• Anonym (Ts)

    Är det jag som är konstig eller kan ni förstå mig (väninneproblem)

    Jag har haft en väninna i 10 år ungefär och vi har sett varandra som bästa vänner. Hon är gift och har ett lyckligt äktenskap.

    För tre år sen så träffade jag en man och vi blev ett par. Det höll tyvärr inte och han gjorde slut för ett år sen trots att mina känslor för honom är/var starka då han träffade en ny. Vi hann få ett barn ihop så vi måste ses ibland pga det. Under tiden vi var ett par träffade han min väninna 4 ggr när vi var hembjudna till henne som ett par.

    När det varit slut i bara några dagar träffade han min väninna på en konferens. De jobbar inte i samma område så var en slump att deras jobb hade konferens på samma ställe. De lunchade ihop då och bestämde att hålla kontakten (?) trots att jag och han inte längre var ihop. De har setts 2-3 ggr per månad sen dess, fikat/lunchat etc. Ungefär lika ofta som hon träffat mig. Hon säger dock att jag och hon är bästa vänner och han är bara en bekant. Han och hans nya har varit hembjudna till henne. Hon är inte intresserad av honom som mer är bekant.

    Nu till saken. Jag har fortfarande känslor och undrar mkt vad han tycker om mig, hur det är med hans nya, om det finns någon chans att hitta tillbaka etc. Min väninna och han pratar om detta men hon säger inget till mig. Hon pratar även med mig och säger (enligt henne då) inget till honom.

    Jag tycker det känms olustigt att prata med henne om hur jag känner när hon vet hur han känner men inte säger något. Jag tycker tom det känns lite illojalt att hon inte säger något om vi är så mkt närmare. Jag tar för givet att hon kan berätta det jag säger till de hon är ännu närmare (hennes man) om jag inte specifikt säger att det är hemligt. Och det har inte mitt ex sagt enligt henne.

    Jag tycker det blir konstigt bara och känner inte alls att hon är nära mig nu, en lojal väninna som är på min sida. Så jag distanserar mig från henne och det tycker hon är jobbigt och frågar hela tiden vad jag känner för honom, hur vi har det, vad vi gjort etc och blir sårad om jag inte berättar.

    Känns som vi har samma terapeut typ och det blir jättekonstigt. Tycker hon borde antingen fortsätta vara min lojala bästis och föra vidare det han sagt om mig till mig (om han nu inte specifikt sagt att det är hemligt) eller så acceptera att vara bara min bekanta och inte nära vän och att jag inte vill prata om exet med henne.

    Förstår ni mig eller är jag konstig?

  • Svar på tråden Är det jag som är konstig eller kan ni förstå mig (väninneproblem)
  • Poppy75

    Jag tycker inte alls du är konstig. Det är din väninna som är konstig och illojal.

    Om du orkar och känner att vänskapen är värd besväret så tycker jag att du ska vara ärlig och prata med henne om hur du känner. I annat fall är det nog bättre att behandla henne som en bekant. Det låter inte som att det i nuläget är en vänskap du mår bra av att ha.

  • Miss Skywalker
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-14 23:26:00 följande:

    Det känns bra att en del av er förstår. Känner mig mindre konstig som tycker att det är jobbigt.

    Det är inget mellan dem. Han har en ny flickvän som han (antar jag) är förälskad i och hon är lycklig med sin man.

    Hon pratar dessutom ibland om hur bra han passar ihop med sin nya och hur fin människa hon är. Det svider extra mycket :/ Hon har som sagt bjudit hem den nya också.

    Det har hänt att hon bjudit hem mig och exet samtidigt, när hon hade en middag för sina vänner. Då bjöd hon inte hans nya och var noga med att poängtera att nu var hon väldigt snäll mot mig den här gången och i fortsättningen skulle den nya vara välkommen också. Och att hon bjuder alla sina vänner och om jag då väljer att avstå för att den nya eller exet är där så är det mitt val och jag som väljer bort att besöka henne. Och att då blir hon besviken på mig som vän. Hon förstår mig inte alls känns det som.

