• Anonym (Syster)

    Hjälpa anhörig att betala skuld?

    Hej!

    Vill fråga er på familjeliv om råd. Min yngre bror har satt sig själv i en svår ekonomisk situation som uppdagats när hans sambo lämnade honom och han flyttade hem till föräldrarna. Han har tagit blancolån för ca 490 000:-. Vissa av dessa lån har räntor upp till 40%. Han har inte ens öppnat sina räkningar och har ingen koll på sin egen ekonomi. Han har ett undvikande beteende och säger att han mår dåligt nu när sambon har gjort slut.

    Mina föräldrar är i konflikt, då det är delade uppfattningar om hur man ska hjälpa honom. Jag tillsammans med mina föräldrar har ekonomin att betala av hans lån, för att han ska slippa räntan, men är det att göra honom en otjänst. Vad hindrar honom att ta nya lån och nästa gång har han större lån. Han måste också lära sig att ta ansvar och ta konsekvenserna av sitt beteende.

    Tacksam om ngn har tips eller erfarenheter om hur man kan hjälpa en anhörig med ekonomiska problem!

  • Svar på tråden Hjälpa anhörig att betala skuld?
  • Anonym (No no no)

    Och alla mår dåligt när de har blivit lämnade, det gör inte att man kan skita i att betala sina räkningar. Hjärtesorg och räkningar är saker som båda hör vuxenlivet till, man kan inte sluta upp med allt ansvar bara för att man blir lämnad.

  • Anonym (Syster)
    Anonym (No no no) skrev 2019-02-15 21:37:07 följande:

    Slippa ränta? Det kostar pengar att låna pengar, det måste han lära sig.. Det ska svida att ta lån.

    Hjälp honom gärna med en matkasse ibland eller att han får äta hos er, men ni gör honom en björntjänst om ni curlar honom och betalar honom ut situationen, hur vill han lösa problemet själv?


    Ja tyvärr är hans lösning att ignorera problemet och sedan kommer han att bli rik på sin tredje firma.

    Jag är medveten om att han låter så omogen och ansvarslös och det är han men det ör ju inte helt hans fel. Han har aldrig fått lära sig att uppskatta pengar. Men det är svårt för mig iallafall att inte hjälpa när jag kan men vill verkligen hjälpa på rätt sätt. Tänker att på ett sätt är det inte dåligt att han hamnar hos KF så att han inte kan ta lån. Eller?
  • Anonym (Syster)
    annabellelee skrev 2019-02-15 21:37:22 följande:

    Gör er egen "Lyxfällan" - sätt er ner med honom, gå igenom alla lån tillsammans, tvinga honom att se hur mycket det är och hur mycket det kostar. Gör en plan.

    Försök baka ihop lånen och hör med banker om det går att få dem att ta över lånen så att räntan blir lägre. Vill inte banker kanske något av de mer seriösa låneinstitut han har lån hos vill. Ring och prata med dem.

    Går inte det, gör en plan för vilka lån som ska betalas först (de med högst ränta). Betala minimibelopp på övriga. Gör en budget tillsammans.

    Jag hade lånat ut till anhöriga som jag kan lita på. Jag hade i te lånat ut till min bror i ditt läge.


    Tack för tipset!
  • Anonym (Syster)
    Anonym (No no no) skrev 2019-02-15 21:39:24 följande:

    Och alla mår dåligt när de har blivit lämnade, det gör inte att man kan skita i att betala sina räkningar. Hjärtesorg och räkningar är saker som båda hör vuxenlivet till, man kan inte sluta upp med allt ansvar bara för att man blir lämnad.


    Absolut, saken är ju att dessa lån har han ju tagit innan de gjorde slut. Mer att han är deppig nu och vill fly från verkligheten.
  • Anonym (...)

    Om man mer eller mindre kör huvudet i sanden och inte ens öppnar post så får man skylla sig själv.

    Jag hade lätt lånat ut pengar till en bror/syster om det berodde på t.ex. sjukdom eller konkurs i firman, men som företagare vet jag hur extremt viktigt det är att sköta alla papper, det kan man bara inte skita i.

    Tjejens lillebror lånade vi ut pengar till vid en strulig period i livet. Det tog lång tid och mycket tjat (han hade fått in nya pengar, men valde att lägga dem på ny husvagn istället för att betala tillbaka lånen). Egter mycket om och men kom pengarna tillbaka, skulle nog dra mig mycket innan jag lånade ut igen till honom.

  • Aniiee

    Hjälp till självhjälp (dvs HAN ska göra allt med din eller era föräldrars hjälp), visar han att han är villig så stick åt honom pengarna mot ett skuldebrev EN gång, eller så får han helt enkelt rasa. Många är inte redo att ta tag i pengar innan de slår i botten, dock.


    I have a growing lack of disgust for you
  • fornminne
    Anonym (Syster) skrev 2019-02-15 21:43:56 följande:
    Ja tyvärr är hans lösning att ignorera problemet och sedan kommer han att bli rik på sin tredje firma. Jag är medveten om att han låter så omogen och ansvarslös och det är han men det ör ju inte helt hans fel. Han har aldrig fått lära sig att uppskatta pengar. Men det är svårt för mig iallafall att inte hjälpa när jag kan men vill verkligen hjälpa på rätt sätt. Tänker att på ett sätt är det inte dåligt att han hamnar hos KF så att han inte kan ta lån. Eller?

