• Barnlängtan31år

    Uppstart IVF i Örebro våren 2019

    mulin skrev 2019-04-24 07:11:49 följande:

    Länge sen jag var in nu igen som vanligt! Men nu är jag nyfiken, hur gick det med ägg till frysen? :)

    Här är det samma dryga väntan som vanligt, men det går framåt, mensen jag skulle vänta på var 10 dagar sen, men nu är den över sen några dagar tillbaka och jag har börjat med ÄL-tester, förväntar mig utslag på dem till helgen, så ska väl insättningen ske fem dagar efter det som jg förstått? Så om mindre än två veckor hoppas jag insättningen skett :)


    Hej!

    Shit, det närmar sig :) Hoppas verkligen det tar sig :)

    Hur stor chans har de sagt till dig att det är med FET med blastisar?

    Vi fick 3 Blastocyster till frysen, så det känns jätteskönt! 5 st befruktades normalt, så jag trodde aldrig att det skulle bli så många som 3. Nu kommer ju nästa steg i processen med en låååång väntan och oro :) Att man aldrig ska slappna av, haha! Jag hoppas min riktiga mens kommer om typ två veckor och att ägglossningen efter det blir i slutet av maj! Är så otålig!
  • Barnlängtan31år
    mulin skrev 2019-04-24 23:36:03 följande:

    Det hoppas jag också! Är så orolig för allt hela tiden, att det ska råka bli just en söndag när de har stängt, att ägglossningen hoppas över denna cykel osv osv..

    Inte fått något specifikt svar på det, bara ?goda chanser? och att det var ett bra resultat med 4 blastisar i frysen. Vill såå gärna att det ska ha tagit sig innan semesterstängningen, men vet inte om jag skulle hinna något mer försök efter detta..

    Men vad roligt , grattis! :) då har vi nästan lika många blastisar som väntar på oss :) jag hopps också tiden går fort för både dig och mig, så satans trist å bara gå och vänta.


    Ja, denna oro! Usch om ägglossningen skulle utebli :( Så får det inte bli!!

    Men vi får vara glada för våra små blastisar i alla fall och försöka hantera tiden fram till insättning :)
  • Barnlängtan31år
    mulin skrev 2019-04-27 00:06:23 följande:

    Exakt! Man behöver höra såna där peppande ord ibland :) igår fick jag utslag på mitt ÄL-test, ringde och berättade och de frågade i sin tur om det var en blinkande eller fast smiley i displayen . Ööh , fast tror jag svarade jag, och den gjorde inget utslag kvällen innan. ( funderade för mig själv om jag någonsin sett den blinka ) okej, då får du komma för insättning på tisdag sa hon. Googlade lite och fattade att vi pratade om olika tester, hon pratade om den avancerade och jag om den vanliga som inte har en blinkade smiley. Hopps innerligt att det inte spelar någon Större roll hur som helst så det verkligen blir insättning till veckan!


    Det borde inte spela någon roll! Jag brukar bara använda den som inte blinkar och den ska ju visa rätt (hoppas jag) :)

    Åh, vad häftigt att det äntligen blir dags! Så spännande och läskigt!
  • Barnlängtan31år
    Timal89 skrev 2019-05-03 09:11:11 följande:

    Hej på er!

    Hur går det för er?

    Jag bor i Örebro och står i startgroparna för att dra igång hela ivf-karusellen. Vi har försökt ett år i juni och vill så gärna hamn i kön innan dem stänger för sommaren.

    Ni i Örebro, kan inte ni berätta hur ni gick till väga?

    Vad var första steget? Räckte de med att ni försökt ett år eller måste man kämpa länge om de inte finns några uppenbara fel?


    Hejsan!

    Det går framåt för oss. Har gjort IVF och fick 3 ägg som odlades i 5 dagar in i frysen. Kunde inte sätta in något direkt efter äggplock då jag hade risk för överstimulering. Så nu väntar jag febrilt på insättning som förhoppningsvis blir om nån månad!

