Inlägg från: Suko12 |Visa alla inlägg
  • Suko12

    Bf november 2019

    Jag hoppar gärna in här. Plussade för några dagar sen, BF 12 November.
    Hoppas på att få behålla detta lilla liv eftersom jag gick igenom en ofostrig graviditet augusti 2018 och ett MA i december 2018 som upptäcktes i v.11.

  • Suko12
    Isavanna1 skrev 2019-03-10 16:38:10 följande:

    Välkomna alla nya och lycka till! 
    Vet att det är att sikta vääääääldigt långt fram, men är det någon som börjat fundera på när ni ska berätta, namn, vagn, när ska ni köpa första plagget osv... Tänkt vi kan drömma oss framåt lite.
    Själv tänker jag inte berätta, folk får själv upptäcka. Mina föräldrar måste jag ju såklart men vet inte när. Tror inte jag kommer köpa något förrän efter rul


    Jag kommer inte berätta förrän efter v.12. Berättat ganska tidigt i mina två tidigare graviditeter men dom har ju slutat tråkigt så har varit jättejobbigt att behöva berätta för allihopa att det inte gått vägen sen, så jag är för rädd för att göra om det... Speciellt när vi hann se hjärtslag i v.8 precis innan mitt MA, och då ska till och med riskerna för missfall minska..  Så min bästa vän och såklart min sambo är dom som redan vet eftersom jag sen ifall det inte går vägen kan ha någon att prata med. Gå ut med graviditeten till resterande och köpa grejer kommer jag först våga göra efter RUL :)
  • Suko12

    Jag har inte heller några känningar... pyttelite växtvärk och ytterst lite illamående men inte alls samma känningar som mina tidigare graviditeter. Är jätteorolig.. pratade med min BM idag och hon skulle boka in tidigt VUL, hoppas på få komma snart. Vi får verkligen stötta varandra nu!!!

  • Suko12

    Alltså det där jag skrev med att jag har ytterst illamående fick jag äta upp, spydde direkt jag kom hem från jobbet och har legat illamående hela dagen. Antingen magsjuka eller så börjar illamåendet påriktigt nu, både positivt och negativt kanske... Men mina bröst känns inte ömma överhuvudtaget?? Är det helt normalt? För alla mina graviditeter har startat med riktigt ömma bröst.. 
    Det roliga är ju  hur jag märkte att jag var gravid denna gång, det var att jag under mina senaste graviditeter vaknat 07.36 varje morgon utan väckarklocka, började göra det förra veckan och insåg då att jag är gravid :D Ovanligt symtom men något hade jag iaf... :D

  • Suko12
    Smillis skrev 2019-03-11 21:31:45 följande:
    Hej Suko, känner igen mig vi fick också se hjärtslag i vecka 8 sist men fick MA i vecka 9 bara några dagar efter.. innan fick jag bara ett tidigt missfall. Håller verkligen tummarna för oss den här gången! Försöker verkligen att tänka positivt men har gått och blivit livrädd för ett sent missfall då jag fick reda på via mensblodtestet i Grekland att jag har Ureaplasma som inte visat på vanliga test och då kan man få sena missfall också :( kommer nog inte våga vara glad tills jag fött! Vilken vecka är du i nu?
    Hej!
    Så tråkigt att du varit med om samma. Mitt MA var bland det värsta jag varit med om. Efter att ha fått se ett hjärta slå så trodde jag aldrig att det skulle kunna ske nåmer. Blev så chockad när vi for tillbaka tre veckor senare... Jag tror inte heller att jag kommer kunna vara lugn och glad förrän lillen ligger på mitt bröst. Jag är rädd hela tiden, får känslan att jag får missfall hela tiden. Dessutom när jag nu vet att man kan fortsätta ha symtom och känna sig gravid fast det inte lever i en. Det är det värsta att man aldrig kommer kunna vara säker. Skulle vela ha ultraljud varje vecka...
    Jag är i vecka 6 (5+0) idag. Hoppas verkligen vi båda får känna lyckan i November!! <3 
  • Suko12
    bligravid123 skrev 2019-03-12 14:39:45 följande:

    Bara jag som inte känner någonting.... känner mig så fruktansvärt ogravid. Dessutom har jag bara svaga streck på testet.... Är väldigt tidigt ijuförsig hade BIM i lördags...

    Har alla ni andra symtom och starka gravtest????


