• Anonym (N)

    Rektor tystnadsplikt?

    En snabb fråga.. Får en rektor informera mig som förälder att skolan tagit en kniv ifrån ett annat barn på skolan? Alltså är det ok att de under ett telefonsamtal med mig som utomstående berätta namn, förnamn och efternamn, på en elev som de tagit en kniv ifrån? Är de inte under tystnadsplikt gällande sånt här?

  • Svar på tråden Rektor tystnadsplikt?
  • Anonym (Inse fakta)
    Anonym (N) skrev 2019-03-04 20:22:05 följande:

    Ja det klart att man ska räkna med att få spydiga helt irrelevanta svar och inte ren fakta från någon som faktiskt vet svaret. Dumt av mig att tro att jag skulle kunna få ett snabbt svar här.

    Så oerhört dumt att ens påpeka att jag borde gå hem och ta ett ordentligt snack med sonen, du drar direkt slutsatsen att jag inte har gjort det? Han är 16 år och ordentliga snack är ungefär det enda vi haft de senaste tre åren. Det ingår liksom i föräldraskapet, speciellt med tonåringar.


    Jag menade inte att vara spydig. Jag svarade inte på det du frågade efter, så visst var jag OT, om du definierar det som spydigt.

    Men jag är hjärtligt trött på att man hela tiden vill hitta fel och klaga på skolan. Rektorn kanske bara ville varna dig? Om rektorn INTE sagt något hade det säkert varit föräldrar som gnällt på det: "jaså, rektorn visste att mitt barn umgicks med folk som bar kniv, men informerade mig inte?!". Hur skolan än gör så blir det fel.

    Samarbeta med skolan istället för att leta fel i deras arbete. Jag vet att det inte är vad du vill höra, men jag säger det ändå.
  • Anonym (Va)
    Anonym (ny) skrev 2019-03-04 19:07:12 följande:

    Nej, rektor bröt inte mot tystnadsplikten.

    Det är dessutom viktigt att du känner till detta.

    Varför blir du så upprörd över detta? Är det för att det hade varit mycket bekvämare för dig att inte veta? Hade det varit skönare att leva i ovetskap?


    Jo rektorn bröt mot tystnadsplikten.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Inse fakta) skrev 2019-03-06 12:24:12 följande:
    Jag menade inte att vara spydig. Jag svarade inte på det du frågade efter, så visst var jag OT, om du definierar det som spydigt.

    Men jag är hjärtligt trött på att man hela tiden vill hitta fel och klaga på skolan. Rektorn kanske bara ville varna dig? Om rektorn INTE sagt något hade det säkert varit föräldrar som gnällt på det: "jaså, rektorn visste att mitt barn umgicks med folk som bar kniv, men informerade mig inte?!". Hur skolan än gör så blir det fel.

    Samarbeta med skolan istället för att leta fel i deras arbete. Jag vet att det inte är vad du vill höra, men jag säger det ändå.
    Och ditt första inlägg, nr 5, går ut på att hitta fel hos trådstartaren. Hur TS än gör så gör hon fel.


  • sextiotalist
    Bananböjaren skrev 2019-03-06 12:11:58 följande:
    Brott mot tystnadsplikten?Solig Allt möjligt trams ska man läsa.
    Jodå, det framgår, när man googlar, att det är ett brott mot sekretessen/tystnadsplikten att berätta om andra elever inför föräldrar. Det står på de olika kommunernas hemsidor, på universitets hemsida och även lärarorganisationernas hemsidor. Sedan kan du tycka det är trams, men lagen ser ut så
  • Anonym (N)
    Anonym (Inse fakta) skrev 2019-03-06 12:24:12 följande:

    Jag menade inte att vara spydig. Jag svarade inte på det du frågade efter, så visst var jag OT, om du definierar det som spydigt.

    Men jag är hjärtligt trött på att man hela tiden vill hitta fel och klaga på skolan. Rektorn kanske bara ville varna dig? Om rektorn INTE sagt något hade det säkert varit föräldrar som gnällt på det: "jaså, rektorn visste att mitt barn umgicks med folk som bar kniv, men informerade mig inte?!". Hur skolan än gör så blir det fel.

    Samarbeta med skolan istället för att leta fel i deras arbete. Jag vet att det inte är vad du vill höra, men jag säger det ändå.


