• riboflavin

    Cervixpessar?

    Nu är måttet rågat! Jag har genom åren käkat piller, tuggat gummi, haft plåster, ringar, stavar och nu också provat spiral.

    Allt har fungerat mer eller mindre dåligt.

    Sista 2 åren har jag haft extrema menssmärtor och absurda blödningar på grund av kopparspiralen och har nu bestämt att den ska ut.

    Någon som har erfarenhet av passar, och då främst cervixpessar? För och nackdelar?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Svar på tråden Cervixpessar?
  • Anonym (Kvinna54)

    Använde pessar ett tag för många år sedan. Nackdelen är att du inte alltid är förberedd och det blir ett avbrott för att sätta in den. Hade spermiedödkräm på och det glattade runt ibland innan jag fick in den.

    Annars är det väl ok. Ja förutom att krämen kanske inte är så fräsch att få i munnen...

  • Anonym (Nöjd)

    Använder cervixpessar. Jag tycker det är ett mycket bra alternativ. Tror inte det riktigt var samma sak förr som inlägget ovan skriver. Det spermiedödamde medlet är idag anpassat för underlivet, typ mjölksyrabakterier, det är snarare positivt för slemhinnorna vilket det inte var förr.. Luktar vanilj :) Kan också tycka det är svårare att sätta in med medlet för det blir glattigt, men fick med en "spruta" så bara att föra in efteråt istället.

    Jag är supernöjd. Har den i hela tiden. Men får ju ta ut och rengöra och byta varannan dag. När man lärt sig hur man ska sätta in den är det inget besvär alls. Kan även ha den i början/slutet av mensen och då fungerar den som menskopp.

    Det som kan upplevas negativt är svårigheten att få in den och veta säkert att den sitter rätt. Har lärt mig nu dock. Man får kolla då och då hur den sitter och råder att första gången man har sex med den använda kondom och sen efteråt känna efter om den sitter kvar på samma ställe. Om den gör det har man ju gjort rätt och då vet man det.

    Är ibland orolig att den inte är lika säker som p-piller tex men den ska ju funka om man verkligen sköter det noga. Ibland vill jag att han drar ut eller att vi kör med kondom under ägglossing. Men vet inte om det jag som bara är orolig i onödan... Jag har använt sen i december.

Svar på tråden Cervixpessar?