Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Tänk om – låt pojkar uppfostras som pojkar

    AnteBerg skrev 2019-01-29 14:19:11 följande:
    De drivs väl inte av samma komplex att kvinnor minsann kan så de låter barn och barnbarn hjälpa till. De har inget behov av att basunera ut sin kvinnoemancipation på ett internetforum.

    Min mamma som bara är 74 skulle aldrig ta i en snöskyffel frivilligt och hon trivs bra ändå. Pappa och hon delar däremot på de "kvinnliga" sysslorna precis som i många andra jämställda familjer där kvinnorna inte vuxit upp som pojkflickor.
    Min mamma är 88 och kan tyvärr fortfarande få för sig att göra sånt som att skotta snö. Eller sopa trottoaren. Det har alltid varit hon som har gjort det - tills pappa gick i pension. Sedan dess gör båda ibland.
  • AndreaBD
    AnteBerg skrev 2019-01-29 16:47:02 följande:

    Det är väl ingen här på forumet som säger att inte du och sextiotalist gör manliga saker? Ni är dock bara undantagen som bekräftar regeln, inget annat.


    Tror du att läppglans-Bella 25 vårar riskerar sina nyfixade naglar med att ratta en snöskyffel?


    Du kan väl inte bara påstå att allt är ett undantag. Det kan lika väl vara vanligt. Det finns inte bara bortskämda tjejer, det finns bortskämda killar också.

    Och vad tror du alla kvinnor som bor ensamma gör?
  • AndreaBD
    AnteBerg skrev 2019-01-29 17:14:52 följande:
    För en utomstående sticker ni två ut på forumet...
    För ovanlig tålamod med två eller tre ganska trista individer (med flera nicks förstås) som bara klagar och inte gör något åt det, ja. De andra har redan gett upp på er.
  • AndreaBD
    Lainie Kennedy skrev 2019-01-29 17:55:26 följande:
    Jag kan svara! Jag gör allt som behöver göras oavsett vilket kön någon tycker att uppgiften ska utföras av. Samma gäller för alla kvinnor jag känner förutom min mamma, som inte klipper gräs.
    Det var inte alls det jag skrev om. Varför hänger du på mitt inlägg om du skriver om något helt annat?
  • AndreaBD
    AnteBerg skrev 2019-01-29 17:29:54 följande:
    Jag iakttar vilka det är som är ute och grejar när jag går mina promenader där jag bor och det är mest män som är ute och grejar.
    Ja, min pappa är också mer ute än min mamma. Han tittar på blommorna och pratar med grannarna. :)  I alla fall påstår min mamma att han inte verkar göra nåt trädgårdsarbete. Men jag tror hon är lite för kritisk där.
  • AndreaBD
    Lainie Kennedy skrev 2019-01-29 20:53:08 följande:
    Jag svarade på vad ensamma kvinnor gör. Ursäkta, givetvis ska du få ha dina inlägg ifred.
    Ah, sorry! Jag förstod inte vad det hade med det att göra, men nu förstår jag.
  • AndreaBD
    BCarlsson skrev 2019-01-30 09:07:11 följande:
    Inga av kvinnorna i min familj, bekantskapskrets eller närmaste grannar visar något intresse för trädgården förutom att sitta och fika i.

    Jag har aldrig sett någon av familjens kvinnor med ett trädgårdsredskap i handen. Absolut inte klippt gräs, häckar eller träd.
    Alltså, vi bor i villla och om jag kollar ut vad grannarna gör, så ser jag både på vänster och höger sidan att det är kvinnan som är mest i trädgården. Och jobbar med det, inte bara fikar. De på höger iofs är ofta ute tillsammans och gör saker.

  • AndreaBD

    Kanske är just din familj sån? Har du tänkt på det? Kanske har du t.o.m. så..... nästan reaktionära uppfattningar om sånt, just för att din familj är sån. Men det behöver ju inte betyda att alla andra är likadana.

  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2019-01-30 11:09:24 följande:
    Eller är det så att det ser lite olika ut. Jag är själv uppvuxen med att båda föräldrarna, med genuint trädgårdsintresse lade mycket tid tillsammans på trädgården. När jag ser mig omkring, så är min bild att den stora majoriteten delar på både hem och hus. I de fall det inte är så, så är det 50/50 vem som bär det tyngsta lasset, ibland kvinnan, ibland mannen.

    Jag vet att det inte gäller alla.
    Och dessutom kan det vara olika i olika perioder i livet. När jag bodde ihop med mitt ex och i radhus, så hade jag inget intresse alls i trädgården. Då var trädgården lekplats för barnen, inget mer. Och jag kände jag hade inte tid att slösa på sånt. Min ex-man hade lite mer intresse och då var det oftast han som gjorde lite.

    Nu, med vuxna barn, har jag börjat tycka att det är intressant och jag engagerar mig också. Och jag har mer tid åt sånt.
  • AndreaBD
    BCarlsson skrev 2019-01-30 13:18:12 följande:

    Intresse? Vem har sagt något om intresse?


    Jag har sagt att jag sköter trädgården.


