• Ledman

    Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation

    Hej!
    Jag är snart 32 år och jag och min man har försökt bli med barn i snart 1 år. Vi ska påbörja utredning om ca en månad (första besök på klinik). Jag är mest intresserad av att hitta likasinnade människor som går igenom samma saker.

    Varje månad/dag tar man temperatur och följer höjningar och sänkningar slaviskt, kollar efter äggvita-konsistens i flytningarna, tar ägglossningstest efter ägglossningstest.

    Undrar över tidiga symptom på graviditet och tänker att man har det ena och andra (varför är symptomen till tidig graviditet samma som dom man har strax innan mens, det är så illa!). 

    Är det någon som är i samma skede som jag och vill följas åt, väntar på utredning, vill prata om imaginära tidiga symtom man kanske eller kanske inte har? Som känner sig lika ensam? Som att den biologiska klockan tickade lite för snabbt helt plötsligt? 

  • Svar på tråden Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation
  • Ledman

    Fick min mens idag. Självklart besviken men inte förvånad. Två veckor tills första mötet på fertilitetskliniken.

    Hade önskat att ha en sådan där solskenshistoria där man fick positivt besked precis innan man skulle göra undersökning och aldrig behövde åka dit. Men icke.. :( 

  • MariaMi
    Ledman skrev 2019-02-02 11:02:49 följande:

    Låter otroligt jobbigt. Ja, att vänta är det värsta. Jag har väldigt grov pms också till råga på det så jag går in i mörkret oavsett under den perioden vilket inte alls är det man behöver då. Jag har tänkt att det är bäst att hålla sig aktiv men jag mår så dåligt av pms'en och hormonerna att det går inte. 

    Hur gick det för dig denna månaden, fick du ägglossning? 


    Men usch seder låter riktigt jobbigt. För det är ju tillräckligt jobbigt som det är, kan inte föreställa mig hur jobbigt det måste vara för dig!

    Tyvärr hjälpte inte kuren denna månad men ska för säkerhetsskull på ett extra vul på måndag bara för att utesluta att det fortfarande inte blivit några större äggblåsor.

    Hur ligger du till? Kram
  • Ledman
    MariaMi skrev 2019-02-06 12:32:28 följande:
    Men usch seder låter riktigt jobbigt. För det är ju tillräckligt jobbigt som det är, kan inte föreställa mig hur jobbigt det måste vara för dig!

    Tyvärr hjälpte inte kuren denna månad men ska för säkerhetsskull på ett extra vul på måndag bara för att utesluta att det fortfarande inte blivit några större äggblåsor.

    Hur ligger du till? Kram
    Hur vet man att det inte funkade? 

    Det gick inget bra denna gång heller, fick mens idag. Hade inte förväntat mig någon denna gång dock, mått så dåligt och inga "symptom" som jag ibland kan försöka inbilla mig. Nu är det brutal mensvärk i ett par dagar och så får vi göra nya tag. inte lätt att hålla humöret uppe!
  • Merymo

    Hej!

    Jag har försökt bli gravid i över 2 år nu. Är 30 år. Har påbörjat utredning i augusti och genomfört alla delar som krävs för att avgöra om jag behöver hormonstimulering eller IVF. 

    Första undersökningen med VUL så kunde läkaren konstatera att jag har en form av PCOS. Hon förklarade för mig att det ser olika ut för alla och att hon kunde se att mina äggstockar liknar PCO äggstockar, samt utifrån information att jag endast får mens ca 1-2 gånger per år, ibland aldrig. 2018 är första året som jag har fått mens vid 5 tillfällen. Hon kunde se att jag har massvis med äggblåsor som låg som en cirkel i äggstocken. För övrigt har jag inte andra symptom som acne eller ökad kroppsbehåring och anses vara "normal"viktig (58 kg, 170 cm).

    Blodprovet visade väldigt bra värden och hon sa att mina förutsättningar för att bli gravid och att behålla fostret är jätte höga, samt att jag hade extremt mycket ägg. Vilket också är vanligt för PCO äggstock. 

    Igår gjorde jag äggledarspolning som visade att jag var öppen i kanalerna. Därför ska jag om 4 veckor framkalla blödning för att påbörja med Letrozol. När de konstaterat mognad av ägg ska jag ta en ovitrelle spruta. 

    Allt detta från utredningen ledde till att jag kände hopp för att lyckas. Men efter att läst mer om det så känns det inte som att jag bör hoppas för mycket på denna behandling. Svårt att prata med vänner om detta då de inte förstår hur det känns..

    Någon som har liknande bakgrund som mig eller har svårt att känna hopp för att lyckas?

