Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Lärare har ju 45 timmars arbetsvecka, eftersom de jobbar in loven.

    Då tycker jag att det borde vara möjligt med utvecklingssamtal efter fem.

    När jag var liten var det alltid på kvällstid och då hade skolan mycket god kvalitet.

    Många föräldrar kan inte ta ledigt med kort varsel.

    Jag har möjlighet att flexa så jag talar inte i egen sak utan tänker på dem som inte har möjlighet.

  • tvillingmammaVastmanland
    Wilowa skrev 2019-03-12 21:48:42 följande:

    Jag har lektioner 8.15-14.30, vilket är ganska vanligt från mellanstadiet och uppåt.


    Men du skall ju ändå jobba nio timmar för att jobba in loven.
  • tvillingmammaVastmanland
    Åsa skrev 2019-03-12 23:41:19 följande:

    Men varför skulle läraren lägga utvecklingssamtal på sin förtroendetid? Utvecklingssamtalen är av arbetsgivaren utlagt arbete och behöver det skötas utanför kontorstid utgår jag från att läraren får schemat lagt på det sättet de dagar det gäller, på samma sätt som andra schemabrytande aktiviteter som inte följer ordinarie schema.

    Våra lärare har åtminstone tidiga förmiddags- och sena eftermiddagstider att erbjuda, inte bättre än så. Men den stora frågan för mig är varför erbjudande om utvecklingssamtal ena terminen efter den andra kommer med 1-2 veckors varsel. Rimligen vet man redan vid terminsstart och schemaläggning att det kommer att hållas planerade utvecklingssamtal.


    Förtroendeingivande är också arbetstid.
  • tvillingmammaVastmanland
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-03-13 07:43:30 följande:

    Förtroendeingivande är också arbetstid.


    Jag menade förtroendetid är också arbetstid.
  • tvillingmammaVastmanland
    CH2O2 skrev 2019-03-12 22:50:16 följande:

    Okej, så man kan säga att läraren får välja om hen vill använda sin förtroendetid till detta eller ej. Det känns ändå mer rimligt. Jag förstår inte varför man öht skulle behöva redovisa hur man lägger upp sin arbetstid för vårdnadshavare, men jag har förstått att lärare är helt sjukt hunsade nu för tiden. Jag tror att jag hade gått papaya coconut på tre röda om jag var lärare


    När jag hade utvecklingssamtal på sjuttiotalet var det självklart att det var på sen kvällstid, 18-19 ungefär.
  • tvillingmammaVastmanland
    uhsumkat skrev 2019-03-13 08:45:14 följande:
    Lärare ska tillmötesgå dig? 
    Jag får intrycket att det är vad saken handlar om, att du tycker att du har rätt att andra ska anpassa sig efter dig.

    under alla mina barns sammanlagda skolgång, och det är rätt många år, så var det ett år som vi bara inte kunde få ihop det pga tentor och annat. Då tog vi utvecklingssamtalet per telefon en sen eftermiddag. Det var inte det bästa men bättre än ingenting. 

    Sensmoralen är att som förälder är man tvingad att anstränga sig för sina barn och man kan inte kräva att andra anpassar sig för trots allt så har lärarna en himla massa andra som kräver samma anpassning, ibland ett hundratal. Hur många har du som du tvingas anpassa dig till?
    Förr var alltid utvecklingssamtal på kvällstid. På senare tid har en stor del av medelklassen fått flexibla kontorstider och möjlighet att jobba hemifrån till stor del, sedan dess har det blivit vanligt att skolan förväntar sig att föräldrar skall komma på utvecklingssamtalen på skoltid.
    Detta är dock oftast inte möjligt för de som är industriarbetare som har ett jobb att sköta på en line där de inte kan vara ifrån ens fem minuter. Inte heller för vårdpersonal är det alltid så lätt. I kommuner där det fortfarande är mycket industri så vet jag att man fortfarande kör utvecklingssamtal på kvällstid samt även ibland har avslutningarna på kvällar eller lördagen så att föräldrarna skall kunna vara med.
    Det är fel av skolan att förvänta sig att alla föräldrar är medelklass med flexibla kontorsyrken. Istället bör man se till att alla föräldrar skall ha möjlighet att engagera sig i sina barns skolgång genom att komma på utvecklingssamtal.

    Lärare har 45 h arbetsvecka, på grund av att de arbetar in loven på detta sätt, enligt de avtal som finns för lärare. (I friskolor finns dock lärare som har vanligt semestertjänst men då har man alltså inte de långa loven. ) Därför bör det vara fullt möjligt att hinna med att ha utvecklingssamtal efter skoltid.
  • tvillingmammaVastmanland
    uhsumkat skrev 2019-03-13 09:22:26 följande:
    Förr agade man barn och de blev också vuxna. Allt var inte bättre förr...

