Alexi skrev 2019-03-13 18:25:35 följande:
Men jag fattar inte, trots 190 inlägg i tråden, hur utvecklingssamtal kl 08 eller kl 15-16 kan påverka lärarens hälsa och stress det minsta. Det är faktiskt helt obegripligt. Det är vanliga arbetstider för de som jobbar dagtid, hur kan det vara så jobbigt för just lärarna?
Jag jobbar kontorstider. Jag jobbade deltid ett antal år för att kunna lämna och hämta barn i hyfsad tid. Men ibland hade vi ju heldagsaktiviteter med jobbet, konferenser och andra utvecklingsdagar. Eller så hade jag en deadline, ofta ett antal under en kortare tid. Då jobbde jag ju förstås längre dagar då det behövdes. Och löste det med i första hand min man, i andra hand hjälp från släktingar. Jag ställde mig inte och gnällde till min chef att jag blir utbränd och hela mitt liv havererar om jag några gånger per år måste jobba en längre dag än jag normalt gör. Varför gör lärare det då?
Om lärare börjar jobba sin arbetstid på jobbet istället för kvällar och helger så kanske deras stress minskar?
Man pratar ju mycket om skolans kompensatoriska uppdrag. Skolan bör ju tänka på att en del familjer har sämre förutsättningar, både att hjälpa barnen med läxor, fixa skridskor till friluftsdagen och komma ifrån kl 11 på dagen från sitt eget jobb. Och det kanske är underförstått att läraren kan ge de som behöver en vettigare tid för utvecklingssamtalet men sannolikt vill de flesta inte be om det när inte infon från läraren lämnar minsta öppning till att alternativa lösningar finns, utan istället gör nog de flesta vad de kan för att pussla och lösa det, oavsett vilka problem som uppstår.
Och dela på utvecklingssamtalet som föräldrapar? Vi är lika engagerade i våra barn båda två och vill inte missa något så viktigt som utvecklingssamtal om det går att lösa för våra jobb att båda kan gå.
Vi tar aldrig ledigt för våra barn så jag känner att vissa av er missar målet när ni hela tiden gapar om föräldrar som kräver massor och tar ledigt hela tiden. Vi finns ju också, vi som kräver mycket både av skolan och oss själva, som vill sköta våra jobb bra och vara engagerade i barnens skolgång. Men skolan underlättar inte alltid samarbetet.
Några gånger per år?
Lärare har väldigt mycket annat att göra, som inte är utvecklingssamtal och som kan komma väldigt hastigt inpå. Är massor med möten, heldagskonferenser och utbildningar även i skolvärlden. Lärarnas kvot av "längre dagar när det behövs" fylls liksom upp även utan utvecklingssamtal. Är möten med BUP, soc, habilitering, föräldrar till barn med svårigheter, skolhälsovård etc som ska bokas in, ofta flera samma vecka.
Barn som mår dåligt, som har hamnat i konflikt, mobbning eller slagsmål måste hanteras samma dag, så att jobba över när det behövs är vår vardag också. Om en elev slår en annan elev åker du på en timmes oplanerat extrajobb på eftermiddagen för att ringa vårdnadshavare, dokumentera, prata med ledning etc. Oavsett om du på pappret har slutat - bara att stanna kvar och hantera.
Anledningen till att utvecklingssamtal inte kan ligga 8.00 är att de flesta lärare har undervisning i klass då. Fritidspersonal som kan ta klassen under samtal börjar ofta senare. Anledningen till att samtal inte bara kan erbjudas 15.00-16.00 kan vara flera. Så här är det hos oss:
Vi har så ont om lokaler (skolan har inte råd att betala hyra för kvadratmeter som inte utnyttjas) att alla inte kan ha utvecklingssamtal samtidigt. Fritids är i klassrummen och grupprum har vi väldigt få, de bokas dessutom av hemspråk på eftermiddagen. Ledningen bestämmer därför att varje årskurs får två veckor på sig att hålla samtal. Vi har möten två eftermiddagar 15.00-16.30. Kvar blir sex eftermiddagar då samtal kan hållas 15.00-16.00. I en klass går ca 27 elever.
Att pussla med tider är en del av föräldraskapet.
Jag har inte sagt att DU gapar, men många gör det. Därför måste skolor sätta gränser och värna personalens arbetstid.