• Feeliciiia

    Tidigt ultraljud!??

    Någon som vet vart man kan göra ett UL innan vecka 18 för att kolla könet.
    Tydligen många som inte vill berätta pga av
    abortrisken har jag förstått.

  • Svar på tråden Tidigt ultraljud!??
  • tjockobbe

    Det har väl inte med abortrisken att göra, utan med att det är svårt att se innan då könet inte är färdigutvecklat. Könsultraljud gör man senare i graviditeten.

    Till RUL i vecka 18-20 är det inte så långt. Ge dig till tåls. Annars får du nog bekosta det själv på privat klinik.

  • Feeliciiia

    Jag har pratat med kliniker som följer Socialstyrelsens råd, därav abortrisken. Därför vill dem att man ska ha varit gravid i hela 18 veckor.
    Könet kan ses i vecka 14 redan av kunnig personal enligt vad sjukhuspersonal sagt till mig.

  • mickan1989

    Testa gruppen strictly nu theory på fb.. dem brukar visst ha rätt. 
    Är sjäv i vecka 15 och skickade in bild på kub ultarljudsbilden ...får se om några veckor om dem har rätt ;)

  • Anotherone

    Du behöver nog bara googla så kan du hitta ställen som erbjuder privata UL. Dock är det ingen exakt vetenskap, även erfarna barnmorskor kan säga fel...

  • Vejden

    Känner inte till något ställe som kollar kön via ultraljud så tidigt. Men man kan göra NIPT (blodprov) och få reda på könet (samt om barnet har kromosomavvikelser). Det ger även ett mer säkert svar än könsbestämning utifrån ultraljud, och kan göras från v.11 (10+0) vad jag förstått. Det kostar dock några tusen. 

    Det finns även provkit du kan beställa hem via nätet och skicka in på analys, hur bra de är vet jag inte men här har du ett exempel i alla fall (även dessa kostar ett par tusen, men är billigare än nipt): www.easydna.se/konsbestamningstest/

Svar på tråden Tidigt ultraljud!??