• Kjell2

    Kuggar tenta efter tenta...

    Anonym (Kugghjulet) skrev 2019-01-14 13:57:33 följande:

    Någon mer som är/har varit i min situation eller liknande och hur löste ni det?

    Salstenta är inte min grej. Hemtentorna går bättre. Men vid salstenta kuggar jag bara. Har kuggat en och samma salstenta 4 gånger nu. Har haft två tidigare salstentor och kuggade 4-5 gånger, som jag nu en av de tillslut klarade. Men jag vet inte vad jag gör för fel. Jag läser all litteratur och är påläst, går på alla föreläsningar och anteckningar, går på alla moment obligatoriska som valfria. Ändå kuggar jag på varje salstenta. Har aldrig blivit godkänd första gången på en salstenta. Tips någon? Och någon som är/varit i liknande situation? Hur löste ni det? Har dock aldrig kuggat en hemtenta utan fått g i alla kurser med hemtenta. Känner mig nedstämd och värdelös.


    Underpresterar du på tentor? Kan du men får inte till rätt svar? Är tidspressen ett problem? Blir du stressad och blockerad? Är det lättare när du har större tillgång till litteratur, anteckningar och tid?


  • Kjell2
    Anonym (Kugghjulet) skrev 2019-01-14 14:09:27 följande:
    Jag tror problemet är som du säger, att jag kan det men får inte till bra svar. Jag får bättre svar när jag har tillgång till kurslitteraturen och anteckningar, och sedan blir jag ofta stressad och får hjärnsläpp när jag skriver. Tycker tentasalen är en stressig miljö. Men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det tyvärr...
    Ett sett kan vara att tentaöva. Ta  en gammal tenta. Sätt dig på ett bibiliotek eller liknade, inte hemma, och gör tentan på precis samma tid som på riktigt.


Svar på tråden Kuggar tenta efter tenta...