Inlägg från: Michele1234 |Visa alla inlägg
  • Michele1234

    Uppdatera min garderob - hur gör ni?

    Hej,

    Jag är en nybliven mamma som är i behov av nya kläder. Jag inser för några dagar sedan när jag skulle ut och ta en fika med en kompis att det inte finns något i min garderob som jag vill ha på mig längre. Dessutom har jag nog inte heller varit och handlat kläder sen jag blev gravid (ungefär 2år sedan). 

    Hur gör ni andra nyblivna mammor och alla andra? Jag behöver och vill kunna ta på mig något fint men har tyvärr inte tiden eller orken att gå ut på stan och shoppa. På nätet tycker jag det finns för stort utbud och det slutar alltid med att jag inte hittar något.

    All tips uppskattas!

  • Svar på tråden Uppdatera min garderob - hur gör ni?
  • Michele1234

    Hej,

    Tack för ditt svar! Jag har försökt men allt verkar så utslitet och utdaterat... Var brukar du handla annars?

    Är det bara jag som har det här problemet? Gråter

  • Michele1234
    BuoBä skrev 2019-02-11 09:04:17 följande:

    Jag har samma problem. Allt i garderoben känns gammalt och tråkigt. Jag har försökt shoppa, men det känns som jag provar varenda plagg i varenda affär utan att hitta något som både passar och som jag gillar utseendet på. Så jag har tyvärr inga råd.

    Jag läste att Kim Kardashian har en person med exakt samma figur/mått som henne som provar alla outfits. Det - i kombination med en personal shopper - vore nåt.


    Vad skönt att jag inte är ensam. Men någon personal shopper vore inte helt fel! Vet att Åhlens har något liknande, men det känns ju så dyrt och så ovärt att bara handla från Åhlens...
    Fjäril kär skrev 2019-02-11 09:26:05 följande:
    Börja med att kolla dina exakta mått , mät med måttband byst, midja, höfter, benlängd. Jämför sen med tex Ellos måttabell och se vilka storlekar du egentligen borde ha.

    Vad använde du helst för kläder innan graviditeten? Vad kände du dig fin i och bekväm i? Är det något du känner att du vill ha såna kläder idag?

    ---

    Själv gillar jag kläder och shopping och går gärna ute i butikerna och provar och hittar nya favoriter. Handlar där jag hittar den stil jag gillar. Just nu är favoriten Bik Bok , Gina Tricot. Bh köper jag helst på Kappahl då utbudet är stort och jag behöver större storlek då jag har stora bröst.

    Jag drar storlek 42 i kläderna och har inga problem att hitta rätt i butikerna.
    Innan graviditeten använde jag mest blus + jeans och det trivdes jag ganska bra i. Just nu känner jag att alla mina  blusar är så använda att jag inte tycker de är lika fina längre. Kroppen har ju självklart också förändrats efter graviditeten så jag antar att jag också känner mig mindre fin... Jättesnällt att du svarar så mycket och utförligt! Vad roligt att du tycker om att shoppa! Vilka stilar eller hur lyckas du hittar något fint? Har du några modeinspirationer?
    Griseknoen35 skrev 2019-02-11 10:56:15 följande:

    Satsa på baskläder att börja med. HM och Lindex har okej linnen och koftor. Jag kör mest på linne, kofta och jeans. Har själv svårt med kläder just nu och behöver mycket nytt efter att gått ner en del i vikt. Kolla om du har någon vän eller syskon som ska göra sig av med kläder, kanske finns något där. Jag är duktig på att gå i andras garderober och titta vad som finns (dock bara närmsta vännen och mina syskon). Det brukar bli en bra inspiration och jag hittar alltid någonting de inte använder som  jag kan ta.  Jag tycker inte om att shoppa, gör jag det så blir det ofta från ellos eller bubbelroom. Ofta när de har något bra erbjudande eller rea. 


     
    Tack för svar! Bra tips, kanske ska gå till mina syskon och kolla lite där. Jag har nog däremot gått upp en del så tycker det är svårt. Baskläder brukar jag satsa på men oftast så känns det tråkigt. Det känns inte riktigt som det är någon färg/liv liksom. Bubbleroom och ellos är nog bra alternativ, ska absolut kolla llite på dem!
     
  • Michele1234
    JACKI skrev 2019-02-18 09:26:53 följande:
    Fjäril kär skrev 2019-02-10 22:14:03 följande:

    Börja basic, inifrån och ut. Börja på lokala stormarknaden när ni ändå veckohandlar.