    Ja men vad braa att du säger det! Ska genast börja samarbeta med skolan. Är ju inte det jag gjort i 10 år nu så det är ju på tiden att börja. TACK för ditt råd!
  • sextiotalist
    Anonym (N) skrev 2019-03-06 14:37:15 följande:
    Ja men vad braa att du säger det! Ska genast börja samarbeta med skolan. Är ju inte det jag gjort i 10 år nu så det är ju på tiden att börja. TACK för ditt råd!
    Jag förstår din frågeställning, om en rektor så lättvindigt lämnar ut information på detta sätt, då skulle jag få dåliga vibbar om vad denna person mer kan lämna ut. Jag uppfattar som att det var mer att han/hon lämnade ut namn och sådan information som frågan ställdes, inte att du blev upprörd för att du fick informationen (som du troligen är tacksam för), men mer om verkligen får gå till på detta sätt
  • AndreaBD

    I den situationen skulle jag bara tänka en sak: Tur att jag fick veta detta! Så jag skulle vara den sista som skulle anmäla rektorn. Hur hade det varit om du inte fått reda på det, din son kommit till skada och du sedan fått reda på att rektorn visste att den där kille skulle ge sig på honom (och brukar ha vapen med sig)?

  • Anonym (ny)


    Anonym (Svag sekretess) skrev 2019-03-05 09:26:26 följande:

    Rektor, lärare m fl har så kallad svag sekretess. I grunden är uppgifter om eleven, t.ex. frånvaro/närvaro, elevvårdskonferens - jo faktiskt är även sådan protokoll inräknade - offentlig handling i grunden men självklart finns undantag. Det ska alltid göras en avvägning om uppgiften kan vara till men för personen i fråga om den lämnas ut. Det som avgör detta är hur man tror personen själv kommer uppfatta det. Om man bedömer att personen kommer anse det vara till men för sig så gäller sekretess. T.ex. står det om en diagnos i ett protokoll från EVK så råder sekretess i stort sett alltid på det protokollet då grunden är att man ska utgå från att barn inte vill att uppgifter om diagnoser sprids.

    Vet man att det är en elev som inte bryr sig ett dugg om att uppgiften om kniven förs vidare till föräldrar till barn i klassen finns ingen sekretess. Likaså kan målsman till detta barn godkänna att man berättar om kniven - då råder inte heller sekretess. Detta är fakta!

    Jag har utbildning om skoljuridik och under utbildningen diskuterades just liknande frågor när det t.ex. rör information om elevernas säkerhet. Rådet vi fick var att alltid prata med målsman till barnet som gjort något och be om att få tillåtelse att berätta för övriga föräldrar till barn i klassen vad som hänt för att slippa spekulationer. Att säga att det är bättre att vi går ut med fakta än att eventuella felaktiga rykten börjar spridas. Jag antar att det är detta skolan utgått från.


    Anonym (N) skrev 2019-03-05 09:44:01 följande:
    Tack för ditt utförliga svar! Då förstår jag bättre.
    Vi har fått ett bra svar om skolans tystnadsplikt och ts förstår.
    Skolans tystnadsplikt är inte som på ett sjukhus.

  • Anonym (N)
    sextiotalist skrev 2019-03-06 14:40:44 följande:

    Jag förstår din frågeställning, om en rektor så lättvindigt lämnar ut information på detta sätt, då skulle jag få dåliga vibbar om vad denna person mer kan lämna ut. Jag uppfattar som att det var mer att han/hon lämnade ut namn och sådan information som frågan ställdes, inte att du blev upprörd för att du fick informationen (som du troligen är tacksam för), men mer om verkligen får gå till på detta sätt


    Ja precis så. Det var till och med så att jag visste att detta hänt redan innan, då sonen berättat det för mig. Blev bara förvånad då jag fick höra händelsen tillsammans med namn, och undrade bara hur det egentligen ser ut med sekretess inom skolan. Av ren nyfikenhet och inte för att jag inte samarbetar med skolan eller liknande.
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2019-03-06 14:43:27 följande:

    I den situationen skulle jag bara tänka en sak: Tur att jag fick veta detta! Så jag skulle vara den sista som skulle anmäla rektorn. Hur hade det varit om du inte fått reda på det, din son kommit till skada och du sedan fått reda på att rektorn visste att den där kille skulle ge sig på honom (och brukar ha vapen med sig)?


    Nu är inte situationen alls såhär, tänker inte gå djupare in på det. Och visa gärna var jag skrivit att jag tänker anmäla rektorn? FRÅGAN VAR STÄLLD UTAV REN OCH SKÄR NYFIKENHET!

    Förbannat tråkigt att man ALLTID hittar fel hos ts här VAD ts än skriver eller frågar om.

    Jag har fått kommentarer om att min son borde komma till en annan familj, att jag inte samarbetar med skolan mm mm. Vad är det med folk?
  • Anonym (N)
    Anonym (N) skrev 2019-03-06 14:50:40 följande:

    Nu är inte situationen alls såhär, tänker inte gå djupare in på det. Och visa gärna var jag skrivit att jag tänker anmäla rektorn? FRÅGAN VAR STÄLLD UTAV REN OCH SKÄR NYFIKENHET!

