• Anonym (P.E.)

    Otrogen utan att känna ånger

    Jag är gift med en snäll och omtänksam man, bor i ett stort vackert hus, har två små barn och ett intressant och relativt högavlönat arbete. Jag har alltid betraktats som vacker (eller snygg eller sexig beroende på vem man frågat), är social och har haft väldigt lätt att få pojkvänner.


    Men jag är uttråkad. Jag söker ständigt förändring, förnyelse och nya mål att sträva efter. Jag har alltid varit så, målinriktad och envis, och det har ju varit bra egenskaper så länge som de handlade om att driva en husrenovering eller genomföra sin universitetsutbildning. Men de senaste månaderna har det tagit skruv på ett helt annat sätt.


    I höstas började jag umgås med en man på mitt arbete, som vänner först, men ganska snabbt märkte vi att det fanns kemi mellan oss. Han är precis som jag, småbarnsförälder, uttråkad och känner att han nöjt sig i sitt äktenskap men egentligen borde kunnat få mer. Han är dessutom helt otroligt snygg. Efter några veckor kysstes vi för första gången och därefter har allting skett liksom lavinartat. Sexet är det bästa jag någonsin haft. Han är så självsäker och erfaren och gör saker med mig som jag inte ens fattat att man kunde göra (och då är jag definitivt inte oerfaren sexuellt). Det är magiskt och beroendeframkallande och jag tror att han känner likadant.


    Problemet, om man nu kan kalla det för det, är att jag känner ingen ånger gentemot min man eller min familj. Jag oroar mig ibland för att bli påkommen men det är enbart av själviska skäl, att det skulle vara jobbigt för mig om min man var arg eller ledsen. Att det skulle vara väldigt opraktiskt om han ville skilja sig eftersom att jag tycker om det trygga liv vi har, vårt hus och våra gemensamma framtidsplaner.


    Jag är definitivt förälskad i min älskare, han säger att han är det i mig också men ingen av oss vill egentligen lämna våra äktenskap. Vi vill fortsätta som vi gör. Äta kakan och ha den kvar. Ingen av oss känner ånger utan rättfärdigar vårt beteende med att vi känner oss överlägsna de flesta och förtjänar upplevelsen vi nu delar.


    Mina korta frågor efter denna långa utläggning är väl egentligen; finns det någon annan som reagerat såhär på otrohet? Är det något fel på mig som inte reagerar ?normalt? och känner ånger?


    Känner man att man behöver fördöma själva otroheten är det fritt fram. Jag kommer inte att bry mig. Men det hade varit intressant att höra era tankar kring personlighetstypen som reagerar som jag, om det finns en sådan.

  • Svar på tråden Otrogen utan att känna ånger
  • Anonym (man)
    Anonym (P.E.) skrev 2019-01-18 16:08:46 följande:

    [quote=79374445][quote-nick]Anonym (man) skrev 2019-01-18 14:11:27 följande:[/quote-nick]Fast nu är det ju inte DU som avgör om din man blir lycklig av att du knullar någon annan utan han själv. Så dina argument om vad du skulle tycka om att han gjorde likadant är ju totalt irrelevanta.[/

    Nähä, tack för upplysningen. Men det kanske var ett relevant svar på den direkta frågan om jag skulle tycka att det var ok att min man hade en förälskelse vid sidan om?


    Ja, bevisligen behövs det "upplysning" eftersom du verkar vara rätt duktig på att slingra dig och försöka få svek och lögner att framstå som rätt.

    Ja, det var nog relevant på frågan du fick men samtidigt irrelevant i sak eftersom det du kritiseras för är svek och lögner,. du kanske inte bryr dig om att din man knullar någon annan nu när du själv gör det, men jag tror knappast du skulle uppskatta att din man sviker dig och ljuger för dig i andra sammanhang och på saker du bryr dig om.
  • Anonym (MIO)
    Anonym (P.E.) skrev 2019-01-18 16:18:24 följande:
    Vi är ganska ofta kvar sist på arbetsplatsen, då är en snabbis på kontoret relativt riskfritt. Båda reser en del i tjänsten, då följer den andra bara med och bor på samma hotellrum. Ingen raketforskning direkt. Snarare svårare att dölja för kollegor än för våra respektive.

    OK förstår när, var och hur Flört

    Men hur kan din man inte bli misstänksam? Springer du in i duschen när du kommer hem efter en "kontors-snabbis".   
    Nånstans kan man tycka att din man borde börja ana oråd, eller är han helt okänslig till ditt känsloläge/beteende?

