• Anonym (Sårad)

    Lögner och alkohol

    Hej.

    Jag har en pojkvän som jag haft i ca ett år och vi har bott tillsammans i tre månader. Han har alltid haft problem med alkohol och tappar all kontroll plus att han inte tänker när Han dricker. Senaste tre månaderna har han bara försvunnit i ett dygn och hör inte av sig, telefonen stängs ofta av på kvällen. Det är både på helger och vardagar som detta sker. När han kommer hem ångrar han sig alltid och är ledsen. I lördags hade Han druckit på dagen och sen skulle han åka och köpa glass till mig och sa ?jag åker snabbt till affären och sen kommer jag hem direkt jag lovar?. Hans telefon stängdes av efter jag ringde honom, sen på sen eftermiddag dagen efter skrev han att han var hemma (jag jobbade). När jag kom hem bad jag om att få se hans telefon (aldrig tidigare kollat eller sett vad han har) men han totalvägrade. Han vägrade säga vart han hade varit och sedan efter nån timme säger han att han varit hos en killkompis och druckit. Men kändes inte som han sa sanning och efter en lång diskussion kommer de fram att han han varit hos en tjejkompis och sovit där. Varför ljuger han om något sånt? Mår så jävla dåligt och det var tillräckligt jobbigt att han för 10e gången försvunnit i ett dygn men att sen få höra att han åkt till en tjejkompis en timme efter han åkte för att handla glass så vi kunde ha myskväll krossar mig. Jag är så ledsen och känner mig hjälplös, även fast jag älskar honom vet jag inte om detta kan fortsätta, han har sagt att han ska sluta dricka men samtidigt är det inte första gången han säger det... överreagerar jag?

  • Svar på tråden Lögner och alkohol
  • tankfull

    Ibland blir man ju bara lite matt. Ta och läs igenom vad du skrivit. Känns det rimligt att fortsätta ett sånt förhållande? Det kommer aldrig, aldrig bli bättre hur mycket du än önskar det. Bara lämna honom och se aldrig tillbaka.

  • CitronTulo

    Skona dig själv från detta gumman!! Han har redan visat att han absolut inte är något att ha! Det är inte ett okej beteende han har mot dig och det lär inte bli bättre.
    Du skriver att du älskar honom.. men du behöver älska dig själv tillräckligt mycket för att inte finna dig i att någon behandlar dig på det här viset!

  • TriC

    Varför inleder man ett förhållande med en alkoholist? 
    För denne kommer alkoholen alltid vara nummer 1. Alkohol för en alkoholist går före både partner och barn. Så illa är det. 

  • Anonym (Spring!)

    Spring fort därifrån!

    Du kommer aldrig kunna vinna över en alkoholist. Alkohol kommer alltid vara prio ett. ALLTID.

    Jag var gift med en alkoholist i 15 år och det blev bara värre med tiden.

    Spring fort därifrån innan du fastnar i medberoende!

  • Anonym (Sårad)

    Jag förstår er, har varit svårt för mig att förstå om det är jag som överreagerar eller om de faktiskt är så att han behandlar mig illa... jag har haft ganska mycket problem med trygghet osv tidigare och försöker därför ofta hitta ursäkter problemen att det är mitt fel att jag överreagerar osv. Tidigare såg jag tendenserna av vad som hände när Han dricker (tidigare innan han träffa mig drack han minst 1-2 starköl varje dag men det fick jag inte Veta förrän senare men när jag fick Veta kunde jag inte acceptera det). Bad honom sluta och nu när vi flyttade ihop så blev de bättre också stundvis. När han inte dricker är han världens finaste men när han dricker släpper han allt. Som nu fick han en flaska wiskey av några nära till honom och han kunde inte hålla sig. Han vet själv inte vad som gör att han dricker men han vet att det skadar både mig och honom...

