• Anonym (Ts)

    Är jag dryg som vill låna andras barn?

    Jag har en son på 5 år. Han har inget syskon och kommer inte att få heller eftersom vi anser att vi är för gamla och min man vill absolut inte börja om med bebistiden igen.

    Jag tycker synd om min son. Antar att hans frågor och funderingar om varför han inte har syskon kommer att bli fler framöver.

    Jag försöker kompensera med att låna hem kompisar.

    Eftersom min son är så liten så hjälper jag honom att få umgås med andra. Vi bor på landet så all kompiskontakt måste ske med skjuts, alltså väldigt arrangerat.

    Jag har 3 st i närheten som har barn i samma ålder. Jag har vid flertalet tillfällen bjudit med deras barn att följa oss på bio, lekland, djurpark, besöka leksaksaffären m.m. och jag betalar gärna och skjutsar, allt för att min son ska slippa känna sig ensam

    Nu till problemet. De säger oftast nej till att låta mig låna deras söner. De säger att de själva ska göra saker i familjen eller så nekar de utan orsak.

    Nu känner jag mig bara jobbig.

    Är det fel att försöka beblanda sig i andras familjeliv?

    Ska jag sluta eller ska jag söka upp nya kontakter att försöka låna?

    Känns som jag stör, hur skulle ni uppleva det som?

    Det är alltså inte en lång semester utan olika aktiviteter som tar 1-3 timmar varje gång

    Jag är trevlig, lagomt på, visar respekt m.m och min son är lugn och snäll.

    Gör jag fel?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Är jag dryg som vill låna andras barn?
  • Mrs Moneybags

    Nu har jag inte läst hela tråden, men vi är lite i samma sits. Jag har också ett endabarn och han är 7 år nu. Jag har inte upplevt att det är svårt att få låna barn hem, men jag har också medvetet bosatt oss på ett ställe där han lätt kan springa ut och leka med andra barn på en gård (lägenhetshus) för att han ska ha lätt att ta kontakt med andra utan vår inblandning. Det funkar ganska bra.

    Jag upplever tvärtom att folk är ganska nöjda med att få låna ut sina barn, men det är klart om det ligger väldigt långt borta kanske det tar emot. 

    Försök med andra barn! 

  • Anonym (Unni)
    Anonym (Enda barnet) skrev 2019-01-16 22:55:15 följande:

    Vi bor också "på landet" och har ett barn. Dottern är inte "ensambarn", hon är "enda barnet". Nu är hon lite äldre än din son och med tiden har det där med kompisar liksom ordnat sig. När hon var yngre var det en hel del helger helt utan kompisar men med engagerad föräldrar och mycket kul ändå. Nu är kompisarna viktiga och det faller sig helt naturligt. Dessutom älskar hennes vänner att vara här. Inga småsyskon som stör. Hur mycket plats som helst att leka och djur att ta hand om.

    Jag själv är också enda barnet och jag har aldrig saknat varken vänner eller syskon. Mina föräldrar hade alltid tid för mig och vi gjorde massor av kul tillsammans.

    Njut av sonen och livet!


    Du kan inte ana hur mycket det här inlägget betydde för mig, jag började gråta när jag läste det. Vi har ett ?ensambarn? och jag har haft sån ångest över att han ej har syskon (kan ej få fler barn). Samtidigt lever vi ett bra liv, och vi har gott om ork att vara engagerade föräldrar och livet är rätt harmoniskt. Man hör alltid om vuxna ensambarn som berättar om hur jobbigt det är och ångesten bara växer. Hur gammal är er dotter? Vår don är 7 och kompslek blir allt vanligare
  • MissMagnolia

    Finns det syskon till de barn som blir tillfrågade att följa med på roliga saker?

    Föräldrarna kanske känner att det blir orättvist om ett barn ofta får följa med en annan familj på saker medans de andra får vara hemma. De kanske inte har tid/lust/pengar till att kompensera det för de andra barnen.

