• Anonym (Warning)

    Restaurang säljer murkelsås...

    Hur kan vissa restauranger fortfarande sälja murkelsås när forskning har visat att den faktiskt är dödligt giftig? Och ni som äter det, hur vågar ni leka med döden så??

  • Svar på tråden Restaurang säljer murkelsås...
  • sextiotalist
    Anonym (Warning) skrev 2019-02-11 11:49:53 följande:
    Ja det gäller ju att göra 100 procent rätt och veta till 110 procent hur man hanterar svampen. Dock kan kockar göra fel och det är ju det som är så farligt med svampen, att man får inte göra fel för då orsakar den allvarlig förgiftning som kan vara livshotande.
    Nu tvivlar jag på att kockarna själva hanterar färsk stenmurkla, vet inte ens om det går att köpa färsk stenmurkla.
    De köper den med all sannolikhet redan färdigbehandlad och då finns det inget som man kan göra fel av.
    Och som någon annan skrev, det är stenmurklan som är en risk, det finns andra murklor som inte är giftiga, t.ex toppmurkla.

    Lite OT, men det finns andra svampar som är fullt ätligt men kan bli giftiga i samband med alkoholförtäring, t.ex bläcksvamp
  • Anonym (Warning)
    sextiotalist skrev 2019-02-11 12:03:08 följande:

    Nu tvivlar jag på att kockarna själva hanterar färsk stenmurkla, vet inte ens om det går att köpa färsk stenmurkla.

    De köper den med all sannolikhet redan färdigbehandlad och då finns det inget som man kan göra fel av.

    Och som någon annan skrev, det är stenmurklan som är en risk, det finns andra murklor som inte är giftiga, t.ex toppmurkla.

    Lite OT, men det finns andra svampar som är fullt ätligt men kan bli giftiga i samband med alkoholförtäring, t.ex bläcksvamp


    Ja jo det har du en poäng i.
  • Anonym (Warning)

    För att vara lite OT: en gång när jag beställde trattkantareller på restaurang fick jag rödgul trumpetsvamp istället. Därav är jag lite nojjig när det kommer till svamp, att det är lätt att ta fel och göra fel. Nu vet jag inte hur restauranger får tag på svampar, om det är plockade eller på något sätt ?specialodlade?.

  • Anonym (svampen)

    Åh jag älskar svamp! Stenmurklor är en favorit sen barnsben (de var ju grymt roliga att plocka dessutom). Men nu i vuxen ålder blir det mest bara Karl-Johan som hamnar i korgen, litar inte på mina egna förvällarkunskaper ????

  • Anonym (Kock)

    Jobbat på ett tiotal krogar i tjugo år, aldrig sett färska stenmurklor. Färska toppmurklor och - länge sedan - konserverade stenmurklor.

  • Anonym (Svampbob)

    forsnashemman.blogspot.com/p/stenmurklor-aldrig-mer.html

    Värt att läsa!

    Detta gäller stenmurklor, toppmurklor är väl säkrare om man vet att det är just toppmurklor man plockat o inte råkat få med nån stenmurkla eller vindlad klockmurkla som är lik toppmurklan.

    Läskigt att man inte vet om murklorna innehåller mera gift än vanligt.
    Man kan aldrig koka bort allt gift, sen att det kan vara fantastiskt gott är en annan femma. Dock inte värt att chansa.
    Jag fick lära mej att giftet lagras i kroppen och att man inte skulle äta murklor alltför ofta. Då jag i ungdomens dar jobbade i restaurangsvängen blev det ofta just murkelsås på tallriken när man skulle äta nåt, så för mej känns det som att jag nog ätit min murkeldos. Troligen var det toppmurkla, men det vette 17 hur noga de var med sånt för 25-30 år sen.... Vet de var svårt att få tag på ett tag, men nu finns de nog konserverade murklor (topp antar jag) i butik .

  • Anonym (Murklor)

    Var med på tiden man plockade och sålde stenmurklor. Bra betalt fick man också (tror ca 45 kr/kg på 80-talet). Mina föräldrar förvällde och torkade massor för eget bruk också. Och då för gräddstuvade murklor, inte små bitar i sås..

    Min morfar plockade nog flera hundra kg per säsong (och sålde).

    Och det var inga rapporter om förgiftningar.