  • Anonym (Ta vara på livet)
    Anonym (man) skrev 2019-01-18 14:59:56 följande:
    Enkelt....avvikande från normala moraliska värderingar. Om du hade vetat vad moral är så hade du inte ställt en sån fråga. 
    Nu framstår du som att du har ingen som helst aning vad du pratar om.
    Tror du på det själv att "normala moraliska värderingar" är exakt det som du har bestämt att de är, att din uppfattning är nåt sorts facit för vad jag och alla i hela världen måste rätta sig efter?

    Du har inte svarat på om du är så begränsad i din världsbild att det är just dina egna värderingar eller om du menar att det skulle vara t ex Svenska värderingar som jag och andra måste förhålla oss till?

    Du är alltså den allsmäktiga person kan bestämma att de normala moraliska värderingar som gäller i vår allianskollega/EU-landet Frankrike inte är ok för mig och andra?

    Jag och min familj har levt mycket i Frankrike. Kanske har vi anammat samma moraliska värderingar som är HELT ACCEPTERADE SOM NORMALA i Frankrike?
    Eller är du den person som helt säkert kan slå fast att Frankrike och dess 60 miljoner innevånare har fel och inte betyder något alls i förhållande till ditt personliga allsmäktiga allvetande?

    Jag tror det skulle bli ganska problematiskt för dig om du skulle framföra dina inskränkta åsikter inför en större samling glada och upprymda fransmän på en lördag kväll...

    Anonym man; jag gillar inte dina moraliska värderingar och jag gillar inte ditt sätt att spy ut din galla över TS och mig, och andra människor.
    Du gör dig faktiskt skyldig till personangrepp vilket är extremt lågt av dig.
    Även om det inte är möjligt för mig att förstå dig och ditt sätt försöker jag respektera din uppfattning om just dina egna moraliska värderingar och annat och jag försöker inte få dig att ändra uppfattning.
    Du borde också klara av att åtminstone försöka respektera att jag har mina åsikter, även om du inte gillar dem.
  • Anonym (P.E.)
    Anonym (man) skrev 2019-01-18 16:21:08 följande:

    Ja, bevisligen behövs det "upplysning" eftersom du verkar vara rätt duktig på att slingra dig och försöka få svek och lögner att framstå som rätt.

    Ja, det var nog relevant på frågan du fick men samtidigt irrelevant i sak eftersom det du kritiseras för är svek och lögner,. du kanske inte bryr dig om att din man knullar någon annan nu när du själv gör det, men jag tror knappast du skulle uppskatta att din man sviker dig och ljuger för dig i andra sammanhang och på saker du bryr dig om.


    Ber om ursäkt om jag blir personlig mot dig nu men jag är lite för intresserad av det mänskliga psyket för att låta bli. Jag undrar varför du blir så provocerad av mig, vad som driver dig att hålla dessa brandtal mot en för dig okänd människa som inte gör något ont mot dig personligen? Har du ett oerhört rättvisepatos, hoppas du att du ska nå fram till mig, omvända mig och därigenom göra världen till en, i ditt tycke, lite bättre plats? Eller känns det bara jäkligt gött att anonymt få slentrianfördöma någon som inte tycker som du? Är du i det fallet egentligen bättre än jag? En mobbare som bara vill vräka ur sig elakheter för att det känns skönt att skada någon annan?
  • Krydolf
    Anonym (Ta vara på livet) skrev 2019-01-18 16:27:49 följande:

    Nu framstår du som att du har ingen som helst aning vad du pratar om.

    Tror du på det själv att "normala moraliska värderingar" är exakt det som du har bestämt att de är, att din uppfattning är nåt sorts facit för vad jag och alla i hela världen måste rätta sig efter?

    Du har inte svarat på om du är så begränsad i din världsbild att det är just dina egna värderingar eller om du menar att det skulle vara t ex Svenska värderingar som jag och andra måste förhålla oss till?

    Du är alltså den allsmäktiga person kan bestämma att de normala moraliska värderingar som gäller i vår allianskollega/EU-landet Frankrike inte är ok för mig och andra?

    Jag och min familj har levt mycket i Frankrike. Kanske har vi anammat samma moraliska värderingar som är HELT ACCEPTERADE SOM NORMALA i Frankrike?

    Eller är du den person som helt säkert kan slå fast att Frankrike och dess 60 miljoner innevånare har fel och inte betyder något alls i förhållande till ditt personliga allsmäktiga allvetande?

    Jag tror det skulle bli ganska problematiskt för dig om du skulle framföra dina inskränkta åsikter inför en större samling glada och upprymda fransmän på en lördag kväll...

    Anonym man; jag gillar inte dina moraliska värderingar och jag gillar inte ditt sätt att spy ut din galla över TS och mig, och andra människor.

    Du gör dig faktiskt skyldig till personangrepp vilket är extremt lågt av dig.

