• Anonym (TS)

    Behöver tips på spjälsäng med extra höga kanter så barnet ej klättar över?!

    Vi har ett barn med särskilda behov, jag vill behålla min anonymitet så jag kommer inte gå in på detaljer kring det. Det vi behöver hjälp med tips om spjälsängar med extra höga kanter, eller alternativ till hur man på ett säkert sätt håller barnet kvar i sängen på ett liknade sätt som med en spjälsäng?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Behöver tips på spjälsäng med extra höga kanter så barnet ej klättar över?!
  • Anonym (tänk)
    Anonym (Omg) skrev 2019-01-19 21:13:41 följande:
    Då kan hen kanske lika gärna köpa en lite större hundbur istället. Så kan man låsa och så med.....

    Som någon annan sagt. Har barnet speciella behov finns hjälp att få med hjälpmedel så prata med Barnet läkare
    Ett kompostgaller är både billigare och bättre eftersom ingången till hundburen är från sidan och inte ovanifrån-
  • Anonym (Aktiv)
    Anonym (K) skrev 2019-01-19 15:47:11 följande:

    Om barnet är stort nog för att komma ur spjälsängen så är det dags att ta bort spjälsängen och ha en vanlig säng. Om barnet nu har speciella behov så får vården hjälpa dig med hur du ska göra.


    Inte säkert att det är så. Jag klättrade ur spjälsängen innan jag kunde gå, vid 6 mån. Fick en sovpåse med band i sidorna som kunde knytas under sängen. Jag kunde vända mig om, men inte resa mig upp. Band kan man sy i själv i en köpt sovpåse.
  • Anonym (TS)
    cosinus skrev 2019-01-19 21:08:16 följande:

    Till små barn finns ju sovpåsar. Det satte jag på min ena son när han som 1,5-åring började klättra ur spjälsängen. Med sovpåsen kunde han inte slänga ena benet över kanten på spjälsängen eller få grepp med fötterna mot spjälorna så det funkade jättebra.

    Nu antar jag att ditt barn är äldre men är det inte allt för gammalt och allt för bra på att klä av sig själv så kan det ju funka att sy i rätt storlek om det inte säljs i den storlek ni behöver.


    Tack så jättemycket för det smarta och säkra tipset
  • Anonym (TS)
    Anonym (Aktiv) skrev 2019-01-20 00:13:26 följande:

    Inte säkert att det är så. Jag klättrade ur spjälsängen innan jag kunde gå, vid 6 mån. Fick en sovpåse med band i sidorna som kunde knytas under sängen. Jag kunde vända mig om, men inte resa mig upp. Band kan man sy i själv i en köpt sovpåse.


    Tack!
  • mammatill6
    Anonym (Aktiv) skrev 2019-01-20 00:13:26 följande:

    Inte säkert att det är så. Jag klättrade ur spjälsängen innan jag kunde gå, vid 6 mån. Fick en sovpåse med band i sidorna som kunde knytas under sängen. Jag kunde vända mig om, men inte resa mig upp. Band kan man sy i själv i en köpt sovpåse.


    Men set kan väl knappast vara tillåtet att binda fast barnet?
  • Anonym (?)
    Anonym (Aktiv) skrev 2019-01-20 00:13:26 följande:

    Inte säkert att det är så. Jag klättrade ur spjälsängen innan jag kunde gå, vid 6 mån. Fick en sovpåse med band i sidorna som kunde knytas under sängen. Jag kunde vända mig om, men inte resa mig upp. Band kan man sy i själv i en köpt sovpåse.


    Sovpåse i all ära, men att binda fast någon så denne inte kan resa sig låter inte helt ok. Eller tänker jag fel?
  • Anonym (Aktiv)
    mammatill6 skrev 2019-01-20 10:40:04 följande:

    Men set kan väl knappast vara tillåtet att binda fast barnet?


    Anonym (?) skrev 2019-01-20 10:42:43 följande:

    Sovpåse i all ära, men att binda fast någon så denne inte kan resa sig låter inte helt ok. Eller tänker jag fel?


    Många barn sover i vagnen med sele för att inte ramla ur.
  • Anonym (Mamma Klara)
    Anonym (Aktiv) skrev 2019-01-20 11:24:51 följande:
    Anonym (?) skrev 2019-01-20 10:42:43 följande:

    Sovpåse i all ära, men att binda fast någon så denne inte kan resa sig låter inte helt ok. Eller tänker jag fel?


    Många barn sover i vagnen med sele för att inte ramla ur.
    Det är ju inte samma sak. 
  • Anonym (Aktiv)
    Anonym (Mamma Klara) skrev 2019-01-20 14:55:50 följande:

    Det är ju inte samma sak. 


    Hur tycker du att det skiljer sig? Sovpåsen ger visserligen mer rörelsefrihet eftersom barnet kan vända sig om och sova på sidan eller mage, och sitter inte lika tajt, men i båda fallen har barnen liknande fysiska restriktioner och kan inte ta sig ur platsen de sover.
  • mammatill6
    Anonym (Aktiv) skrev 2019-01-20 21:42:33 följande:

    Hur tycker du att det skiljer sig? Sovpåsen ger visserligen mer rörelsefrihet eftersom barnet kan vända sig om och sova på sidan eller mage, och sitter inte lika tajt, men i båda fallen har barnen liknande fysiska restriktioner och kan inte ta sig ur platsen de sover.


    Fast du använder väl inte selen för att sätta fast barnet så det inte klättrar ur? När barnet sover med sele och vaknar tar man väl upp barnet.Här pratas det ju om att knyta fast ett barn så det inte klättrar över.
  • Anonym (Aktiv)
    mammatill6 skrev 2019-01-20 21:45:42 följande:

    Fast du använder väl inte selen för att sätta fast barnet så det inte klättrar ur? När barnet sover med sele och vaknar tar man väl upp barnet.Här pratas det ju om att knyta fast ett barn så det inte klättrar över.


    Och när barnet vaknar i sovpåse i sängen tar man väl upp barnet på precis samma sätt?

    Att knyta fast sovpåsen så att barnet inte kan klättra ur sängen har ju samma funktion som att sätta fast barnet i sele i vagnen: båda är avsedda att förhindra att barnet klättrar ur och skadar sig OM det vaknar när man inte förväntar sig det eller försöker klättra ur innan man hör att det är vaket/hinner fram.
  • Anonym (K)

    Och sen slingrar sig bebisen ur sovpåsen eller så lossnar tråden, bebis snurrar runt och får tråden runt halsen och kvävs. Men då slapp ni fixa en vanlig säng säng iallafall!

  • Anonym (Aktiv)
    Anonym (K) skrev 2019-01-21 08:31:43 följande:

    Och sen slingrar sig bebisen ur sovpåsen eller så lossnar tråden, bebis snurrar runt och får tråden runt halsen och kvävs. Men då slapp ni fixa en vanlig säng säng iallafall!


    Det finns ingen tråd. Det är band i sidan på sovpåsen och dessa fästs under sängen. Risken är lika stor att kvävas av sovpåsen med band som att kvävas av sin pyjamas om barnet krånglar sig ur den.

    Skulle du lägga en klättrade, rymningsbenägen 6-månaders baby i en vanlig säng?
Svar på tråden Behöver tips på spjälsäng med extra höga kanter så barnet ej klättar över?!