• Anonym (Helalandetlever)

    Stockholm vs Sverige

    Tycker DU att det är för mycket Stockholmsfokus i samhällsutvecklingen?

  • Svar på tråden Stockholm vs Sverige
  • Anonym (Helalandetlever)
    sextiotalist skrev 2019-01-15 12:49:46 följande:

    Jag är född och uppvuxen i Stockholm, men det är inte därför. Varje land har minst en stad som är mer i fokus än resten av landet, det är ofta huvudstaden, men kan även vara andra större städer som är någon form av metropol. Hade t.ex Örebro varit huvudstaden med säten av de myndigheter och beslutande organ som en huvudstad brukar ha, då hade fokuset varit på Örebro.

    Det är alltså inget unikt för Sverige. Nu råkar Stockholm vara Sveriges huvudstad sedan flera hundra år, har även (som en huvudstad brukar ha) sätena för regering och riksdag där. Många myndigheter ligger där, är Sveriges största stad, vilket också drar till folk från resten av landet.


    Absolut, frågan är när huvudstaden får FÖR mycket fokus. Det är inteesant att försöka göra en gränsdragning här.
  • Anonym (Helalandetlever)
    sextiotalist skrev 2019-01-15 12:50:43 följande:

    Åh, så kan man göra i hela världen. Eftersom fenomenet är internationellt.


    Kan inte se att man vinner något alls på det. Men ni som är mer urbana lobbar givetvis för en sådan utveckling.
  • sextiotalist
    Anonym (Helalandetlever) skrev 2019-01-15 13:31:51 följande:
    Absolut, frågan är när huvudstaden får FÖR mycket fokus. Det är inteesant att försöka göra en gränsdragning här.
    Då säger andra ifrån. Jag måste nog påstå att fokuset på Stockholm är betydligt mindre än för 30-40 år sedan.
  • Anonym (Helalandetlever)
    sextiotalist skrev 2019-01-15 12:53:56 följande:

    Stockholm är Sveriges största stad, är även huvudstad och där går gränsen.


    Det där blir ju väldigt luddigt. Tycket du t ex att det är bra att så många myndigheter har flyttat ut från Stockholm?
  • sextiotalist
    Anonym (Helalandetlever) skrev 2019-01-15 13:35:20 följande:
    Det där blir ju väldigt luddigt. Tycket du t ex att det är bra att så många myndigheter har flyttat ut från Stockholm?
    Det tog många, många år innan dessa myndigheter fick tillbaka sin ursprungliga kompetens, så det var inte så bra beslut.

  • Anonym (Helalandetlever)
    sextiotalist skrev 2019-01-15 12:56:46 följande:

    Stockholm har över en miljon innevånare, alla är unika, precis som i övriga landet, det finns självsäkra, osäkra, snygga, inte fullt så snygga, fattiga, rika, högutbildade, lågutbildade. Dvs det är så mycket olika människor som bor i Stockholm (skulle tippa på att det är en än större bredd på befolkningen i Stockholm än i de allra flesta delarna av landet) och ändå påstår du att de som bor i Stockholm är på ett sätt.


    Ja, den infödda jag lyssnat till iaf. Men frågan man borde ställa sig är ju: varför retar du dig inte lika mycket på när det generaliserar om människor utanför Sthlm i tråden. Eller så gör du kanske det med.
  • Anonym (Helalandetlever)
    sextiotalist skrev 2019-01-15 12:59:52 följande:

    Vad har du fått denna konstiga idé från. Som uppvuxen i Stockholm så vet jag att de som jag har träffat är fullt medveten om hur det är utanför länets gränser. Man har ofta släkt i hela Sverige.

    Bara för att din hemort inte fått den uppmärksamhet du önskar, så finns det många andra orter som får uppmärksamhet från bosatta i Stockholm, mycket för att de har anknytning dit,


    Varför måste man ha släkt i t ex Småland eller Norrland för att lämna* Malm:arna*?
  • Anonym (Helalandetlever)
    sextiotalist skrev 2019-01-15 13:02:10 följande:

    Tvärtom, det bästa för miljön är att man är många på liten yta, uppvärmning, transporter etc är mer miljöekonomiska med många på små ytor

    www.nyteknik.se/popularteknik/staden-ska-radda-varlden-6345545

    Förvisso en äldre artikel, men så mycket har det ändå inte ändrat sig på 8 år


    Tror inte ett dyft på att urbanisering är positivt. Herregud, vi har hur mycket yta som helst i det här landet! Som sagt, du är stockholmare så på ett eller annat sätt är du part i målet. Det fina i kråksången är att stockholmare, hör och häpna, inte alltid har rätt.
  • sextiotalist
    Anonym (Helalandetlever) skrev 2019-01-15 13:39:58 följande:
    Varför måste man ha släkt i t ex Småland eller Norrland för att lämna* Malm:arna*?
    Det behöver man inte (upplysningsvis så bor det en minoritet av Stockholmarna på malmarna), jag bara förklarade att många Stockholmare har ett intresse för andra orter, för att de har en anknytning till andra ställen. Vilket är fullt naturligt, sedan kan de gilla andra ställen för att de har varit där, att det finns något att erbjuda än vad Stockholm har.

    Helt krasst så fungerar människan så, att man ofta har ett större intresse för de platser och de människor man har en relation till. Helt mänskligt.

    Jag har träffat många skåningar som aldrig varit uppåt landet, men ofta nere på kontinenten.
    Sonens fd, hennes familj reste gärna på solsemestrar till medelhavet, åkte skidor i alperna, men har aldrig varit norr om Göteborg och inte sett svenska fjäll mer än på bild.
  • sextiotalist
    Anonym (Helalandetlever) skrev 2019-01-15 13:42:02 följande:
    Tror inte ett dyft på att urbanisering är positivt. Herregud, vi har hur mycket yta som helst i det här landet! Som sagt, du är stockholmare så på ett eller annat sätt är du part i målet. Det fina i kråksången är att stockholmare, hör och häpna, inte alltid har rätt.
    Nu var det inte mina åsikter i den artikeln, utan forskare som gjort studier. Sådana studier är lätt att få fram fakta om (lätt att mäta energiförbrukning för transporter, uppvärmning etc).
    Varför är det så svårt att ta till sig var forskare kommer fram till?

    Men rent krasst, att folk bor tätt innebär att det krävs mindre energi för att värma upp bostaden per person.
    Om folk bo så nära till affären så de kan promenera eller ta cykeln dit, så självklart drar det minder energi än om du ska ta bilen 20 minuter.
    Om folk bor så att man kan samordna transporter, så är det självklart mindre energikrävande än att 20 personer sitter i varsin bil.

Svar på tråden Stockholm vs Sverige