    Jag har fortfarande gravtest som inte är lika starka som kontrollstrecket och jag gick in i vecka 6(5+0) idag, alltså en vecka efter BIM. Inte känt mig gravid alls, inga ömma bröst eller så. Men igår började jag må illa och spydde. Självklart är jag orolig speciellt med tanke på graviditetstesten, men försöker att tänka positivt istället. Tiden går för sakta om man bara går runt och oroar sig... 
  • Suko12
    Smillis skrev 2019-03-12 17:51:27 följande:
    För mig vart det jätte konstigt sist tror jag kanske blev traumatiserad för allt gick så snabbt. En kväll precis bara nån dag efter ultraljudet då vi sätt hjärtat slå fick jag sån stark magkänsla att barnet inte levde så gick på ett snabbt drop in ultraljud bara för att bevisa för mig själv att allt var bra så jag kunde slappna av men då fanns inget hjärta längre, men barnet var lika stort som den skulle så antar att jag verkligen kände när den dog :(
    Men usch så hemskt att du kände det!!! :( Hoppas verkligen allt går bra för dig denna gång!
  • Suko12

    Jag har ju inte haft nästan några symtom alls fram tills för någon dag sen när jag  spydde. Har inte spytt sen dess men mår illa varje dag nu, mest på morgonen och kvällen och när jag blir lite hungrig. Försöker hela tiden hitta andra anledningar till varför jag mår illa, för att jag inte kan tro att jag har symtom. Men antar att detta är det klassiska gravidillamåendet som kommit :)Jag är glad att jag känner någonting såklart, känns som att jag inte oroar mig lika mycket då. Men fan ska aldrig mer klaga när jag mår bra och inte känner någonting alls, för detta illamående är ingenting att leka med :D

  • Suko12
    Malin Annie Carolina skrev 2019-03-16 18:47:53 följande:

    Ni som upplevt MF/MA, hur har dom yttrat sig för er? Jag har som jag tidigare skrivit varit med om ett MF tidigare och då visste jag att det skulle komma några timmar innan jag började blöda (känslan av att vara gravid bara försvann helt plötligt). Nu var det 3 dagar sen jag var övertygad om att ngt vad fel (samma känsla igen, att gravidkänslan bara är borta) och att jag skulle få ett MF men jag har inte börjat blöda än. Alla de symptom jag tidigare kunnat känna är kvar och därför har jag väl mer en känsla av att det kan vara ett MA. Har ett tidigt vul om 1.5 v och jag vet ju att det egentligen bara är att vänta som gäller men skönt att höra hur andra känt...


    När jag fick mitt första MF så hade vi sex i v6 och jag började blöda efter det, trodde det var sköra slemhinnor det berodde på men dagen efter åkte jag in och ville kolla för att vara säker och då konstaterade dom att min livmoder var tom(??) fast jag inte hade blödit mycket alls.. så då var det en ofostrig graviditet sa dom.
    Mitt MA som jag fick nu senast upptäcktes genom att vi var på ett tidigt privat ultraljud i v8 men kunde inte riktigt se allt, förutom lilla hjärtat, så hon sa att vi skulle komma tillbaka 2-3 veckor senare, även för att kunna få våra första ultraljudsbilder. Under den tiden så märkte jag att mina bröst slutade ömma och jag fick faktiskt en stark känsla i kroppen att jag inte längre var gravid, men tänkte sen inte desto mer på det ju längre tiden gick. Sen när vi var tillbaka nån vecka senare så frågade hon om jag hade känt att jag tappat symtom. Förstod direkt att knodden inte levde... Hon skickade då remiss till sjukhuset där det blev konstaterat. Jag vägrade medicin för att stöta ut fostret eftersom min abort för 3.5år sen var hemsk. Så jag bokades på skrapning 2 dagar senare... Det värsta med mitt MA var att vi hade sett hjärtat slå en gång redan. 
    Nu är jag i v6 och ska på tidigt vul 20/3 med tanke på mina missfall i höstas. Hoppas verkligen att det går vägen. Men som jag skrivit tidigare så går jag knappt runt och oroar mig. Känns konstigt men jag är typ "van" vid att det går dåligt så jag är nästan inställd på det. Känns overkligt att ens tänka tanken att jag senare detta år kanske har en liten mini i famnen.. Men dagarna går mycket fortare för mig eftersom jag glömmer av graviditeten emellanåt, för att slippa fundera. 

    Jag brukar tänka att jag väntar ett barn, inte missfall
  • Suko12
    Isavanna1 skrev 2019-03-17 20:27:33 följande:

    Känner mig vansinnigt dum just nu. Har haft svampinfektion en längre tid nu och idag var det bara hemskt. Har använt canesten vid tidigare graviditeter utan problem. Hade det hemma så jag tog det i förmiddags också, nu på eftermiddagen har jag riktigt mycket mensvärk och svampflytningen har varit svagt rosa. Finns det risk att jag framkallat ett missfall nu? Orkar verkligen inte en gång till...


