• Silverflicka

    Vägen mot graviditeten

    Hej!


    Jag hamnade av en slump i en tråd som skapades här på Familjeliv 2012, ett gäng härliga tjejer följdes åt när de planerade och försökte att bli gravida. Efter att ha läst igenom alla 373 sidor i tråden så kände jag bara att varför inte göra en favorit i repris?


    Nu är jag väldigt ny här, skapade mitt konto ikväll faktiskt, så jag har ingen koll på vad för trådar som finns och om detta bara blir en i mängden. Men vi ger det ett försök! 


    Jag är 26, snart 27 år gammal, sambo och vi planerar att skaffa barn. Det hade ju varit väldigt roligt om fler som planerar bebisverkstad ville hänga på den här tråden och dela med sig av tankar, funderingar, frågor så kan vi hjälpas åt på det sätt vi kan. Kan ju trots allt kännas skönt att vara "anonym" om man inte vill avslöja sina bebisplaner för någon i sin närhet.


    Vi har planerat att starta bebisfabriken i maj, jag har precis slutat med mina p-piller och längtar såklart efter att äntligen få bli gravid med första barnet.


    Så, fler som planerar barn? Skrattande

  • Svar på tråden Vägen mot graviditeten
  • babymys
    Blirdetsåblirdet skrev 2019-02-06 14:34:45 följande:
    Tråkigt att höra! Men det är bara att ligga i (bokstavligen ;) ) så tar det sig snart!!
    Ja blää...men som du säger, nu är det bara att ligga i FlörtDrömmer hoppas att du plussar snart!!!{#emotions_dlg.flower}
  • MrsMM

    Hallå tjejer, hur går det för er?

    Är det någon som använder någon särskild metod eller app för att ha bättre koll på ägglossningen? Jag började precis med Natural Cycles och köpte deras termometer så jag tänkte testa att tempa framöver. Vet ju inte alls om det stämmer men tycker att appen verkar ge en bra överblick över när man ska ligga i. :)

    Är det någon som har erfarenhet från den, eller några andra metoder?

  • jamåduleva
    MrsMM skrev 2019-02-09 11:26:36 följande:

    Hallå tjejer, hur går det för er?

    Är det någon som använder någon särskild metod eller app för att ha bättre koll på ägglossningen? Jag började precis med Natural Cycles och köpte deras termometer så jag tänkte testa att tempa framöver. Vet ju inte alls om det stämmer men tycker att appen verkar ge en bra överblick över när man ska ligga i. :)

    Är det någon som har erfarenhet från den, eller några andra metoder?


    Jag har tempat med NC i två månader nu och jag gillar det mer och mer. Använder också fertility friend, en gratis app, är på engelska men man kommer in i det så småningom. Gillade inte alls fertility friend för bara några dagar sen men nu börjar jag förstå och gillar den nästan mer än NC :)

    Det viktigaste är att tempa ungefär samma tid varje morgon innan du stiger upp efter ungefär lika många timmars sömn, men du kanske vet allt det. Det är först nu jag börjar se ett mönster på min temp, men jag har väldiga sömnproblem så det är lite svårt för mig att tempa, men ändå så känns det korrekt, det har bara tagit tid för mig att se nåt mönster alls.

    Jag använder också ÄLtest och för att känna att jag har lite mer koll, apparna tar minst tre dagar/temphöjningar innan de kan bekräfta ÄL, så ÄLtesterna är bra, i alla fall innan man lärt sig hur cykeln ser ut.

