• Anonym (Nyfiken)

    Är det okej att ge barnen samma namn?

    Tänk er denna situation;

    Person 1 har sedan länge sagt att denne ska ge sitt barn av ett visst kön ett visst namn, vilket person 2, som är en väldigt nära släkting, vet om. Person 2 bestämmer sig sedan att denne också vill ha det namnet.
    Person 1 blir gravid och tänker fortfarande på samma namn, men får missfall. Person 2 är också gravid och har bestämt sig för att barnet ska få det namnet.

    Dilemmat; Tycker ni att det då är okej att person 1 när denne blir gravid på nytt långt efter person 2 också ger sitt barn samma namn som person 2 redan gett sitt barn?
    Eller ska person 1 skita i det trots att hon sedan länge velat ha namnet och istället välja ett som inte känns rätt?

    Hoppas det inte blev krångligt.
    Frågan är inte vem som gjort fel utan om det alltså är okej ifall person 1 som velat ha namnet före ger sitt barn namnet, trots att person 2 hann få ett äldre barn som fick det namnet?

  • Svar på tråden Är det okej att ge barnen samma namn?
  • Anonym (Tjo)

    Jag tycker det är okej, min kompis har någon/några (vet inte om det är en eller fler) i hennes släkt som har samma namn som henne. Och om denna person verkligen känner att namnet är rätt, så är det klart att man ska kunna ta det namnet. 

    :)

  • Anonym (xXx)

    Men det klart person 1 fortfarande kan döpa barnet till det namnet.

  • sextiotalist

    Man äger inte ett namn. I vår släkt är det vissa namn som är mer frekvent förekommande och ingen som surar för det.
    Även inom vänkretsen så finns det vissa namn som förekommer flera gånger. Jag har väldigt svårt att förstå detta fenomen, att man inte får ge sitt barn ett namn bara för att någon annan hade tänkt sig detta.

    Om man vill ha ett namn "hemligt", så håll tyst om det. 

  • sextiotalist
    8992 skrev 2019-01-14 08:35:52 följande:

    Enligt mig så har person 2 gjort fel från början. Hen har ju snott namnet från person 1. Helt ok för person 1 att använda namnet men personligen hade jag valt ett annat


    Hur kan man sno ett namn?
  • neverpreggo

    Självklart ska nr 1 få döpa sitt barn till ett namn som hen tyckt om länge.


     

Svar på tråden Är det okej att ge barnen samma namn?