Inlägg från: bananen86 |Visa alla inlägg
  • bananen86

    Färga håret eller ej?

    Okej hörni. Har läst om detta på nätet nu och blir inte klok. Har rådfrågat kvinnor i min närhet med barn och alla har svarat att de färgat håret och att det är ofarligt. Skulle kunna räkna upp minst 15 tjejer jag "känner till" som nyligen fått bebisar och som gått till frissan under tiden. Lika där, de har fått friska och "normala" barn. Ingen av artiklarna på nätet är från 2018 eller 2019 och få av dem är från trovärdiga källor, så det är svårt. Som jag förstår skiljer sig även färgerna från tex 2006 och nutid mycket?

    Har en bokad tid imorgon men håller på att noja och vela nu om jag ska avboka eller ej...

    Hur gör ni? Vilka råd har ni fått av tex bm eller läkare, ni som frågat?

  • Svar på tråden Färga håret eller ej?
  • bananen86
    Anonym (s) skrev 2019-03-12 09:36:43 följande:

    Har väl inga svar direkt att ge dig, men vill gärna också veta.

    har inte färgat håret sen jag plussade, har tyvärr fått grått hår senaste åren, så vill gärna färga håret, börjar blir riktigt fult nu. haft uppsatt några veckor nu, men snart kan inte det heller dölja :/  men vågar inte riktigt heller färga håret,


    Men samma här! Vet att jag skulle känna mig som en ny människa... Sedan brukar jag bara göra det var 3-4:e månad. Och är i vecka 19 nu. Det innebär ju att det bara blir denna gång eller max en gång till. Så är ju ingen som går ofta direkt.
  • bananen86
    Anonym (Klara) skrev 2019-03-12 09:45:49 följande:

    Min barnmorska sa att det var ofarligt. Färgade håret tre gånger under båda mina graviditeter då jag också har grått hår. Klarar inte att gå runt och se ut som 67 när jag inte ens fyllt 25.


    Haha, förstår känslan. Jag är bara 23 och har gråa strån fulla sidorna. Utväxten är även råttfärgad och mörk. Så det syns så himla väl...
  • bananen86
    möjligt skrev 2019-03-12 09:47:53 följande:

    www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/höga-kemikaliehalter-efter-hårfärgning-4fbff3ed04bf725194009dc6

    Snabb googling ger ju att det knappast kan anses helt oskadligt

    Sen är det ju upp till var kvinna, det är ju inte olagligt

    Däremot kan man ju höra med frisören vilka naturliga alternativ det finns. Vet att vissa går över till hennafärg under graviditet och amning


    Jo jag har som sagt också googlat. Inte bara snabbt utan MYCKET ;). Men som du ser är även tv4:as artikel från 2011, vilket är åtta år sedan. Sedan vet jag inte vad de har för källor? Enda jag kan hitta är att infon är från Danmark.
  • bananen86
    möjligt skrev 2019-03-12 09:50:28 följande:

    Och att 15 av dina väninnor fått friska barn är ju ganska orelevant. Det var inte som att alla barn var dödfödda under årtiondena när majoriteten av gravida kvinnor rökte. Säger absolut inte att det är jämförbart i skada, bara ett exempel


    I och för sig men om man vänder på det till en ännu större folkmassa. Det går inte att hitta ETT enda fall som är konstaterat kopplat till hårfärg? Så jag skulle tro att dessa 15 även har 15 andra som de också kan jämföra med och de 15 har 15 till osv. Är ju inte direkt som rökning? Det är ju bevisat att och på vilka sätt det skadar. Så det går väl inte riktigt att jämföra med det? Eller tex toxoplasmos. Det oroar sig nog nästan alla gravida för fast det är så ovanligt, men även där finns bevisade fall.
  • bananen86
    Linda2barnsmamma skrev 2019-03-12 09:53:53 följande:

    Ja har färgat håret ett par gånger under alla mina 4a graviditeter :) är gravid i v 27 niäu och färgade förra veckan.