    För vår del så försökte vi i ca 20 månader innan uppstart med IVF. Inga fel på oss förutom en blockerad äggledare som möjligtvis kan påverka. Om de inte hade funnit det så hade vi fått vänta i 2 år innan ivf. Har ni börjat utredning?
  • Barnlängtan31år
    Solitaire123 skrev 2019-02-12 19:36:42 följande:

    Ja det är det var en smärre chock, att jag skulle ha pco misstänkte jag sen innan men att det även skulle vara "fel" på sambon var oväntat, speciellt då vi är 25 och 28 år gamla.

    Förstår att det måste vara jobbigt att inte veta vad som är fel också, Så frustrerande :-/

    Oj ja det var skillnad i tid, vad skönt för er!!

    Jag vet ingenting om hur vi kommer gå tillväga, antar vi får veta det vid första mötet!? Vi har inte fått någon info alls.. Vad är skillnad på de olika protokollen?


    Hej!

    Hur går det för er? Har ni kommit igång?
  • Barnlängtan31år
    Timal89 skrev 2019-05-03 12:20:49 följande:

    Tack för ditt svar!

    Behöver man vänta så länge (månader) om de finns risk för överstimulering?

    Är det sant.. 2 års försökande om de inte finns ngt fel?? Jag var helt inställd på att vi skulle få bli inskrivna nu :(

    Vi är på försök 11. Jag har gjort flera undersökningar utan att dem hittat ngt fel. Men har däremot knappt mens. 05-1 dygn max...


    Ja, tyvärr är det så lång tid innan man får IVF...:( Men om du har problem med mensen, så kanske det är en anledning till att starta upp IVF tidigare? För har läkaren på kliniken sagt att nästa steg är IVF för er? I så fall sätter väl de igång så snart kötiden är klar. Tyvärr stänger de kliniken under sommaren, så vi kommer endast hinna med en insättning innan dess (hoppas dock på att det endast ska behövas en!).

    Ja, det blir efter andra mensen efter äggplock, så det är segt!
  • Barnlängtan31år
    Timal89 skrev 2019-05-03 14:13:40 följande:

    Suck vad allt är utdraget!

    Jag har inte ens fårt komma till läkaren, ringde dem för nån vecka sedan för att få dra igång en utredning men dem bad mig ringa när det gått ett år. Vilket är veckan de stänger för sommaren.

    Shit vad segt att vänta till andra mensen efter äggplock. Bebis 2020 känns helt plötsligt sjukt långt bort. :(


    Nej, förstår helt din frustration!! Ring igen och be dem skicka hem hälsodeklarationspapprena. Jag gjorde det inför sommaren förra året när jag hade försökt lika länge som du. Det tog några veckor innan de blir hemskickade, typ 3 veckor efter jag bad om dem. Efter att ni fyllt i papperna kommer de fatta beslut gällande utredning. Vi fick hem hälsodeklarationspapprena i maj och sedan i augusti lämnade vi prover. Men som sagt, om du ligger på så kanske ni hinner med prover innan sommaren. Om inte annat så får ni fylla i deklarationen innan sommaren.

    Hoppas verkligen ni får ett plus på egen hand, så slipper ni vänta! Som de säger, så är det inte helt ovanligt att det tar ett år att bli gravid. Min brors fru tog det typ 2 månader en gång och en annan gång 14 månader, så det kan variera. MEN jag förstår helt om det inte känns som att det kommer gå, jag känner/har känt samma hopplöshet.
  • Barnlängtan31år
    Timal89 skrev 2019-05-04 10:38:51 följande:

    Tack för ditt svar. Håller tummarna att de ger ett plus nu! <3

    Hittades det ngt ?fel? hos er gick det bara inte ändå?

