• Tno28

    Åka ifrån bebis 2 månader

    Mina kompisar undrar om jag vill följa med på en övernattning på hotel tillsammans med dem. Men jag vet inte om det är så bra att lämna en 2 månaders bebis. Jag vet att min sambo kan ta hand om honom lika bra som oss men jag undrar om det är skadligt för anknytningen?

  • Svar på tråden Åka ifrån bebis 2 månader
  • Frejv

    Det handlar om ett dygn! Det är inte farligt för anknytningen! Så länge bebis tar flaskan och har någon annan som den har starka band med är det ingen fara! Man kan ju hamna på sjukhus, har dom som råkat ut för något och hamnat på sjukhus ingen anknytning till sitt barn menar ni som tror det är skadligt? Tycker du ska följa med dina vänner och bara njut och ladda energi! =)

  • hejjjhejj
    Frejv skrev 2019-04-15 11:46:33 följande:

    Det handlar om ett dygn! Det är inte farligt för anknytningen! Så länge bebis tar flaskan och har någon annan som den har starka band med är det ingen fara! Man kan ju hamna på sjukhus, har dom som råkat ut för något och hamnat på sjukhus ingen anknytning till sitt barn menar ni som tror det är skadligt? Tycker du ska följa med dina vänner och bara njut och ladda energi! =)


    mjölken lär sina. 
  • CH2O2

    Jag skulle inte gjort det, men jag vet att hade jag åkt hade jag ändå inte haft roligt. Jag var borta över natten när min yngsta var 4 månader och tyckte det var jättejobbigt. Både barnet och min sambo tyckte såklart också att det var jobbigt eftersom barnet mest var ledsen och olycklig.

  • Frejv

    Men det var inte frågan hur det går med mjölken utan om anknytningen. Ja ammar man kan man få rejält spända bröst och en risk att mjölkproduktionen slutar eller minskar. Jag ammade inte länge pga av många faktorer så när min son var 2 månader drack han ersättning så för mig hade inte mjölken varit något problem. Jag lämnade sonen första gången när han var ca 3 månader till mormor och morfar och det gick hur bra som helst. Jag och sonen har väldigt starkt band.

  • Unaangelita

    Jag hade kunnat göra det. Våra barn har alltid haft lika bra relation och anknytning till båda oss föräldrar. Min sambo är en utmärkt förälder så han kan trösta o mysa lika bra som jag.
    Har gett ersättning till barnen i början så matningen hade också funkat fint.

  • Delilah2001

    Jag vet faktiskt inte om det är skadligt för anknytningen, men jag hade INTE gjort det.

    Det känns inte rätt.

  • milli79

    Hade inte gjort det. Någon nämnde att barn fixar att man är borta lika många dagar som barnet är år. Dvs 1 år kan du åka en dag.

    Våra har varit väldigt beroende av mig men det är säkert olika

  • GGN

    Beror väl helt på hur fadern är med barnet. Här hade det fungerat utmärkt.

  • Jw83

    Det handlar om medföräldern. Har man en man som inte varit föräldraledig och som inte tagit nätter, blöjor, matning så kan man inte åka.

    Men om man har en medföräldern som tycker om barnet och som varit en förälderlika länge som mamman så är det lugnt.

    Min make har alltid spenderat lika mkt tid med barnen som mig. Han har varit samma trygghet sedan dag ett. Dom har nästan varit lugnare hos honom då han inte luktat mjölk.

    Jag har kunnat spara mjölk och han har gett det i flaska. Jag har kunnat låta bli att amma utan att det sinat. När ungarna slutade amma (barnen 10 och 9 månader) så sprutade det mjölk ur mig i veckor efteråt.

  • jennie08
    Jw83 skrev 2019-04-16 08:03:34 följande:

    Det handlar om medföräldern. Har man en man som inte varit föräldraledig och som inte tagit nätter, blöjor, matning så kan man inte åka.

    Men om man har en medföräldern som tycker om barnet och som varit en förälderlika länge som mamman så är det lugnt.

    Min make har alltid spenderat lika mkt tid med barnen som mig. Han har varit samma trygghet sedan dag ett. Dom har nästan varit lugnare hos honom då han inte luktat mjölk.

    Jag har kunnat spara mjölk och han har gett det i flaska. Jag har kunnat låta bli att amma utan att det sinat. När ungarna slutade amma (barnen 10 och 9 månader) så sprutade det mjölk ur mig i veckor efteråt.


    Min man har varit lika mycket förälder som jag och skulle såklart fixa att ta hand om bebisen ett dygn utan mig. Han skulle klara sig för all tid med bebisen utan mig. Men jag hade ändå inte lämnat en 2 månaders bebis. Så nej, det handlar inte alls bara om medföräldern.
  • Jw83
    jennie08 skrev 2019-04-16 08:51:43 följande:

    Min man har varit lika mycket förälder som jag och skulle såklart fixa att ta hand om bebisen ett dygn utan mig. Han skulle klara sig för all tid med bebisen utan mig. Men jag hade ändå inte lämnat en 2 månaders bebis. Så nej, det handlar inte alls bara om medföräldern.


