• Skycat94

    Svårt att sluta röka - byta till light?

    Jag har haft väldigt svårt att sluta röka under graviditeten.
    Röker max 8 cigaretter om dagen, innan röker jag ett packet.

    Tror ni det är bättre för barnet om jag byter till light cigarettet, eller gör det ingen skillnad?

    Tog upp det med min barnmorska men hon blev ganska sur... 
    Undanber dumma kommentarer, jag vet att det är dumt, men jag kan inte sluta.

  • Svar på tråden Svårt att sluta röka - byta till light?
  • lilagrodautanben

    Har du provat elcigg? Utan nikotin då eftersom du är gravid. Annars rekommenderar jag det! Finns med tobakssmak så det smakar nästan som en vanlig cigg utan rivet i halsen. Light tror jag inte spelar någon större roll tyvärr, annars vore det ju lätt :)

    Rökning är ett helvete att sluta med men som sagt, kolla upp substitut som ecigg - funkat bra för mig som rökte i 18 år innan graviditet :) lycka till!

  • Muflonium

    Svarar som ovanstående.

    Rökte ett pack om dan innan.

    Bytte till ecigg och har bara rökt vid lite festligare tillfällen.

    Så byt till ecigg. Inköp av en bra vape är ca 500 men sen är det väldigt billigt jämfört med ett pack om dan.

    Lycka till :)

  • Solarn

    Är du i sjunde månaden och det gäller marlboro? isf är du här några månader försent, det var populärt nån gång förra året.

  • ThomasW

    Light gör ju att du drar in röken djupare för att få samma effekt.

  • Emerencia

    Som tidigare kommentarer, e-cigg utan nikotin. Så gjorde min kompis som rökte. Mycket bättre än dina 8 cigg eller light.

  • Anonym Ellliiin
    Skycat94 skrev 2019-01-20 18:48:38 följande:

    Jag har haft väldigt svårt att sluta röka under graviditeten.

    Röker max 8 cigaretter om dagen, innan röker jag ett packet.

    Tror ni det är bättre för barnet om jag byter till light cigarettet, eller gör det ingen skillnad?

    Tog upp det med min barnmorska men hon blev ganska sur... 

    Undanber dumma kommentarer, jag vet att det är dumt, men jag kan inte sluta.


    Är gravid och röker e-cigg sen plus rökte 1,5 paket innan plusset.. va små jobbigt första 48 timmarna men nu vill jag inte ens vara nära vanliga cigg.. och ja såklart då nikotinfri e cigg
  • Jw83
    Skycat94 skrev 2019-01-20 18:48:38 följande:

    Jag har haft väldigt svårt att sluta röka under graviditeten.

    Röker max 8 cigaretter om dagen, innan röker jag ett packet.

    Tror ni det är bättre för barnet om jag byter till light cigarettet, eller gör det ingen skillnad?

    Tog upp det med min barnmorska men hon blev ganska sur... 

    Undanber dumma kommentarer, jag vet att det är dumt, men jag kan inte sluta.


    Min vännina slutade röka genom att göra sig extremt medveten om vad som hände med barnet för varje bloss. Hon föreställde sig sin bebis där inne. Varje gång hon tog ett bloss så såg hon hur barnets syreintag ströps och barnet mådde dåligt. Hon tänkte också på var i utvecklingen bebisen var och hur barnet kunde skadas. Ex . Nu utvecklas fingrarna är det värt att skada denna utveckling ? Nu utvecklad hjärnan, är det värt att barnet föds med en utvecklingsnedsättning? Är just denna ciggen värt det? Osv.

    Många skulle aldrig stå och tvinga sin nyfödda bebis röka eller blåsa rök i hens ansikte. Men när barnet är inne magen så är det lättare att tänka bort att man faktiskt gör dessa saker. Genom att bli medveten och tänka aktivt på sin handling vid varje bloss gör att viljan att skydda sitt barn blir starkare än röksuget.

    Min vännina blev starkt äcklad av tanken atthon aktivt skadade sig barn. Det gjorde det enkelt att sluta röka.
  • Jw83

    Just missbildningar är lättare att mentalt visualisera. Inre skador, död och utvecklingsstörning är svårt att seframför sig. Här är några saker du aktivt kan tänka på ( eller tvinga dig googla bilder på spädbarn som föds med organ utanför kroppen varje gång du rökar)

    Citat: Sammanvägningen av all den forskning som gjorts visar att om mamman röker när hon väntar barn så ökar risken för klumpfot med 28 procent. Risken för att en arm eller ett ben ska saknas ökar med 26 procent, risken för mag-tarmfel ökar med 27 procent, risken för missbildningar av skallen med 33 procent, risken för ögondefekter med 25 procent och risken för läpp-gomspalt med 28 procent. Den allra största riskökningen ? 50 procent ? sågs när det gäller en missbildning som gör att delar av magen eller tarmarna sticker ut utanför huden

Svar på tråden Svårt att sluta röka - byta till light?