    Hur kan de ta så lång tid att då hem pappren??? Drar dom ut på allt med flit för att man ska hinna bli gravida på egen hand och inte kosta pengar? :p


    Ja, hoppas verkligen på plus. Jag ringde o tjatade och då sa de att det tar typ så lång tid med B-post. Helt galet. Skicka med A-post då kan jag tycka!

    Men det är ju jättebra om det går att fylla i dem på 1177 som miljon gjorde!

    Stort lycka till! Det är så jäkla tufft att det ska vara så svårt att få barn.
  • Barnlängtan31år
    Barnlängtan31år skrev 2019-05-04 10:52:06 följande:

    Ja, hoppas verkligen på plus. Jag ringde o tjatade och då sa de att det tar typ så lång tid med B-post. Helt galet. Skicka med A-post då kan jag tycka!

    Men det är ju jättebra om det går att fylla i dem på 1177 som miljon gjorde!

    Stort lycka till! Det är så jäkla tufft att det ska vara så svårt att få barn.


    mulin ska det stå, haha!
  • Barnlängtan31år

    Ååh, jag är så otålig! Jag vill att FET ska ske NU! Vill att tiden ska gå jättesnabbt! Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att hantera min otålighet. Skulle ju vara en dröm om jag blev gravid denna månaden innan FET :) Men sannolikheten är ju så liten. Att bli gravid spontant känns otroligt lång borta!

    Jaja, en månad är ju egentligen ingenting... Hur hanterar ni väntan?

  • Barnlängtan31år
    mulin skrev 2019-05-07 10:46:10 följande:

    Känner precis som dej, även om jag ruvar nu är väntetiden precis lika lång och oroligheten är total!

    Jag försöker jobba mycket och hårt så jag är riktigt sliten när jag kommer hem.

    När jag är ledig försöker jag planera in så mycket att det helst ska va stressiga dagar så man inte tänker på väntan så mycket, haha. Det funkar sådär dock. Känns som det är en månad sen jag gjorde insättning och inte en vecka sen.


    Haha, ja det är ju faktiskt bra när man har mycket att göra. Har just nu lite lugnare på jobbet vilket är dumt, det blir så lätt att jag fastar i denna karusellen!

    Ja, kan tänka mig att ruvartiden måste kännas fruktansvärt seg. Jag som har problem med spotting kommer ju gå på toa hela tiden för att se om det blöder... Usch vad allt detta är påfrestande!

    Har en kollega som ska föda när som helst.. vill också!!

    Du har inte tagit något test än va?
  • Barnlängtan31år
    mulin skrev 2019-05-07 13:46:46 följande:

    Det är så sjukt påfrestande! Gud vad man vara vill kunna påverka tiden själv å snabba på dagarna.. och som du säger med toa också att man ska bli nervös för varje toabesök. Jag har inte beräknad mens förrän på lördag-söndag så är några dagar kvar innan jag maniskt kommer kolla trosskyddet..

    Nej, jag lovade sambon att hålla mig till tjuvtest tills på Tors ( ruvardag 9 ) så får väl lov att försöka att hålla det men det är svååårt. Men blir det negativt är det väl skönt att göra det så sent som möjligt så nästa försök kommer tätare inpå :)


    Ja, precis! Kommer ni i så fall hinna med ett nytt FET innan stängningen? Hoppas ju såklart att ni slipper ett nytt försök!
  • Barnlängtan31år
    mulin skrev 2019-05-07 23:00:08 följande:

    Ja om inget konstigt med kroppen händer ska vi hinna med en runda till. Hoppas också vi slipper men idag har jag haft riktigt negativ inställning till detta försök. Symptom avtar och de jag känner skyller jag på lutinusen. :(


    Tappa inte hoppet :) Men förstår att du känner så...

    Skönt ändå att förhoppningsvis hinna med en vända till innan sommaren!
  • Barnlängtan31år
    Barnlängtan31år skrev 2019-05-08 12:43:58 följande:

    Tappa inte hoppet :) Men förstår att du känner så...

