• Anonym (Nyfiken)

    Dela upp ekonomin f-ledig

    Hej! 

    Är nyfiken på hur ni delar upp ekonomin när ena är f-ledig och den andra jobbar.

    Delar ni lika som vanligt eller har ni gjort upp att den som jobbar betalar in lite mer än den som är f-ledig för tillfället? Har ni kanske någon helt annan överenskommelse? 

  • Svar på tråden Dela upp ekonomin f-ledig
  • Anonym (vi)

    Vi körde procentuellt, tyckte det var mest rättvist.

  • Anonym (...)

    Gemensam ekonomi rakt igenom... så.det blev ingen skillnad när det var föräldraledighet

  • Studentpappa
    Anonym (vi) skrev 2019-02-16 21:04:13 följande:

    Vi körde procentuellt, tyckte det var mest rättvist.


    Varför? Den som är fl torskar ju redan en massa pengar. Delade ni ledigheten 50/50 är jag villig att hålla med men inte annars.
    Ride it like you stole it
  • MsM84

    När vi fick första barnet gick vi över till gemensam ekonomi då det kändes bäst när hela ekonomin förändrades så mycket och då slapp vi tänka på fördelning av kostnader, uttag av dagar, fördelning av vab då det känns omöjligt att få det riktigt bra på ett smidigt sätt annars.

  • Anotherone
    Anonym (...) skrev 2019-02-16 21:04:33 följande:

    Gemensam ekonomi rakt igenom... så.det blev ingen skillnad när det var föräldraledighet


    Samma här. Det var ju ett gemensam beslut att skaffa barn, likaså att jag skulle ta större delen av ledigheten OCH snåla med dagarna. Så vi gör som vi alltid gjort, alla pengar är allas pengar. Vi har bara lite mindre av dem just nu.
  • Anonym (vi)
    Studentpappa skrev 2019-02-16 21:06:14 följande:
    Varför? Den som är fl torskar ju redan en massa pengar. Delade ni ledigheten 50/50 är jag villig att hålla med men inte annars.
    När jag arbetar så tjänar jag mer än honom, och då har vi alltid betalat hälften av alla gemensamma räkningar och våra egna själva. 
    När jag var föräldraledig så la vi ihop alla utgifter och betalde procentuellt. 
    Tror ärligt att jag tjänar mer på det en han, visst under en period (föräldraledigheten) så hade jag mindre pengar en honom, men både före och efter har jag haft mer än honom.
    De är han som inte vill ha helt gemensam ekonomi, även om han skulle tjäna på det eftersom jag tjänar mer.
  • Studentpappa
    Anonym (vi) skrev 2019-02-16 21:18:51 följande:

    När jag arbetar så tjänar jag mer än honom, och då har vi alltid betalat hälften av alla gemensamma räkningar och våra egna själva. 

    När jag var föräldraledig så la vi ihop alla utgifter och betalde procentuellt. 

    Tror ärligt att jag tjänar mer på det en han, visst under en period (föräldraledigheten) så hade jag mindre pengar en honom, men både före och efter har jag haft mer än honom.

    De är han som inte vill ha helt gemensam ekonomi, även om han skulle tjäna på det eftersom jag tjänar mer.


    Ja så länge alla är nöjda och glada är det ju helt ok.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (M)

    Helt gemensam ekonomi sedan långt innan barnen kom, dvs ett gemensamt konto där alla pengar går in, så vi behövde inte fundera kring fördelning vid föräldraledigheten.

Svar på tråden Dela upp ekonomin f-ledig