Inlägg från: LenaL79 |Visa alla inlägg
  • LenaL79

    Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

    Det vore väl fint att hjälpa barnen, jag skulle nog önska det, 
    men hur ska vi kunna säkerställa identiteten? Vem är barn till vilka föräldrar? 
    Om vi i Sverige är så där jätte-naiva som vi brukar vara så kan vi helt plötsligt bli tvingade "hjälpa" alla möjliga barn. Och i nästa steg kanske vi måste ta emot "anhöriga" till dessa barn, påstådda föräldrar som kan vara värsta terroristerna när vi inte vet deras rätta identitet och vi inte vet om barnen verkligen är födda av svenska medborgare? DNA-prov lär väl knappast vara aktuellt?

    Om vi Svenskar är lättlurade och naiva behöver inga andra länder ta emot varken barn eller föräldrar eftersom Svenskarna ändå tar emot de allra flesta.
    Hittills har vi varit naiva och låtit våra grannländer och de andra medlemsländerna inom EU att utnyttja oss.
    Jag tycker inte att vi kan titta bara på en enda fråga utan vi måste se på helheten. Hur många har vi tagit emot under de senaste åren? Har vi resurser att på ett bra och rättvist sätt fortsätta ta emot alla? Är det inte dags nu att andra EU-länder får ta lika stort ansvar som vi har tagit?

  • LenaL79
    nihka skrev 2019-05-16 21:07:14 följande:
    Svårllöst det där, men man kanske kunde tänka sig att man placerar sådana barn hos muslimer som inte sympatiserar med IS.
    Ja, vi alla känner för barnen.
    Men vem ska betala? Finns det någon annan än vi skattebetalare som kommer att stå för kostnaden? Alltså för den här kostnaden också...

    Ännu flera av utländsk härkomst som får betald utbildning, med livslång arbetslöshet och livslångt mottagande av bidrag, livslång belastning på den svenska sjukvården och välfärden, ännu flera som går i livslång förtidspension. Ännu fler s k "vårdbolag" som startas av familjer/släkter (klaner?) för att vårda en eller flera egna släktingar/familjemedlemmar (med oklar identitet...), s k "vårdbolag" med miljoninkomster år ut och år in, där massor av skattepengar slussas ut från Sverige och skickas hem till familjen/släkten/klanen ...

    Kommer skattebetalarnas pengar räcka till välfärden både för den "gamla" befolkningen som byggt Sverige och för alla dessa av utländsk härkomst som belastar välfärden så mycket mera och som kräver så extremt mycket dyrare välfärd per person?

    Visst är det synd om de oskyldiga barnen, men hur mycket mäktar de svenska skattebetalarna med? Hur naiv får man vara, hur utnyttjade tillåter vi oss att bli? Vi svenskar verkar vara de som låter oss utnyttjas mest av alla i hela världen, finns det någon gräns för svensk dumnaivitet? Har vi nått gränsen eller kommer vi fortsätta och låta oss utnyttjas ännu mera?

    När når vi den gränsen att vi har gjort rätt för oss i tillräcklig omfattning så att vi kan sätta stopp för att i stället låta andra EU-länder, våra grannländer, eller andra länder, ta motsvarande ansvar (låta sig utnyttjas..?) på motsvarande sätt som vi har gjort?

    Så länge Sverige, "die dummen Schweden", fortsätter låta sig utnyttjas så kommer självfallet inte de andra länderna att ta något större ansvar.
  • LenaL79
     tvångsomhänderta barn i familjer där det förekommer kriminalitet för att undvika att barnen själva hamnar på brottets bana."
    Hur skulle detta kunna vara att straffa barnen?
    I min värld handlar det om att skydda barnen och framförallt att värna landets innevånare.

    Eller menar ni att det är en rättighet att dessa barn ska ha någon sorts egen gräddfil in i kriminalitet?
    Om vi förvägrar dessa barn deras rättighet att få komma in på brottets bana så kanske vi har diskriminerat dem på något sätt, rasism, eller vad?
  • LenaL79

    Hur vet vi vilka som är svenska medborgare? Hur går det till att på ett rättssäkert sätt fastställa identiteterna på barn och vuxna för att kunna avgöra om de är svenska medborgare?

    Är det t ex fastställt att alla 7 st (påstådda?) barn till Skråmo vart och ett är Svenska medborgare?
    Jag har fått för mig att jag läst att pappa Skråmo var norsk medborgare och att barnens mamma hade avsagt sig sitt svenska medborgarskap? Är det klarlagt att Skråmo är pappa till vart och ett av barnen? Att de har samma mamma, alltså dottern till morfar från Chile? Är det Sverige eller Norge, eller något annat land, som är hemlandet för alla barnen eller för vart och ett av barnen?

