• MrTorino

    Föräldrapenning vid nattjobb?

    Hej!

    Jag har ett problem med föräldrapenningen.

    Jag jobbar enbart natt. Går på 2veckors schema som är rullande.

    Ser ut så här.

    V1: onsdag & torsdag 20:00-06:00

    V2: tisdag 20:00-06:00

    Fredag, lördag, söndag 18:00-06:00.

    Ifall jag vill ta ut föräldrarpenning på dagarna och jobba på nätterna. Funkar det då?

    Har pratat med FK och en handläggare sa att det funkar.

    Men är det säkert att det går?

    Tänker ifall jag ska ta ut FP och vara hemma under mina nattpass så får jag ut runt 600kr/dag.

    Det är typ det som jag har i bara OB.

    Så jag torskar en hel del från jobbet.

    Känns inte direkt logiskt att behöva förlora så pass mycket.

    Visst jag är ledig länge, men räkningarna måste fortfarande betalas.

    Hur gör jag på bästa sätt?

    Har ni några bra tips och förslag utifrån mitt schema?

    Tacksam för alla förslag!

    Mvh

  • Svar på tråden Föräldrapenning vid nattjobb?
  • mammatill6

    Fast nä... du måste ju avstå från arbete för att ta FP. Men tar du FP på dina jobbmätter kan du ju även ta de lediga dagarna. Så gör ju vi andra.

  • zarah

    Säker att det får ta ut om du jobbar natt? Ta fp de dagarna du är ledig då istället. Om du nu ändå ska jobba? Visst suger att tappa pengar. Vet själv vi har en massa tillägg på jobbet som inte räknas trots att det är stående tillägg. Det är jobbigt. Men det är tyvärr så det funkar och rätta sig i ledet.

    Men förstår inte riktigt. Ska du vara föräldraledig på heltid eller bara vissa dagar? Eller hur är planen? Ska du jobba trots att du är föräldraledig?

  • enmamma

    Om du har onödigt många dagar med föräldrapenning kvar kan du ta ledigt de 2 nättern i v1.

    Du har barnet hemma tis till fredag och plockar ut dagar tis-mån.

    Med detta förslag förlorar du inte så mycket pengar men bränner av dina dagar fort.

    Vill du snåla på dagarna så är det bara att plocka bort de nätter du vill.

    Tänk på att det är den dagen flest timmar är på som du ska begära ledigt för, tex tisdag natt= FL onsdag. Du måste vara ledig från jobbet för att kunna få ersättning.

  • zemer

    Om du ändå ska arbeta varför ska du ta ut fp? Är det inte bättre att spara dagarna då? Eller ta ut de dagarna du inte jobbar om du behöver extra pengar.

    Om du tar ut fp på 100% så ska du ju ta hand om barnet hela dagen, det kan du ju inte om du måste sova inför/efter nattjobb.

  • MrTorino

    Fördelen med mitt jobb är att jag kan sova på jobbet varje natt typ 3-5tim.:)

    Därav tänkte jag att jag kunde ta ut FP från typ 08:00-17:00

    Och sen åka och jobba från 20:00-06:00.

    När man har aktivitetsstöd så kan man jobba efter 17:00.

    Få betalat av FK och samtidigt få en lön från jobbet.

    Det var aldrig ett problem för mig när jag gjorde så för några år sedan.

    Borde funka detsamma med FP tkr jag.

  • MrTorino
    mammatill6 skrev 2019-01-18 06:53:18 följande:

    Fast nä... du måste ju avstå från arbete för att ta FP. Men tar du FP på dina jobbmätter kan du ju även ta de lediga dagarna. Så gör ju vi andra.


    Fast enligt handläggaren på FK så ska jag kunna ta ut FP från säg 08:00-17:00.

    Och sedan jobba från 20:00-06:00.
  • MrTorino
    zemer skrev 2019-01-18 09:01:59 följande:

    Om du ändå ska arbeta varför ska du ta ut fp? Är det inte bättre att spara dagarna då? Eller ta ut de dagarna du inte jobbar om du behöver extra pengar.

    Om du tar ut fp på 100% så ska du ju ta hand om barnet hela dagen, det kan du ju inte om du måste sova inför/efter nattjobb.


    Tänkte ge tjejen dom dagar som jag kan ge henne.

    Och behålla dom som jag måste behålla.

    Men jag undrar ifall det går att ta ut dom under dagar som jag jobbar.

    Ifall det inte krockar med mitt arbete.
  • AnkiC

    Ska du ta ut fp på dagarna när du sover? Då måste du ju vara med ditt barn. Jag kanske är trögfattad. Du får nog förtydliga.

  • MrTorino
    AnkiC skrev 2019-01-18 09:14:45 följande:

    Ska du ta ut fp på dagarna när du sover? Då måste du ju vara med ditt barn. Jag kanske är trögfattad. Du får nog förtydliga.


    Haha nej jag kommer inte att sova under den tiden.

    Sover mina timmar på jobbet.:)

    Behöver typ 4-5tim sömn per natt.
  • AnkiC
    MrTorino skrev 2019-01-18 09:11:58 följande:

    Fast enligt handläggaren på FK så ska jag kunna ta ut FP från säg 08:00-17:00.

    Och sedan jobba från 20:00-06:00.


    Så du ska endast sova i två timmar då mellan 6-8 på morgonen och sen ta hand om ditt barn till kl. 17 på eftermiddagen?
Svar på tråden Föräldrapenning vid nattjobb?