• MariSol12

    Vill ha era råd gällande kryssning med 2 åring som just nu förstör min relation

    Hej

    Vi fick en kryssning i julklapp till Karibien. Jätte generöst osv. MEN Detta är min mardrömssemester. På semestern är vi alltid aktiva. Gillar att vandra, upptäcka och ge oss ut på aktiva äventyr. Jag har varit på en liknande kryssning förut och avskydde varenda del.

    ... Totalt med mellanlandningar är det en resa på 24 timmar till puerto rico där båten avgår ifrån. Vi har en litet barn på knappt 2 år så bara tanken på att flyga så länge ger mig rysningar, för att sedan kryssa en vecka. .. 

    Vi vill helst inte flyga alls med tanke på miljön, eller åka ett stort koldioxid-sprutande vidunder heller. Men hur i helsike ska vi göra?

    Saken är den att jag inte ser denna kommande resa som en skön semester. Jag har magont inför tanken på att åka. Vår dotter är fortfarande liten och tycker att stora folksamlingar, höga ljud osv är jobbigt. Det känns som jag ska utsätta henne för allt hon avskyr. 

    Vi har dessutom ÄNTLIGEN fått in en bra sov-rutin. Jag vet inte vad som kommer att hända med den plötsliga tidsomställningen. 

    Vi har fått resan av min mans föräldrar som ska med på resan. Jag sade på en gång att jag inte tyckte att det var en bra idé när de började prata om att åka på kryssning ihop. Resa - jätte gärna! Men inte detta alternativ. 

    Men det är en röd tråd i relationen att våra åsikter aldrig räknas. Dom gör lite som dom vill och alla andra måste följa efter. När jag bad min man diskutera detta med sina föräldrar vägrade han. Han tycker att vi ska resa, punkt. Inte för att han vill, han tycker också att detta är en dålig idé. Men han skulle hellre åka till ett land med ebola före att stå upp mot sina föräldrar.

    Vad tycker ni? Ska vi åka eller inte? Vilka argument finns det att INTE släpa runt på en tvååring över halva jordklotet för en veckas kryssning? 

  • Svar på tråden Vill ha era råd gällande kryssning med 2 åring som just nu förstör min relation
  • mammatill6

    Låt maken åka då? Känns som du redan bestämt att detta blir skit.

    Slappna av lite, ta inte ut allt negativt i förväg.

  • Pajama

    Ta tjuren vid hornen och prata med dem själv, vänligt men bestämt! 
    Du är rysligt tacksam för detta erbjudande, men som förälder anser du att det är olämpligt för ett litet barn just nu och att du helst skjuter upp resan så att ni kan resa alla tillsammans senare och mer barnanpassat. Om de inte kan tänka sig att skjuta upp det, får du stanna hemma och de får sälja/skänka din resa till hans syster!

    Jag har också väldigt dominanta svärföräldrar (eller svärmor rättare sagt) men när jag är bestämd så respekterar hon det mer än sin egen sons ord. Hon skulle däremot förkasta en sån här ide som barntortyr och helt ansvarslöst som föräldrar och oroa ihjäl sig om vi reste ändå!

    Helt med tanke på ditt barn. Hade ni varit själva, så hade jag rått dig att följa med, tacka och stå ut! ;D

  • Mrs Moneybags

    Nej, vad jobbigt! Kan de inte skjuta upp resan ett par år? Det blir ju lika trevligt då och då kanske du kan lämna dottern hos en släkting i en vecka. 

  • Anotherone

    Jag hade totalvägrat. Min man är också mesig gentemot sina föräldrar, tar inte strid utan låter dem hållas.
    MEN det handlar om helt andra saker, absolut inte på den här nivån. Utan mer att de serverar våra barn precis det som de vet att de gillar, oavsett vad vi andra äter. Själv skulle jag aldrig laga olika maträtter till vuxna resp. barn. Men de vill göra så och då får de göra det. Det skadar inte mig.