    Är det nån gång ibland är det väl inga problem men om ett barn får åka till tex badhus/bio/lekland flera gånger i månader kan det nog bli lite ledsna syskon.

  • Mrs Moneybags
    MissMagnolia skrev 2019-01-17 11:14:26 följande:

    Finns det syskon till de barn som blir tillfrågade att följa med på roliga saker?

    Föräldrarna kanske känner att det blir orättvist om ett barn ofta får följa med en annan familj på saker medans de andra får vara hemma. De kanske inte har tid/lust/pengar till att kompensera det för de andra barnen.

    Är det nån gång ibland är det väl inga problem men om ett barn får åka till tex badhus/bio/lekland flera gånger i månader kan det nog bli lite ledsna syskon.


    Det där måste jag dock vända mig emot som enbarnsmamma...

    Jag vill INTE bjuda hem småsyskon eller storasyskon som sitter ensamma och ser lessna ut i vardagsrummet medan min son leker med det barn jag egentligen bjöd in och jag själv ägnar mig åt mina egna sysslor. Det har hänt några gånger att folk har "skickat med" lillasyster eller lillebror som sedan inte får vara med och leka. För mig har det oftast framstått som att föräldrarna vill ha några timmar för sig själva, men det har istället resulterat i att jag skickar hem barnen i förtid och inte bjuder in dem igen. Huga. Jag vill inte passa andras barn, jag vill att de ska komma och umgås med min son. Jag vill absolut inte vara barnvakt till småbarn. Särskilt inte blöjbarn.

    Syskonen har förhoppningsvis egna kamrater att umgås med. 
  • Annita
    Mrs Moneybags skrev 2019-01-17 11:23:39 följande:

    Det där måste jag dock vända mig emot som enbarnsmamma...

    Jag vill INTE bjuda hem småsyskon eller storasyskon som sitter ensamma och ser lessna ut i vardagsrummet medan min son leker med det barn jag egentligen bjöd in och jag själv ägnar mig åt mina egna sysslor. Det har hänt några gånger att folk har "skickat med" lillasyster eller lillebror som sedan inte får vara med och leka. För mig har det oftast framstått som att föräldrarna vill ha några timmar för sig själva, men det har istället resulterat i att jag skickar hem barnen i förtid och inte bjuder in dem igen. Huga. Jag vill inte passa andras barn, jag vill att de ska komma och umgås med min son. Jag vill absolut inte vara barnvakt till småbarn. Särskilt inte blöjbarn.

    Syskonen har förhoppningsvis egna kamrater att umgås med. 


    Så tolkade jag inte MissMagnolia, tror snarare att hon menade att detta med rättviseaspekten för andra syskon kan göra att föräldrarna börjat säga nej. Jag håller med henne, det kan nog vara en stor del av förklaringen.
  • Anonym (Enda barnet)
    Anonym (Unni) skrev 2019-01-17 10:52:35 följande:

    Du kan inte ana hur mycket det här inlägget betydde för mig, jag började gråta när jag läste det. Vi har ett ?ensambarn? och jag har haft sån ångest över att han ej har syskon (kan ej få fler barn). Samtidigt lever vi ett bra liv, och vi har gott om ork att vara engagerade föräldrar och livet är rätt harmoniskt. Man hör alltid om vuxna ensambarn som berättar om hur jobbigt det är och ångesten bara växer. Hur gammal är er dotter? Vår don är 7 och kompslek blir allt vanligare


    Dottern är 10,5 år. Tycker det är vänner hemma hos oss jämt eller så är hon hos någon kompis. Hon har gott om vänner.

    Den enda släktingen i hennes ålder bor 70 mil bort från oss så tjejerna träffas bara typ två gånger per år. Vi kan inte heller få fler barn men det är helt ok, vi fick vårt älskade barn.

    Vi har vänner som har flera barn där det bara skiljer några år. Naturligtvis är det underbart men för det mesta brukar föräldrarna säga att de är otillräckliga och känslan av det är jobbig.

    Jag själv som är vuxen och _enda barnet_ måste verkligen poängtera att ni absolut inte ska känna dåligt samvete. Det gör ju att barnet känner att det är fel att han inte har syskon.

