• vertias

    Hur bra skyddar amningen?!

    Hej,

    Jag födde en liten dotter i torsdags via kejsarsnitt i v 38+0. Allt har sett bra ut förutom att hon har haft lite lågt blodsocker så vi är fortfarande inlagda på BB men det ser ut som att vi får åka hem imorgon.

    För tillfället så helammar jag henne, hon fick lite ersättning för att få upp blodsockret men har sedan inatt klarat sig på bara min mat.

    Men nu till min fråga, har en son där hemma på 1,5 år som varit hos min mamma över natten. Idag vaknade mamma med feberkänslor och ont i halsen. Hon körde min son till hans farmor istället nu under dagen och när hon kom hem igen så spydde hon. Så nu tror hon att det kan vara magsjukan.

    Jag blir såklart väldigt orolig för att min nyfödda lilla bebis ska få detta och att hon ska bli väldigt sjuk. Hur bra skyddar amning? Och är det vanligt att så små barn får magsjukan om tex syskonet får det? Går det att undvika på något sätt, tex inte använda samma skötbord mm.

    Finns ju ingen större information att hitta tycker jag..

  • Svar på tråden Hur bra skyddar amningen?!
  • Jemp

    Grattis till bebis!

    Vad jag läst blir sällan bebisar smittade men tycker framförallt att du ska rådgöra lite med BB, lätt gjort när ni är kvar där.

    God handhygien är a och o med att begränsa smittspridning.

  • lövet2

    Det finns inga garantier, så det bästa är om du pratar med BB-personalen. De vill antagligen att du stannar kvar lite längre.

  • Cecese

    Min erfarenhet är att bebisen klarar sig men du riskerar att bli magsjuk. Det är allt annat än kul att vara magsjuk och ha en liten ammande bebis. När mitt andra barn var 3 veckor blev den äldre magsjuk och smittade mej. Jag blev rejält magsjuk men min bebis klarade sig. 

  • Anonym (Jadu)

    Ditt äldre barn är inte sjukt än väl?

    Jag och min man var båda magsjuka i höstas när vår bebis var ca 8 mån. Jag tror att det kom från öppna förskolan. Jag nästan helammade och barnet blev aldrig sjukt.

  • 10oktober

    Grattis till dottern! :)

    Jag tycker också du ska prata med personalen på BB. Förutom bebisen kan du även tänka på ditt snitt. Jag blev också snittad och tyckte att det gjorde så sjukt ont att skratta och hosta (Jag förbjöd skämt hemma under någon vecka, haha!). Minns att jag fick information om att hålla handen över såret ifall jag var tvungen att kräkas och kunde inte tänka mig något värre! Så för din egen skull kanske du vill undvika magsjukan också...

  • vertias

    Tack för alla svar :)

    Jag frågade BB-personalen och de sa att så små barn sällan blir magsjuka och att amningen ger visst skydd. Det man bör vara mer orolig för är RS-viruset då såna här småttingar är mer mottagliga för förkylningar. De sa även att man räknar med att bebisar blir smittade av syskon och oftast så är det ingen fara. De är mer risk att vi föräldrar blir smittade och det hade inte heller varit så skoj med tanke på att jag är nyopererad. Jag är livrädd för att ens nysa haha. Men sonen är frisk än så länge så vi får hålla alla tummar att vi får hålla oss friska från både magsjuka och RS-virus.

Svar på tråden Hur bra skyddar amningen?!