    Men du fattar fortfarande inte?

    Det handlar inte om att skola och lärare ska anpassa sig till föräldrarna (och medelklassen du babblar om) utan om att lärare kan och ska kräva vettiga arbetsförhållanden. Lärare jobbar på dagen och föräldrar får faktiskt lov att anpassa sig de fåtaliga gångerna per år. 

    Fö finns det en hel del kommunala skolor med semestertjänst. Min erfarenhet är att det där har varit än hårdare reglerat med dagtjänstgöring och krav på anpassning från föräldrar.
    Lärare skall arbeta 45 h per vecka för att arbeta in de långa loven.
    Har man semestertjänst så har man 40 timmars arbetsvecka men då har man heller inte skollov och då har man inte de långa loven.
    Många lärare verkar inte förstå att de har 45 h arbetsvecka. 
    Mina barns lärare var jättesura om de någon gång fick stanna lite längre, efter halv tre för, till exempel en skolfotografering. Då fick barnen gå tidigare hem en annan dag så att lärarna skulle kompenseras!
  • tvillingmammaVastmanland
    uhsumkat skrev 2019-03-13 10:13:13 följande:
    Du verkar inte förstå lärares arbetssituation det minsta utan har hängt upp dig på siffrorna 40 och 45.

    Tror du verkligen att lärare slutar arbeta 14.30? 
    Jösses...
    Nej, det tror jag inte.
    Men eftersom de skall jobba 45 h i veckan så borde de hinna med att ha utvecklingssamtalen kvällstid. Det gjorde lärarna när jag gick i skolan.
    Då hann de också med att rätta allt eleverna skrev i skolan i arbetsböcker och liknande, vilket lärarna inte hinner med idag. Jag har inte sett i mina barns arbetsböcker att något varit rättat, förutom i matematik, men inte engelska och svenska tex.
  • tvillingmammaVastmanland
    uhsumkat skrev 2019-03-13 10:15:31 följande:
    Och jag personligen blir jäkligt irriterad om jag så tvingas stanna 15 minuter efter arbetstiden. Dels för att det är en jäkla massa kvartar om året. Dels för att jag inte får betalt för övertid. Så i praktiken ska jag(är inte pedagog), lärare och en massa människor tvingas jobba oändligt många arbetstimmar helt gratis bara för att det finns vissa som tycker att det BORDE vara på ett visst sätt. Tyckare som inte fattar ett skit...
    Förstår inter riktigt din kommentar?
    Lärare har 45 h arbetsvecka.
  • tvillingmammaVastmanland
    uhsumkat skrev 2019-03-13 10:34:04 följande:
    Du tror att det är en maktdemonstration för att du tvingas viga en dag eller två åt ditt eget barn?

    Jösses...
    Och hur går det för den som har sex barn och ett jobb på produktionslinen på Volvo? Eller är Intensivvårdsläkare? Jag har en väninna som är intensivvårdsläkare som omöjligt kan ta ledigt för utvecklingssamtal, för det finns ingen vikarie att sätta in.
  • tvillingmammaVastmanland
    Erla skrev 2019-03-13 11:03:28 följande:
    Det har hänt ganska mycket i skolvärlden sedan 70-talet. Det är i princip bara lärare som har krav på sig från föräldrar om anpassning av sin arbetstid. Det är ingen som kräver att läkare ska anpassa sig efter andras arbetstider för att föräldrar ska kunna ta sina barn dit på ett besök som tar 30 min. Det finns ingen som tycker att tandläkaren borde kunna lägga en och annan patient efter arbetstid för att alla minsann inte kan ta ledigt någon timme per år. Varför ska detta krävas av just lärare? Och vad som ska rymmas inom den arbetsplatsförlagda tiden kontra förtroendetiden styr ofta rektorn över. Min rektor är stenhård när det kommer till detta och har lagt upp det så att utvecklingssamtalet SKA rymmas inom de 35 timmarna som jag gör på arbetsplatsen. Väljer jag att lägga detta på annan tid än vad som är bestämt blir jag inte kompenserad för det eftersom min förtroendetid bör läggas på annat som ska hinnas med. Många rektorer gör på detta vis idag, för att hjälpa sina anställda att slippa jobba mer än vad de får lön för.
    Ja, att det har hänt mycket i skolvärlden sedan 70-talet, det kan jag hålla med om. Men inte har det varit till det bättre. På sjuttio och åttiotalet så skötte lärarna undervisningen och rättade det barnen gjorde i skolan. Som förälder behövde man i princip inte engagera sig i undervisningen, mer än att delta i ett kvartsamtal på kvällstid en gång per termin eller år och möjligen hjälpa barnen med ett läxförhör någon gång. Denna undervisning var i toppklass och svenska elever låg i OECD-toppen vad gäller kunskaper.