    Vi har själva funderat på att resa iväg utomlands med familjen, vi har alltid varit iväg en gång per år minst innan. Men nu sen vi fick en liten sladdis 2017 så känner jag bara NEJ! Det blir för rörigt med hans rutiner, och vad är det för nöje att springa runt och jaga en ettåring på en semester. Det blir ingen semester. Således har vi bestämt oss för att vänta några år.  Så jag förstår dig verkligen.

    Tycker att det var en bra idé att låta din man åka själv. Ha det så kul haha
    I diskussion med hans föräldrar skulle jag också det var viktigt att han även vågade säga emot själv, och förklara hur han känner, så att inte hela skulden för det här hamnar på dig. Så blir det i vår relation ibland, att min man framför "våra" åsikter men låter svärföräldrarna ana underförstått att det är jag som sagt ifrån. Även om han själv är helt med på tåget och sånt är inte schysst tycker jag.

  • Trippelmamma76

    Jag hade inte heller velat åka på den sortens resa med en tvååring. Rätt respektlöst av dem att förutsätta att du och barnet ska åka med även fast du protesterat i tidigt skede.

  • annabellelee

    Vi flög runt jorden (24h+) med en sömnstrulande ettåring, och det gick förvånansvärt bra. Vete katten om jag hade gjort det för en veckas semester dock, vi var borta i flera månader....

    Men i vilket fall är det det irrelevant, eftersom ni inte VILL åka. En vettig människa tar hänsyn sånt, speciellt om små barn är inblandade. Det här känns mest som en present till dem själva?! Går det inte att prata med dem och säga som det är, att det är en fantastisk present för den som gillar sånt, men att både du och barnet inte mår bra av den typen av semester.

    Jag är för att resa med barn och har alltså inga argument mot, förutom det uppenbara, att du får magvärk vid tanken. Men det borde väl räcka?!

  • MariSol12

    Tack för all input.

    Hade svärföräldrarna haft en historik med att ta till vara på våra åsikter och kompromissa hade jag förmodligen bitit i citronen och åkt. Men eftersom det här är kulmen på att ha blivit överkörd under flera år - känner jag bara stopp.

    Speciellt eftersom jag sade tydligt att det här blir för mycket. Jag kommer inte orka någonting en sådan här resa med vår trotsiga lilla tjej. Så kommentaren att det här var en present till dem själva stämmer verkligen till 100%. Dom ville det här och körde på som vanligt. 

    Min sambo tror att om vi säger ifrån kommer relationen att vara död - eftersom hans mamma inte tar ett nej. Bara det säger väl allt. Men jag kanske ska göra som ni skriver. Låta min man åka själv. 

  • Pajama
    "Min sambo tror att om vi säger ifrån kommer relationen att vara död - eftersom hans mamma inte tar ett nej. Bara det säger väl allt. Men jag kanske ska göra som ni skriver. Låta min man åka själv. "

    Prova! Hans mamma kanske aldrig har fått ett nej! Är på tiden då, du har ett barn att tänka på och du som förälder känner vad som är rätt eller fel för barnet - bättre än farmor!
  • TillFlorida

    Vi tältade och vandrade i bergen när grabben var tre månader. När han var två fick han följa med på en konferens till San Diego och hälsa på vänner i Colorado och Kanada. Nu när han är tre flyger jag själv med honom till Hong Kong (på Måndag) för att hälsa på frugan som är iväg på en längre jobbresa. Vi skall passa på att vandra lite i bergen där och han får följa med på lite allmän sight seeing.
    Det går ganska bra att resa med småbarn om man anpassar sig lite. På en kryssning brukar det finnas barnpassning och barnaktiviteter också. Ta med en babybjörn eller liknande då det kan vara lite si och så att ta sig fram med barnvagn beroende på vart i Karibien man är och vad man gör.

Svar på tråden Vill ha era råd gällande kryssning med 2 åring som just nu förstör min relation