    "Graviditet: Canesten ska användas med försiktighet under graviditet, speciellt under den första trimestern och endast enligt läkares ordination. Det finns begränsad mängd data från behandling av klotrimazol hos gravida. Djurstudier har dock inte visat på några skadliga effekter för avkomman.


    Om du använder Canesten när du är gravid bör du undvika att använda införingshylsan/applikatorn eftersom den kan irritera livmoderhalsen. Under graviditet är därför vaginaltabletter att föredra framför vaginalkräm, eftersom vaginaltabletterna kan föras in med fingrarna utan att använda införingshylsa/applikator." 
    Så står det på FASS. Tror absolut inte du kunnat framkalla ett missfall nu, och rosa flytningar behöver absolut inte bero på missfall. Du kan nog vara lugn!

  • Suko12

    Var precis på mitt första VUL hos en jävla kärring helt ärligt. Körde enkelväg 150km. Hon stoppade in pinnen och vevade runt i två sekunder och sa ?nä jag ser inget tyvärr? och precis när hon skulle ta ut den så säger hon ?eller jo här ser jag en gulesäck men det är det enda? sen drar hon ut pinnen och ber mig klä på mig. Jag var så jävla chockad. Hur lyckas man kolla och mäta på så kort tid? Fick inte se, fick inte veta ett skit. Enligt mina beräkningar borde jag vara i vecka 6+0 idag och då brukar man inte alltid se ett hjärta men hon försökte inte ens?? Sen säger hon ?bokar in dig på ett ultraljud om 3v, men so far so good? WHAT??? TRE VECKOR Å VADÅ SO FAR SO GOOD???? Usch.

  • Suko12
    Ilseli skrev 2019-03-20 11:49:03 följande:
    Men jisses!! Fattar inte hur vissa kan få jobba i vården. Hur kommer det sig att du fick göra ett VUL så tidigt? Har ringt runt hela Malmö och alla har sagt nej till ett så tidigt VUL. 
    Jaaa... dessutom chansade hon på att jag är i vecka 4 fast hon inte ens mätte eller kollade noga. Hon kanske är extremt erfaren så hon inte ens behöver kolla ;) Det var min bm som ville att jag skulle gå på tidigt ultraljud, pga mina missfall sen tidigare. Min brors tjej ville ha tidigt ultraljud men fick inte det så hon ljög om att hon inte visste hur långt gången hon var ådå fick hon ett för att kunna se, så prova det! :D 
  • Suko12
    Smillis skrev 2019-03-20 19:19:46 följande:

    Vilken hemsk upplevelse  Om du inte är 100 på när ägget släppte eller fäste finns ju allt hopp i världen att allt är precis som det ska! Säkert är du lite lite efter och då finns ju såklart inget hjärta. På mitt UL häromdagen tog det faktiskt några minuter att verkligen se hjärtat slå, blev helsvettig men läkaren fortsatte att leta. 

    Kan du boka privat VUL någonstans? 3 veckor är ju en evighet  


    Jag vet inte men jag är inte så orolig faktiskt. Är absolut inte längre än 6+0 och misstänker att jag till och med är tidigare eftersom jag tog gravtest såpass tidigt att det borde visat då det inte visade, om jag hade varit i 6+0. Så jag är nästan säker på att det går som det ska än så länge. Nästan ingen ser hjärtat såpass tidigt som jag är, men kan se efter några dagar bara. För det växer så fort i början. Men jag ska försöka vänta 3v för då vet jag iallafall att det med säkerhet kommer visa. Om inte annat så bokar jag tidigare men vill inte gå för tidigt heller och få samma besked. Jag är typ inte orolig, låter hemskt men är så van med missfall så jag har knappt tänkt att jag ens är gravid... Blev bara chockad av bemötandet och att hon knappt sökte eller förklarade och visade för mig.
  • Suko12
    Smillis skrev 2019-03-20 19:19:46 följande:

    Vilken hemsk upplevelse  Om du inte är 100 på när ägget släppte eller fäste finns ju allt hopp i världen att allt är precis som det ska! Säkert är du lite lite efter och då finns ju såklart inget hjärta. På mitt UL häromdagen tog det faktiskt några minuter att verkligen se hjärtat slå, blev helsvettig men läkaren fortsatte att leta. 