    Även om det inte är möjligt för mig att förstå dig och ditt sätt försöker jag respektera din uppfattning om just dina egna moraliska värderingar och annat och jag försöker inte få dig att ändra uppfattning.

    Du borde också klara av att åtminstone försöka respektera att jag har mina åsikter, även om du inte gillar dem.


    Förlåt att jag lägg mig i din och signaturen mans diskussion men om du OCH din man är ok med att ni tar er älskare/älskarinnor vid sidan om ser jag inte problemet.

    Det är ju när det sker utan att partnern är ok med det som det är ett svek...
  • Anonym (man)
    Anonym (P.E.) skrev 2019-01-18 16:33:10 följande:
    Ber om ursäkt om jag blir personlig mot dig nu men jag är lite för intresserad av det mänskliga psyket för att låta bli. Jag undrar varför du blir så provocerad av mig, vad som driver dig att hålla dessa brandtal mot en för dig okänd människa som inte gör något ont mot dig personligen? Har du ett oerhört rättvisepatos, hoppas du att du ska nå fram till mig, omvända mig och därigenom göra världen till en, i ditt tycke, lite bättre plats? Eller känns det bara jäkligt gött att anonymt få slentrianfördöma någon som inte tycker som du? Är du i det fallet egentligen bättre än jag? En mobbare som bara vill vräka ur sig elakheter för att det känns skönt att skada någon annan?
    Jag blir alltid provocerad av människor som beter sig illa mot andra, tror det har med empati med de drabbade att göra. 

    Dessa brandtal som du kallar det, kallar jag för motargument mot dina argument, det här är trotts allt ett öppet diskussionsforum som är till just för att diskutera eller hur? Men du kanske föredrar medhåll?

    Jag slentrianfördömer inte folk bara sådär, jag fördömer däremot gärna handlingar och människor som gör handlingar som sårar och förnedrar andra. Människor som beter sig väl mot andra fördömer jag inte alls utan ger dem beröm och uppmuntran istället.

    Ja, jag försöker att inte bete mig illa mot andra människor och om jag mot förmodan gör det av misstag så mår jag jävligt dåligt över det och ber dem om ursäkt, så i just den aspekten är jag nog bättre än du. Sen kan du säkert vara bättre än jag på många andra aspekter, men ärlighet och moral verkar inte vara din starka sida.

    Fast å andra sidan handlar inte diskussionen om att vara bättre än andra utan om att ha åsikter om andras handlingar. Att falla till påståenden som "är du så mycket bättre själv då" när man kritiseras för mindre bra saker man gjort/gör känns en aning infantilt.
  • Anonym (P.E.)
    Anonym (MIO) skrev 2019-01-18 16:25:30 följande:

    OK förstår när, var och hur 

    Men hur kan din man inte bli misstänksam? Springer du in i duschen när du kommer hem efter en "kontors-snabbis".   

    Nånstans kan man tycka att din man borde börja ana oråd, eller är han helt okänslig till ditt känsloläge/beteende?


    Jag har alltid jobbat sent och rest, mitt beteende har inte förändrats nämnvärt. Blir inte särskilt svettig av femton minuter över ett skrivbord så brukar inte duscha direkt när jag kommer hem ;)
  • Anonym (fy)
    Anonym (Ta vara på livet) skrev 2019-01-17 10:39:34 följande:

    Till TS:

    Ja, jag är en livsglad kvinna med älskare som trivs med mig själv, lever ett bra liv, och jag känner igen mig och jag reagerar ungefär som du.

    Det har hänt ibland att jag har känt ånger, men med tiden har jag kunnat identifiera att det inträffar när jag har låtit mig påverkas av omgivningen, den allmänna debatten, traditionella fördomar,eller något liknande. Men om jag bara ser det ur mitt eget perspektiv, utan yttre påverkan, så känner jag ingen ånger.

    Ja, sett ur mångas ögon, och enligt traditionella sätt att se på saken så anses det vara något fel på dig och på mig.

    Men det finns också stöd i forskning, i mig själv och i icke traditionella sätt att se på saken, att det absolut inte är något fel på dig eller mig.

    Jag har under lång tid intresserat mig för dessa och liknande frågor, försökt att vara öppen och under lång tid studera mig själv som person och människa. Bl a har jag valt att gå i terapi. Inte i huvudsak och enbart för dessa frågeställningar men jag också fått mycket intressanta insikter även gällande t ex otrohet och att inte känna ånger, etc.

    Jag är numera helt trygg i att det inte är något grundläggande fel på mig eller i det sätt jag har valt att se på livet.

    Men jag har insett att jag måste förstå och acceptera att andra människor har mycket svårare acceptera mig som person och mina åsikter än vad jag har att acceptera dem.