    Förbannat tråkigt att man ALLTID hittar fel hos ts här VAD ts än skriver eller frågar om.

    Jag har fått kommentarer om att min son borde komma till en annan familj, att jag inte samarbetar med skolan mm mm. Vad är det med folk?


    Jag har till och med fått tummen ner på min ts? Ursäkta om jag råkade kränka någon mer min fråga.
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2019-03-06 14:50:40 följande:
    Nu är inte situationen alls såhär, tänker inte gå djupare in på det. Och visa gärna var jag skrivit att jag tänker anmäla rektorn? FRÅGAN VAR STÄLLD UTAV REN OCH SKÄR NYFIKENHET!

    Förbannat tråkigt att man ALLTID hittar fel hos ts här VAD ts än skriver eller frågar om.

    Jag har fått kommentarer om att min son borde komma till en annan familj, att jag inte samarbetar med skolan mm mm. Vad är det med folk?
    Vad bråkar du just med mig för? Jag har ju inte skrivit något så extremt som en del andra! Man kan väl vara lite förvånad över varför man frågar sånt, om det egentligen inte är relevant. Och om du inte beskriver situationen närmare, så kan du inte klandrar andra för att de missförstår.
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2019-03-06 16:42:53 följande:

    Vad bråkar du just med mig för? Jag har ju inte skrivit något så extremt som en del andra! Man kan väl vara lite förvånad över varför man frågar sånt, om det egentligen inte är relevant. Och om du inte beskriver situationen närmare, så kan du inte klandrar andra för att de missförstår.


    Nu var det ju DU som tolkade in att jag hade för avsikt att anmäla rektorn, var du nu fått det ifrån?

    Och att missförstå en enkel fråga.. och börja överanalysera.. fl i ett nötskal.

    Förlåt om jag ställde en fråga som du inte tyckte var viktig nog att fråga. Ska tänka på det nästa gång jag undrar över något.
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2019-03-06 16:55:53 följande:
    Nu var det ju DU som tolkade in att jag hade för avsikt att anmäla rektorn, var du nu fått det ifrån?

    Och att missförstå en enkel fråga.. och börja överanalysera.. fl i ett nötskal.

    Förlåt om jag ställde en fråga som du inte tyckte var viktig nog att fråga. Ska tänka på det nästa gång jag undrar över något.
    Om man inte vill anmäla rektorn, behöver man inte veta om det är tillåtet eller inte. Så enkelt är det. Allvarligt, jag kan förstå att man kan vara nyfiken. Men jag har lite svårare att förstå att man inte bara tänker på sitt barn i det läget. I den situationen borde rektorn vara ointressant. Men situationen var kanske mindre farlig än vad jag uppfattade. Det är dock inte så konstigt att man kan missförstå det, då du inte ville berätta så exakt.

  • Bananböjaren
    sextiotalist skrev 2019-03-06 14:33:31 följande:
    Jodå, det framgår, när man googlar, att det är ett brott mot sekretessen/tystnadsplikten att berätta om andra elever inför föräldrar. Det står på de olika kommunernas hemsidor, på universitets hemsida och även lärarorganisationernas hemsidor. Sedan kan du tycka det är trams, men lagen ser ut så
    Jasså, Brott är en kriminell handling visste du inte det? Vilken straffskala följer det då?
  • Anonym (badmom)
    Anonym (N) skrev 2019-03-04 17:40:52 följande:
    Blir så fruktansvärt rriterad. Inse fakta? Vaddå inse fakta? Sköt du ditt, jag lovar dig att jag sköter mitt och jag har INTE energi åt att ta skit från idioter på nätet som inte har en jävla aning om vad vi gör VARJE dag för VÅR unge. Har nog insett fakta för länge sen ska du se. Känns det bättre för dig nu????

    Har du inget svar på frågan behöver du inte svara. Har nog ändå.
    Med en sådan attityd är det inte konstigt att det gått åt helvete för sonen. 
  • sextiotalist
    Bananböjaren skrev 2019-03-06 19:20:59 följande:

    Jasså, Brott är en kriminell handling visste du inte det? Vilken straffskala följer det då?


    Och en formulering, ja, brott kan vara en kriminell handling, kan också vara ett sätt att uttrycka sig. Nu kan även brott mot tystnadsplikten hanteras ett brott man kan lagföra, men att man bryter mot en lag innebär inte med automatik en kriminell handling.

    Ja, man kan bli åtalad om man bryter mot tystnadsplikten.
Svar på tråden Rektor tystnadsplikt?