• enola

    Medicin mot hjärntrötthet

    Jag lider av hjärntrötthet till följd av en långvarig utmattning. Jag äter Attentin, som är en ADHD-medicin och det har förändrat mitt liv. Det började med att jag i ren frustration över min förbaskade hjärna som aldrig orkade, som gjorde att jag inte fungerade ordentligt på min arbetsträningsplats och helt enkelt bara förstörde för mig, började läsa en massa om hjärntrötthet. Jag hittade en studie som visade att metylfenidat har god verkan mot hjärntrötthet, och eftersom jag har en son med ADHD som äter just metylfenidat så bestämde jag mig för att testa. Ja, jag vet att man inte ska göra så, men just då struntade jag högaktningsfullt i det. Och det är nog bland det bästa jag gjort i mitt liv!

    Jag kände effekten redan i bilen på väg till jobbet. Det blev liksom tyst i huvudet, inga snurrande stressande tankar, jag kunde ha full fokus på att köra. Och på jobbet, det var inget mindre än helt fantastiskt! Allting var bokstavligt talat tydligare. Färger klarare, linjer skarpare (det är tydligen väldigt vanligt att man upplever det så, har jag fått veta av läkare efteråt) och för första gången kunde jag sköta mitt jobb utan att snurra till saker. De arbetsuppgifter jag hade då innebar väldigt många moment och mycket att hålla i huvudet. Tidigare kändes alltihop som ett enda stort kaos men nu kunde jag plötsligt sortera alla intryck, jag mindes vad jag skulle göra och allt bara fungerade.

    Lägligt nog hade jag en tid hos min psykiater bara några dagar senare. Jag berättade alltihop för honom. Han hade inte hört talas om den här studien tidigare och blev eld och lågor över det jag berättade. Han sa att problemet var, som jag har sett att folk har nämnt i den här tråden, att sådan medicin inte får skrivas ut till någon som saknar en ADHD-diagnos. Men han skulle fundera på en lösning eftersom han gärna ville hjälpa mig. Inte ens en timme senare ringde han upp. Han hade läst min journal och pratat med min psykolog och de hade bestämt att utifrån det så kunde man kanske, med lite god vilja, säga att jag kanske hade liiite ADHD. Jag sa att han får sätta vilken jäkla diagnos han vill, bara jag får medicinen.

    Så jag fick min medicin, Medikinet, som innehåller metylfenidat. Det funkade kanon, jag kunde inom bara några dagar gå upp från 50 till 75%, vilket var vad företaget ville att jag skulle klara för att de skulle göra om arbetsträningen till en anställning.

    Efter några månader började jag dock få ångestattacker. Jag misstänkte att det kunde hänga ihop med medicinen så jag fick byta till Attentin som innehåller en annan verksam substans, minns inte vad den heter, som funkar på samma sätt och den hjälper mig lika mycket men ger mig inte ångest.

    Efter att ha pratat med en annan läkare har jag förstått att det hade räckt att ge mig diagnosen koncentrationsstörning, vilket stämmer betydligt bättre överens med verkligheten, men det känns inte jätteviktigt. Huvudsaken är att jag tack vare medicinen fick mitt liv tillbaka. Det går inte att beskriva med ord hur fantastiskt det känns!

    Ber om ursäkt för lång text! Hoppas ni orkar läsa.

  • enola
    Anonym (P) skrev 2019-02-17 11:27:10 följande:

    Det är inget konstigt alls att skriva ut adhd-medicin mot andra diagnoser än adhd. Det kan t o m skrivas ut mot svår resistent depression.

    Alla som påstår annat har inte koll. Så den diskussionen kan vi droppa nu.


    Min psykiater sa att man inte får skriva ut sån medicin mot annat än ADHD/ADD och att om han gör det så kunde det leda till att han förlorar sin läkarlicens. Senare träffade jag en annan psykiater som sa samma sak, men ansåg att det jag har kan liknas med "förvärvad ADD", typ, på grund av utmattningssyndrom och att det således borde räcka som diagnos.
  • enola
    Anonym (P) skrev 2019-02-17 12:05:58 följande:

    Tusen tack att du delar med dig <3

    Vad underbart det måste kännas att fått livet tillbaka :) <3


    Ja det är verkligen helt fantastiskt! Jag har fortfarande inte "normal" ork, det vet jag inte om jag nånsin kommer få. Men jag klarar av att jobba, om än bara 75%, och jag fungerar.