    Jag har ett toppenliv med jobb, egen familj och många vänner. Har aldrig saknat syskon. Mina föräldrar och jag gjorde allt möjligt kul ihop och det fanns alltid tid för resor och sånt.

    Min man har en syster och de träffas inte alls längre och har i princip aldrig gjort heller. Snacka om tragiskt.

    Njut av att ni har tid med sonen och allt runtomkring!
  • MissMagnolia
    Annita skrev 2019-01-17 11:42:41 följande:

    Så tolkade jag inte MissMagnolia, tror snarare att hon menade att detta med rättviseaspekten för andra syskon kan göra att föräldrarna börjat säga nej. Jag håller med henne, det kan nog vara en stor del av förklaringen.


    Exakt, menade inte alls att man ska bjuda med syskonen, bara att det KAN vara en anledning till att föräldrarna nekar. :)
  • Anonym (för små)

    Vi hade varit oerhört restriktiva med att låta våra barn i femårsåldern vara hemma hos andra, våra barn har helt enkelt inte varit bekväma då med att vara borta från oss. Nu ett antal år senare är det stor skillnad.

    Sen tror jag att dyra utflykter kan ev skapa en känsla av krav på återgälldande och det kan ju leda till att man tackar nej.

    Dessutom, i vissa perioder har det faktiskt varit mer ansträngande hemma för oss om äldsta barnet varit iväg för är båda hemma så leker de med varandra, är bara en hemma så krävdes att vi skulle leka istället. Alltså blev (för några år sedan) en lördag hemma skönare om alla i familjen bara var hemma.

  • IceKitten
    Anonym (Unni) skrev 2019-01-17 10:52:35 följande:

    Du kan inte ana hur mycket det här inlägget betydde för mig, jag började gråta när jag läste det. Vi har ett ?ensambarn? och jag har haft sån ångest över att han ej har syskon (kan ej få fler barn). Samtidigt lever vi ett bra liv, och vi har gott om ork att vara engagerade föräldrar och livet är rätt harmoniskt. Man hör alltid om vuxna ensambarn som berättar om hur jobbigt det är och ångesten bara växer. Hur gammal är er dotter? Vår don är 7 och kompslek blir allt vanligare


    Jag är vuxen och var ensambarn... Har absolut inte lidit av det, varför skulle jag? ^^ jag hade en bra barndom och jag har ett bra vuxenliv. Vissa saker är säkert bättre med syskon och andra saker är bättre utan. Inget av de lider barnet av.

    Dessutom finns det ingenting som säger att syskonen ens skulle gilla varandra, jag känner flertalet vuxna syskon som inte har någon kontakt förutom på jul osv när de "tvingas" till det. Blodsband innebär inte att man har något att prata om.
  • IceKitten
    Anonym (Unni) skrev 2019-01-17 10:52:35 följande:

    Du kan inte ana hur mycket det här inlägget betydde för mig, jag började gråta när jag läste det. Vi har ett ?ensambarn? och jag har haft sån ångest över att han ej har syskon (kan ej få fler barn). Samtidigt lever vi ett bra liv, och vi har gott om ork att vara engagerade föräldrar och livet är rätt harmoniskt. Man hör alltid om vuxna ensambarn som berättar om hur jobbigt det är och ångesten bara växer. Hur gammal är er dotter? Vår don är 7 och kompslek blir allt vanligare


    Jag är vuxen och var ensambarn... Har absolut inte lidit av det, varför skulle jag? ^^ jag hade en bra barndom och jag har ett bra vuxenliv. Vissa saker är säkert bättre med syskon och andra saker är bättre utan. Inget av de lider barnet av.

    Dessutom finns det ingenting som säger att syskonen ens skulle gilla varandra, jag känner flertalet vuxna syskon som inte har någon kontakt förutom på jul osv när de "tvingas" till det. Blodsband innebär inte att man har något att prata om.
Svar på tråden Är jag dryg som vill låna andras barn?