    Det här i kombination med att varje gång vi ses så tänker jag att jag kommer inte ta upp exet som samtalsämne. Istället frågar jag om hennes liv etc men han kommer ändå upp eftersom hon tar upp honom. Så 80% av våra samtal handlar om honom direkt eller på något sätt relaterat fast jag försöker styra undan. Borde nog göra det mer direkt och säga ifrån som ni säger men det är svårt.


    Hon är ingen vän, hon jävlas med dig. Varför är du vän med henne?
  • Anonym (Tant Hedvig)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-14 23:26:00 följande:

    Det har hänt att hon bjudit hem mig och exet samtidigt, när hon hade en middag för sina vänner. Då bjöd hon inte hans nya och var noga med att poängtera att nu var hon väldigt snäll mot mig den här gången och i fortsättningen skulle den nya vara välkommen också. Och att hon bjuder alla sina vänner och om jag då väljer att avstå för att den nya eller exet är där så är det mitt val och jag som väljer bort att besöka henne. Och att då blir hon besviken på mig som vän. Hon förstår mig inte alls känns det som.


    Ts, hon är inte din vän alls!
    Hon är "snokig" och vill alltså att du skall tvingas umgås hemma hos henne, inte bara med ditt ex (som du fortfarande har känslor för) utan dessutom hans nya tjej!!
    Din sk väninna verkar inte alls ha några gränser och verkar inte alls kunna sätta sig in i din situation känslomässigt. Eller också kan hon det, men tycker det är kul att sitta där som spindeln i nätet och iaktta hur ledsen och obekväm du blir och kanske även att ditt ex blir obekväm.
    Ligger det något annat bakom det här? Längre bak i tiden? Har din väninna varit avundsjuk på dig av någon anledning? På dina relationer, din karriär etc? Har ni haft tidigare konflikter du och din väninna om någonting? Har du varit kritisk mot hennes tidigare relationer? Det verkar nästan som om hon vill "hämnas" (i och med att hon började umgås med honom efter att ni gjort slut).

    På mig verkar det faktiskt som hon vill sitta där och "gotta sig" åt "din olycka".
    Efter att ha läst din senaste post, ts, tycker jag att du skall backa rejält från den sk "vänskapen" för det känns som om att allt personligt du skulle berätta för henne skulle hon kunna använda "mot dig" ex genom att berätta för ditt ex och hans nya.
  • Anonym (Fyy)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-14 23:26:00 följande:

    Det känns bra att en del av er förstår. Känner mig mindre konstig som tycker att det är jobbigt.

    Det är inget mellan dem. Han har en ny flickvän som han (antar jag) är förälskad i och hon är lycklig med sin man.

    Hon pratar dessutom ibland om hur bra han passar ihop med sin nya och hur fin människa hon är. Det svider extra mycket :/ Hon har som sagt bjudit hem den nya också.

    Det har hänt att hon bjudit hem mig och exet samtidigt, när hon hade en middag för sina vänner. Då bjöd hon inte hans nya och var noga med att poängtera att nu var hon väldigt snäll mot mig den här gången och i fortsättningen skulle den nya vara välkommen också. Och att hon bjuder alla sina vänner och om jag då väljer att avstå för att den nya eller exet är där så är det mitt val och jag som väljer bort att besöka henne. Och att då blir hon besviken på mig som vän. Hon förstår mig inte alls känns det som.

    Det här i kombination med att varje gång vi ses så tänker jag att jag kommer inte ta upp exet som samtalsämne. Istället frågar jag om hennes liv etc men han kommer ändå upp eftersom hon tar upp honom. Så 80% av våra samtal handlar om honomt direkt eller på något sätt relaterat fast jag försöker styra undan. Borde nog göra det mer direkt och säga ifrån som ni säger men det är svårt.


    Det där är ingen bästa kompis, hon gottar sig ju i er separation och beter sig underligt, du har inga obligationer att komma på hennes middagar, speciellt inte när hon även bjuder ditt ex som du inte vill träffa och att hon kräver dig på information fast du inte vill berätta, det är galet! Att hon blir sårad? Vad tror hon inte att du blir? Nej, hon verkar bara gotta sig i er separation. Jag hade brutit med vännen tills hon lärt sig att bete sig.