    Bäst är det att börja tempa vid cykelns början så att det inte blir så förvirrande för appen :)

    Jag är på ÄL+10 idag och jag ber till de högre makterna att det är nåt i magen på mig. Känns lite annorlunda den här månaden, istället för att bara ha ont i bröstvårtorna som jag brukar så har jag jätteont i hela brösten, lite sentimental är jag och sambon har märkt av att jag har humörsvängningar (mer än vanligt, hehe). Har ingen mensvärk än heller som borde ha eller få vilken sekund som helst, bara någon annan slags molvärk. Inte alls som molvärken jag får innan mensen kommer. Hoppas så innerligt! Men det är bara tredje försöket så försöker inte få upp hoppet för mycket, men tror tyvärr jag kommer bli väldigt ledsen om det är negativt igen. Har tagit det med ro innan men jag känner mig mycket mer känslosam nu inför ett negativt resultat.
  • MrsMM

    Åh tack för svar! Väldigt spännande att höra andras erfarenheter just nu. Vi kommer göra vårt första riktiga försök denna månaden och jag räknar som sagt inte med att det går på första försöket men jisses vad jag har börjat tänka bebis redan!!

    Jag har faktiskt aldrig provat ÄL-tester, hur ger de utslag, precis när ägget ska släppa eller redan innan?

    Hur många dagar brukar du ha mellan ÄL och mens, när kan du som tidigast testa? Håller alla tummar för dig!


    jamåduleva skrev 2019-02-09 13:04:10 följande:

    Jag har tempat med NC i två månader nu och jag gillar det mer och mer. Använder också fertility friend, en gratis app, är på engelska men man kommer in i det så småningom. Gillade inte alls fertility friend för bara några dagar sen men nu börjar jag förstå och gillar den nästan mer än NC :)

    Det viktigaste är att tempa ungefär samma tid varje morgon innan du stiger upp efter ungefär lika många timmars sömn, men du kanske vet allt det. Det är först nu jag börjar se ett mönster på min temp, men jag har väldiga sömnproblem så det är lite svårt för mig att tempa, men ändå så känns det korrekt, det har bara tagit tid för mig att se nåt mönster alls.

    Jag använder också ÄLtest och för att känna att jag har lite mer koll, apparna tar minst tre dagar/temphöjningar innan de kan bekräfta ÄL, så ÄLtesterna är bra, i alla fall innan man lärt sig hur cykeln ser ut.

    Bäst är det att börja tempa vid cykelns början så att det inte blir så förvirrande för appen :)

    Jag är på ÄL+10 idag och jag ber till de högre makterna att det är nåt i magen på mig. Känns lite annorlunda den här månaden, istället för att bara ha ont i bröstvårtorna som jag brukar så har jag jätteont i hela brösten, lite sentimental är jag och sambon har märkt av att jag har humörsvängningar (mer än vanligt, hehe). Har ingen mensvärk än heller som borde ha eller få vilken sekund som helst, bara någon annan slags molvärk. Inte alls som molvärken jag får innan mensen kommer. Hoppas så innerligt! Men det är bara tredje försöket så försöker inte få upp hoppet för mycket, men tror tyvärr jag kommer bli väldigt ledsen om det är negativt igen. Har tagit det med ro innan men jag känner mig mycket mer känslosam nu inför ett negativt resultat.


  • jamåduleva
    MrsMM skrev 2019-02-10 11:52:03 följande:

    Åh tack för svar! Väldigt spännande att höra andras erfarenheter just nu. Vi kommer göra vårt första riktiga försök denna månaden och jag räknar som sagt inte med att det går på första försöket men jisses vad jag har börjat tänka bebis redan!!

    Jag har faktiskt aldrig provat ÄL-tester, hur ger de utslag, precis när ägget ska släppa eller redan innan?

    Hur många dagar brukar du ha mellan ÄL och mens, när kan du som tidigast testa? Håller alla tummar för dig!


    Så fort man tog beslutet att börja försöka så sköt längtan upp i höjden verkligen, haha. Hoppas det tar sig för er, chansen finns ju :)

    ÄL-testerna ser ut som gravtest men skillnaden där är att teststrecket ska vara lika starkt eller starkare än kontrollstrecket. Dock är inte ett positivt test ett säkert svar på att ett ägg faktiskt släpper, det kan man bara se med ett ultraljud eller med temp, tempen stiger efter ett ägg släppt. Man vill se stegringen på testen allt eftersom timmarna/dagarna går, då vet man i alla fall att kroppen är på g att släppa ett ägg och det är du man får ligga i. När det blir positivt så släpper ägget ungefär 12-24h efter, kan till och med vara upp till 48h.

