Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Fdk skrev 2019-03-12 17:39:59 följande:

    Lärarens arbetstid är dagtid. Om man lägger såna tider är det förmodligen för att många skolor har gjort så att en vikarie har klassen två dagar, och läraren betar av alla utvecklingssamtal då. Dvs ditt barn missar inte lektioner.

    Tänk istället såhär.

    Du behöver ta ledig någon timme för att gå på DITT barns utvecklingssamtal ELLER

    Läraren måste sitta kväll efter kväll på sin lediga tid och ha utvecklingssamtal med ANDRAS barn.

    Tänk efter nu.


  • hammarhajen

    För många lärare är arbetssituationen så pressad att enda möjligheten att hinna med samtal är att lägga dem under lektionstid och låta en kollega på fritids ta klassen. 

  • hammarhajen
    korngryn skrev 2019-03-12 18:20:34 följande:
    Jag skulle ALDRIG få ta en semesterdsg för utvecklingssamtal. Utvecklingssamtalen annonseras kanske 1,5-2 mån i förväg. Schemaönskemål måste vara inlämnade minst 6 mån i förväg så det skulle aldrig funka.

    Och hur ska alla de aom inte har semester göra? (Timanställda, vikarier, studenter) Man kan ju inte utgå från att alla bara kan ?ta? semester hur som helst.

    Utvecklingssamtal dagtid är en omöjlighet för många.
    Och samtal på kvällstid eller tidig morgon är en omöjlighet för många lärare, t.ex. ensamstående med lite resväg till hem och förskola. 

    Timanställda och vikarier får väl helt enkelt tacka nej till jobb när man bokat samtal, studenter brukar kunna lösa det mesta med dialog med sina egna lärare. Hur gör timanställda, studenter och vikarier när de får en tandläkartid, läkaritd eller måste släppa in en hantverkare hemma?
  • hammarhajen
    Guapa skrev 2019-03-12 19:07:59 följande:

    Det känns som ett rimligt önskemål att lägga utvecklingssamtalen i början eller slutet av arbetsdagen (inom lärarens arbetstider så klart).

    Väldigt märkligt om det inte går att planera så det passar er om ni uttryckt det önskemålet. Konsekvenserna skulle ju annars kunna bli enorma för personer med många barn.


    Nja. Det kan låta rimligt, men kanske inte alltid är det.

    Det är t.ex. vanligt att läraren börjar sin arbetsdag tio minuter innan eleverna, eller måste möta upp elever innan skolstart för att individuellt förbereda dem på dagen som kommer. 

    Det är också vanligt att det ligger möten två dagar i veckan typ 15.00-16.30, möten som inte ställs in bara för att det är samtalstider. 

    Börjar man 7.30 för att möta upp elever innan skolstart, har obligatoriska möten till 16.30 två dagar i veckan och jobbar 40 h på skolan (semestertjänst eller avtal med 40 h arbetsplatsförlagd tid och 5 h förtroendetid) blir det inte så många samtal som kan sluta 16.00 eller senare. 
  • hammarhajen
    Alexi skrev 2019-03-12 21:53:45 följande:
    Men om lektionerna ligger mitt på dagen så ligger de ju uppenbarligen när lärarna har lektioner redan, så då är väl dina lektionstider inte relevant. Dvs kan du ha samtal kl 11 kan du ju ha det kl 08 eller kl 15.
    Eleverna kanske har idrott eller så klockan 11. 
    Eller så kan en kollega ta klassen, till exempel någon på fritids. Men det fungerar inte kl. 8.00 eftersom fritidspedagogerna inte börjat än och kl. 15.00 är fritidspedagogerna i barngrupp. 
  • hammarhajen
    CH2O2 skrev 2019-03-12 21:27:49 följande:

    Är det någon som kan förklara varför det beslutats att förtroendetid inte får användas till utvecklingssamtal?


