Inlägg från: Otursförföljd |Visa alla inlägg
  • Otursförföljd

    Hypotyreos och PCOS

    Hej! Långt inlägg.. Jag har både hypotyreos och PCOS, och efter p-piller så kom aldrig mensen tillbaka under två års tid. I julas fick jag Provera som framkallade mens, alla blodprover och gynundersökning såg bra ut i samband med detta. Det fanns liksom ingen anledning till att inte få mens, ändå dyker den inte upp själv.. Nu kommer jag få Provera var tredje månad för att framkalla mens och undvika livmoderhalscancer. Jag blev lovad IVF, men det drogs tillbaka efter hypotyreos diagnos som har gett några få kg övervikt. Jag får alltså inte hjälp att framkalla ägglossning. Någon i samma situation som har tips på tillskott, kost eller vad som helst? Äter i dagsläget Inositol som jag läst gott om, funderar på munkpeppar? Läste att ägglossningsstickor inte fungerar vid PCOS.. Känns som ägglossningsvärk/mensvärk emellanåt. När tycker ni man kan prova gravtest, hur många dagar efter samlag, när man absolut inte vet om/när man har ägglossning? Helt desperat efter hjälp, så tar tacksamt emot alla förslag ????????

  • Svar på tråden Hypotyreos och PCOS
  • Otursförföljd
    UndrandeSökare skrev 2019-01-24 21:28:47 följande:

    Om man har PCOS så kan man få Metformin tabletter utskrivna har jag läst i andra trådar. Även receptfria Donaferty dospulver i påsar 1 påse morgon och kväll utlöst i vatten vet jag andra med PCOS använt.

    Googla på Metformin och Donaferty för mer info.

    Annars vet jag Letrozoltabletter och Ovitrellesprutor för att få ägglossning används av de med PCOS, det kan du nog få utskrivet av någon privat gynekolog.

    Håll koll på ditt Tsh, det ska ligga på max 1.0 i fertilitetssyfte.

    Lycka till !


    Tack snälla! Har också läst om Metformin, ska nog skriva till dom genom 1177 och se vad dom säger. Har funderat på privat gyn.. Har du tips om något bra ställe? Bor i Östergötland, men är beredd att åka långt! Sista graviditeten blev en mola, efter den utlöstes min PCOS, Så kroppen har varit gravid tidigare, men det blev inget av det till slut. Visste inte det där om TSH, ska genast kolla upp resultaten!
  • Otursförföljd
    Clemmentina skrev 2019-01-24 21:37:26 följande:

    Vad märkligt att du inte får någon hjälp pga av några få kilos övervikt? Kanske söka till en annan mottagning/gynekolog?

    Vad jag har läst ska inositol vata det bästa tillskottet vid pcos. Det ska ge bättre äggkvalitet och göra att du ägglossar själv. Men du behöver äta en rejäl dos och det ska kombineras med folsyra. Ät gärna tillskott av d-vitamin och omega3. Många med pcos har brist på just d-vitamin. Vet du om de har testat dina nivåer av b12?

    Det finns ett kosttillskott som heter Donaferty som innehåller inositol och folsyra. Jag har inte testat själv men det riktar sig till personer med bla pcos. Har även hört att vitex/munkpeppar kan vara bra om man har en oregelbunden menscykel,

    Kost och motion är jätteviktigt vid pcos. För en del funkar lchf bäst. Andra behöver även utesluta mjölkprodukter för att kroppen ska fungera som den ska. Men oavsett är det bra att ta bort snabba kolhydrater, vetemjöl och socker. Ät ren mat lagad från grunden!


    Fem kilo övervikt, som jag för övrigt gått ner på två veckor, samt lite till. Dom har dock ?fullt upp, så man verkar inte bli prioriteras. Jag äter en tablett Inositol, men har läst att man kan äta upp till tre stycken.. Kanske borde prova öka dosen? Jag jobbar aktivt (vården), samt rider (har egen häst), försöker börja lite smått med LCHF sen två veckor tillbaka. Får nog satsa på det ordentligt ifall det kan hjälpa, allt är värt ett försök just nu :) Äter inte mycket kolhydrater/mjöl annars heller, pga gluten. Kan det vara värt att prova munkpeppar tror du? Innan min mola 2015 var mensen oregelbunden, kom varannan eller var tredje månad, men hade alltid ägglossning trots det.
  • Otursförföljd
    UndrandeSökare skrev 2019-01-24 22:11:11 följande:

    Jag har inte tyvärr inget tips om nån bra gyn. Men däremot kan jag tipsa dig om att receptfria Donaferty kan du köpa via Apotea.se och Kronans Apotek (inga andra apotekskedjor säljer Donaferty, endast Kronans Apotek).

    Man kan köpa det via Kronans Apoteks hemsida också, där är det billigare.


    Tusen tack!! :)
Svar på tråden Hypotyreos och PCOS