• Anonym (Pappa)

    Hålla barnen hemma pga halkan?

    Jag är allvarligt rädd för den här halkan, det är glashalt hela vägen till skolan och jättesvårt att ta sig fram. Är det inte bättre i morgon håller jag allvarligt barnen hemma.

    Är det straffbart på något sätt om det skulle komma fram?

  • Svar på tråden Hålla barnen hemma pga halkan?
  • Zombie von Rymmen

    Herregudars vad fjantigt. Se till att ungarna får röra på sig istället, skaffa kroppskontroll och hantera is, för det är den naturligaste saken i världen och hör till livet. Hur ska det gå för dem som vuxna sen? Vilken vuxendagisverksamhet accepterar halka som frånvaro?


    Anonym (Linda) skrev 2019-01-18 04:05:01 följande:

    Jag säger däremot att det är ok i min bok att hålla dem hemma om du bedömer att det inte är säkert att ta sig dit. Jag låter till och med mina ta en slappe-dag hemma för mental hälsa per termin om de inte har någon annan frånvaro och hänger med i undervisningen. Visst ska vi lära barnen att skolan är viktig, men inte in absurdum. 


    Mycket dålig och kontraproduktiv inställning. Ungarna kommer bli missanpassade och få en chock av livet efter skolan sen. Och skolan är viktig och ska inte förslappas bort. Svensk skola är redan slapp som den är.
  • Anonym (Förälder)

    Jag har gjort det en gång.
    Men sjukanmälde såklart.

    Barn kan också ramla, dottern gjorde det bara häromdagen och slog huvud, hand och svanskotan.

    Jag har också ramlat, svimmade mest troligt av för jag minns att jag "vaknade" till och låg nästan ute i parkeringen, slog huvud och svanskota.

    Vi pratar om en dag.
    Inte 3 veckor.

  • Anonym (ace)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-01-18 05:50:26 följande:

    Vi pratar om en dag.
    Inte 3 veckor.


    Var bor du?
    Ska TS vara hemma varje dag det är halt så blir det lätt tre veckor eller tre månader, beroende på var han bor och just det årets väder.
  • GGN
    Anonym (Jadu) skrev 2019-01-17 19:29:10 följande:

    Ironi är inget som går hem i Sthlm heller?


    Eller så är vi i Sthlm bara trötta på såna här fånerier och kommentarer från folk som inte ens bor här.

    /Inflyttad
  • Anonym (+++)
    Anonym (Linda) skrev 2019-01-18 04:05:01 följande:

    Jag säger däremot att det är ok i min bok att hålla dem hemma om du bedömer att det inte är säkert att ta sig dit. Jag låter till och med mina ta en slappe-dag hemma för mental hälsa per termin om de inte har någon annan frånvaro och hänger med i undervisningen. Visst ska vi lära barnen att skolan är viktig, men inte in absurdum. 


    Haha, du skojar visst,  men det är ju fredag Drömmer
  • Anonym (Stockholmare)
    Anonym (Jadu) skrev 2019-01-17 19:29:10 följande:

    Ironi är inget som går hem i Sthlm heller?


    Oftast inte, det är rätt stelt här faktiskt! :)
  • Anonym (Göteborgare)

    Judoklubben i Mölndal lär ut fallteknik till äldre (60 plus) kanske något för TS.

  • hammarhajen
    Anonym (Pappa) skrev 2019-01-17 18:18:30 följande:

    Problemet är inte att hinna, utan att jag inte vågar gå ut. Har broddar, men det hjälper inte.


    Så du tänker sjukskriva dig själv på grund av halka? Vem ska jobba då, tycker du? Det är lika halt för alla att ta sig till jobbet, men jag gissar att du vill att ditt hus ska på elektricitet och sophämtning, att du få träffa en doktor om du måste till sjukhus, att någon kör ambulansen om du måste dit akut..?

    Helt självklart är inte halka en gilitig orsak att vara hemma från jobb och skola, varken för vuxna eller barn. 

    Är man rädd för is är det ett normalt vuxenansvar att skaffa broddar.
  • Zombie von Rymmen
    Anonym (Förälder) skrev 2019-01-18 05:50:26 följande:

    Jag har gjort det en gång.
    Men sjukanmälde såklart.

    Barn kan också ramla, dottern gjorde det bara häromdagen och slog huvud, hand och svanskotan.

    Jag har också ramlat, svimmade mest troligt av för jag minns att jag "vaknade" till och låg nästan ute i parkeringen, slog huvud och svanskota.

    Vi pratar om en dag.
    Inte 3 veckor.


    Då är det hög tid att man börjar röra på fläsket. Få upp flåset och öva in tekniker för att falla rätt. En sund ung kropp slår inte halvt ihjäl sig för ishalka.


     


    GGN skrev 2019-01-18 07:18:48 följande:
    Eller så är vi i Sthlm bara trötta på såna här fånerier och kommentarer från folk som inte ens bor här.

    /Inflyttad
    I koloniområdena tillhörande stadsstaten Stockholm ("Svärje") är det fullt rimligt att i tid och otid göra narr av det hela och påtala förtrycket och utsugningen.
  • Zombie von Rymmen

    Glömde nämna balansen. Det är oerhört viktigt och enkelt att träna upp och bibehålla ett gott balanssinne. Beklämmande att se att svenskar blivit så försoffade. Inte konstigt det går utför med allt.

  • Anonym (stockholmsmamman)

    Vet inte hur det är med era barn men mina näst intill springer på isen, en själv går sakta sakta haha.

    Annars är broddar bra att ha. Eller gummisula på skorna (inte sådan billiga med plast i sulan också, de skorna är hala)

    //stockholmsmamma

  • elmadumle

    Mina små barnbarn går på förskola och igår och idag har de inte ens varit ute pga hela gården är en ren isbana. 

  • Anonym (Broddbo)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2019-01-18 08:08:49 följande:


    Judoklubben i Mölndal lär ut fallteknik till äldre (60 plus) kanske något för TS.


    När man väl halkar och faller går det så kvickt att man inte ens fattar hur det gick till. Rätt som det är upptäcker man till sin stora förvåning att man ligger på marken.
    Blir man angripen av en motståndare är det en annan sak, då får man någon sekund på sig att reagera.
  • Anonym (466)

    Bra om något händerna ungarna hemma då, då låter du dom lida hemma för att du inte vågar gå ut när DET ÄR LITE HALT?

    Gå i snön. Eller på gräset om det inte är snö. Så, löst.

  • Anonym (466)
    GGN skrev 2019-01-18 07:18:48 följande:
    Eller så är vi i Sthlm bara trötta på såna här fånerier och kommentarer från folk som inte ens bor här.

    /Inflyttad
    Människor som inte bor i Sthlm kan ändå vara insatta i exakt hur det är i Sthlm.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Broddbo) skrev 2019-01-18 22:14:00 följande:
    När man väl halkar och faller går det så kvickt att man inte ens fattar hur det gick till. Rätt som det är upptäcker man till sin stora förvåning att man ligger på marken.
    Blir man angripen av en motståndare är det en annan sak, då får man någon sekund på sig att reagera.
    Tror inte du förstår hur det funkar. Du övar upp ett "muskel-minne" eller skapar en "reflex" som gör att din kropp reagerar på fallet innan din hjärna reagerar. Spelar ingen roll om det är i tävling eller på isig trottoar. (Och är du ute i minusgrader så har du en viss mental beredskap för halka.)
Svar på tråden Hålla barnen hemma pga halkan?