på himlen är att vännen som han ska åka med har en historia av att festa mycket och jag vet att han tidigare köpt prostituerade. Jag vill dock inte förstöra den här möjligheten men detta fanns i bakhuvudet

    Nu har jag pratat med min man som berättar att mina farhågor stämmer vännen köper kvinnor och dricker. De är fyra personer och alla utom min man köper kvinnor. Dock är han med dem ute och det sitter kvinnor vid deras bord. Han pratar med dem och de har sagt att han är den första som de sett som inte köper någon . Vännerna tar med sig kvinnor hem. Jag är ledsen och känner avsky för hela situationen. Min man säger att han inte kan bestämma över sina vänner och inte heller sitta själv på hotellet. Han menar att han aldrig skulle köpa någon men det inte varför jag behöver vara arg för att de festar ihop. Vad tänker ni?

  • Svar på tråden Umgås med prostituerade
  • Anonym (...)

    Om han tycker det är fel borde han lämna sällskapet. Han kan såklart njuta av sin semester de sista dagarna ändå, men i hans sits hade jag gjort klart vad jag anser om deras beteende och i värsta fall offrat de vänskaperna.

  • Anonym (tänk)
    Luisa 123 skrev 2019-01-13 22:38:55 följande:

    Jag och min man har varit gifta i 18 år, gifte mig när jag var 19. Vi har 2 barn varav ett med en funktionsnedsättning. Livet har haft sina upp och nedgångar som för alla men sista två åren har varit tuffa. Min man har lidit av depressioner och tagit en del dumma beslut. Jag drar ett tungt ansvarslass i hemmet

    Jag har ett bra jobb med en god lön men extremt tuffa arbetsförhållanden. Jag arbetar i dag 100 procent och studerar 50 procent på avancerad nivå universitetsstudier för att få en annan roll inom mitt yrke. Jag har lyckats få ett nytt jobb och börjar i april men livet är hektiskt. Nu fick min man ett erbjudande om att gratis få följa med en vän utomlands i 10.dagar. Jag unnar honom det då han aldrig rest utan familj, det har inte funnits tillfälle för Någon av oss. Det enda molnet på himlen är att vännen som han ska åka med har en historia av att festa mycket och jag vet att han tidigare köpt prostituerade. Jag vill dock inte förstöra den här möjligheten men detta fanns i bakhuvudet

    Nu har jag pratat med min man som berättar att mina farhågor stämmer vännen köper kvinnor och dricker. De är fyra personer och alla utom min man köper kvinnor. Dock är han med dem ute och det sitter kvinnor vid deras bord. Han pratar med dem och de har sagt att han är den första som de sett som inte köper någon . Vännerna tar med sig kvinnor hem. Jag är ledsen och känner avsky för hela situationen. Min man säger att han inte kan bestämma över sina vänner och inte heller sitta själv på hotellet. Han menar att han aldrig skulle köpa någon men det inte varför jag behöver vara arg för att de festar ihop. Vad tänker ni?


    Hej ts! Jag förstår att du måste ha det tufft med anledning av de olika yttre påfrestningar du beskriver. Du försöker få tillvaron att gå ihop, och du kämpar för att kunna ta ytterligare ett steg i ditt arbete. Du och din man har två barn varav ett med en funktionsnedsättning. Du drar ett tungt lass hemma.

    Nu har denna möjlighet till resa kommit upp för din man och du känner dig orolig och du känner dig ledsen och känner avsky inför att hans vän/vänner köper kvinnor. Det förstår jag.

    Hur ser er relation ut i övrigt? Förutom att det låter som om du får ta mycket ansvar? Litar du på din man?

    Hur nära är denna vän/vänner din man? Har de festat ihop tidigare? Hur lever denna vän (och de andra männen) till vardags när de inte reser ihop med din man?

    Du skriver att din man lidit av depressioner och tagit en del dumma beslut tidigare. Jag vet inte vad för slags dumma beslut det rör sig om, eller om du vill berätta mer om det, men känner du dig orolig över att något av de dumma besluten kan hända igen?

    Jag tänker att om han säger att han inte kan bestämma över sina vänner så är det en sak, var och en ansvarar för sina handlingar. Men om han tycker att det är fel så kan han göra en tydlig markering om att han inte tycker att deras beteende är ok. Han behöver inte alls sitta med vid bordet när dessa vänner normaliserar köp av kvinnor.

    Den högsta önskan hade ju varit att dessa fyra män aldrig hade känt behov av att köpa kvinnor. (Att köpa en kvinna för sex är ju inget ömsesidigt eller mellan två njutande människor såsom jag ser det) Men jag vet att det är vanligt förekommande och det i alla samhällsklasser. Tyvärr.

    Din man borde kanske se över vänskapen med sin vän?

    Om detta förekommer på kvällarna och han inte tycker om det så låter det som om resan är ångestfylld för honom.