    Lever han i en drömvärld och ignorerar problemet, skulle inte jag låna ut pengar även om jag hade råd. Det är snarare BRA om han inte kan ta nya lån tills han har rett upp sin situation. Han måste lära sig ta ansvar. Ni kan hjälpa honom på andra sätt.
  • Anonym (Syster)

    Hej alltihop!

    Tack för alla svar. Har precis kommit tillbaka från mina föräldrars hus där vi tillsammans utan brorsan pratat hur vi ska göra. Tänkte att det är bra att vi pratar ihop oss så vi alla är konsekventa och gör lika.

    Vi har nu beslutat att vi ska hjälpa honom så han kan själv ordna upp sin ekonomi. Be honom spärra sitt personnummer från att ta nya lån. Be om att få överblick på hans ekonomi samt tillsammans med honom öppna alla brev och få överblick på alla lån och hjälpa honom ta kontakt med ngn bank för att se om dessa kan bakas ihop. Men han ska göra grovjobbet men vi ska pusha på honom och finnas där som stöd men ej själva ta över betalansvaret.

    Hoppas det går bra.

  • fornminne
    Anonym (Syster) skrev 2019-02-16 00:20:28 följande:
    Hej alltihop! Tack för alla svar. Har precis kommit tillbaka från mina föräldrars hus där vi tillsammans utan brorsan pratat hur vi ska göra. Tänkte att det är bra att vi pratar ihop oss så vi alla är konsekventa och gör lika. Vi har nu beslutat att vi ska hjälpa honom så han kan själv ordna upp sin ekonomi. Be honom spärra sitt personnummer från att ta nya lån. Be om att få överblick på hans ekonomi samt tillsammans med honom öppna alla brev och få överblick på alla lån och hjälpa honom ta kontakt med ngn bank för att se om dessa kan bakas ihop. Men han ska göra grovjobbet men vi ska pusha på honom och finnas där som stöd men ej själva ta över betalansvaret. Hoppas det går bra.

    Låter som en bra plan! Ni stöttar, men han får betala själv. Det är viktigt, för då kan han inte "smita undan" längre. Såg tidigare att hans föräldrar hade hjälpt honom att boka tid hos psykolog. Det låter också bra, för det är nog precis vad han behöver. Att lära sig hantera både pengar och sina problem.
  • Drottningen1970

    Se till att han skaffar egen bostad innan han hamnar hos kronofogden för annars är det kört på den fronten.

    Sen är det BRA om han hamnar hos kronofogden för då kan han inte ta nya lån.

    Därefter kan ni ta ställning till hur mycket ni vill gå in och hjälpa honom för att han ska få vardagen att gå ihop.

    Även om han får utmätning hos fogden kommer han få behålla skälig levnadsnivå och få mer än om man exempelvis har försörjningsstöd.

    Att han skaffar bostad är viktigast.

    Så det ni har att ta ställning till är om det är rimligt att brorsan får leva på en tämligen skral budget, men fullt skälig för att ta ansvar för sina tidigare val eller om ni ska använda era besparingar för att lösa ut honom så att han ska kunna få en högre levnadsstandard och kunna fortsätta ta lån.

    Det handlar alltså inte om att brorsan kommer att få leva i misär om ni inte löser hans lån.

  • Anonym (-----------------)

    Om du fortfarande läser här TS.

    Hur har han aldrig lärt sig att uppskatta pengar? Jag menar, du gör ju det. O vad levde  han på när han pluggade? Tog studielån o jobbade extra, eller betalade föräldrarna allt? Varför tröttnade tjejen på honom? O varför startar han företag istället för att ta ett vanligt civing-jobb? Dom har ju lätt att få jobb idag.

    Utan att veta allt skulle jag kunna tänka mig att han har nån diagnos (ADD? Asperger el liknande?). För det låter inte helt normalt att glömma o stoppa undan massa räkningar flera månader, ta lån i blindo o inte ha koll på nånting t ex företagande, som du skrivit om. Iaf inte vid hans ålder. 

    Kan berätta mer om sånt här om du vill.

  • Anonym (asdf)
    Anonym (Syster) skrev 2019-02-16 00:20:28 följande:

    Hej alltihop!

    Tack för alla svar. Har precis kommit tillbaka från mina föräldrars hus där vi tillsammans utan brorsan pratat hur vi ska göra. Tänkte att det är bra att vi pratar ihop oss så vi alla är konsekventa och gör lika.

    Vi har nu beslutat att vi ska hjälpa honom så han kan själv ordna upp sin ekonomi. Be honom spärra sitt personnummer från att ta nya lån. Be om att få överblick på hans ekonomi samt tillsammans med honom öppna alla brev och få överblick på alla lån och hjälpa honom ta kontakt med ngn bank för att se om dessa kan bakas ihop. Men han ska göra grovjobbet men vi ska pusha på honom och finnas där som stöd men ej själva ta över betalansvaret.

    Hoppas det går bra.


    Låter som en toppen ide! Att stötta honom att ta tag i sina problem på egen hand.

    Vill tipsa om att alla kommuner har skuldrådgivare.

    Psykologhjälp för att ta itu med själva grundproblemet som lett till skuldsättningen är nog en bra idé.
  • Anonym (Annabus)

    Om han inte ändrar sin inställning och beteende stjälper ni mer än hjälper. Han är snart tillbaka i samma spår.

Svar på tråden Hjälpa anhörig att betala skuld?