    Man FÅR lägga samtal på sin förtroendetid, om man själv VÄLJER att göra så. Men man kan också säga "nej, det fungerar inte för mig" och ha all rätt att göra så utan att behöva redovisa anledningen för vårdnadshavare. 
  • hammarhajen
    Alexi skrev 2019-03-12 21:28:17 följande:
    Kan du förklara det? Vad sparar man på det?
    Man frigör tid. Om en vikarie eller fritidspedagog är med klassen en dag får man loss 6-7 timmar att ha samtal på. Det blir inte lika bra undervisning, men det flyter och dagen blir kanske inte superduper men OK. En vikarie eller fritidspedagog kan däremot inte ta över lärarens planering eller bedömning på eftermiddagen, inte ens hjälpligt. 
  • hammarhajen
    Alexi skrev 2019-03-12 22:39:16 följande:
    Men vad innebär det? Att lärare använder förtroendetiden till att hämta sina barn tidigt eller varför skulle de inte under några veckor per år kunna vara på skolan även den delen av sin betalada arbetstid?
    Fast varför ska lärare krångla till sitt privatliv i flera veckor för att föräldrar ska slippa krångla med jobbet ett par timmar? För läraren gäller det ett JOBB, för föräldern det egna barnet. 

    35 h i veckan är i praktiken 37,5 (rast räknas in oavsett om man tar ut den eller inte) och oftast kommer man inte iväg då man måste prata med någon kollega, ringa en förälder eller hantera något akut. De flesta är nog på jobbet närmate 40 h redan som det är, sedan sitter man ett par timmar varje kväll på det. 

    Dessutom gäller det inte bara ett par veckor per år. I princip alla lärare har möten med föräldrar löpande under året, ofta något per vecka, då elever har svårigheter av skilda slag. En del föräldrar är på skolan var tredje vecka om inte oftare, så är det några man försöker trixa extra med tider med så är de dem. 
  • hammarhajen
    Hans28 skrev 2019-03-13 16:33:26 följande:
    Samhällsekonomiskt är det betydligt bättre att läraren kan anpassa sig. Enklare? Hur går logiken där. Enklare för 40 personer att ändra sig (vilket påverkar åtminstone 100 personer till. Förskjutna möten etc) eller en person att ändra tider?

    Går det inte att ta av förtroendearbetstiden?
    Lärare har bland de högsta sjuktalen på grund av stress och ohållbar arbetssituation. Det är inte speciellt samhällsekonomiskt vettigt att folk blir sjukskrivna och skolklasser får en radda vikarier med sjunkande resultat som följd. 

    Skolan är inte service till föräldrar, utan en medborgerlig rättighet för barn reglerad i lag. Självklart ska man försöka lösa olika situationer så det blir så bra som möjligt för alla, men lärares ohållbara arbetssituation kan inte bli ännu sämre eftersom föräldrar inte kan ta ledigt några timmar för utvecklingssamtal en gång per termin. Det är en gång per år om man delar på det som föräldrapar. 

    För de 40 föräldrarna du skriver om handlar det om ett par timmar per person. Om ens det, de flesta kan kompa, flexa, jobba hemifrån, ta en föräldradag eller har skiftjobb. För läraren handlar det om en månads sena kvällar varje termin om alla ska få sin drömtid, eftersom någon/några dagar per vecka går bort till möten på attraktiv samtalstid. 

    Det är lärarens JOBB men förälderns BARN. Föräldern har ett större ansvar att lösa problemet än läraren. Märkligt är också att de föräldrar som gapar högst om utvecklingssamtal på dagtid oftast lätt kan hämta sitt barn kl. 13.00 för att fixa pass eller 10.30 för att gå till tandläkaren. Eller för all del vill hämta vid lunch "för farmor kommer på besök och X vill gärna följa med och möta upp vid tåget"

    Ensamstående med tuff ekonomisk situation och långa arbetsdagar på ett arbete som inte alls medger flex brukar skolan kunna lösa samtal åt. De föräldrarna brukar inte heller vara dryga mot lärare och kräva att de ska jobba exakt när föräldern önskar, utan blir bara tacksamma när man försöker lösa problemet tillsammans. 

    Men det finns ingen anledning att läraren ska offra sin fritid och hälsa för att höginkomsttagaren som lätt tar ledigt för att åka till Thailand/fixa pass/gå till läkaren/vara trött dagen efter konsert ska slippa ta ett par timmars flex för utvecklingssamtal. Lärare är som sagt inte mer tjänstefolk än vad vårdpersonal eller passpolisen är. Tider är sällan så rigida om man tar kontakt och vänligt förklarar anledningen till att det är omöjligt att komma ifrån. Men de presenteras som de enda möjliga för att de som har möjlighet att prioritera ska göra det.