    K
  • Adolf Josefsson

    Oj, ditt ex har blivit kompis med din väninna trots att du redan hade paxat hennes vänskapSkrikandes
    Hade du pch din vän(inna) varit män så hade du kunnat be vän(innan) att inte prata om ditt ex. Vännen hade då lätt respekterat det eftersom män inte hela tiden har ett behov av att hålla på och dalta om varandras känslor. Då hade det nog inte blivit ett problem.

  • Tecum
    tankfull skrev 2019-02-14 21:47:30 följande:
    Visst kan man klicka som vänner, men jag hade av lojalitet med min väninna inte umgåtts med hennes ex även om jag hade tyckt att han var trevlig, särskilt inte under de omständigheterna som beskrivs ovan där de inte ens hade träffats så mycket innan. Ibland handlar det bara om att inte vara så förbaskat självisk. Vuxna har rätt att göra vad de vill men det betyder inte att de ska göra vad de vill på bekostnad av någon annans välmående. Den typen av egoism tycker jag är på fjortisnivå.
    Ok, vi har olika uppfattning och det har jag respekt för. Om väninnan hade lite vett och takt i kroppen borde hon legat lågt med sin vänskap istället för att vifta med den framför TS hela tiden. Nu vill hon ha drama och underblåser hela tiden TS´ känslor för exet. Kanske tror hon rentav att hon hjälper TS att komma över honom, vilket är mer än lovligt korkat. Sen kan jag tycka att TS borde jobba med sig själv för att komma över exet, uppenbarligen är det kört och han kommer inte tillbaka.

    Men jag måste fråga, om exet varit en gammal vän, en släkting eller kollega, hade du ändå brutit vänskapen av lojalitet med din väninna? Isf sviker du en vän för en annan väns skull och ser man det så är det inte så snyggt. TS har  ju inte sagt något om att exet burit sig illa åt mot henne.
  • tankfull
    Tecum skrev 2019-02-15 17:08:13 följande:
    Ok, vi har olika uppfattning och det har jag respekt för. Om väninnan hade lite vett och takt i kroppen borde hon legat lågt med sin vänskap istället för att vifta med den framför TS hela tiden. Nu vill hon ha drama och underblåser hela tiden TS´ känslor för exet. Kanske tror hon rentav att hon hjälper TS att komma över honom, vilket är mer än lovligt korkat. Sen kan jag tycka att TS borde jobba med sig själv för att komma över exet, uppenbarligen är det kört och han kommer inte tillbaka.

    Men jag måste fråga, om exet varit en gammal vän, en släkting eller kollega, hade du ändå brutit vänskapen av lojalitet med din väninna? Isf sviker du en vän för en annan väns skull och ser man det så är det inte så snyggt. TS har  ju inte sagt något om att exet burit sig illa åt mot henne.
    Du menar om jag hade två vänner som blev ihop och sen gjorde slut? Nej, det tycker jag är en annan sak, då är båda två mina vänner från första början och jag skulle hålla kontakten med båda två utan att prata om den ene med den andre. Men jag skulle som sagt inte helt plötsligt bli kompis med en väninnas ex-pojkvän på det sättet som TS väninna gör, även om exet varit en juste kille.
  • Anonym (I)

    Din väninna beter sig respektlöst och konstigt. Jag hade gjort mig av med henne. En riktig vän vill stötta och hjälpa, inte bete sig som henne.

  • Anonym (Helt ärligt?)

    Om hon enbart vill vara vän med den här mannen är det väldigt konstigt beteende. Jag tror att det finns en viss attraktion med, annars blir beteendet hon har helt oförklarligt.

  • Anonym (Ts)

    Tack till alla er som läste och skrev sist. Tänkte skriva en uppdatering. Jag och väninnan har bara träffats 2 ggr sen sist för att "hon varit upptagen och trott att jag också var det". Hm. Men nu såg jag på facebook att hon bjudit in massa folk till sin årliga vinterfest som var igår. Den har jag alltid blivit bjuden på innan men den här gången har hon inte sagt ett ord till mig. Hon har lagt upp massa bilder på fb från festen. Mitt ex är inte med på någon av bilderna. Tror ni han var bjuden? Eller har hon inte bjudit någon av oss.

    Hon hörde ändå av sig förra veckan och ville träffa mig och vi har bokat in en dag för lunch snart och att hon bett mig följa med på en konsert om någon månad. Men varför har hon inte sagt något om vinterfesten? Om hon ville vara hemlig med den, varför lägga upp alla bilder på fb så jag ser? Vill hon inte vara vänner mer?