    Hur länge hade du vågat lämna din bebis med sin pappa då?
  • Mackan87

    Det hela handlar om det skulle funka praktiskt om du är borta ett dygn och om du själv skulle känna dig bekväm med det. Såklart du kommer sakna ditt barn, men vissa har lättare för att vara borta från barnet än andra. Själv har jag ansett mig vara en väldigt "avslappnad" förälder. Min son är nu 1 år och jag har som mest varit borta 1 vecka från honom (bör han var 10 månader) men även kortare perioder när han var mindre. Kände jag mig trygg med att han hade det bra så såg jag det som att jag faktiskt behövde komma bort och få vara bara jag lite grann. Plus att pappan behövde känna på vad det innebar att faktiskt ha barn ;)

    Jag bestämde mig dessutom för att starta eget när min son var 6 månader vilket har inneburit att han varit mycket med sina mor- och farföräldrar. Min son har ("trots detta"?) blivit en väldigt trygg liten kille som älskar sina mor- och farföräldrar sanslöst mycket tack vare den anknytning de har fått under denna tid. Dessvärre är han inte lika förtjust i pappa av någon anledning.

    Summa summarum: det är bara du själv som kan känna om du vill eller kan åka bort ett dygn. Jag tror dock inte du behöver oroa dig för att anknytningen skulle komma ur balans eller liknande. Känner du att du vill åka så gör det och ha kul och slappna av :)

  • jennie08
    Jw83 skrev 2019-04-16 08:57:41 följande:

    Hur länge hade du vågat lämna din bebis med sin pappa då?


    Vågar lämna min bebis till sin pappa, vad menar du? Bebisen är lika mycket med sin pappa som med mig. Men varken jag ELLER barnets pappa vill lämna vår 2 månaders bebis i ett dygn.
  • Jw83
    jennie08 skrev 2019-04-16 09:14:27 följande:

    Vågar lämna min bebis till sin pappa, vad menar du? Bebisen är lika mycket med sin pappa som med mig. Men varken jag ELLER barnets pappa vill lämna vår 2 månaders bebis i ett dygn.


    Men hur länge kan du lämna ditt barn. Du tycker det är fel med en övernattning. Går din gräns vid 4 timmar? 8?

    Vi var båda hemma heltid väldigt länge med barnen. Men somliga har ju en förälder som är borta och jobbar 9h om dagen 5 dagar i veckan. Antar att ni båda också var hemma heltid länge?
  • jennie08
    Jw83 skrev 2019-04-16 09:22:51 följande:

    Men hur länge kan du lämna ditt barn. Du tycker det är fel med en övernattning. Går din gräns vid 4 timmar? 8?

    Vi var båda hemma heltid väldigt länge med barnen. Men somliga har ju en förälder som är borta och jobbar 9h om dagen 5 dagar i veckan. Antar att ni båda också var hemma heltid länge?


    Jag har ingen gräns. Har helt enkelt inget behov av att lämna min bebis vare sig det är i 2 eller 24 timmar.

    Sen vill jag poängtera att det hade känts fel för mig. Vad andra gör lägger jag mig inte alls i.
  • EmberEyes
    jennie08 skrev 2019-04-16 09:42:07 följande:
    Jag har ingen gräns. Har helt enkelt inget behov av att lämna min bebis vare sig det är i 2 eller 24 timmar.

    Sen vill jag poängtera att det hade känts fel för mig. Vad andra gör lägger jag mig inte alls i.
    Att inte vara emotionellt förmögen lämna en 2-månaders själv med dess pappa i ens 2 timmar är ju inte helt friskt.
  • Jw83
    jennie08 skrev 2019-04-16 09:42:07 följande:

    Jag har ingen gräns. Har helt enkelt inget behov av att lämna min bebis vare sig det är i 2 eller 24 timmar.

    Sen vill jag poängtera att det hade känts fel för mig. Vad andra gör lägger jag mig inte alls i.


    Nu handlar det inte om behov. Ts frågar om det kan vara skadligt.

    Jag har inget behov av att lämna mina barn. Men jag har ett behov av att duscha, träna, ha sex med min make, sova och ha ett socialt umgänge nån gång ibland. Jag har inte med mig en bebis på alla dessa saker. Det är inte skadligt att låta barnet vara med sin pappa.

    Hur länge var ni hemma heltid med ert barn utan att någon av er lämnade hen i mer än 2h?
  • Bebis201901
    Unaangelita skrev 2019-04-16 00:47:41 följande:

    Jag hade kunnat göra det. Våra barn har alltid haft lika bra relation och anknytning till båda oss föräldrar.


    Alltså anknytning och relation är ju eg inte riktigt samma sak. Ett barn kan ha en jättebra relation till sin mamma och pappa men det är svårt att se på ett barn el vuxen om den inte har en trygg anknytning

    ?Hur vi lärde oss att relatera till vår närmaste omgivning från födseln har en tendens att bli det mönster vi följer resten av livet.?

    Anknytningsmönstret bestäms främst under barnets första två år och de 3 vanligaste är alla en grund i trygg anknytning men sen ambivalent el undvikande. Ett barn som har undvikande tex kan till synes verka tryggt. Testerna man gjort för att komma fram till allt är spännande, lämna barnet med en främling och se hur det reagerar när mamman kommer tillbaka. Trygg undvikande bryr sig tex inte, det kan man ju då tolka som att barnet inte brytt sig om att bli lämnat men det är tvärtom barnets sätt att försöka få kärlek. Långt att förklara men här kan man läsa mer;

    www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/relationer/anknytning

    OBS - dock är jag helt övertygad om att en kväll inte gör skillnad. Men är man primär anknytningsperson och lämnar bort _väldigt ofta_ så påverkar det nog säkerligen. Då pratar jag inte om till pappan, har man en närvarande pappa är ju det också en anknytningsperson
Svar på tråden Åka ifrån bebis 2 månader