• Mammamu05

    Avstår föräldradagar funkar inte

    Hej! Jag har ett stort problem just nu angående föräldradagarna. Pappan till mitt barn (13 månade) har först i november 2018 fått sin uppehållstillstånd här i Sverige. Han hade haft ett jobb här, men det var innan han fick uppehållstillstånd och nu har han det inte längre. Problemet är nu att Försäkringskassan har registrerat honom som?andra föräldrar? efter dem fick infon om uppehållstillstånd från Migrationsverket, men han kan inte ta ut sina dagar eller avstå dem till mig eftersom han är inte registrerat med sina personliga uppgifter. Han har fyllt i allt på Mina Sidor och avståendet finns nu också i FKs system, men dem säger att han har inget rätt till dem dagarna så han kan inte avstå dem heller. Jag har nu inga dagar kvar men börjar först jobba i april ???? Har ni hört av någonting likadant och kan tippsa mig om detta eller ge mig nån råd?

  • Svar på tråden Avstår föräldradagar funkar inte
  • cosinus

    Men du borde väl fått alla dagarna för barnet innan han fanns i systemet? För då borde du ju rimligen varit enda vårdnadshavaren systemet visste om.

    Menar du att han fått sina dagar (alltså att de försvunnit från dig) men att han inte kan ta ut/överlåta?

    Min systers man har haft väldiga problem han också att komma in i systemet med deras äldsta. Men det löste sig efter en mängd samtal till FK.

  • riboflavin

    Få se om jag förstår det här rätt. När han fick uppehållstillstånd så fick han också föräldradagar. Men han får varken nyttja eller skriva över dessa på dig enligt FK? Det låter ju väldigt underligt.

    Är det hälften av dagarna som gått över på honom eller pratar du om de 90 dagar som inte går att överföra?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Mammamu05

    Jag vet att det låter märkligt, men det är så. I deras brev säger dem att han får inte föra över några föräldratpenningdagar till mig. Men samtidigt står där också som motivering av beslutet: ?För att ha rätt till FP måste du vara försäkrar i Sverige för bosättningsbasersde eller arbetsbaserande förmåner. Enligt FKs uppgifter är du inte omfattad av svensk socialförsäkring.?

    Och det handlas om alla hans dagar.

  • riboflavin
    Mammamu05 skrev 2019-02-11 10:08:36 följande:

    Jag vet att det låter märkligt, men det är så. I deras brev säger dem att han får inte föra över några föräldratpenningdagar till mig. Men samtidigt står där också som motivering av beslutet: ?För att ha rätt till FP måste du vara försäkrar i Sverige för bosättningsbasersde eller arbetsbaserande förmåner. Enligt FKs uppgifter är du inte omfattad av svensk socialförsäkring.?

    Och det handlas om alla hans dagar.


    Vad säger de när ni pratar med dem? Det känns ju uppenbart att något blivit fel, om den andre föräldern ej omfattas av svensk socialförsäkring så ska ju denne inte heller ha rätt till några föräldradagar. Antagligen har det här ärendet två delar varav den ena delen inte handlagts ännu när ni försökte använda/föra över dagarna. När kom ni på att dagarna hamnat hos honom. När försökte ni föra över dagarna?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Jemp

    Så när försvann dagarna från dig? Och hur många handlar det om.

    Alternativet är väl att du kollar om du kan börja jobba tidigare.

  • Mammamu05

    Jag har typ inga dagar på sjukpenningnivå kvar och han har alla 240 dagar på sin sida. Jag kan inte börja jobba tidigare eftersom vi har precis separerats och jag Ian inte lämna över barnet till honom heltid. Ringde till FK igen idag och det verkade iaf så att jag hade en liten mer kunnig person på telefon som ska kolla med deras tekniker om det är kanske en teknisk fel. Jag hoppas verkligen att det löser sig

  • Jemp
    Mammamu05 skrev 2019-02-11 15:07:48 följande:

    Jag har typ inga dagar på sjukpenningnivå kvar och han har alla 240 dagar på sin sida. Jag kan inte börja jobba tidigare eftersom vi har precis separerats och jag Ian inte lämna över barnet till honom heltid. Ringde till FK igen idag och det verkade iaf så att jag hade en liten mer kunnig person på telefon som ska kolla med deras tekniker om det är kanske en teknisk fel. Jag hoppas verkligen att det löser sig


    Hoppas det löser sig snart! Det låter ju helt klart som nåt har blivit fel, antingen har han rätt till dagarna och ha tillgång till dem som alla föräldrar, eller så ska ju du hs alla.

    Vad knasigt att de inte fått någon relation det året ni bodde ihop!
Svar på tråden Avstår föräldradagar funkar inte