    Jag hoppas att mina frågetecken är helt obefogade, att det är klarlagt på ett betryggande sätt att barnen verkligen är svenska medborgare, att barnens pappa och mamma är de uppgivna personerna, och att dessa verkligen är svenska medborgare.
    Och att det inte föreligger någon risk den här gången att vi svenska väljare och skattebetalare återigen får stå där som naiva och grundlurade?
    Det kan väl inte finnas risk för att det är några andra krafter som drivit detta projekt att med hjälp av skattemedel få "hem" martyren Skråmos barn i något annat syfte?

    Det här är frågor som jag inte begriper och som jag inte har kunskap om. Därför frågar jag och skulle uppskatta om någon som har kunskap kan komma med något klarläggande?

  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-22 22:40:13 följande:
    Vilka andra länder ska ta ansvar för föräldralösa barn som är svenska medborgare då?
    Hur vet man att barnen är svenska medborgare? Hur fastställer man identiteten på ett rättssäkert sätt?

    Vi svenskar och vårt välfärdssystem är extremt lättlurade och enkla att utnyttja på ett otillbörligt sätt av människor som så vill. Vi har blivit kända för det och till och med vår svenska statsminister har erkänt att vi är naiva.

    Har du sett Janne Josefssons program om hur lättlurade vi är och att det finns massor av människor som vill utnyttja vår naivitet, godtrogenhet och lura vårt välfärdssystem? Tror du att det kanske kan finnas någon risk att någon vill lura oss och vårt välfärdssystem även i fallet med IS-terrorister och det som uppges vara deras barn?
  • LenaL79
    nihka skrev 2019-05-22 23:11:27 följande:
    Hur tar man reda på om du är svensk medborgare? Hur fastställer man din identitet? Dina föräldrar kan ju bara påstå att du är deras barn. Måste vara helt omöjligt
    Jag är inte IS-terrorist och min identitet är fastställd på ett i Sverige allmänt erkänt rättssäkert sätt, så jag förstår inte hur du menar, vad har min identitet med den här saken att göra?Flört

    F ö anser jag det helt befogat att min identitet och mitt medborgarskap bör vara fastställt innan jag får ta del av den svenska välfärden, bl a för att säkerställa att jag inte kan lura till mig skattebetalarnas pengar.

    Har du sett Josefssons film?
    Är det säkerställt att du inte tillhör dem som lurar till dig de svenska skattebetalarnas pengar?
  • LenaL79
    nihka skrev 2019-05-23 01:45:54 följande:
    Du menar att när din mamma födde dig så påstod hon att x är pappan? Ungefär så rättssäkert eller? I det läget kan ju barnets pappa vara en helt annan man från ett annat land, en terrorist kanske. Man vet ju faktiskt inte med barn födda i varken Sverige eller utomlands.

    Om man gör dna- test på dessa barn är det betydligt mer än vad man har krävt av både dina och mina föräldrar.

    Vi/landet Sverige/innevånarna har försatts i en extremt besvärlig situation och i enlighet med uppfattningen hos nästan alla politiker och experter, i samstämmighet med alla som fått upp ögonen, så måste vi börja göra något åt den situationen. 

    Jag ser det som helt befogat att min identitet och mitt medborgarskap bör vara fastställt innan jag får ta del av den svenska välfärden, bl a för att säkerställa att jag inte kan lura till mig skattebetalarnas pengar.
    Men här har du alltså motsatt uppfattning? 

    Jag menar, i samstämmighet med statsministern och nästan alla, att Sverige måste sluta vara så extremt naiva.
    Vi borde inte längre fortsätta vara det mest lättlurade landet/folket i världen, vi borde börja motverka alla dessa som lurar vårt system och stjäl skattebetalarnas pengar.
    Men du har alltså motsatt uppfattning?


    Har du sett Josefssons film?
    Är det säkerställt att du inte tillhör dem som lurar till dig de svenska skattebetalarnas pengar?

  • LenaL79
    nihka skrev 2019-05-23 21:01:06 följande:
    Det finns inga svårigheter som man inte kan lösa. Juridiskt besvärligt är ju inte samma sak som att alla tycker det är jobbigt.

