• sextiotalist

    Upplevde pappan att han gick miste om något vid planerat snitt?

    Min sambo har tre barn, ett med mig och två innan, varav två med snitt (vårt gemensamma och det förstfödda). Han blev nästan lite upprymd när de beslutade om snitt för min del. Då fick han ta hand om barnet först och också det första dygnet, den chansen fick han inte med det barn som föddes vaginalt.

    Så han kände sig allt annat än snuvad på konfekten, snarare att han fick vara mer delaktig med barnet vid snitt.

  • sextiotalist
    Studentpappa skrev 2019-01-25 13:17:36 följande:

    Vår första kom med urakut snitt, omständigheterna kring det satte ju sina spår. Andra kom naturligt, och komplikationerna var minimala vi åkte hem samma dag hon kom.

    Sambon blev mycket sämre av ett snitt än normal förlossning.


    Såklart hon blev sämre, ett urakut snitt, då är det fara för barnets eller mammans liv. Troligen utmattad efter ett långt förlossningsarbete och en sövning på det.

  • sextiotalist
    Studentpappa skrev 2019-01-25 13:37:28 följande:
    Inget förlossningsarbete alls men det var såklart ändå inte normala förhållanden. Det jag syftade på var fysiska men, som smärta etc. ett planerat snitt är säkert mindre smärtsamt kanske och gör mindre skada här gick det ju otroligt fort.

    Snittet gjorde sig påmint lång tid efteråt, sen är det säkert inte normaltillståndet jag har ju av förklarliga skäl inte testat det själv. När hon födde naturligt var det mer: födde vid 01 sen stannade vi till lunch sen var det mer.

    - Kan vi inte åka hem nu vad ska vi göra här? 
    Jag är rätt säker på att upplevelse av snitt och besvären efteråt skiljer sig mycket från individ till individ, precis som vid vaginala förlossningar. Jag var väldigt pigg snabbt efter mitt snitt, förvisso inte uppe lika snabbt som din fru ett hennes andra förlossning, men det faller sig naturligt, då det tog tid innan bedövningen släppte, men vanliga Alvedon två dagar och sedan helt smärtfri.
  • sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2019-01-25 15:08:22 följande:

    Två barn med snitt, upplever att det varit väldigt positivt för mannen. Han sitter vid huvudändan och vi är lika maktlösa båda två och kan dela den upplevelsen. Kvinnan är inte i outhärdlig smärta. Efteråt får han klippa navelsträng och sitta med sitt nyfödda barn medan mamman rullas iväg till uppvaket (även vid vanligt snitt, när bedövningen släpper). Så för oss har pappan fått mer närvaro och tid med bebis än vad mamman fått och det har han varit väldigt glad för.


    Nytt med att rullas iväg?
    Jag fick sonen vid bröstet under tiden de sydde mig och sedan var det jag, sambon och vår son tillsammans på uppvaket
Svar på tråden Upplevde pappan att han gick miste om något vid planerat snitt?