    Är man orolig så kan man försöka att inte få så mycket färg direkt i kontakt med hårbotten :)


    Bra idé! Kan ju prata med frisören om det :) Är synd bara att det är färgen i själva botten som är i störst behov av färg. Hehe...
  • bananen86
    möjligt skrev 2019-03-12 09:47:53 följande:

    www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/höga-kemikaliehalter-efter-hårfärgning-4fbff3ed04bf725194009dc6

    Snabb googling ger ju att det knappast kan anses helt oskadligt

    Sen är det ju upp till var kvinna, det är ju inte olagligt

    Däremot kan man ju höra med frisören vilka naturliga alternativ det finns. Vet att vissa går över till hennafärg under graviditet och amning


    Men hennafärg kanske vore något? Men det kanske man måste göra hemma i så fall?
  • bananen86
    möjligt skrev 2019-03-12 10:13:07 följande:

    Att man får kemikalier in i kroppen vid hårfärgning är mest sannolikt helt omöjligt att komma ifrån sålänge du inte använder dig av helt naturlig färg. Färgerna har förändrats men de har knappast blivit kemikaliefria på 10 år och kemikalierna tas upp i hårbottnen. Om du vill färga topparna så är det sannolikt mer säkert.

    Hade det gjorts en stor studie på gravida kvinnor så hade du troligtvis redan hittat den. Mest troligt kommer ingenting heller att hända men de som påstår sig säkert kunna säga att det är ofarligt har inget att styrka det med. Lite som de flesta mediciner, de är inte testade på gravida kvinnor(troligtvis av etiska skäl) och därför står det att de avråds under graviditet. Sen är det naturligtvis upp till varje individ att göra ett avvägande

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3543291/


    Kemikalier får man i sig av nästan allt men alla gör inte att man föder ett sjukt barn. Sedan blir det väldigt svårt att leva om man ska vara rädd för allt som eventuellt kan vara skadligt. Finns ju hur mycket som helst man kan börja säga "kan vara farligt" då.
  • bananen86
    möjligt skrev 2019-03-12 12:05:04 följande:

    Jag har inte sagt till dig att inte färga håret, jag presenterar dig med fakta. Ingen kan säkert ge dig ett svar på om/hur farligt det är. Det enda man säkert kan säga är att du får in en mängd kemikalier i kroppen.

    Det är sant att vi får i oss andra kemikalier genom vatten, mat luft men de är betydligt svårare att välja bort.

    Man gör väl tex inte fillers och botox när man är gravid? Finns det studier som påvisar fara för fostret där, jag vet faktiskt inte

    Däremot vet jag att de flesta kvinnor försöker minimera riskerna medans de är gravida, exakt vad det innebär är väldigt individuellt. Vissa kollar på sannolikheten för toxoplasmos(jätteliten) och fortsätter rensa kattlåda och äta rött kött, andra undviker all typ av rökt lax för att de är jätterädda för listeria

    Det är ingen som kan/bör besluta vad andra är bekväma med


    Ja det är jobbigt med allt man ska oroa sig för... Har varit så orolig för toxoplasmos att jag brytit ihop flera gånger. :(

    (Har katt). Har heller inte fått testa mig på vc så funderade ett tag på att ringa privat klenik men oron har börjat släppa lite nu så avvaktar. Min katt gör nästan alltid behoven ute och de gånger han gör det inne städar jag med plasthandskar.
  • bananen86
    möjligt skrev 2019-03-12 12:05:04 följande:

    Jag har inte sagt till dig att inte färga håret, jag presenterar dig med fakta. Ingen kan säkert ge dig ett svar på om/hur farligt det är. Det enda man säkert kan säga är att du får in en mängd kemikalier i kroppen.

    Det är sant att vi får i oss andra kemikalier genom vatten, mat luft men de är betydligt svårare att välja bort.

    Man gör väl tex inte fillers och botox när man är gravid? Finns det studier som påvisar fara för fostret där, jag vet faktiskt inte

    Däremot vet jag att de flesta kvinnor försöker minimera riskerna medans de är gravida, exakt vad det innebär är väldigt individuellt. Vissa kollar på sannolikheten för toxoplasmos(jätteliten) och fortsätter rensa kattlåda och äta rött kött, andra undviker all typ av rökt lax för att de är jätterädda för listeria

    Det är ingen som kan/bör besluta vad andra är bekväma med


    Ja jo.. Men vid fillers och botox prutas ju ALLT direkt in i kroppen. Så det går väl inte heller riktigt att jämföra med :)
  • bananen86
    brallison skrev 2019-03-12 18:46:26 följande:

    Man kan inte köpa den som privat person Skulle vilja prova det då jag har väldigt mycket grått hår och måste färga minst varannan månad...