  • Aamon
    Ledman skrev 2019-02-06 11:32:06 följande:

    Fick min mens idag. Självklart besviken men inte förvånad. Två veckor tills första mötet på fertilitetskliniken.

    Hade önskat att ha en sådan där solskenshistoria där man fick positivt besked precis innan man skulle göra undersökning och aldrig behövde åka dit. Men icke.. :( 


    På vårt första möte på fertilitetsklinik såg de att jag hade ägglossning NU (2 dagar tidigare än vad vi trodde), och sa hem och ligg med er. Den ägglossningen slutade i graviditet. Hoppas det blir så för er med <3
  • MariaMi
    Ledman skrev 2019-02-06 13:03:47 följande:

    Hur vet man att det inte funkade? 

    Det gick inget bra denna gång heller, fick mens idag. Hade inte förväntat mig någon denna gång dock, mått så dåligt och inga "symptom" som jag ibland kan försöka inbilla mig. Nu är det brutal mensvärk i ett par dagar och så får vi göra nya tag. inte lätt att hålla humöret uppe!


    Läkaren såg på vul i tisdag att ingenting hänt med mina äggledare, äggblåsor eller slemhinna. Det var med 99% sannolikhet en misslyckad kur. Men för säkerhetsskull ska jag dit på måndag för att utesluta och sen kunna börja på en ny kur.

    Förstår att det är jobbigt när mensen kommer och man börjat hoppats och framför allt väntat sen låååånga väntan. har ju själv inte fått mens då min ägglossning ej fungerar så har inte varit med om det själv men likväl besvikelsen när man inte ens kan försöka aktivt pga utebliven ÄL vid dessa vul jag går på.

    Skulle tro att jag är ca 3 månaders testande med piller hos gyn ifrån att komma vidare till ivf. Skulle ändå kännas som en lättnad mot det vi gör nu.

    Hoppas mensvärken inte blir allt för jävlig och att ni snart kan göra ett nytt försök! Vad är er status annars tro, tidsmässigt?

    Ha en fin helg, kram!
  • Kandelaber
    Ledman skrev 2019-01-27 10:27:32 följande:

    Hej!

    Jag är snart 32 år och jag och min man har försökt bli med barn i snart 1 år. Vi ska påbörja utredning om ca en månad (första besök på klinik). Jag är mest intresserad av att hitta likasinnade människor som går igenom samma saker.

    Varje månad/dag tar man temperatur och följer höjningar och sänkningar slaviskt, kollar efter äggvita-konsistens i flytningarna, tar ägglossningstest efter ägglossningstest.

    Undrar över tidiga symptom på graviditet och tänker att man har det ena och andra (varför är symptomen till tidig graviditet samma som dom man har strax innan mens, det är så illa!). 

    Är det någon som är i samma skede som jag och vill följas åt, väntar på utredning, vill prata om imaginära tidiga symtom man kanske eller kanske inte har? Som känner sig lika ensam? Som att den biologiska klockan tickade lite för snabbt helt plötsligt? 


    Hej vi har fått återuppta vår utredning igen. Nu försökt i 1år o 9mån, varav ett plus med missfall i v8. Händer inget efter det.

    Sambos spermaprov gjort (tror det var rätt ok värden). Nu väntar spolning för mig och gemensamt läkarbesök. Jag tog blodprover förra året (tsh var normalt men lite högre än fertilitetsläkare vill ha det sä tog om provet, lite lägre då och de hörde inte av sig pga det så antog det räckte). AMH är ju inte taget och jag vet ju inte helt 100 om det är ägglossning varje månad trots positiva ÄL-stickor.

    Vi måste resa jättelångt för att träffa fertilitetsmottagningen (förutom att göra blodprover) tyvärr så undvika jobbet-problemet kommer redan nu trots att vi inte ens är i ivf. Vilken energi det tar att hantera allt sånt här!!
  • Mema9
    Kandelaber skrev 2019-02-09 11:35:41 följande:

    Är det förresten nån annan som spolat äggledarna? Skulle ni använda salva på tampong innan?


    Hej, jag ska göra en spolning på torsdag men endast fått till mig att ta 2 alvedon och 1 Ipren ca 1h före besöket. Vad för salva?
  • Kandelaber
    Mema9 skrev 2019-02-10 12:02:19 följande:

    Hej, jag ska göra en spolning på torsdag men endast fått till mig att ta 2 alvedon och 1 Ipren ca 1h före besöket. Vad för salva?


    I kallelsen står det såhär:

    "2 timmar före ingreppet ska du föra upp en tampong indränkt med lokalbedövande salva (Tapin, Emla eller liknande) högt upp i slidan. Salvan köper du själv på apoteket". Efteråt ger de antibiotika.

    Konstigt att det skiljer mellan olika landsting..?
Svar på tråden Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation