• Anonym (Tom)

    Mina damer, vilket föredrar ni: en "alfahanne" eller en feministkille?

    Ett brännbart men intressant ämne.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mina damer, vilket föredrar ni: en "alfahanne" eller en feministkille?
  • Anonym (Man)

    Som kille hade jag nog röstat på horan i sängen och madonnan i förhållandet. Så att ni kvinnor väljer alfahanen att ha sex med och feministen i ett förhållande ser jag inget konstigt i, snarare tvärtom.

  • Anonym (schabloner)
    Anonym (Man) skrev 2019-02-04 16:42:58 följande:

    Som kille hade jag nog röstat på horan i sängen och madonnan i förhållandet. Så att ni kvinnor väljer alfahanen att ha sex med och feministen i ett förhållande ser jag inget konstigt i, snarare tvärtom.


    "Ni" kvinnor är väl att generalisera, av dem som svarat här ser det ut att vara en dryg femtedel av dem som svarat, lika många som valt "alfakillen" över hela linjen och mindre en hälften av dem som valt "feministkillen alla gånger".

    Tröttsamma schabloner för övrigt. Vad skulle göra en "alfaman" Vägran att byta blöjor? Inte göra sin del av hemarbetet? Vilja ha en hemmafru som tar på burka om hon går utomhus? Kräva lägre löner för kvinnor? Min egen "alfaman" är både musklig och ganska ointellektuell men lagar maten hemma och tycker i alla fall inte sämre om hemarbetet än vad jag gör.

    Min aktuelle idealman sedan julkalendertider är förresten Trond Storm
  • Anonym (Lagom är bäst)
    Anonym (Vanlig man) skrev 2019-02-04 13:26:58 följande:

     Och ni kvinnor som hör män säga att de gillar ?pojkflickor? osv. Tro inte på det.


    Jag tror du är den första man jag någonsin sett hävda detta. Cred till dig.

    Nästan alla män klagar nämligen över kvinnliga vanor och manér. Det gnälls på hennes intresse för shopping och utseende, det klagas på hur länge hon pratar med tjejkompisarna i telefon, det ifrågasätts varför hon inte bara lär sig hur man byter oljefilter och det önskas att hon kunde vara lite mer avslappnad "som en av grabbarna". 

    Men den kvinna som tar detta bokstavligt och slutar bry sig om utseendet, avvecklar tjejsnacket, börjar göra fler traditionellt manliga sysslor och lägger sig till med en grabbig attityd...

    Ja, hon kommer ju bli besviken om hon tror att det ska höja hennes värde bland män. 

    Män älskar att klaga på typiskt kvinnliga vanor och beteenden. De övertygar sig själva om att livet vore enklare om kvinnor bara vore mer som män. Helt enkelt för att de anser att manliga egenskaper är lite rejälare och bättre och mer logiska. I den perfekta världen skulle alltså perfekta kvinnor vara som män! 

    Och sedan tappar de totalt intresset för de kvinnor som faktiskt är mer som män.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (schabloner) skrev 2019-02-04 17:03:47 följande:
    "Ni" kvinnor är väl att generalisera, av dem som svarat här ser det ut att vara en dryg femtedel av dem som svarat, lika många som valt "alfakillen" över hela linjen och mindre en hälften av dem som valt "feministkillen alla gånger".

    Tröttsamma schabloner för övrigt. Vad skulle göra en "alfaman" Vägran att byta blöjor? Inte göra sin del av hemarbetet? Vilja ha en hemmafru som tar på burka om hon går utomhus? Kräva lägre löner för kvinnor? Min egen "alfaman" är både musklig och ganska ointellektuell men lagar maten hemma och tycker i alla fall inte sämre om hemarbetet än vad jag gör.

    Min aktuelle idealman sedan julkalendertider är förresten Trond Storm smile1.gif
    Alfa är i mångas ögon en helt vanlig social person som andra vill umgås med och som dessutom vet hur man tar kontakt med andra eftersom de vet hur man gör detta utan att den som kontaktas blir obekväm, helt enkelt en person som kan läsa andra
  • Anonym (Tom)
    villbusa skrev 2019-02-04 15:13:09 följande:
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-04 14:47:41 följande:

    Det tror jag de flesta gör. Sedan finns det de som inte tar del av det offentliga samtalet och därmed inte påverkas nämnvärt, typ nyanlända eller folk som inte läser svensk press/ser svensk teve osv.

    När man frågar svenskar hur de ser på invandrare så är det alltid ett fenomen som dyker upp: den svenska pojken/mannen som säger att "de kommer hit och snor våra tjejer". Skulle tro att detta ligger bakom stor del av SD:s framgångar (deras elektorat består ju till största delen av män).


    Jag delar inte din bild med möjligt undantag för de italienska kvinnorna. Är det så de tänker så är det verkligen en miljö som får mig att känna mig obekväm. Att sprida komplimanger eller bjuda på dricka till random kvinnor för att de förväntar sig det känns som stenåldern för mig. Det sparar jag för dem som verkligen intresserar mig. Och svenska kvinnor tar sällan illa upp om de får komplimanger. Det stör mig inte heller om kvinnor vill dela notan...