    Skönt ändå att förhoppningsvis hinna med en vända till innan sommaren!


    ... vilket man hoppas att ni inte behöver såklart!
  • Barnlängtan31år
    mulin skrev 2019-05-10 07:16:50 följande:

    Ojojoj vilken känslosam fredagmorgon! Var verkligen helt inställt på motsatt resultat! <3


    Stort grattis!! (i den hår tråden också, haha) Sååå coolt! Måste kännas helt otroligt!

    Jo, jag har insättning i början av juni förhoppningsvis.
  • Barnlängtan31år
    mulin skrev 2019-05-10 14:36:16 följande:

    Ska jag vara helt ärlig vågar jag nästan inte vara helt glad än. Tänker typ att de skulle kunna va kemisk graviditet eller vad som helst. Men jag brukar vara duktig på att tänka på värsta scenario jämt så bara pluset får vara kvar ett tag blir jag nog lugnare.

    Håller tummarna för din insättning också när den kommer :)


    Hej!

    Hur mår du? Både förväntansfull, glad, nervös och orolig kanske? :) <3

    Tänkte bara höra, vilken tid på dygnet tog du ÄL-testen? De sa att jag skulle ta dem på morgonen men jag brukar få utslag senare på dagen. Och vilken tid på dagen fick ni komma för insättning?
  • Barnlängtan31år
    mulin skrev 2019-05-25 11:40:56 följande:

    Ja det är verkligen all känslor på samma gång! Eftersom jag är en orolig själ tar den tyvärr över det mesta ..

    Jag tog dem nog när jag vakande för det mesta, mest för att jag ville ringa samma dag om det gav utslag. Tror de viktigaste är att man Hållt sig några timmar för att få ett rättvist resultat på stickan :) vi fick tid för insättning vid 15-tiden på sjukhuset, men de Sa att runt lunch var det vanligaste att få tid på :)


    Förstår oron! Haha, att man aldrig får vara lugn :) Sen när barnet väl kommer, så är man väl orolig för att det ska hända något med barnet!

    Okey! Det var en bra tid, och även runt lunch är bra för mig :) Då slipper jag oroa mig (förhoppningsvis!) för att det kommer krocka med några jobbgrejer. Ha en skön helg och försök att njuta av din graviditet, men förstår absolut din oro. Kram
  • Barnlängtan31år

    Äntligen snart dags för insättning! Har fått positivt äl-test, så nu blir det FET med blastocyst på måndag den 3:e juni. Väldigt nervöst men också spännande! Hoppas den klarar upptining!

  • Barnlängtan31år
    Timal89 skrev 2019-06-03 08:26:18 följande:

    Hej!

    Jag har precis ringt mitt samtal till fertilitesenheten och fått veta att dem ska skicka hem papper. Hon sa att dem skulle komma om några dagar men vad jag förstått här inne så var det flera som fick vänta flera veckor?

    Är lite rädd att dom ska be oss försöka 1 år till, och att min man snusar. Hur länge måste man vara tobaksfri innan behandlingen kan börja? Tack för svar :)


    Usch, all väntan är så jobbig! Jag vet inte hur länge man behöver vara tobaksfri. Men kan väl tänka mig att man ska få hjälp så fort man slutar!

    Hoppas de hör av dig snart!!
  • Barnlängtan31år
    bonzo skrev 2019-09-06 08:54:36 följande:

    Hej, hur har det gått för alla?

    Hur länge får man vänta på ivf i Örebro?


    Vår remiss skrevs i januari i år tror jag och vi startade upp i mars. Alltså inte direkt någon lång väntan efter remiss skrevs. Blev totalfrys för vår del men blev gravid på första insättningen, så är nu i vecka 17!

    Önskar dig stort lycka till med allt!
Svar på tråden Uppstart IVF i Örebro våren 2019