    Sen kom rapporter om att de var giftiga (vid felhantering) och försäljningen sjönk drastiskt.
    Är ingen svampmänniska själv (avskyr all svamp) men för de som gillar murklor så är den tydligen enastående i smakrikhet (och doft).

    Tvivlar starkt på att restaurangerna kör med toppmurklor dock. De är sällsynta i jämförelse med stenmurklor). Är i branschen själv och har aldrig hört om någon som sålt toppmurklor.

    Är man nu gravid ska man kanske se upp lite mer med vad man stoppar i sig, men om man inte springer på restaurang och äter murkelsås (som fö innehåller väldigt lite murklor) flera dagar i veckan så ska man nog oroa sig mer över den strålning man får i sig dagligen från trådlösa enheter och mobiltelefoner.

  • Anonym (Svampbob)
    Anonym (Murklor) skrev 2019-02-11 16:17:26 följande:

    Var med på tiden man plockade och sålde stenmurklor. Bra betalt fick man också (tror ca 45 kr/kg på 80-talet). Mina föräldrar förvällde och torkade massor för eget bruk också. Och då för gräddstuvade murklor, inte små bitar i sås..

    Min morfar plockade nog flera hundra kg per säsong (och sålde).

    Och det var inga rapporter om förgiftningar.

    Sen kom rapporter om att de var giftiga (vid felhantering) och försäljningen sjönk drastiskt.
    Är ingen svampmänniska själv (avskyr all svamp) men för de som gillar murklor så är den tydligen enastående i smakrikhet (och doft).

    Tvivlar starkt på att restaurangerna kör med toppmurklor dock. De är sällsynta i jämförelse med stenmurklor). Är i branschen själv och har aldrig hört om någon som sålt toppmurklor.

    Är man nu gravid ska man kanske se upp lite mer med vad man stoppar i sig, men om man inte springer på restaurang och äter murkelsås (som fö innehåller väldigt lite murklor) flera dagar i veckan så ska man nog oroa sig mer över den strålning man får i sig dagligen från trådlösa enheter och mobiltelefoner.


    Klart är ju som jag fattat det att det finns stenmurklor som av okänd anledning har mkt högre gifthalt  än de "normala" och de är väl just de svamparna som man kan förvälla i 14 dar och ändå sumpa levern på ?
    Är ingen svampexpert, men tycker det är läskigt att en sås med fel murkla kan vara livshotande. Så inte värt det.... Själv åt jag murklor flera gånger i veckan under 1 år, så jag känner att jag har nog fyllt min kvot. Tydligen är ju champinjoner inget man ska äta dagligen eller ens regelbundet heller. Cancerframkallande vid djurförsök...Fenylhydraziner tror jag de heter, max 1 hg i månaden skulle vara okej enligt lmv...
  • Anonym (Skipper vi)

    Hade en nära bekant som åt en hel del murklor. Hon fick samma dåliga levervärden som en alkoholist. Kan inte tänka mig att övr organ lämnades oskadda.

  • Anonym (Praktisk)

    Du ser ju om det ligger högar med dödingar utanför dörren. Då vet du att det är nåt fel på maten !

  • Anonym (A)
    Anonym (Warning) skrev 2019-02-11 12:12:20 följande:

    För att vara lite OT: en gång när jag beställde trattkantareller på restaurang fick jag rödgul trumpetsvamp istället. Därav är jag lite nojjig när det kommer till svamp, att det är lätt att ta fel och göra fel. Nu vet jag inte hur restauranger får tag på svampar, om det är plockade eller på något sätt ?specialodlade?.


    Men det var ju 2 likvärdiga, högklassiga matsvampar, så ett helt ofarligt byte.
  • Anonym (H)

    Fyfan, min mamma kräktes och blev sjuk så in i helvete av att äta tillagade murklor. Jag har aldrig någonsin vågat äta det och kommer aldrig göra!

  • Anonym (A 2)
    Anonym (H) skrev 2019-02-22 03:36:17 följande:
    Fyfan, min mamma kräktes och blev sjuk så in i helvete av att äta tillagade murklor. Jag har aldrig någonsin vågat äta det och kommer aldrig göra!
    Usch, vad obehagligt.
  • Paxton

    Ang rödgul trumpetsvamp så finns det ingen anledning att vara nojig. Det är en mycket god svamp!

Svar på tråden Restaurang säljer murkelsås...