    Jag var sjukskriven för utmattning i över fyra år och var rädd att jag aldrig skulle få ett normalt liv igen. Jag kan fortfarande få tillbaka utmattningssymtom, framför allt fysiska, om jag överanstränger mig, men så länge jag lyssnar på min kropp och accepterar att jag inte kan köra på hur hårt som helst är det inga problem :)
  • enola
    Anonym (P) skrev 2019-02-17 15:19:04 följande:

    Hur stor dos attentin äter du?

    Några biverkningar?


    Jag äter 20 mg och upplever inga biverkningar alls.
  • enola
    Anonym (P) skrev 2019-02-17 16:18:17 följande:

    Va skönt :)

    Orkar/vill du beskriva lite mer hur din hjärntrötthet tog sig uttryck? Vad var dina symtom/problem?


    Själva hjärntröttheten yttrade sig i att jag inte kunde hålla fokus på något mer än en liten stund, vissa dagar inte alls. Usel kognitiv uthållighet. Kunde inte hålla information i huvudet mer än nån minut hur mycket jag än koncentrerade mig. Det var som att gå runt i en dimma, ofta förstod jag inte vad folk sa till mig, orden betydde liksom inget. Enkla instruktioner var som rena grekiskan. Jag hade själv svårt att formulera en vettig mening. Började säga nåt men kom av mig mitt i meningen för att jag glömt vad jag skulle säga, eller inte kom på orden. Allting gjorde mig väldigt trött, både fysiskt och mentalt och jag ville bara sova.
  • enola
    Anonym (P) skrev 2019-02-17 19:23:43 följande:

    Tack att du delar med dig <3

    Du upplever ingen ångest alls av Attentin då?

    Märkligt att ångesten först kommer efter ett par månader med den första medicineringen...

    Hur länge har du ätit Attentin nu?


    Inga problem :)

    Ja, det är skumt. Kan ju inte svära på att det berodde på den men jag tror det.

    Tja... Minns faktiskt inte. Ett halvår typ.
  • enola
    Anonym (P) skrev 2019-02-17 19:47:01 följande:

    Ok... jag undrar vilken medicin min läkare kommer föreslå. Hört att man kan tappa aptiten en del med dom och vill gärna inte drabbas av det då jag är rätt tunn...

    Har även hört om sömnproblem - nåt du känns vid? Känner man av när tabletten ?slutar verka/gå ur kroppen? på kvällen?


    Jag varken tappade aptiten eller fick sömnproblem ens i början. Men det är ju väldigt individuellt så klart :)
  • enola
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-02-18 06:28:43 följande:

    Hur gjorde du för att någon skulle lyssna på dig om dina symptom osv? Eller gjorde dom det direkt pratade du med en läkare på vårdcentralen då? För som jag skrivit tidigare för mig slår dom bara bort det med att säga det beror på ångest.


    Jag hade ju haft kontakt med psykiatrin länge på grund av depression och utmattning. Jag fick göra en utredning för att utesluta att det fanns till exempel asperger eller adhd i bakgrunden, eftersom det tog så lång tid för mig att bli frisk, och eftersom jag haft tidigare långa sjukskrivningar för depression. Jag har diagnosen dystymi, kronisk depression, sedan många år men det räckte inte som förklaring.

    Utredningen visade dock att det inte fanns något sådant. Den ADHD-diagnos jag senare fick kunde läkaren sätta baserat på mina symtom sen utmattningen, och han gjorde det bara för att hjälpa mig, trots att han själv egentligen inte alls trodde på diagnosen. Det enda jag inte förstår är varför han valde adhd och inte add, eftersom jag inte har, eller nånsin har haft, ett spår av hyperaktivitet.

    Så jag antar att jag hade tur. Jag kunde testa medicinen och se effekten innan jag pratade med läkaren. Jag sa att jag vet att man inte ska ta en medicin man inte blivit ordinerad sådär på eget bevåg men att jag inte kunde låta bli efter att jag läst den där studien och medicinen liksom bara låg där i skåpet. Han höll med men lade inte så stor vikt vid det. Han var mer intresserad av det faktum att det fungerade. För att uttrycka det milt. Faktum är att han blev överlycklig över det jag berättade och att få lära sig något nytt. Han kände inte till studien och ville direkt ha länkar till allt jag läst. Kul att man kan glädja sina läkare, antar jag ;)
  • enola
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-02-18 09:40:49 följande:

    Går redan där men ingen som direkt lyssnar de skyller på kanske adhd och ångest.