    Vadå börja? Man har gjort mer än börjat. IS-terroristernas barn är dessutom en fråga för många länder och att dumpa barnen i Syrien har inte varit något lands hållning hittills och kommer inte att bli Sveriges hållning heller.
    Nej, alla som har fått upp ögonen delar min åsikt att vi har inte ens börjat ta  tag i våra problem.
    Så vitt jag kan se av den totala bilden i samhället,
    t ex att vi nu har nått upp i 61 st utsatta områden!
    och så vitt visas tydligt i Josefssons film så fortsätter vi att låta oss luras i dag och i morgon.
    Bedrägerierna och stölderna av skattebetalarnas pengar fortsätter att öka och öka.

    Vi borde inte längre fortsätta vara det mest lättlurade landet/folket i världen, vi borde börja motverka alla dessa som lurar vårt system och stjäl skattebetalarnas pengar.
    Men du har alltså motsatt uppfattning?
  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-24 12:52:26 följande:
    Jo, staten ska hämta hem barnen, inte låta dem svälta och fara illa. Barnen kan förstås inte själva resa till Sverige.

    Det tar förstås en viss tid att ordna det. Far- och morföräldrar får hjälpa till med identifieringen.

    Skråmos sju barn finns redan i Sverige.
    Men är det fastställt att Skråmos barn har kommit "hem"? Är de martyren Skråmos barn? Är Sverige deras hemland, är de svenska medborgare? Är det säkerställt att det är de svenska skattebetalarna som ska stå för deras välfärd och alla deras kostnader? (kanske/sannolikt livslångt inklusive pension?)

    Hur skulle det gå till att de som utger sig vara Far-/morföräldrar ska kunna hjälpa till att säkerställa identiteten för barn?
  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-24 12:54:22 följande:
    Om du vill diskutera Försäkringskassans bristande kontroll, starta en tråd om det då. Du är off topic här.

    Finns det inga regler om off topic här på Familjeliv?
    Nej, allt mitt resonemang knyter direkt an till trådstartarens rubrik och inledning. 

    Josefssons film är bara ett enda litet exempel som visar att vi i Sverige är generellt naiva i sådana här frågor.
    Det är ett direkt svar på frågan som ställs i den här trådens rubrik.
    Jag säger i princip "Nej, jag anser att inte vi ska ta hem IS-terrorister".
    Du och andra kommer med andra argument.
    Jag berättar varför jag säger nej, bl a därför att vi svenskar har låtit oss luras och låtit oss bli utnyttjade i tillräckligt stor omfattning.
    Du och andra verkar inte fatta att vi låter oss bli lurade och utnyttjade.
    Josefssons film är då ett av många exempel som beskriver hur det generellt fungerar i Sverige. Den visar att mitt påstående är rätt, vi inbjuder andra till att utnyttja vår naivitet, vi inbjuder andra att lura oss, utnyttja oss.
    Det är en av orsakerna till att jag svarar nej på trådens rubrik. Jag tycker inte att vi ska ta hem IS-terrorister.
  • LenaL79
    nihka skrev 2019-05-24 23:14:49 följande:
    Hur skulle det gå till att de som utger sig för att vara dina far/morföräldrar ska kunna säkerställa din identitet? Det är säkert VÄLDIGT komplicerat
    Jag vet inte vad det är du inte förstår? Har du överhuvudtaget läst trådstarten och trådrubriken?Obestämd

    Jag är övertygad att det är uppenbart för alla andra, borde också var möjligt för dig att förstå:
    Vare sig jag eller mina mor-/farföräldrar har något att göra med trådens rubrik eller trådstarten. Sveriges skattebetalare ska inte hämta hem mig från främmande land. Jag har ingen IS-anknytning. Skrattandenihka,
    min uppfattning är att vi borde inte längre fortsätta vara det mest lättlurade landet/folket i världen,
    vi borde börja motverka alla dessa som lurar vårt system och stjäl skattebetalarnas pengar.

    Men du har alltså motsatt uppfattning?Förvånad
  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-26 11:23:45 följande:
    Den äldste sonen säger att han såg sin far dödas.

    Förresten, även om han skulle leva, tycker du han vore lämplig att ta hand om barnen? Barnen är i Sverige nu, tycker du de ska skickas tillbaka till flyktinglägret?
    Om (OM) barnens föräldrar inte var svenska medborgare, varför ska Sverige då ta hand om barnen?
    Om Skråmo var norsk medborgare, varför är det då Sverige och inte Norge som bestämmer?

    Det finns miljoner barn på flykt i världen.
    Är du den person som kan göra urvalet och fatta beslut om vilka barn vi ska neka hjälp och vilka vi ska hjälpa?
    Hur vet du att det är just IS-terroristen Skråmos barn, av alla miljoner barn, som är i störst behov och som är mest berättigade till vår hjälp?