    Om ingen av er vill ha trädgård så kan ni ju lägga sten överallt. Då behöver du inte. Det måste väl finnas ett minimum av intresse för att man ska ha kvar en trädgård? Eller är det bara tanken att man ha svårt att sälja huset till bra pris annars?
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2019-01-30 13:31:25 följande:
    Det finns de som har trädgård som intresse, det finns både män och kvinnor som har detta intresse.

    När jag var arbetslös så hade jag en kolonilott, av intresse. I detta koloniområde så var det både män och kvinnor som höll på, av intresse.
    Det får mig att tänka på min morfar som var bonde tills han pga krig förlorade sin bondgård och jobbade med annat. Han hade en kolonilott och några fruktträd och han var alltid så lycklig när han fick syssla med sånt.
  • AndreaBD
    Anonym (***) skrev 2019-01-30 20:42:26 följande:
    Den tråden är ju skapad av BCarlsson, som också skriver i denna tråd.

    Du har alltså mer än ett användarnamn här. För att du ska kunna hålla med dig själv, eller?
    Han har nog ganska många nick.
  • AndreaBD
    KlunsSmurfen skrev 2019-01-31 08:35:32 följande:
    Det är ju också det David Eberhards artikel handlar om, den handlar ju inte om att uppfostra pojkar till pojkar, att de ska vara på ett visst sätt eller om könsroller den handlar om att göra skolan mer flexibel så att den passar fler pojkar.
    Det Eberhard kritiserar är genus"vetenskapens" och genus"pedagogikens" förmåga att ignorera biologi och han kritiserar Zimmermans forskning.
    Pojkars antipluggkultur möjlig att förändra - Göteborgs universitet
    uf.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/pojkars-antipluggkultur-mojlig-att-forandra.cid1555125
    Fredrik Zimmerman påstår att antipluggkulturen beror på att det anses vara feminint att plugga (maskulinitetsnormer)

    Jag tycker att det klippet förklarar ganska bra
    Markus Heilig, professor i psykiatri har skrivit boken "Hon, han och hjärnan", om hur mäns och kvinnors hjärnor skiljer sig åt. Hjärnforskaren Katarina Gospic förklarar hur skillnader och likheter påverkar oss.
    De sätter fingret på en sak, en av anledningarna till att det är svårt att diskutera såna här frågor är att det finns vissa väldigt konservativt lagda personer på den ena sidan och väldigt ideologiskt lagda personer på den andra sidan.
    Ibland är det nästan omöjligt att diskutera hur saker är utan att folk lägger in personliga värderingar i det.

    Vid 7:40 kommer de in på det Eberhard skriver om, killars framlober ligger i snitt två är efter i mognad under en kritisk period 13-15 och det bidrar till att de får svårare att sitta still. Det bidrar ju också till att de snabbare blir uttråkade.

    De som forskar om biologi och hjärnan forskar om hur det är och pedagoger som är bättre på pedagogik använder informationen för att utveckla pedagogiken men genuspedagoger och genus"forskare" gör inte det.

    Många pojkar har svårt att sitta stilla en längre stund redan när de lärt sig krypa och det kan hålla i sig. Nu ska man lära sig räkna redan vid 6, det innebär att de som fyller sent på året för börja redan vid 5. Om något blir tråkigt så blir det svårare att fokusera på det man ska göra så det krävs mer arbetsminne för att utföra uppgiften det blir också svårare att komma ihåg det man ska lära sig och det blir svårare att sitta still. Har man svårt att sitta still påverkar det det koncentrationen och då krävs det mer arbetsminne.
    Det kan räcka med att byta läsbok till något roligare för att koncentrationen ska bli bättre.

    För pojkar födda i december är risken 34 procent större att de ska diagnostiseras med adhd än för barn födda under första halvåret, visar patientregistret
    Omogen kan få adhd-diagnos | Lärarnas tidning (2012)
    lararnastidning.se/omogen-kan-fa-adhd-diagnos/
    Dagens skola är svårare för de med koncentrationssvårigheter och när det är så stor skillnad beroende på vilken månad på året man är född så är inte skolan tillräckligt flexibel. Det finns inte heller några studier som säger att centralstimulerande läkemedel påverkar skolresultaten positivt.

    Det är större klasser vilket gör det svårare för läraren att hålla ordning i klassen, det drabbar alla lever men det drabbar också de med koncentrationsproblem.
    Dagens skola gör så att behovet för stöd ökar men stöden minskar
    Färre får stöd trots ökat behov | Pedagogiska Magasinet (2016)
    pedagogiskamagasinet.se/farre-far-stod-trots-okat-behov/

    Om tjejers matematiska förmåga förbättras om man uttrycker talen mer verbalt så kan det ju finnas en naturlig förklaring till det och det handlar ju om att använda en styrka inom ett område där man kanske har svagheter.

