• Anonym (undrar)

    när får barn som allra tidigast börja på förskola?

    som rubriken lyder, måste dom ha fyllt 1 år eller kan dom få börja vid t.ex 10 månader? är i behov av barnomsorg tidigare..

  • Svar på tråden när får barn som allra tidigast börja på förskola?
  • Anonym (Josefin)

    Vår kommun hade 12 mån, för tidigare start krävs dispens.

  • Meriall

    12 mån efter födelsedagen men om barnet är fött för tidigt så blir det ju eg en tidigare start. Min dotter är född 2 mån för tidigt och började när hon var 12 mån men utvecklingsmässigt var hon ju bara 10 mån då.

  • Anonym (Borås)

    Olika från kommun till kommun. På en del ställen sex månader, på andra 12 månader.

  • Anonym (Fyll i anonym signatur)

    Rätt till barnomsorg har du du från det att barnet fyller 12månader.
    Finns dock inget som hindrar att barnet börjar tidigare om förskolans rektor är beredd att ta ett beslut om inskrivningen.
    Sen finns det ju såklart en suddig gräns för när barnet är så pass litet att det skulle kunna ses som bristande föräldraförmåga att ha barnen på förskola och socialtjänsten skulle ha åsikter i frågan.

  • sextiotalist
    Anonym (Borås) skrev 2019-02-14 16:51:31 följande:

    Olika från kommun till kommun. På en del ställen sex månader, på andra 12 månader.


    Vilka kommuner har från 6 månader
  • Anonym (Nope!)
    Anonym (Borås) skrev 2019-02-14 16:51:31 följande:

    Olika från kommun till kommun. På en del ställen sex månader, på andra 12 månader.


    Det finns inga kommunala förskolor som tar emot barn som är 6 månader i Sverige, det är jag helt säker på.
  • Anonym (Borås)
    Anonym (Nope!) skrev 2019-02-15 20:00:31 följande:

    Det finns inga kommunala förskolor som tar emot barn som är 6 månader i Sverige, det är jag helt säker på.


    Googla Borås
  • långemendel

    12 månader är i enlighet med lagstiftningen.
    Barnomsorg från 6 månader är en stödinsats, likt familjehem eller kontaktperson.

  • Anonym (J)

    12 månader måste man vara i alla Sveriges kommuner tror jag utom Borås då som har 6 månader.

  • Anonym (11 mån)

    Det är upp till varje förskolechef att bestämma. Här kunde man få dispens från ca 11 mån.

  • långemendel

    SLUTA med massa spekulationer nu.
    Barn får inte börja på dagis innan de är i dagarna runt 2 månader.

    Det finns dock en mängd olika insatser där barn under 12 månader får olika insatser. Men då är det insatser efter särskilda beslut. Inte bara plats på dagis.

    Såhär ser det ut och är inget man kan tolka, det bara är som jag skriver. PUNKT

  • Anonym (J)
    långemendel skrev 2019-03-01 07:40:43 följande:

    SLUTA med massa spekulationer nu.

    Barn får inte börja på dagis innan de är i dagarna runt 2 månader.

    Det finns dock en mängd olika insatser där barn under 12 månader får olika insatser. Men då är det insatser efter särskilda beslut. Inte bara plats på dagis.

    Såhär ser det ut och är inget man kan tolka, det bara är som jag skriver. PUNKT


    Spekulera? Jag spekulerar inte. I Borås får man skola in vid 6 månader.
  • Anonym (J)
    långemendel skrev 2019-03-01 07:40:43 följande:

    SLUTA med massa spekulationer nu.

    Barn får inte börja på dagis innan de är i dagarna runt 2 månader.

    Det finns dock en mängd olika insatser där barn under 12 månader får olika insatser. Men då är det insatser efter särskilda beslut. Inte bara plats på dagis.

    Såhär ser det ut och är inget man kan tolka, det bara är som jag skriver. PUNKT


    Du ska inte prata om saker du har noll koll på. Du har fel.
Svar på tråden när får barn som allra tidigast börja på förskola?