    Vad säger du till de miljoner barn som vi inte ska hjälpa?
  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-26 13:31:58 följande:

    E du go eller? (apropå Göteborg)

    Mikael Skråmo växte upp i Göteborg. Hans fru var svensk medborgare. Mor- och farföräldrar bor i Göteborg. Barnen talar svenska. Alltså är den svenska anknytningen starkare än någon annan. 

    Sverige har ingen juridisk skyldighet att hjälpa hela världens barn, så enkelt är det.

    Känns som att prata med barn här ibland, en del fattar inte de enklaste saker. 
    Så enligt dig är det rent juridiskt fastställt att Skråmo är svensk medborgare?

    Den kända IS-terroristen Michael Skråmo har tillfångatagits i Syrien.


    ? Han är en norsk medborgare som vi har efterlyst internationellt för deltagande i IS, säger Trond Hugubakken, talesperson för den norska motsvarigheten till Säpo.

    Du vet alltså något som norska Säpo inte känner till???

    Du har så fruktansvärt fel för det är även klarlagt att Skråmos hustru också har avsagt sig sitt svenska medborgarskap.
    Två eller tre av barnen är inte ens födda i Sverige. Alla sju barnen pratar inte svenska.

    De svenska skattebetalarna har ingen som helst skyldighet att hjälpa Skråmos barn, vare sig juridiskt eller av humanitära skäl.
    I så fall har vi långt större och fler skäl att hjälpa miljoner andra barn före Skråmos!

  • LenaL79

    Vissa här i tråden verkar anse att just de själva är rätt personer som har både kompetens och formell rätt att neka hjälp till 1000 barn medan de på något sätt har allsmäktig rätt att välja ut att just de sju eller 100 barn som de väljer ut ska ha rätt till hjälp.

    Jag fattar inte hur dessa personer i denna tråden, tillsammans med många andra likasinnade, kan medverka aktivt till att tusentals barn ska nekas vår hjälp, till förmån för norrmannens barn.
    Det är för mig ofattbart.

  • LenaL79
    nihka skrev 2019-05-28 01:58:47 följande:
    Jo, man resonerar som så att svenska barn ska få komma till Sverige.
    Men hur kan du fastställa att den norska mannens barn är svenskar?
    Inte heller modern verkar ha varit svensk medborgare.
    Flera av dessa utlänningars barn uppges vara födda utomlands, de var inte födda när föräldrarna på eget bevåg valde att lämna Sverige. Barnen har senare blivit födda i främmande land av föräldrar som inte någon av dem verkar ha varit svenska medborgare.

    Men du nihka m fl verkar ändå säker på att barnen formellt är svenska, hur kan du så bergsäkert fastställa detta?

    Och hur kan du så lättvindigt och tillsynes med gott samvete hävda att svenska skattebetalare till förmån till dessa utvalda barn ska vägra att hjälpa tusen andra barn?
  • LenaL79
    nihka skrev 2019-05-28 11:23:24 följande:
    Du ska veta inte tro. "Verkar" har ju inget med dessa barns juridiska rätt till sitt hemland att göra.
    Du vet inte, nihka!

    Ditt bergsäkra påstående, citat " Du ska veta inte tro"
    gäller alltså för mig och alla andra men inte för dig, nihka?

    Jag har frågat hur du kan veta, men det har du ju inte kunnat svara på.
    Men du påstår dig ändå veta.

    Jag vet att norrmannen Skråmo inte var svensk, jag vet att det finns uppgifter som säger att modern tidigare hade sagt upp sitt svenska medborgarskap och jag vet att alla barnen enligt allmänna uppgifter inte var födda när paret lämnade Sverige.
    Jag har aldrig påstått mig veta om alla barnen har juridisk rätt eller inte, men jag ifrågasätter det och frågar mht ovan.

    Du påstår dig veta.

    Då frågar jag dig, mot bakgrund av de allmänt kända uppgifterna som jag refererar till ovan, hur du så bergsäkert kan veta?
  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-28 11:57:39 följande:
    Vilka 1000 barn nekas hjälp? Det är ju bara nåt du hittar på. Det är ju inte så att socialtjänsten i kommunerna slutar att hjälpa andra barn bara för att några strandsatta föräldralösa barn tas hem. Hittills tycks det bara vara sju som tagits hem.

    Det finns många gravar i flyktinglägret över små barn som inte överlevt pga undernäring och sjukdomar. Vill du att återstående små barn med svenskt medborgarskap ska hamna där? De får skylla sig själva för att de valde fel föräldrar?
    1000 barn refererar till ett annat inlägg i tråden.