    Jag tänker att det är svårt för dig att tala för din man. Han är ju en egen vuxen individ som får ta ansvar. Du har redan en pressad tillvaro hemma och du måste få kunna känna sinnesro och själv få kunna må bra och inte behöva gå runt och oroa dig för andra hela tiden ?

    Allt gott och hoppas det ska ordna upp sig till det bästa för dig/er. Kram
  • Anonym (n)

    Jag förstår verkligen precis vad du menar. Gör dom detta precis varje kväll på resan?

    Hans vänner har fruktansvärd kvinnosyn och är helt motbjudande. Men eftersom han redan är där så tycker jag han verkar hantera det hyffsat okej. Sitta med men inte köpa och sen gå hem. Jag hade inte velat att min kille skulle vara ensam varje kväll. Men sen inte åka med nästa gång faktiskt, där hade jag sagt stop. 

  • Meriall

    Om resan handlar mest om att köpa sex och umgås med dessa kvinnor istället för att umgås som vänner med varandra låter det inte som en rolig eller avslappnande resa för honom att åka på.

  • Luisa 123

    Tusen tack för era svar. När resan kom på tal kände jag olust då jag vet om en av killarnas historia, dock tänkte jag att det inte behövde vara så då de händelser som jag vet om hände för länge sedan. Jag vill unna min man en resa då han varit deprimerad. De dåliga val min man gjort tidigare har varit kopplade till dåliga ekonomiska beslut, impulsbeslut men som ledde till bristande förtroende. Känner mig så kluven i allt. Alla killar har tagit med sig tjejer till hotellrummet. De är män som jag känt länge men då vi sen 10 år bor långt ifrån varandra så träffas vi sällan och då hela familjer då de har familj och barn. De befinner sig i ett land där prostitution är väl utbrett men kan knappast vara lagligt. Jag önskar nästan att polisen knackar på dörren. Hela situationen är absurd och de största förlorarna är självklart kvinnorna. Kan man leva med någon om man har så olika syn på dessa viktiga värden,? Känner mig så besviken

  • Anonym (Urk)
    Luisa 123 skrev 2019-01-13 22:38:55 följande:

    Jag och min man har varit gifta i 18 år, gifte mig när jag var 19. Vi har 2 barn varav ett med en funktionsnedsättning. Livet har haft sina upp och nedgångar som för alla men sista två åren har varit tuffa. Min man har lidit av depressioner och tagit en del dumma beslut. Jag drar ett tungt ansvarslass i hemmet

    Jag har ett bra jobb med en god lön men extremt tuffa arbetsförhållanden. Jag arbetar i dag 100 procent och studerar 50 procent på avancerad nivå universitetsstudier för att få en annan roll inom mitt yrke. Jag har lyckats få ett nytt jobb och börjar i april men livet är hektiskt. Nu fick min man ett erbjudande om att gratis få följa med en vän utomlands i 10.dagar. Jag unnar honom det då han aldrig rest utan familj, det har inte funnits tillfälle för Någon av oss. Det enda molnet på himlen är att vännen som han ska åka med har en historia av att festa mycket och jag vet att han tidigare köpt prostituerade. Jag vill dock inte förstöra den här möjligheten men detta fanns i bakhuvudet

    Nu har jag pratat med min man som berättar att mina farhågor stämmer vännen köper kvinnor och dricker. De är fyra personer och alla utom min man köper kvinnor. Dock är han med dem ute och det sitter kvinnor vid deras bord. Han pratar med dem och de har sagt att han är den första som de sett som inte köper någon . Vännerna tar med sig kvinnor hem. Jag är ledsen och känner avsky för hela situationen. Min man säger att han inte kan bestämma över sina vänner och inte heller sitta själv på hotellet. Han menar att han aldrig skulle köpa någon men det inte varför jag behöver vara arg för att de festar ihop. Vad tänker ni?


    Jag fattar faktiskt inte varför han umgås med människor som har den människosynen.
  • Anonym (Urk)
    Luisa 123 skrev 2019-01-14 11:23:30 följande:

    Kan man leva med någon om man har så olika syn på dessa viktiga värden,? Känner mig så besviken


    Jag kan inte det, men det är ju olika.
  • Anonym (Jenn)

    Han är bara ansvarig för sina egna handlingar.  Jag tycker han hanterar det korrekt.
    Har själv varit på resor med kompisar och kollegor som varit otrogna när dom har man och barn hemma men jag lägger mej inte i andras moral eller handlingar.

  • Luisa 123

    Jo men jag tror jag känner så starkt för det är prostitution. Hade det handlat om otrohet är det annorlunda. De har prostituerade i rummet, det är omoraliskt men också olagligt i landet med stränga straff. Han sover där, vad ska han säga om polisen knackar på? Jag var inte med på det fungerar kanske inte.

Svar på tråden Umgås med prostituerade