    Men varför vill hon då luncha och gå på konsert? Jag förstår ingenting :( Vet inte ens vad jag ska säga till henne eller hur jag ska bete mig längre...

  • Anonym (Maskrosen)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-10 00:22:36 följande:

    Tack till alla er som läste och skrev sist. Tänkte skriva en uppdatering. Jag och väninnan har bara träffats 2 ggr sen sist för att "hon varit upptagen och trott att jag också var det". Hm. Men nu såg jag på facebook att hon bjudit in massa folk till sin årliga vinterfest som var igår. Den har jag alltid blivit bjuden på innan men den här gången har hon inte sagt ett ord till mig. Hon har lagt upp massa bilder på fb från festen. Mitt ex är inte med på någon av bilderna. Tror ni han var bjuden? Eller har hon inte bjudit någon av oss.

    Hon hörde ändå av sig förra veckan och ville träffa mig och vi har bokat in en dag för lunch snart och att hon bett mig följa med på en konsert om någon månad. Men varför har hon inte sagt något om vinterfesten? Om hon ville vara hemlig med den, varför lägga upp alla bilder på fb så jag ser? Vill hon inte vara vänner mer?

    Men varför vill hon då luncha och gå på konsert? Jag förstår ingenting :( Vet inte ens vad jag ska säga till henne eller hur jag ska bete mig längre...


    Hon försöker tuta på som vanligt och verkar vara van att styra och ställa. Med tanke på henbes tidigare beteende hade jag inte velat umgås med henne. Hon verkar störd och oempatisk.
  • Anonym (Ts)

    Ja jag borde kanske säga upp vänskapen med henne. Jag mår inte bra av att umgås med henne. Men det är svårt att hitta nya vänner.

    Jag smsade henne nu att jag blir ledsen av att hon inte bjöd mig. Skrev att jag inte tyckte att hon betedde sig bra mot mig. Då hotade hon med att säga upp vänskapen men ville ses imorgon och prata ut om det. Jag har ingen lust att träffa henne men tror inte vi är vänner mer om jag inte gör det. Är rädd för att bli ensam :/ Är det så att det är bättre att inte ha några vänner än att ha en dålig vän?

    Jag har ju tex arbetskollegor som är trevliga men ingen jag kan prata om privata saker med.

  • Schack73

    Fråga hur hon skulle reagera om hon och hennes man skiljer sig, han träffar en ny och att du börjar umgås med dem. Skulle hon vara ok med det? Hon kommer antagligen säga att hon inte skulle ha några problem med det men det är lätt att säga när det bara är en tanke.

  • Anonym (Ts)
    Schack73 skrev 2019-03-10 19:27:06 följande:

    Fråga hur hon skulle reagera om hon och hennes man skiljer sig, han träffar en ny och att du börjar umgås med dem. Skulle hon vara ok med det? Hon kommer antagligen säga att hon inte skulle ha några problem med det men det är lätt att säga när det bara är en tanke.


    Jag har skrivit det också till henne i smset jag skrev, att jag inte skulle göra så. Hon blev arg och hotade säga upp vänskapen. Men hon svarade inte på just det :/
  • Anonym (Tant Hedvig)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-10 19:10:04 följande:

    Ja jag borde kanske säga upp vänskapen med henne. Jag mår inte bra av att umgås med henne. Men det är svårt att hitta nya vänner.

    Jag smsade henne nu att jag blir ledsen av att hon inte bjöd mig. Skrev att jag inte tyckte att hon betedde sig bra mot mig. Då hotade hon med att säga upp vänskapen men ville ses imorgon och prata ut om det. Jag har ingen lust att träffa henne men tror inte vi är vänner mer om jag inte gör det. Är rädd för att bli ensam :/ Är det så att det är bättre att inte ha några vänner än att ha en dålig vän?

    Jag har ju tex arbetskollegor som är trevliga men ingen jag kan prata om privata saker med.


    Hur gick det på lunchen ts? Kunde ni "prata ut"?
Svar på tråden Är det jag som är konstig eller kan ni förstå mig (väninneproblem)