    Vi skulle självfallet kunna hjälpa väldigt många fler barn (1000 eller 10 000?) med motsvarande resurser som nu läggs på dessa sju barn.
    Det finns miljoner barn i världen som behöver vår hjälp och jag tycker att vi borde hjälpa så många som möjligt på ett så bra och effektivt sätt som möjligt.
    Mycket hellre än att låta känslor, dåligt samvete, media och en grupps påtryckningar styra och välja ut just dessa sju barn och därigenom direkt förbruka stora resurser som i stället skulle ha kunnat hjälpa så väldigt många fler behövande barn.
    Det är verkligen inte något jag hittar på!

    Till skillnad mot dig ser jag mycket mera humanistiskt på alla barns i nöd behov av hjälp.
    Vad jag förstår så menar du att barn inte kan välja sina föräldrar?
    Men du menar alltså att miljoner behövande barn i världen får skylla sig själva för att de har valt att inte vara svenska medborgare?

    Hur kan du understå dig anse att det bara är barn med (påstådd?) svensk anknytning som har gjort sig förtjänta av vår hjälp???
  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-28 13:01:55 följande:

    här gäller det just svenska medborgare (barn till svenska medborgare). Alltså det handlar inte om humanitet i allmänhet utan Sveriges ansvar för just dessa barn.


    Enligt de uppgifter jag kan få fram så har du fel.

    Norrmannen Skråmo var inte svensk. Det finns uppgifter som säger att modern tidigare hade sagt upp sitt svenska medborgarskap och att alla barnen enligt allmänna uppgifter inte var födda när paret lämnade Sverige.
    Jag har aldrig påstått mig veta om alla barnen har juridisk rätt eller inte, men jag ifrågasätter det och frågar mht ovan.

    Men du Xenia påstår dig veta. Hur kan du veta det???

    Kan det vara så att du och många med dig har gått på en myt eller liknande? Du låter känslor, dåligt samvete, media och en grupps påtryckningar styra och välja ut just dessa sju barn och därigenom direkt förbruka stora resurser som i stället skulle ha kunnat hjälpa så väldigt många fler behövande barn?
    Om det finns minsta lilla risk att så är fallet, skulle det inte då vara på sin plats att du själv funderar ett varv till, väger sannolikheter mot varandra, bildar dig själv en egen uppfattning i stället för att gå på en myt, eller något liknande?

    Vet du fakta? Är det verkligen fakta att barnen är svenska medborgare, så som du hävdar? 
    Om du inte har 100% fakta kanske du borde uttrycka dig lite annorlunda?

  • LenaL79
    Feminina skrev 2019-05-28 13:05:28 följande:
    Man hämtar endast hem barnen för att de är svenska medborgare.

    Vad som däremot kan bli ett problem är svenskarnas godtroget och naivitet. Att tillåta en islamistisk mormor som rekryterar is-krigare umgås med barnen är ett långt större problem än ekonomin.
    Vet du faktabaserat att barnen verkligen är svenska medborgare? Alla sju?
    Om de är födda i ett annat land, av föräldrar som inte är svenska medborgare, kan de då verkligen vara svenska medborgare?

    Om din problembeskrivning är vi eniga.
    Dock finns extremt stor risk (med sannolikhet gränsande till visshet?) att det kommer påverka Sveriges skattebetalares ekonomi på ett mycket betydande sätt.
  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-28 14:10:57 följande:
    Fakta är att de fyra barn som redan fötts var svenska medborgare

    De kommer att hamna i fosterfamiljer.

    Jag läser seriösa media. 

    Vem är mest känslostyrd här? 
    Om du har dessa fakta, var då snäll och lägg fram dem så har du undanröjt all osäkerhet.

    Så du har fakta på att beslut är fattat om fosterfamiljer?

    Vad menar du med att du läser seriösa media? Är det du som avgör vad som är seriösa respektive oseriösa media? Du vet att de media som betraktar som seriösa media alltid och till 100% enbart beskriver fakta och sanning?

    Jag har en mycket humanistisk inställning där jag tycker vi ska hjälpa många fler barn än just dessa 7 st barn. Jag anser att dessa 7 st barn tar en oproportionerligt stor del av skattebetalarnas pengar som i stället skulle räcka till att hjälpa så väldigt många fler barn i nöd.
    Så i den frågan är jag känslostyrd och har inga problem erkänna det.

    Hur menar du att dessa min känslor, en vilja att hjälpa fler barn i nöd, skulle vara ett uttryck för främlingsfientlighet?
    I så fall är det väl du om uttrycker främlingsfientlighet när du säger att vi inte ska hjälpa barn i nöd om de inte är svenska medborgare!

    Du svarade aldrig på hur barn själva kan bestämma till vilket medborgarskap man vill bli född?
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?