    Training effects and sex difference in preschoolers' spatial reasoning ability. - PubMed - NCBI (2016)
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27753452
    Sex Differences in Using Spatial and Verbal Abilities Influence Route Learning Performance in a Virtual Environment: A Comparison of 6- to 12-Year Old Boys and Girls (2016)
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4766283/FOXP2 - Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/FOXP2

    Pojkar har svårare för läsning än tjejer, enligt Pascal Pansu är detta socialt konstruerade "stereotypa  könsföreställningar" som börjar mellan 4 och 6 år (enligt en hypotes). Man kan ta sig "runt" den socialt konstruerade fördomen som pojkar har om man om man presenterar läs testet som en lek/tävling "the animal-fishing game".

    Fördomar påverkar pojkars läsning | Pedagogiska Magasinet (2018)
    pedagogiskamagasinet.se/fordomar-paverkar-pojkars-lasning/
    A burden for the boys: Evidence of stereotype threat in boys' reading performance
    www.researchgate.net/profile/Isabelle_Regner/publication/297588340_A_burden_for_the_boys_Evidence_of_stereotype_threat_in_boys%27_reading_performance/links/58dcb1c9a6fdcc7c9f4bc06d/A-burden-for-the-boys-Evidence-of-stereotype-threat-in-boys-reading-performance.pdf

    hmmm, är det bara jag som tycker att det bekräftar det David Eberhard säger?
    Pojkar är på gruppnivå mer tävlingsinriktade än flickor.[...]Sammantaget är de alltså därmed sannolikt också mer lättuttråkade. Detta är biologiska fakta som genuspedagoger inte kan (eller bör) ignorera. [...] Tävla mer och diskutera mindre

    www.expressen.se/debatt/tank-om-lat-pojkar-uppfostras-som-pojkar/
    Lärandet bor i lusten | Pedagogiska Magasinet
    pedagogiskamagasinet.se/larandet-bor-i-lusten/

    Om man ska förändra något så måste man ju först ta reda på hur saker funkar.
    Det finns forskare som försöker ta reda på hur saker är och det finns "forskare" som Zimmerman som utgår ifrån en ideologi där de flesta teorierna bygger på hypoteser. Genusdebatten bör ju egentligen vara en diskussion mellan forskare men den blir mer och mer politiskt styrd så den har blivit en debatt mellan politiker. Det är inte politisk makt som ska avgöra vilken forskning som ska användas men vänsterfolket verkar vara helt ok med det, så länge det stödjer deras åsikt.
    .
    Tack för en del bra länkar. Jag har läst och tittat på det mesta, men det tar ju tid (som jag egentligen inte har just nu). Jag har också sparat ner sista länken som verkar vara en bra sammanfattning. Det finns mycket där som kan vara bra att veta, som grund för att kunna utveckla något så småningom som tillgodoser alla behov, både killarnas och tjejernas. Mycket av det här görs förstås också redan i skolorna. Det finns ju också ganska många lägen där man även utan all bakgrundinformation märker att den här eleven förstår inte, hänger inte med, m.m. Och oavsett om det beror på att det är en kille, så gör man ju något för att hjälpa honom. Mycket av det som stå ri olika länkar, görs redan.


  • AndreaBD
    Jemp skrev 2019-01-31 10:08:24 följande:
    Varför måste ett intresse vara antingen kvinnligt eller manligt?
    Mycket bra fråga! Istället för att det skulle bli lite öppnare, så ser det nästan ut ibland som om det blir värre.
  • AndreaBD
    Anonym (särling) skrev 2019-01-31 13:30:15 följande:

    Förr var spelreglerna tydliga. Nu upplever nog många (särskilt äldre) att det som att spela Fia med knuff och så får man gå med vilken färg man känner för när man slagit tärningen.

    Jag tror inte att det är konstigare än att folk vill ha lagar/regler/riktlinjer att förhålla sig till. 


     


    Allt är inte naturliga regler. Vissa är rent kulturella. Titta bara på andra länder, det skiljer sig ju.
  • AndreaBD
    Anonym (särling) skrev 2019-01-31 15:28:44 följande:
    Alla vill ju givetvis ha en förändring så fort som möjligt men bara om det gynnar dem själva annars är det ointressant.
    Du kanske inte tror det, men andra människor tänker inte bara till 100 % på sin egen fördel.
  • AndreaBD
    Jemp skrev 2019-01-31 23:04:03 följande:
    Så vill man börja med ridning (eller vilken hobby som helst) måste man först veta om den är manlig eller kvinnlig för att veta om man "får"?

    Just sådana normer jag vill ha bort. Jag vill att mina barn (och jag) ska kunna ägna oss åt det vi vill utan att det ska ses som fel, töntigt eller liknande.
    Det är precis det jag menar. Om barn tvekar eller t.o.m. tvärvägra att ha "fel" färg på sig (framför allt om det bara är nåt rött eller gult plagg, inte ens rosa) eller att det är fel sport - sånt vill jag gära få bort.

    Även när det gäller val av yrke förstås, men vuxna står på sig där lättare.
  • AndreaBD
    Anonym (annorlunda) skrev 2019-02-01 10:23:26 följande:
    Är det ett nederlag för jämställdheten om en flicka väljer rosa kläder och leker med dockor?
    Självklart inte. Men man ska inte påverka barn så att de BARA kan tänka sig sånt. De ska kunna ha ett VAL.
Svar på tråden Tänk om – låt pojkar uppfostras som pojkar