  • TriC
    Anonym (Sårad) skrev 2019-01-14 10:48:30 följande:

    Jag förstår er, har varit svårt för mig att förstå om det är jag som överreagerar eller om de faktiskt är så att han behandlar mig illa... jag har haft ganska mycket problem med trygghet osv tidigare och försöker därför ofta hitta ursäkter problemen att det är mitt fel att jag överreagerar osv. Tidigare såg jag tendenserna av vad som hände när Han dricker (tidigare innan han träffa mig drack han minst 1-2 starköl varje dag men det fick jag inte Veta förrän senare men när jag fick Veta kunde jag inte acceptera det). Bad honom sluta och nu när vi flyttade ihop så blev de bättre också stundvis. När han inte dricker är han världens finaste men när han dricker släpper han allt. Som nu fick han en flaska wiskey av några nära till honom och han kunde inte hålla sig. Han vet själv inte vad som gör att han dricker men han vet att det skadar både mig och honom...


    Du kommer inte lyssna på råden du får här, så jag förstår inte varför du öht skrivit. Du kommer stanna. Bli medberoende. Kanske psykiskt och fysiskt misshandlad. 

    Kommentaren du skrivit visar tydligt att du inte förstår. 
  • AndreaBD

    Du är redan medberoende. Du hittar på massor med ursäkter för hans beteende. Och det ÄR illa. Varför är du ihop med honom? Och varför tror du att han bara kan sluta för att ni flyttat ihop? Det klarar han nog inte utan vidare. Han är antagligen ganska djupt nere i träsket. Men varför ska du låta dig dras ner dit också?

  • Anonym (Sårad)
    TriC skrev 2019-01-14 11:39:37 följande:

    Du kommer inte lyssna på råden du får här, så jag förstår inte varför du öht skrivit. Du kommer stanna. Bli medberoende. Kanske psykiskt och fysiskt misshandlad. 

    Kommentaren du skrivit visar tydligt att du inte förstår. 


    Nej jag skrev kanske lite klantigt, det jag menar är att tidigare har det varit så att jag försökt hitta ursäkter med alla pojkvänner för jag alltid ansett mig som otillräcklig, nu har jag kommit fram till att detta inte är okej men samtidigt kunde jag inte släppa det helt utan att verkligen veta att det faktiskt inte är mina tankar som gör det värre utan att de faktiskt är så illa som det är för mig... därför skrev jag för jag behövde veta att jag inte överreagerar. Jag skrev att jag förstår vad ni skriver för det är exakt så jag känner, sen försökte jag bara förklara varför jag stannat så länge som jag faktiskt gjort. Jag har varit blind men nu ser jag och tack vare era råd förstår jag att jag faktiskt har rätt!
  • Anonym (Sårad)
    AndreaBD skrev 2019-01-14 11:41:55 följande:

    Du är redan medberoende. Du hittar på massor med ursäkter för hans beteende. Och det ÄR illa. Varför är du ihop med honom? Och varför tror du att han bara kan sluta för att ni flyttat ihop? Det klarar han nog inte utan vidare. Han är antagligen ganska djupt nere i träsket. Men varför ska du låta dig dras ner dit också?


    Tidigare har jag hittat ursäkter och förklaringar men inte nu, jag inser verkligen att detta är fel och jag förtjänar så mycket bättre. Som jag skrev till förra personen så skrev jag lite klantigt och oklart på svaret...
  • AndreaBD
    Anonym (Sårad) skrev 2019-01-14 12:02:12 följande:
    Tidigare har jag hittat ursäkter och förklaringar men inte nu, jag inser verkligen att detta är fel och jag förtjänar så mycket bättre. Som jag skrev till förra personen så skrev jag lite klantigt och oklart på svaret...
    Okej, men du har en bit kvar, kanske ganska långt. Det kan vara bra att gå i terapi. Ofta ligger det något i barndomen som gör att man dras till fel män. Du har inte en förälder med alkoholproblem, eller? Det kan även vara annat än alkohol. Men oavsett - precis som man inte ska behöva hjälpa sina föräldrar - de är vuxna - så ska man inte behöva hjälpa sin partner. Han är också en vuxen människa och om han inte är tillräckligt stabil för en relation i nuläget, så ska han lösa sina problem först och ha en relation när han är redo för det. Och det finns andra män.
  • Anonym (Sårad)
    AndreaBD skrev 2019-01-14 12:49:12 följande:

    Okej, men du har en bit kvar, kanske ganska långt. Det kan vara bra att gå i terapi. Ofta ligger det något i barndomen som gör att man dras till fel män. Du har inte en förälder med alkoholproblem, eller? Det kan även vara annat än alkohol. Men oavsett - precis som man inte ska behöva hjälpa sina föräldrar - de är vuxna - så ska man inte behöva hjälpa sin partner. Han är också en vuxen människa och om han inte är tillräckligt stabil för en relation i nuläget, så ska han lösa sina problem först och ha en relation när han är redo för det. Och det finns andra män.