    Efter det starkaste strecket man får så kanske man tar ett test senare på kvällen tex och då kan strecket vara mycket svagare igen, då känner jag mig säkrast på att stegringen har skett och att jag är som mest fertil :)

    Det är en djungel i början, men man lär sig förvånadsvärt fort.

    Jag tror att det är 11 dagar mellan min Äl och mens, har inte riktig koll än, min cykel är mellan 27-30 dagar. En app säger att jag skulle fått mens för två dagar sen, en annan igår och den tredje imorgon. Inga känningar alls på att den ska komma men gravtestet jag tog idag (ÄL+11) var så blankt det bara kan bli. Försöker hålla hoppet uppe och hålla tummarna att mensen inte kommer.
  • Blirdetsåblirdet

    Åh, det handlar inte om min väg, men min bästa kompis! Hon och hennes man har kämpat i 2,5 år och igår berättade de för mig att de har plussat! ÄNTLIGEN! Jag blir så barnsligt glad att man skulle kunna tro att det är jag som är gravid. 

  • Silverflicka

    Märks att jag inte är van vid att sitta vid datorn, har helt glömt av att både läsa och kommentera i tråden. Så hur går det för er alla? 


    Här planerade vi ju att börja i maj, men nu har vi sagt att vi planerar inte utan blir jag gravid så blir jag gravid. Följer min ägglossning via 2 appar just nu men då min mens vart så oregelbunden när jag åt mini-piller så stämmer den antagligen inte. Men vi sexade till det runt ÄL så får väl se om 10 dagar om min mens kommer eller inte. 


    Vet inte om jag inbillar mig men ett par dagar efter ÄL så högg det till långt ner på vänster sida av magen och har sen dess haft molvärk i magen. Detta brukar jag aldrig ha. Men förvånar mig inte om man bara känner av saker för att man verkligen vill bli gravid. Skäms

  • SevenSeas
    Silverflicka skrev 2019-02-01 15:27:41 följande:

    Men oj vilken resa! Och stort stort grattis! Härligt att trots att det tagit tid så har det i slutändan varit värt det. Du får mer än gärna uppdatera hur det går för er framöver och så håller jag båda tummarna för att det lilla livet vill stanna 


    Hjärtligt tack för grattulationen :) Än så länge är pyret kvar. Vi ska på RUL nästa vecka, det blir spännande!
  • SevenSeas
    Desire223 skrev 2019-02-01 15:28:38 följande:

    Åh men vilken fantastisk historia! Så otroligt glad jagbmir för eran skull. Själv tänker jag ibland att jag ändå ser något bra med att vi haft det svårt (har också PCO men äl ibland på egen hand) för lyckan vi kommer känna när det väl går ... den kommer vara obeskrivlig. Vissa får ju plus och tänker bara att ja, men vad kul. Och inget mer. Jag är tacksam för glädjen jag kommer få känna. Haha flum!


    Så roligt att vår historia kan glädja någon annan :) Jag tänkte precis som du, att glädjen kommer vara obeskrivligt den dagen då vi får plus (om det nånsin händer), men när det väl händer så blev jag så chockad att jag inte kunde förmå mig själv att tänka mer än "jaha?". Tyvärr styr vi inte alltid våra tankar/känslor, jag har haft sjukt dåligt samvete över att jag tänkt/känt som jag gjort, men chocken har sakta börjat släppa nu och jag har smått kunnat börja glädja mig åt det lilla livet som växer där inne. Glädjen har absolut funnits där hela tiden, men har legat gömd bakom alla känslor av rädsla och oro.

    Önskar Er lycka till!
Svar på tråden Vägen mot graviditeten