    Hitta sköna välsittande trosor och en bra bh. Nya fräscha sockor.

    Kanske sen titta på leggings, tajts, strumpbyxor och sköna t-shirts/toppar/tunikor.

    Börja enkelt .

    Kanske har du kvar något passande favoritplagg i garderoben som du kan leta efter i nya fräscha varianter?


    Griseknoen35 skrev 2019-02-11 10:56:15 följande:

    Satsa på baskläder att börja med. HM och Lindex har okej linnen och koftor. Jag kör mest på linne, kofta och jeans. Har själv svårt med kläder just nu och behöver mycket nytt efter att gått ner en del i vikt. Kolla om du har någon vän eller syskon som ska göra sig av med kläder, kanske finns något där. Jag är duktig på att gå i andras garderober och titta vad som finns (dock bara närmsta vännen och mina syskon). Det brukar bli en bra inspiration och jag hittar alltid någonting de inte använder som  jag kan ta.  Jag tycker inte om att shoppa, gör jag det så blir det ofta från ellos eller bubbelroom. Ofta när de har något bra erbjudande eller rea. 


    Colourfulrainbow skrev 2019-02-12 20:16:21 följande:

    Börja med att kolla lite på kläder på nätet, det betyder inte nödvändigtvis att du måste handla kläderna du tittar på, men det kan vara bra att kolla runt lite för att hitta en stil. Du kanske inte längre vill ha den stilen du haft innan. Kolla runt lite, och se vilka plagg du dras till. 

    Dela upp garderoben i kategorier: vardag, jobb, fest, och eventuellt fler kategorier. Tänk efter vilka plagg du vill ha i varje kategori. Vill du ha klänning på fester, eller vill du ha en snygg kavaj och finbyxor? 

    Köp kläder som är lätta att matcha med andra plagg. En svart kjol passar till det mesta, medan en kjol med stora blommor är mer svårmatchad.

    Om du inte har ekonomi att köpa flera plagg, rikta då in dig på plagg som man kan göra mycket av. En neutral tunika kan du ha till vardags till ett par jeans, men till fest kan du ha ett bälte, smycken och ett par snyggare byxor till.

    Jag rekommenderar verkligen Sellpy! Har gjort många fina fynd där. Hittade en klänning från Ralph Lauren nu sist, och med porto gick den på 178 kr allt som allt.


    Hej @Michele1234, @BuoBä, @Griseknoen35, @samanthanat

    Jag vet att det kan vara svårt med shopping! Jag brukar försöka matcha ett par vardagliga byxor med en fin blus plus skärp. Jag börjar alltid med att kolla på rea-avdelningen för att se om jag lyckas fynda något. Varje plagg försöker jag sedan se om det går att matcha ihop med det jag har i min nuvarande garderob. Hoppas det hjälper! :)


    Om ni behöver mer hjälp så är jag även grundare och VD på JACKI (jacki.se), en tjänst som är till för alla som inte har tid för eller gillar shopping. Vi skapar personliga stilboxar som levereras hem till dig, och du kan sen prova alla plaggen hemma i lugn och ro. Vi har alltid fri frakt och vi bjuder på stylingavgiften för alla nya kunder. Det innebär att du kan testa tjänsten gratis och endast betala för de plaggen du behåller!

    Lycka till och hör gärna av er om ni behöver mer tips och råd! 


    Tack för tipset!

    Intressant! Aldrig hört talats om det förut. Hur och vilka plagg väljer ni? Vilka storlekar och sådant?
  • Michele1234
    JACKI skrev 2019-02-18 14:26:24 följande:
    Tack! JACKI är till för alla oberoende på storlek eller stil. Våra stylister väljer ut kläder som de tycker passar dig, din storlek, din stil och dina preferenser. Det enda du som kund behöver göra är att fylla i vårt stiltest. Sedan kan du luta dig tillbaka och vänta tills våra stylister skickar ett mejl till dig på din personiga stilboxen som vi har pysslat fram. Härifrån kan du då välja vilka plagg du vill gå vidare med. Du behöver således inte gå någonstans eller göra något särskilt förutom att fylla i stiltestet för att komma igång :) 

    Tack för svar. Då kanske jag ska ta och testa tjänsten om man ändå bara betalar för det man behåller. :) Tack!

Svar på tråden Uppdatera min garderob - hur gör ni?