    Helt rätt, Jag får verkligen kämpa för mig själv och inse att jag faktiskt är värd någonting riktigt bra. Nej ingen alkohol i bilden hos någon släkting alls men därimot uppväxt i ett hem där mamma blev misshandlad och blev väldigt sjuk efter plus många andra händelser på olika håll, precis som du skriver, tänk att saker från barndomen inte släpper. Det är kanske där problemet ligger i att jag stannat så länge, att jag fick bli vuxen när jag var 11 och ta hand om min syster, bonusbror och mamma och därför har jag stannat så länge som jag har för att jag försöker hjälpa honom. Har gått i terapi sen jag var 13 år olika vändor men de har inte gett tillräckligt för att jag ska vara starkare än någonsin men det har gjort att jag känner mig tillräcklig och att jag kan bli älskad och att jag förtjänar och det är nog därför som jag faktiskt insåg att nej nu är de faktiskt nog. Ja de gör ju det man får bara leta noga efter guldkornen :)
  • Wench85
    Anonym (Sårad) skrev 2019-01-14 13:04:43 följande:
    Helt rätt, Jag får verkligen kämpa för mig själv och inse att jag faktiskt är värd någonting riktigt bra. Nej ingen alkohol i bilden hos någon släkting alls men därimot uppväxt i ett hem där mamma blev misshandlad och blev väldigt sjuk efter plus många andra händelser på olika håll, precis som du skriver, tänk att saker från barndomen inte släpper. Det är kanske där problemet ligger i att jag stannat så länge, att jag fick bli vuxen när jag var 11 och ta hand om min syster, bonusbror och mamma och därför har jag stannat så länge som jag har för att jag försöker hjälpa honom. Har gått i terapi sen jag var 13 år olika vändor men de har inte gett tillräckligt för att jag ska vara starkare än någonsin men det har gjort att jag känner mig tillräcklig och att jag kan bli älskad och att jag förtjänar och det är nog därför som jag faktiskt insåg att nej nu är de faktiskt nog. Ja de gör ju det man får bara leta noga efter guldkornen :)
    Jag beklagar vad du gått igenom. Och det gör mig glad och imponerad att se att du inser att detta inte är rätt för dig. Jag hoppas att kan ta dig ifrån relationen! Våga sök stöd om du behöver!
  • Anonym (Sårad)
    Wench85 skrev 2019-01-14 14:22:57 följande:

    Jag beklagar vad du gått igenom. Och det gör mig glad och imponerad att se att du inser att detta inte är rätt för dig. Jag hoppas att kan ta dig ifrån relationen! Våga sök stöd om du behöver!


    Tack snälla du!
  • AndreaBD
    Anonym (Sårad) skrev 2019-01-14 13:04:43 följande:
    Helt rätt, Jag får verkligen kämpa för mig själv och inse att jag faktiskt är värd någonting riktigt bra. Nej ingen alkohol i bilden hos någon släkting alls men därimot uppväxt i ett hem där mamma blev misshandlad och blev väldigt sjuk efter plus många andra händelser på olika håll, precis som du skriver, tänk att saker från barndomen inte släpper. Det är kanske där problemet ligger i att jag stannat så länge, att jag fick bli vuxen när jag var 11 och ta hand om min syster, bonusbror och mamma och därför har jag stannat så länge som jag har för att jag försöker hjälpa honom. Har gått i terapi sen jag var 13 år olika vändor men de har inte gett tillräckligt för att jag ska vara starkare än någonsin men det har gjort att jag känner mig tillräcklig och att jag kan bli älskad och att jag förtjänar och det är nog därför som jag faktiskt insåg att nej nu är de faktiskt nog. Ja de gör ju det man får bara leta noga efter guldkornen :)
    Okej, du har gått i terapi. Något som har hjälpt mig var den här boken:

    https://www.bokus.com/bok/9789172631717/kvinnor-som-alskar-for-mycket/

    Den verkar vara slut överallt, men kan ju finnas begagnad. Väldigt bra exempel på olika personer och bra analyser varför man gör som man gör. Du bör hålla dig borta från alla människor som inte är bra för dig. Och låt bli att försöka hjälpa folk! De är vuxna människor och att det inte går bra för dem är i regel deras eget val.

