• Markellusfru

    Rätt hårvård

    Jag undrar lite om vad ni som har barn med väldigt lockigt hår använder för att underlätta borstning. Min dotter börjar få min mans härliga, lockiga afro hår, men det är omöjligt att borsta, och barn balsam verkar inte hjälpa, och inte heller att blanda i lite olja. Tacksam för tips.

  • Svar på tråden Rätt hårvård
  • Meriall

    Är det regelrätt afrohår så kolla med en sådan hårbutik, de har speciella produkter.

    Är det bara mkt lockigt så prova inpackningsbalsam. Loreal glycerol nutrifier tycker jag är bra. Det ska sitta i 3 min på vått urvridet hår innan det sköljs ut så ganska smidigt i duschen även på ett barn. Red ut det med fingrarna i duschen eller borsta före duschen, borsta inte efteråt..

  • Norbottensfia

    Jag kör faktiskt på vanligt balsam till dottern på 2 år. Barnbalsam är ju helt värdelöst.

  • Markellusfru
    Meriall skrev 2019-02-13 19:48:46 följande:

    Är det regelrätt afrohår så kolla med en sådan hårbutik, de har speciella produkter.

    Är det bara mkt lockigt så prova inpackningsbalsam. Loreal glycerol nutrifier tycker jag är bra. Det ska sitta i 3 min på vått urvridet hår innan det sköljs ut så ganska smidigt i duschen även på ett barn. Red ut det med fingrarna i duschen eller borsta före duschen, borsta inte efteråt..


    Ja det är bara super lockigt just nu. Jag undrar väl mest om de kemikalier de använder då min dotter är 1.5 år så vill gärna inte använda starka kemikalier om möjligt, men skall kolla upp denna! Tack :)
  • Markellusfru
    Norbottensfia skrev 2019-02-13 20:55:06 följande:

    Jag kör faktiskt på vanligt balsam till dottern på 2 år. Barnbalsam är ju helt värdelöst.


    Ska köpa och prova det!
  • flygrl

    Min mamma smörjde in mitt hår med shea butter när jag va liten och det har jag fortsatt med även som vuxen. Viktigt e att det e oraffinerad shea butter och INTE raffinerad. Och så ska man förstås skölja bort eventuella rester som blivit kvar på hår och hårbotten.

  • Mrs Moneybags

    Jag har själv afrohår och jag brukar endast reda ut håret i duschen, med massor av inpackning i (som har fått sitta några minuter). Sedan låter jag håret vara för att inte förstöra lockarna, det får självtorka och sedan kan jag sätta upp det i en tofs eller ha det utsläppt (kanske inte så lätt med barn). På en liten tjej skulle jag göra 2 st inbakade flätor medan håret var fuktigt. Om det är frissigt framtill kan du sätta på ett hårband en stund eller en sjal tills det har torkat, så ligger håret slätt där. 

    Jag reder bara ut håret med fingrarna också, inga kammar, inga borstar...

    Efter tvätt och inpackning använder jag en hårkräm, men det är inget måste. Man kan ta en gnutta olja och sätta i topparna, men inte för mycket. 

    Jag använder bara hårprodukter som är gjorda för torrt hår. 

Svar på tråden Rätt hårvård