    Kan du boka privat VUL någonstans? 3 veckor är ju en evighet  


    Glömde skriva även att sist jag var gravid så var det typ samma. Jag hade vul tidigt och hon såg ingenting, såg först i vecka 7+0 och då sa hon även att jag har en bakåtlutade(?) livmoder som gör att jag inte kan göra tidigt vul/ul och förvänta mig att se som hos dom med ?normal? livmoder, och att min gravidmage kommer komma senare. Så att gulesäcken syntes gjorde mig iallafall lugn, då vet jag iallafall att jag är gravid än så länge :D
  • Suko12
    FruW85 skrev 2019-03-21 08:17:57 följande:

    Någon som fått göra vul för att tidsbestämma? Här är dom stenhårda med ultraljud och vill inte ge något extra alls. Inget innan RUL, punkt slut. Sist visste jag inte exakt när jag haft äl eftersom jag nyligen haft missfall och då sa dom att dom helt enkelt får räkna från när jag plussade, trots att jag vill göra kub och det alltså är rätt noga med att jag gör det i rätt vecka. (Vet inte om dom "inte bryr sig" på grund av att dom inte erbjuder kub utan jag måste göra det privat?) Då hann jag få missfall igen innan det blev aktuellt så jag hann aldrig fundera så mycket över det.

    Nu sitter jag i samma situation igen. Jag tror jag vet när jag hade äl, men mitt gravtest är väldigt mycket starkare den här gången (jag tog test 41 dagar efter missfallet) än de båda tidigare gångerna och jag hade ju faktiskt äl-flytning ganska långt innan jag i så fall hade äl..FF har dessutom bara satt ut en streckad linje så appen är inte heller helt säker. Så jag har teoretiskt sett i princip en 2-veckorsperiod där jag kan ha blivit gravid och går jag då på det sista datumet så kan jag ju missa möjligheten att göra kub helt =/ Troligtvis så är det så att det senare datumet stämmer, men jag vet ju faktiskt inte =S Har jag rätt att göra vul i det här läget? Känner mig så maktlös och vet liksom inte vad jag ska säga när dom nekar mig.. vad jag faktiskt har rätt till och inte..  


    Jepp jag vet jättemånga som ringt och sagt att dom inte vet hur långt gångna dom är och då fått komma in och titta. Vissa har tillåme ljugit om att dom inte vet för att få ett tidigt ultraljud. Här verkar det vara självklart att få titta för att se så man kan räkna!
  • Suko12
    JenniferBeckman skrev 2019-03-26 08:08:20 följande:

    Hur mår ni alla andra? Själv mår jag illa 24/7 och spyr titt som tätt. Finnar ploppar upp här och där. Brösten är så ömma att jag får hålla i dom när jag går upp på morgonen samt molvärk till och från. Jag har en så kallad högrisk graviditet så de skall ha extra koll på mig. Första besöket hos barnmorskan är gjord och de första blodproverna är gjorda. Idag är jag i vecka 7+2. Vilken vecka är ni i?


    Jag mår helt okej. Mina bröst börjar dock göra riktigt ont och jag är trött hela tiden... men illamåendet kommer och går hela tiden. Måste äta hela tiden för magen kurrar och jag börjar må illa om jag inte äter. Sen är jag också jättesvullen om magen, kan inte ens dra in den :D men det värsta av allt, jag gråter hela tiden åt precis allting. Kan skrika och gråta åt min sambo för att han far iväg och tränar vid fel tillfälle. Eller igår, jag började grina för att han glömde bort att vi skulle göra våfflor haha. jag är idag i v.7 (6+5)
  • Suko12
    Glädje5 skrev 2019-03-27 08:16:58 följande:

    Kan ni ha mer symtom vissa tidpunkter på dygnet?

    Jag har som minst symtom på morgonen en halvtimmen timme efter jag vaknat så är brösten och bröstvårtorna inte ömma som på kvällen o natten.

    Någon som känner igen att symtomen kan ändras under dagen?


    Samma här!!!! Har ont i brösten på kvällarna och direkt jag vaknar men sen när jag kliver upp så försvinner det... skönt ändå men man blir orolig varjegång att det kanske försvann för gott nu. Med tanke på mitt MA tidigare så slutade ju brösten ömma helt när graviditeten ska ha avstannat...
  • Suko12


    Var på tidigt vul igen i fredags. Fick se en liten böna där inne som hade ett fint fladdrande hjärta. Magisk upplevelse!! Det var mitt andra vul denna graviditet och om 2.5v ska jag på ett till!
Svar på tråden Bf november 2019