    Ja, det är oftast stora systrar som får ta hand om för mycket som hamnar i den sitsen. Men jag är förvånad att du så nyligen flyttade ihop med honom?? Såg du inte problemen då? Du bör verkligen i fortsättningen säga nej till alla som inte är bra för dig. Bli inte ihop med någon som verkar behöva hjälp.
  • Anonym (Sårad)
    AndreaBD skrev 2019-01-14 15:06:31 följande:

    Okej, du har gått i terapi. Något som har hjälpt mig var den här boken:

    www.bokus.com/bok/9789172631717/kvinnor-som-alskar-for-mycket/

    Den verkar vara slut överallt, men kan ju finnas begagnad. Väldigt bra exempel på olika personer och bra analyser varför man gör som man gör. Du bör hålla dig borta från alla människor som inte är bra för dig. Och låt bli att försöka hjälpa folk! De är vuxna människor och att det inte går bra för dem är i regel deras eget val.

    Ja, det är oftast stora systrar som får ta hand om för mycket som hamnar i den sitsen. Men jag är förvånad att du så nyligen flyttade ihop med honom?? Såg du inte problemen då? Du bör verkligen i fortsättningen säga nej till alla som inte är bra för dig. Bli inte ihop med någon som verkar behöva hjälp.


    Jag får hålla utskick annars kanske den finns att låna på

    Biblioteket också. Det känns som en bok som är bra att läsa! Du har helt rätt! Nej jag märkte ingenting innan mer än att han lätt kunde brusa upp sig under alkohol och hade svårt att sluta dricka när han väl börja men det var det samt att gjorde många konstiga val som han ständigt ångrande efter. Jag borde ha insett innan, för mig är det så långt bort att inte kunna välja bort alkohol (jag själv dricker max 2 gånger per år) så jag antar att jag verkligen trodde att det skulle kunna bli bättre för jag har först nu insett vilket problem det faktiskt är och att de är upp till honom att lösa det, inte mig.
  • AndreaBD
    Anonym (Sårad) skrev 2019-01-14 15:26:06 följande:
    Jag får hålla utskick annars kanske den finns att låna på

    Biblioteket också. Det känns som en bok som är bra att läsa! Du har helt rätt! Nej jag märkte ingenting innan mer än att han lätt kunde brusa upp sig under alkohol och hade svårt att sluta dricka när han väl börja men det var det samt att gjorde många konstiga val som han ständigt ångrande efter. Jag borde ha insett innan, för mig är det så långt bort att inte kunna välja bort alkohol (jag själv dricker max 2 gånger per år) så jag antar att jag verkligen trodde att det skulle kunna bli bättre för jag har först nu insett vilket problem det faktiskt är och att de är upp till honom att lösa det, inte mig.
    Den boken hjälpte mig verkligen, även hur jag skulle göra i praktiken. En sak du kan göra är att försöka lyssna på det som du upptäcker. Lita på dina intryck och ta dem på allvar! Man brukar märka att det är något konstigt. Men man viftar bort det. Numera är jag mycket mer noga med det som jag märker eller får reda på om andra. Folk erkänner sina dåliga sidor ofta. De säger att de är opålitliga, ljuger, har svårt att visa känslor och liknande. Jag har hört t.ex. av män "jag har ibland lite svårt att kontrollera mitt temprament" eller "jag är nog lite lik din exman".  Sånt ska man ta på allvar. Och alla riktigt konstiga beteenden. Om någon försöker göra en rädd eller orolig, försöker kontrollera en - det räcker med att se det en gång. Det kommer att hända igen.
Svar på tråden Lögner och alkohol