• tankfull

    Blivit kär i en kille som inte har nåt

    Anonym (Fia) skrev 2019-02-16 11:42:56 följande:

    Han har ingen fast bostad, ingen bil, extraknäcker på ett jobb. Hur mycket ska jag tänka på det? Jag tycker verkligen om honom som person, men detta ligger och skaver :( Jag har ett välordnat liv med allt vad det innebär.. han inget :( Snälla ge mig råd.


    Jag skulle aldrig någonsin bli ihop med en glidare. En glidare är en person som lever på andra, utnyttjar andras godhet, tar dagen som den kommer och överlåter ansvaret och tänkandet och planerandet åt alla andra. Är det en person som tillfälligt har fått problem men verkar ansvarsfull så kan man kanske prova och se om det hela artar sig men det beror helt och hållet på personens egna förhållningssätt. Verkar killen jobba på att få en bättre situation eller är han nöjd med att ta dagen som den kommer?
  • tankfull
    Anonym (Fia) skrev 2019-02-16 12:03:26 följande:
    Jag tror han vill bättra på situationen. Han har drömmar om att leva som en familj i framtiden. Han har redan betalat och visar sig generös trots sin situation. Jag har markerat från början att jag inte kommer stå eller betala för allt. Han har inte en chans att utnyttja mig så, men han är kvar så tror inte han har som mål att driva eller lura mig.
    Gå inte på det han säger utan på det han gör (eller låter bli att göra). Alla har goda sidor och när man är lite kär vill man helst bara se dem, men försök allt du kan att hålla ögonen öppna här.
  • tankfull
    Anonym (Fia) skrev 2019-02-16 12:15:52 följande:
    Jag är rädd att jag ska falla djupare och att det då blir svårare att lämna :(
    Jag förstår det. Och även om man vet vad som är rätt att göra så gör man inte alltid det ändå. Det tar den tid det tar. Har en känsla av att du inte är redo att ge upp honom ännu men bara var på din vakt mot att bli utnyttjad. 
  • tankfull
    Anonym (Godtrogen.) skrev 2019-02-16 21:06:06 följande:

    Jag har aldrig sett mig själv som särskilt godhjärtad men jag funderar mer och mer på det.

    Om jag skulle hamna i denna situation skulle jag totalt känna efter vad jag kände och följa det.

    Tvekade jag pga ekonomi skulle jag lägga ner relationen. Skulle jag vara tillräckligt förtjust skulle jag skita totalt i ekonomiska situationen så länge jag inte insåg att jag blev utnyttjad. Då skulle för tjusningen försvinna. Så länge jag såg att partnern ansträngde sig för att få det att funka skulle jag kunna tänka mig att lägga extrapengar om det skulle vara så.

    Vi tänker ofta för mycket på status, pengar och vad andra ska tänka om oss (tycker jag).


    För min del skulle det inte handla om varken status, pengar eller vad någon annan skulle tycka. Det skulle enbart handla om mannens inställning till andra människor och till ansvar.

    Jag kände en man ett tag som för mig var själva definitionen av en glidare. Hans dotter lekte med min dotter. Första gången mannen kom hem till oss stannade han 9 timmar i sträck och gjorde sig väldigt hemmastadd. Följande gånger vi träffades ville han låna mitt internet - inte bara för ett ögonblick utan utnyttja det heltid medan jag som sjuk, ensamstående mamma betalade avgiften. Han bad om att få låna mitt busskort, han hade aldrig några pengar och bjöd aldrig igen och han hade ingen fast bostad utan flyttade runt hela tiden så att hans stackars dotter blev tvungen att flytta massor av gånger m.m. Han ansåg sig vara för fin för att söka försörjningsstöd så att han kunde ta hand om sin dotter, men han hade inget emot att utnyttja alla kontakter till max. Det var bara snack och ingen verkstad alls och det är den värsta sortens människor jag vet. Jag stod ut med honom ganska länge eftersom jag ville att flickorna skulle få leka, men jag tappade all respekt för honom ju längre tiden gick.
  • tankfull
    Anonym (Fia) skrev 2019-02-17 12:25:38 följande:
    Jag ringer till krono i morgon så länge man får vara anonym och att han inte får vetskap om det?

    Jag har barn.
    Du måste kunna hans fyra sista siffror i personnumret för att få uppgifter tror jag. Så ha hans personnummer redo när du ringer.
Svar på tråden Blivit kär i en kille som inte har nåt