• Anonym (gunner)

    Andragångsföderska, hur pass tidigt kan barnet komma?

    Har en beräknad födsel satt till 7 April. Frun har klagat på ont i magen den senaste dagen.

    Förstingen var 4 dagar för tidig före planerad förlossning. Är snart bara 4 veckor kvar. Ska man gå på hur det var sist borde den ju komma ut typ 3 April men kanske går fortare med nästingen?

    En månad för tidigt, är det vanligt? Kan det ge komplikationer för barnet?

  • Svar på tråden Andragångsföderska, hur pass tidigt kan barnet komma?
  • Anonym (Mamma till 3)

    För mig: Första 2 v. efter bf, andra 1 v. innan bf, tredje 1 v. efter bf.

    Det kan bli hur som. Med andra är det vanligare att barnet kommer 2 - 0 veckor innan bf om man ser till statistik.

    Jag skulle inte oroa mig om jag var du. 2 v. Innan och 2 v. efter bf är normalt. Så ni var inte tidiga med första barnet.

  • Anonym (uuu)

    Du kommer få lika många olika svar som det är folk som kommenterar. Det är helt omöjligt att svara på och folk brukar oftast bara svara på hur det var för dem. Det kan jag också göra men det hjälper dig inte.

     Bättre du lånar/köper en bok om graviditeter. Där står sånt.  Eller googla efter för tidig födsel + statistik osv 

  • Anonym (Mamma till 3)

    Ont i magen låter mer som förvärkar vilket hör till. Kroppen tränar. Värkar går inte att ta miste för förvärkar så när det är dags kommer hon veta.

  • Anonym (.)

    Allt mellan v 37 och 42 veckor är normalt för barnet att komma! 

  • Anonym (Spelar ingen rolll)

    Det är omöjligt att säga. Alla graviditeter och förlossningar är olika. Trodde nr 2 skulle komma tidigare än nr 1 eftersom det var det jag hade hört. Hon kom 2 veckor efter bf. Så är jätteolika.

  • Anonym (gunner)

    Jag antog det när jag hade skrivit att det skulle bli lite blandade svar.

    Är inte direkt orolig men man går ju lite på småspänning ju mer det närmar sig.

    Får för mig att det ska bli sådär urakut, 1 timme från värkar till barnet är ute.

    Sist åkte vi in på fm, ungen var ute 11 timmar senare...

  • Anonym (Mamma till 5)

    Min förlossnings bm sa till mig att oftast föder kvinnan alla sina barn i ungefär samma vecka

  • Anonym (gunner)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2019-03-09 09:21:44 följande:

    Min förlossnings bm sa till mig att oftast föder kvinnan alla sina barn i ungefär samma vecka


    Oj, du har fem redan ser jag. Duktigt jobbat, antar jag :)

    Gick det fortare de senare gångerna efter första när värkarna börjat? Kan vara bra att veta om man måste ta sig hem fort i attan... Fast det kanske är individuellt också.

    Född i farstun är väl inte helt otänkbart än idag haha...
  • Rebecca1987

    Mina barn är födda allt från dagen innan beräknad förlossning till 14 dagar efter. För varje graviditet har jag haft tidigare och kraftigare förvärkar. Så tror de är de hon har.

  • Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (gunner) skrev 2019-03-09 10:20:43 följande:

    Oj, du har fem redan ser jag. Duktigt jobbat, antar jag :)

    Gick det fortare de senare gångerna efter första när värkarna börjat? Kan vara bra att veta om man måste ta sig hem fort i attan... Fast det kanske är individuellt också.

    Född i farstun är väl inte helt otänkbart än idag haha...


    Både ja och nej 2a barnet gick jätte fort 2 timmar från första värk till han var född men första gick fortare än 3e och 4e barnet. Nr 5 är inte född än så det återstår och se hur det går men alla barnen är födda i vecka 38
  • Anonym (gunner)

    Saken är ju den att jag arbetspendlar, och det kan röra sig om 2 timmar hem i värsta fall, beroende på hur ofta tågen går vid tidpunkten. Jag får så vitt jag vet inte ta ut föräldapenning än, så känns ju sådär om det skulle gå på två timmar. I värsta fall får hon väl åka åt mitt håll, fast sjukhuset där kanske inte tar emot om det är fel län?

  • Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (gunner) skrev 2019-03-10 05:58:25 följande:

    Saken är ju den att jag arbetspendlar, och det kan röra sig om 2 timmar hem i värsta fall, beroende på hur ofta tågen går vid tidpunkten. Jag får så vitt jag vet inte ta ut föräldapenning än, så känns ju sådär om det skulle gå på två timmar. I värsta fall får hon väl åka åt mitt håll, fast sjukhuset där kanske inte tar emot om det är fel län?


    Jag har alltid börjat känna mig orolig i kroppen ett tag innsn och inte velat vara själv så jag har aldrig behövt ringa hem min man. Med senaste barnet var jag så pass dålig ett par veckor innan så då vabbade min man
  • gbgumman
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2019-03-09 09:21:44 följande:

    Min förlossnings bm sa till mig att oftast föder kvinnan alla sina barn i ungefär samma vecka


    Stämmer på mig. Första två dar innan bf andra dan innan bf.
  • Anonym (gunner)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2019-03-10 07:47:40 följande:

    Jag har alltid börjat känna mig orolig i kroppen ett tag innsn och inte velat vara själv så jag har aldrig behövt ringa hem min man. Med senaste barnet var jag så pass dålig ett par veckor innan så då vabbade min man


    Vabbade han i flera veckor innan?
  • Mascaraklumpar

    Här är en sida med ganska mycket statistik. Den är inte helt vetenskaplig och inte baserad specifikt på svenskar, men ganska rolig tycker jag. Tex så kan man fylla i vilken vecka/dag man är i och få veta sannolikheten att föda idag, imorgon osv.

    spacefem.com/pregnant/charts/duedate0.php

  • Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (gunner) skrev 2019-03-10 19:50:53 följande:

    Vabbade han i flera veckor innan?


    Ja ca 2-2,5 vecka jag var dock så sjuk så jag inte tog mig ur sängen
Svar på tråden Andragångsföderska, hur pass tidigt kan barnet komma?