• Mammablå

    Finska namn

    Jag har börjat träffa en Finsk man. I framtiden om vi ska prata barn så vet jag att han vill ha ett namn från finland.

    Jag gillar virpi och lea så något som liknar de men tycker även om nikki ( alltså det här med "kk" stavningen.

    Har ni några på lager?

  • Svar på tråden Finska namn
  • lilagrodautanben

    Jag gillar inte finska namn men min man är halvfinne så sonen heter Aulis i andranamn. Svärfar heter Pekka och hans systrar heter Toula och Sirkku

  • Duckan

    Eija och Eira är fina tycker jag. Anne, Nina, Sanna funkar överallt.
    Pauli och Levi på killar.

  • Duckan

    Kollade en gammal topp 100-lista från Finland och blev påmind om både Emil och Johannes som är fina gångbara namn.

  • fluu

    Snackar vi renodlat finskt eller "känns finskt"? Blandat i vilket fall:

    Pinja, Heli, Aura, Sunna, Tula, Aili, Oona/Ona, Hilja, Irja, Salla, Taina, Aino,

    Sauli, Seppo, Mirko, Aulis, Petri, Nila, Ville, Toivo, Sami, Asko.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mammablå

    Tack för alla tips. Jag gillar bäst Siri och Mira. Men jag måste kika lite med karln hur uttalet blir för hans familj. Jag vill gärna inte att barnet ska känna att de säger hens namn fel. Utan att hen kan äga sitt namn oavsett språk.

    Pojknamn så gillar jag Joni och Heikki -men de går bort på grund av reda upptagna av släktingar :)

    Han vill ha Timo om det blir en pojke.

  • Duckan

    Ett finskt Siri är lite mer utdraget i uttalet men funkar både på svenska och finska. Jag har en vanlig Siri men hon kallas oftast för både Sirpi och Sirpan fast vi inte är från Finland

  • Duckan

    Tow2Mater jag det skulle jag säga är den finska stavningen men kanske ts sambo kan gå med på ett i för att förenkla det hela?

  • LittelG

    Aili, Aino, Irmeli, Jennica (sistnämnda inte superfinskt direkt, men har flera finskspråkiga vänner som heter det)

    Sami och Toni tycker jag är fina killnamn.

Svar på tråden Finska namn