    Av de som är kritiska till invandring o röstar på SD är just det du nämner problemet att de skulle ta våra tjejer en enfaldigt liten grupp. De flesta oroar sig mer för välfärden... ska pengarna räcka till sjukvård skola etc. Ska inte våra gamla och sjuka komma i första hand etc.

    Jag tycker de exempel du tar upp kommer från en ganska smal o negativ syn på vad feminismen faktiskt åstadkommit för kvinnor i Sverige o liknande länder. Idag kan en kvinna välja mig för att hon vill ha en alfahanne betahanne velourkille feministman etc. För att hon verkligen vill... inte för att hon måste ha någon som försörjer henne eller ger henne något socialt alibi.... det får faktiskt mig att känna mig trygg o avslappnad i mitt umgänge med svenska kvinnor.

    Kanske blir det mer komplicerat för de män som kör italienska stilen och tvångsmässigt raggar på allt som rör sig...
    Kanhända är atmosfären lite för lättsinnig i t ex Italien ibland, men pratbarheten är å andra sidan så mycket större att det ger hela livet en liten guldkant. Att bjuda någon på en kaffe eller ett glas ses inte nödvändigtvis som ett första steg i en raggningsprocess utan mera som ett ömsesidigt bekräftande av varandra.

    Jag är faktiskt inte så säker på att SD:s framgångar bara till liten den förklaras av gruppen svenska män som är rädda för konkurrens. Mycket av debatten angående senare års flyktingströmmar har ju handlat om hur osäkert det blivit för kvinnor, hur risken för våldtäkter ökat osv. Man kunde förvänta sig att främst kvinnor röstar på SD, men i stället är de nästan dubbelt så stora bland män: 24% mot drygt 13%. En sådan stor skillnad finns inte bland något annat partis elektorat (i S är det 23/29, i M 17/19, C 11/8 osv).

    Min syn på vad feminismen åstadkommit i Sverige har inte mycket att göra med dagens feminism. Under massor av årtionden var den en progressiv, humanistisk rörelse som förde samhället framåt. Men i dagsläget verkar den mest vara en strategi för att avleda uppmärksamheten från ökande klassklyftor och liknande.
  • Anonym (Vanlig man)

    [quote=79417748][quote-nick]Anonym (Lagom är bäst) skrev 2019-02-04 17:22:24 följande:[/quote-nick]Jag tror du är den första man jag någonsin sett hävda detta. Cred till dig.

    Nästan alla män klagar nämligen över kvinnliga vanor och manér. Det gnälls på hennes intresse för shopping och utseende, det klagas på hur länge hon pratar med tjejkompisarna i telefon, det ifrågasätts varför hon inte bara lär sig hur man byter oljefilter och det önskas att hon kunde vara lite mer avslappnad "som en av grabbarna". 

    Men den kvinna som tar detta bokstavligt och slutar bry sig om utseendet, avvecklar tjejsnacket, börjar göra fler traditionellt manliga sysslor och lägger sig till med en grabbig attityd...

    Ja, hon kommer ju bli besviken om hon tror att det ska höja hennes värde bland män. 

    Män älskar att klaga på typiskt kvinnliga vanor och beteenden. De övertygar sig själva om att livet vore enklare om kvinnor bara vore mer som män. Helt enkelt för att de anser att manliga egenskaper är lite rejälare och bättre och mer logiska. I den perfekta världen skulle alltså perfekta kvinnor vara som män! 

    Och sedan tappar de totalt intresset för de kvinnor som faktiskt är mer som män.[/

    Det bästa jag vet är feminina tjejer. Tjejer som ser ut som tjejer och beter sig som tjejer. Grabbiga tjejer går bort. Och jag tror inte jag är en särskilt speciell man i det avseendet.

  • Anonym (Lagom är bäst)
    Anonym (Vanlig man) skrev 2019-02-04 17:30:10 följande:

    Det bästa jag vet är feminina tjejer. Tjejer som ser ut som tjejer och beter sig som tjejer. Grabbiga tjejer går bort. Och jag tror inte jag är en särskilt speciell man i det avseendet.


    Nej det tror inte jag heller. Men de flesta män brukar prata negativt om kvinnlighet. De ser kvinnliga egenskaper som sämre och mindre värda.

    Och de uttrycker ofta önskemål om att kvinnor borde vara mer som män, för då skulle allt vara enklare. Om inte kvinnor var si. Om inte kvinnor var så. Om bara kvinnor kunde vara lite mer ditt och datt. Lite mer som män. 

    Men i verkligheten vill de ju inte alls att kvinnor ska vara mer som män.

    Och sedan klagar de ironiskt nog över att "kvinnor säger en sak men gör en annan!" Som i den här tråden. 

    Min man gillar det feminina hos mig och han säger heller aldrig något negativt om det. Inte en enda gång har jag hört honom sucka över mina typiskt kvinnliga egenskaper. Han förstår mig inte alltid, men han ifrågasätter heller aldrig mina val, mina intressen eller mina egenskaper. 
  • villbusa
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-04 17:27:10 följande:

    Kanhända är atmosfären lite för lättsinnig i t ex Italien ibland, men pratbarheten är å andra sidan så mycket större att det ger hela livet en liten guldkant. Att bjuda någon på en kaffe eller ett glas ses inte nödvändigtvis som ett första steg i en raggningsprocess utan mera som ett ömsesidigt bekräftande av varandra.

