• linnea12533

    förkyld på förlossning. erfarenheter?

    Har BF om 3 dagar och nu verkar det sig inte bättre än att jag börjat bli förkyld. Någon som har erfarenheter av förkylning under förlossning? Hur orkade era kroppar med det? Blev det tuffare förlossningar? Och får jag hålla min bebis och vara nära honom/henne som nyfödd om jag är så förkyld? Och hur är det med pappa och syskon, vågar vi åka hem ifall de också är smittade?

  • Svar på tråden förkyld på förlossning. erfarenheter?
  • Anotherone

    För mig blev det så att förlossningen inte drog igång förrän jag var frisk. Ett par dagar före bf med mitt första barn så fick jag halsfluss och hög feber. Så sjukt dålig tajming!!!
    Men jag hann med läkarbesök och antibiotikakur och sen startade inte förlossningen förrän 10 dagar efter bf. 
    Vet inte om det bara var en slump eller om kroppen är så smart att den hushåller med resurserna så att jag hann bli frisk innan.

    Hur det blir om man är jättejättesjuk kan jag inte svara på. Men jag hoppas du kryar på dig!

  • Ruter

    Jag. Sambon och sonen var tokförkylda med feber när dottern föddes. Förlossningen gick bra med lite nässpray och alvedon. Efteråt fjäll jag henne som vanligt m.m lite noggrannare med handhygienen bara. Vi åkte hem direkt från förlossningen, när hon var 6h gammal och där hemma var sonen hemma som var förkyld. Han fick vara nära henne om han tvättade händerna innan och försöka undvika pussar. Men svårare att förklara för en tvååring varför han inte får pussa henne. Går ju inte att begränsa och exkludera han då han ju också fått ett syskon och vill vara nära och lära känna henne. Hon blev lite förkyld(snuvig) när hon var 5dagar som höll i sig tills hon var 8dagar.

  • mumiiin

    du måste berätta detta för bm innan. Du måste tänka på andra bebisar inne på förlossningen som kan bli allvarligt sjuka av din förkylning.

  • Maria Mia

    Det är svårt att skydda sig 100 procent mot förkylningar. Minns att äldsta sonen kräktes av magsjuka första kvällen hemma med nyfödda lillebror. Allt gick bra ändå! Är ju inte samma sak som förkylning men menar att man kan inte kontrollera allt...

  • LittleSunshine84

    Jag var också jävulskt förkyld några dagar innan bf. Aldrig varit så förkyld men den hann gå över innan bf :)

Svar på tråden förkyld på förlossning. erfarenheter?