    Annars har vi snart inte så många lärare kvar.
    Och DET kommer kosta samhället, jag lovar dig. 
  • hammarhajen
    Alexi skrev 2019-03-13 18:25:35 följande:
    Men jag fattar inte, trots 190 inlägg i tråden, hur utvecklingssamtal kl 08 eller kl 15-16 kan påverka lärarens hälsa och stress det minsta. Det är faktiskt helt obegripligt. Det är vanliga arbetstider för de som jobbar dagtid, hur kan det vara så jobbigt för just lärarna?

    Jag jobbar kontorstider. Jag jobbade deltid ett antal år för att kunna lämna och hämta barn i hyfsad tid. Men ibland hade vi ju heldagsaktiviteter med jobbet, konferenser och andra utvecklingsdagar. Eller så hade jag en deadline, ofta ett antal under en kortare tid. Då jobbde jag ju förstås längre dagar då det behövdes. Och löste det med i första hand min man, i andra hand hjälp från släktingar. Jag ställde mig inte och gnällde till min chef att jag blir utbränd och hela mitt liv havererar om jag några gånger per år måste jobba en längre dag än jag normalt gör. Varför gör lärare det då?

    Om lärare börjar jobba sin arbetstid på jobbet istället för kvällar och helger så kanske deras stress minskar?

    Man pratar ju mycket om skolans kompensatoriska uppdrag. Skolan bör ju tänka på att en del familjer har sämre förutsättningar, både att hjälpa barnen med läxor, fixa skridskor till friluftsdagen och komma ifrån kl 11 på dagen från sitt eget jobb. Och det kanske är underförstått att läraren kan ge de som behöver en vettigare tid för utvecklingssamtalet men sannolikt vill de flesta inte be om det när inte infon från läraren lämnar minsta öppning till att alternativa lösningar finns, utan istället gör nog de flesta vad de kan för att pussla och lösa det, oavsett vilka problem som uppstår.

    Och dela på utvecklingssamtalet som föräldrapar? Vi är lika engagerade i våra barn båda två och vill inte missa något så viktigt som utvecklingssamtal om det går att lösa för våra jobb att båda kan gå.

    Vi tar aldrig ledigt för våra barn så jag känner att vissa av er missar målet när ni hela tiden gapar om föräldrar som kräver massor och tar ledigt hela tiden. Vi finns ju också, vi som kräver mycket både av skolan och oss själva, som vill sköta våra jobb bra och vara engagerade i barnens skolgång. Men skolan underlättar inte alltid samarbetet.
    Några gånger per år? 

    Lärare har väldigt mycket annat att göra, som inte är utvecklingssamtal och som kan komma väldigt hastigt inpå. Är massor med möten, heldagskonferenser och utbildningar även i skolvärlden. Lärarnas kvot av "längre dagar när det behövs" fylls liksom upp även utan utvecklingssamtal. Är möten med BUP, soc, habilitering, föräldrar till barn med svårigheter, skolhälsovård etc som ska bokas in, ofta flera samma vecka. 

    Barn som mår dåligt, som har hamnat i konflikt, mobbning eller slagsmål måste hanteras samma dag, så att jobba över när det behövs är vår vardag också. Om en elev slår en annan elev åker du på en timmes oplanerat extrajobb på eftermiddagen för att ringa vårdnadshavare, dokumentera, prata med ledning etc. Oavsett om du på pappret har slutat - bara att stanna kvar och hantera. 

    Anledningen till att utvecklingssamtal inte kan ligga 8.00 är att de flesta lärare har undervisning i klass då. Fritidspersonal som kan ta klassen under samtal börjar ofta senare. Anledningen till att samtal inte bara kan erbjudas 15.00-16.00 kan vara flera. Så här är det hos oss:

    Vi har så ont om lokaler (skolan har inte råd att betala hyra för kvadratmeter som inte utnyttjas) att alla inte kan ha utvecklingssamtal samtidigt. Fritids är i klassrummen och grupprum har vi väldigt få, de bokas dessutom av hemspråk på eftermiddagen. Ledningen bestämmer därför att varje årskurs får två veckor på sig att hålla samtal. Vi har möten två eftermiddagar 15.00-16.30. Kvar blir sex eftermiddagar då samtal kan hållas 15.00-16.00. I en klass går ca 27 elever. 

    Att pussla med tider är en del av föräldraskapet. 

    Jag har inte sagt att DU gapar, men många gör det. Därför måste skolor sätta gränser och värna personalens arbetstid. 
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?