    Synd :( Tänkte inte på det jag. Är ju inte direkt billigt med frisörfärgning nu. Tur man klarar sig på ca var 3:e månad.
  • bananen86
    Tom Araya skrev 2019-03-12 20:02:53 följande:

    Hur kan en sådan fråga ens vara viktig att grubbla på?

    Är man det minsta tveksam är det väl bara att låta bli.

    Fokusera lite mer på sina barn än ytlighet kanske vore nyttigt, av flera skäl.


    Haha... Ja, för det ena måste ju utesluta de andra. Du vill färga håret - du har noll fokus på ditt barn. Jag gör inge annat än att fokusera på det!

    Troll.
  • bananen86
    Tom Araya skrev 2019-03-12 21:13:03 följande:

    Det finns definitivt begränsningar för hur mycket man kan fokusera på och i det bör man göra vissa prioriteringar.


    Lägg ned.
  • bananen86
    fjanten skrev 2019-03-12 21:27:49 följande:

    Det var precis så jag resonerade. Det är ju under en så begränsad tid av ens liv ändå.


    Beror på hur många barn man skaffar det ;)
  • bananen86
    fjanten skrev 2019-03-13 06:54:28 följande:

    Jag har då inte hört om någon i modern tid i västvärlden som varit gravid i merparten av sitt liv, de flesta är ju det 1-3 gånger = 9-27 månader sammanlagt. Enligt mig är det en begränsad tid av livet


    Som du märker har diskussionen ballat ur och helt bytt spår. Det jag frågade efter var andras erfarenheter, samt vad de fått för råd av bm och läkare.
  • bananen86
    Linda2barnsmamma skrev 2019-03-13 08:20:26 följande:

    Jag förstår inte varför man inte kan hålla en god ton inne i trådar idag.

    Ts frågade en fråga, hon skrev inte att hon ville ha massa påhopp om detta ämne.

    Tycker man inte att det är okej att färga håret under en graviditet så kan man bara skriva NEJ!. det behövs inga mer svar. :)

    Varför finns det forum annars om man inte ska kunna fråga saker man undrar, och kunna få svar på det man just frågar utan att få massa påhopp och sura miner.

    Samma som JAG nu kommer få påhopp om det jag skrev. Och de trista är att man redan vet det innan man skickar iväg ett svar...

    Jag tycker du kan färga håret, försöka i måttlig mängd att inte få alltför mycket i hårbotten. Finns en bra spray man kan spraya i hårbotten, vet dock inte om den heller är okej, bäst o påpeka det.

    lycka till nu.


    Tack för lite positiv energi och "girlpower" ;) Kändes som att det behövdes. Vi alla är olika, är väl bara att acceptera..

    Känner mig i alla fall trygg med min makeover idag. Kommer bli en ny människa. Har läst på om färgen min frisör använder och pratat med henne.
  • bananen86
    möjligt skrev 2019-03-13 09:11:08 följande:

    Tycker inte TS har fått direkta påhopp

    Hon frågade och fick svar från folk med olika åsikter

    De ?värsta? åsikterna är de som hävdar att de skulle tillämpat det som kallas försiktighetsprincipen, alt air on the side of caution. Vilket är just det som det finns stöd av vetenskapligt, dvs. vi tror inte det är skadligt men vi vet inte och då brukar man väga behov mot risk.

    Att färga håret är knappast nödvändigt för liv och hälsa och vet man med sig att man nojar mycket om det redan på förhand så kan det kanske vara bättre att avstå ?

    Personligen brukar jag fråga mig själv, om något skulle vara fel(även om det troligtvis är helt orelaterat) skulle jag tänka tillbaka på beslutet och undra eller ångra? Om det är fallet avstår jag men TS är en vuxen kvinna som får besluta själv men det är knappast påhopp att tycka det kan vara onödigt


    Men vad är det du inte hänger med på? :) Jag frågade inte efter åsikter utan FAKTA som folk fått från BM eller LÄKARE eller andras erfarenheter. Då räcker det gott och väl med "jag väljer att ej göra det". Inte börja ifrågasätta mina prioriteringar. Då är det påhopp. Punkt slut.
  • bananen86

    Det var attityden i vissa inlägg jag och förmodligen kvinnan som stod upp för mig också syftade på. Råd kan jag väl absolut ta emot. Så gör man väl som man vill vilka råd man tycker är relevanta eller rent hysteri.

Svar på tråden Färga håret eller ej?