    Jag kommer fortsätta ta eget huvudansvar att vara på mitt eget liv, ingen annan kommer göra det åt mig. Livet har så mycket gott att erbjuda men jag känner att jag kommer finnas här under en alltför kort tid.

    Jag förstår och respekterar i huvudsak de begränsningar som finns och som även ingår i helhetsbilden för mig när jag vill uppnå ett gott liv. Min make och familjen är också mycket viktiga i mitt goda liv.

    Men medvetet väljer jag också att med eget ansvar och rent egoistiskt för min egen skull att tänja lite på traditionella gränser, de gränser som är satta av andra och inte av mig.

    Jag älskar min man och jag anser att vår kärlek är äkta, djup och ömsesidig. Men väljer även medvetet att inte begränsa mig till att vara exklusivt bara med honom, jag avstår inte från att ha en älskare. Det handlar mest om sex men också om flera andra dimensioner, t ex att känna nyförälskelse och även omväxling är några viktiga faktorer för mig. När jag har valt att leva på detta sätt, som inte är allmänt accepterat, så försöker jag ta ansvar även för mina nära och kära, alla andra, och vårt gemensamma liv.

    Jag väljer sköta detta diskret och i hemlighet, främst för min egen skull men också för allas skull.

    Ni som förfasar er och som dömer TS och mig, jag försöker förstå er och jag accepterar att ni har valt ert sätt att se på saken. Kanske tycker jag också lite synd om er som inte har möjlighet leva ett underbart liv med samma glädje och tillfredsställelse som jag.


    Det är inget fel att leva icke-monogamt så länge ens partner är med på det. Att vara otrogen är dock fel eftersom partnern blir förd bakom ljuset.
  • Anonym (Ka)
    Anonym (Ta vara på livet) skrev 2019-01-18 16:27:49 följande:
    Nu framstår du som att du har ingen som helst aning vad du pratar om.
    Tror du på det själv att "normala moraliska värderingar" är exakt det som du har bestämt att de är, att din uppfattning är nåt sorts facit för vad jag och alla i hela världen måste rätta sig efter?

    Du har inte svarat på om du är så begränsad i din världsbild att det är just dina egna värderingar eller om du menar att det skulle vara t ex Svenska värderingar som jag och andra måste förhålla oss till?

    Du är alltså den allsmäktiga person kan bestämma att de normala moraliska värderingar som gäller i vår allianskollega/EU-landet Frankrike inte är ok för mig och andra?

    Jag och min familj har levt mycket i Frankrike. Kanske har vi anammat samma moraliska värderingar som är HELT ACCEPTERADE SOM NORMALA i Frankrike?
    Eller är du den person som helt säkert kan slå fast att Frankrike och dess 60 miljoner innevånare har fel och inte betyder något alls i förhållande till ditt personliga allsmäktiga allvetande?

    Jag tror det skulle bli ganska problematiskt för dig om du skulle framföra dina inskränkta åsikter inför en större samling glada och upprymda fransmän på en lördag kväll...

    Anonym man; jag gillar inte dina moraliska värderingar och jag gillar inte ditt sätt att spy ut din galla över TS och mig, och andra människor.
    Du gör dig faktiskt skyldig till personangrepp vilket är extremt lågt av dig.
    Även om det inte är möjligt för mig att förstå dig och ditt sätt försöker jag respektera din uppfattning om just dina egna moraliska värderingar och annat och jag försöker inte få dig att ändra uppfattning.
    Du borde också klara av att åtminstone försöka respektera att jag har mina åsikter, även om du inte gillar dem.
    Wow...60 miljoner otrogna i Frankrike....
    Ok, även om det nu är OT, får jag väl kanske upplysa dig om hur det ser ut med otroheten hos kvinnor i Europa enligt ViktoriaMilan. Att jag inte tagit med männen beror på att dessa lyst med sin frånvaro hittills i denna tråden, vad jag vet.

    Första plats: Irland
    Andra plats: Sverige
    Tredje plats: Storbritannien
    Fjärde plats: Norge
    Femte plats: Frankrike

    Just vad det gäller Frankrike lägger dom till följande passus...

    Femte på Victoria Milans lista var Frankrike med längden på tid mellan äktenskap och otrohet som snittar på 5,7 år. Snittåldern stod på 36,5 med giftåldern på 30,8 år gammal.


    Otrohet är sett på ett mer avslappnat sätt i Frankrike än i vissa andra länder med otrohet som oftas ses som ett sätt att krydda upp ett äktenskap snarare än att göra slut på det. Dock verkar trenden vara mer i favör för männen med kvinnor som förväntas oftare att stå kvar vid sin mans sida snarare än att söka sin egna partner vid sidan om.

Svar på tråden Otrogen utan att känna ånger