    Har du inte fått göra någon ordentlig utredning?
  • enola
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-02-18 12:24:11 följande:

    Nej de pratar bara om adhd utredning men det är inte förrän över 2 år isåfall. Riktigt dåligt.


    Men varför så länge? Hur motiverar de det?
  • enola
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-02-18 13:02:54 följande:

    Att det tar tid för det är så många som ska göra utredning och att det är så för alla. Men jag har hört att det kan vara 3-6 mån på andra ställen. Så jag vet inte alls. Inte kul att gå med besvär och bara vänta så. Står ju still under tiden. Riktigt jobbigt... hur lång tid tog det innan du fick göra utredning?


    Det tog några år innan jag fick göra en ordentlig utredning, och den gjordes på initiativ av den psykiater jag hade då. Innan dess var diagnosen först utmattningsdepression och sedan utmattningssymtom.

    Eller, de diagnoserna stod fast även efter utredningen. Adhd-diagnosen fick jag något år senare, efter att jag bett om att få testa metylfenidat. Då gjordes ingen utredning.

    Tidigare talades det om kroniskt trötthetssyndrom eftersom jag aldrig blev bättre, men det stämde inte, tack och lov! Att det tog sån tid berodde nog dels på en kass hemsituation och dels på att jag på grund av tidigare depressioner och utmattningsepisoder är känslig för stress och överbelastning. Har levt med en lindrig kronisk depression sen jag var i tonåren (fast fattade det inte förrän jag var typ 25) som då och då har gått över i egentlig depression, och har under hela mitt vuxna liv varit sjukskriven i perioder.

    Fy vad jobbigt att bara gå och vänta och inte få nån hjälp! Lider verkligen med dig ??
  • enola
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-02-18 13:02:54 följande:

    Att det tar tid för det är så många som ska göra utredning och att det är så för alla. Men jag har hört att det kan vara 3-6 mån på andra ställen. Så jag vet inte alls. Inte kul att gå med besvär och bara vänta så. Står ju still under tiden. Riktigt jobbigt... hur lång tid tog det innan du fick göra utredning?


    Det tog några år innan jag fick göra en ordentlig utredning, och den gjordes på initiativ av den psykiater jag hade då. Innan dess var diagnosen först utmattningsdepression och sedan utmattningssymtom.

    Eller, de diagnoserna stod fast även efter utredningen. Adhd-diagnosen fick jag något år senare, efter att jag bett om att få testa metylfenidat. Då gjordes ingen utredning.

    Tidigare talades det om kroniskt trötthetssyndrom eftersom jag aldrig blev bättre, men det stämde inte, tack och lov! Att det tog sån tid berodde nog dels på en kass hemsituation och dels på att jag på grund av tidigare depressioner och utmattningsepisoder är känslig för stress och överbelastning. Har levt med en lindrig kronisk depression sen jag var i tonåren (fast fattade det inte förrän jag var typ 25) som då och då har gått över i egentlig depression, och har under hela mitt vuxna liv varit sjukskriven i perioder.

    Fy vad jobbigt att bara gå och vänta och inte få nån hjälp! Lider verkligen med dig ??
  • enola
    enola skrev 2019-02-19 12:56:15 följande:

    Det tog några år innan jag fick göra en ordentlig utredning, och den gjordes på initiativ av den psykiater jag hade då. Innan dess var diagnosen först utmattningsdepression och sedan utmattningssymtom.

    Eller, de diagnoserna stod fast även efter utredningen. Adhd-diagnosen fick jag något år senare, efter att jag bett om att få testa metylfenidat. Då gjordes ingen utredning.

    Tidigare talades det om kroniskt trötthetssyndrom eftersom jag aldrig blev bättre, men det stämde inte, tack och lov! Att det tog sån tid berodde nog dels på en kass hemsituation och dels på att jag på grund av tidigare depressioner och utmattningsepisoder är känslig för stress och överbelastning. Har levt med en lindrig kronisk depression sen jag var i tonåren (fast fattade det inte förrän jag var typ 25) som då och då har gått över i egentlig depression, och har under hela mitt vuxna liv varit sjukskriven i perioder.

    Fy vad jobbigt att bara gå och vänta och inte få nån hjälp! Lider verkligen med dig ??


    Oj, dubbelpost. Och frågetecknen skulle vara ett hjärta.
  • enola
    Anonym (P) skrev 2019-02-19 11:36:16 följande:

    En fråga till! :)

    När du fick testa din medicin för första gången - fick du göra provtagningar/EKG-test och dyl innan??


    Nej, inget sånt.
Svar på tråden Medicin mot hjärntrötthet