    Jag är faktiskt inte så säker på att SD:s framgångar bara till liten den förklaras av gruppen svenska män som är rädda för konkurrens. Mycket av debatten angående senare års flyktingströmmar har ju handlat om hur osäkert det blivit för kvinnor, hur risken för våldtäkter ökat osv. Man kunde förvänta sig att främst kvinnor röstar på SD, men i stället är de nästan dubbelt så stora bland män: 24% mot drygt 13%. En sådan stor skillnad finns inte bland något annat partis elektorat (i S är det 23/29, i M 17/19, C 11/8 osv).

    Min syn på vad feminismen åstadkommit i Sverige har inte mycket att göra med dagens feminism. Under massor av årtionden var den en progressiv, humanistisk rörelse som förde samhället framåt. Men i dagsläget verkar den mest vara en strategi för att avleda uppmärksamheten från ökande klassklyftor och liknande.


    Det är klart att det är svårt att veta exakt vad framgångarna för SD beror på men man måste ju skilja på konkurrens om kvinnor och om risk för våldtäkt. En våldtäktsman oavsett etnisk bakgrund är ju inte någon som flertalet kvinnor väljer att leva med men givetvis kan det påverka hur man röstar i ett riksdagsval det köper jag fullt ut.

    Det är klart att kulturskillnaderna som du tar upp sverige/Italien påverkar hur vi uppfattar andras människor och deras kontaktförsök. Att det skulke vara särskilt mycket svårare att navigera i Sverige köper jag däremot inte... det kan säkert vara precis lika svårnavigerat för oss nordiska män att navigera i medelhavsländerna Afrika eller Asien. Det handlar väl mer om hur väl man klarar att läsa situationen och anpassa sig till den. För egen del tycker jag nog att jag genom att vara mig själv och inte spela någonting jag inte är haft relativt lätt att skapa kontakt med både män och kvinnor i olika kulturer och olika delar av världen.

    Ögonkontakt kroppsspråk humor vänlighet etc förefaller vara universellt. Vi är alla olika och jag har säkert missat chanser genom att inte vara så " italiensk" i miljöer där det kanske hade varit gynnsamt men å andra sidan har de kontakter jag skapat varit genuint intresserade av mig som människa.

    Visst finns det konstigheter i dagens feminism men oxå starka krafter som fortfarande driver samhällsutvecklingen i positiv riktning.
  • Anonym (anonym)
    villbusa skrev 2019-02-04 17:52:09 följande:
    Det är klart att det är svårt att veta exakt vad framgångarna för SD beror på men man måste ju skilja på konkurrens om kvinnor och om risk för våldtäkt. En våldtäktsman oavsett etnisk bakgrund är ju inte någon som flertalet kvinnor väljer att leva med men givetvis kan det påverka hur man röstar i ett riksdagsval det köper jag fullt ut.

    Det är klart att kulturskillnaderna som du tar upp sverige/Italien påverkar hur vi uppfattar andras människor och deras kontaktförsök. Att det skulke vara särskilt mycket svårare att navigera i Sverige köper jag däremot inte... det kan säkert vara precis lika svårnavigerat för oss nordiska män att navigera i medelhavsländerna Afrika eller Asien. Det handlar väl mer om hur väl man klarar att läsa situationen och anpassa sig till den. För egen del tycker jag nog att jag genom att vara mig själv och inte spela någonting jag inte är haft relativt lätt att skapa kontakt med både män och kvinnor i olika kulturer och olika delar av världen.
    Ögonkontakt kroppsspråk humor vänlighet etc förefaller vara universellt. Vi är alla olika och jag har säkert missat chanser genom att inte vara så " italiensk" i miljöer där det kanske hade varit gynnsamt men å andra sidan har de kontakter jag skapat varit genuint intresserade av mig som människa.
    Visst finns det konstigheter i dagens feminism men oxå starka krafter som fortfarande driver samhällsutvecklingen i positiv riktning.
    Kvinnor i Italien, Spanien,Argentina m,fl, har ett flertal gånger gått ut och demonstrerat mot mäns närmanden och tydligt talat om att de alls inte uppskattar främmande mäns komplimanger ute på gatorna
  • Anonym (schabloner)
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-04 17:24:38 följande:
    Alfa är i mångas ögon en helt vanlig social person som andra vill umgås med och som dessutom vet hur man tar kontakt med andra eftersom de vet hur man gör detta utan att den som kontaktas blir obekväm, helt enkelt en person som kan läsa andra
    Fast vad skiljer honom från "feministmannen"? De egenskaper du nämner är ju helt vanliga "trevliga" egenskaper, inte något som någon(?) definierar som "alfaman"-egenskaper. (Med reservation för att jag inte helt förstår vad trådstartaren lägger in sina begrepp.)
Svar på tråden Mina damer, vilket föredrar ni: en "alfahanne" eller en feministkille?