    Mina egna barns skoltid under 00 och 10-talet har varit helt annorlunda... Jag har som förälder förväntats att vara hjälplärare till mitt barn hemma. Jag har fått detaljerade instruktioner om hur jag skall gå igenom mina barns läxor, som har varit digra, kommentera och signera och skicka tillbaks till läraren. Lärarna har inte rättat vad mina barn gjort i skolan i arbetsböckerna, jag har fått ta hem dem över loven och gå igenom vad de missat och inte förstått. Mitt ena barn hade svårt för engelska, jag frågade därför på utvecklingssamtalet hur det gick för mitt barn i engelskan. Läraren svarade: " Ja, hon utmärker sig inte vare sig positivt eller negativt". Jag har varit med många heldagar i skolan, har tagit semester och FL för att få koll på hur det var där. Det jag såg var att lärarna kastade sig hem så snart eleverna lämnade klassrummet, för att hämta sina barn på förskolorna. Lärarbarnen är oftast de som har kortast dagar på förskolorna. Så mycket för den 45 h veckan.

    Lärarbrist pratar man om, ja men den stora bristen är dock på högstadielärare. Det är ingen brist på sökande till lärarutbildningar till förskola, låg och mellanstadiet. Högstadielärarjobbet är självklart supertufft och deras löner borde höjas rejält. Det var supertufft förr och det är nog ännu värre idag.


  • tvillingmammaVastmanland
    uhsumkat skrev 2019-03-13 11:25:09 följande:
    Det är ingen som kräver att läkare ska anpassa sig efter andras arbetstider för att föräldrar ska kunna ta sina barn dit på ett besök som tar 30 min. Det finns ingen som tycker att tandläkaren borde kunna lägga en och annan patient efter arbetstid för att alla minsann inte kan ta ledigt någon timme per år.

    Varför ska detta krävas av just lärare?

    Värt att läsa detta både en och två gånger.

    Och tänker man efter. De flesta barn behöver gå till läkare/tandläkare gånger per år än två....
    Man får ta VAB för att ta barn till läkare och annan behandling.
    Min tandläkare har både tidiga och sena tider för dem som behöver detta.
    Behöver jag gå till läkare får jag permission från jobbet, dvs betald ledighet.

  • tvillingmammaVastmanland
    uhsumkat skrev 2019-03-13 11:34:02 följande:
    Ah.
    Så det är däri skillnaden ligger, att du får betalt för att engagera dig i ditt barn.
    Nej, skillnaden ligger i att man har rätt att ta permission för att gå till läkare och ta ledigt med VAB för att ta sitt barn till läkaren.
    Du har också missförståt mitt engagemang i frågan. Jag har all möjlighet att ordna mitt arbete så att jag kan vara med i skolan på utvecklingssamtal. Jag var till och med ledig så att jag kunde vara med en hel dag i skolan, en gång per termin när barnen gick på låg och mellanstadie.
    Men jag tänker på dem som inte har denna möjlighet.
    Jag tycker att man skall också möjligggöra detta för dem som är lågavlönade, har bundna arbeten och många barn.
  • tvillingmammaVastmanland
    elsi skrev 2019-03-13 13:32:22 följande:

    Det gäller ju även lärare i allra högsta grad! Lärare verkar inte förstå att föräldrar har jobb som innebär arbetsuppgifter som måste skötas! Det är inte bara att utebli från jobbet hur som helst bara för att man är förälder, det får konsekvenser i en massa led. 

    På många ställen i vården så anpassar man efter patientens behov, erbjuder tider utifrån diskussion om när det passar, erbjuder tidiga och sena tider och tom helgtider ibland. 

    Men som vårdgivare måste man ha kanske 8-10 besök per dag och då kan inte alla ligga kl 07-08 och sen 16-19 utan man måste ha besöken spridda under hela dagen. Utvecklingssamtalen däremot sker en gång per år och totalt 25-30 st under några veckors tid - då finns större möjlighet att erbjuda samtal på tider som passar föräldrarna.

    Dessutom - när samtalen läggs mitt på dagen så påverkar det lektionstiden. Minns att min son satt av halva dagarna under de veckor hans lärare hade samtal. Då satt de och kollade film och hade 1-3 lektioner på en dag. Känns som att mycket onödig skoltid gick bort där. 


    Inte konstigt vi har dåliga skolresultat i Sverige. I de mer framgångsrika skolländerna gissar jag att man inte har utvecklingssamtalen under lektionstid och låter eleverna titta på film.
  • tvillingmammaVastmanland
    Plupp73 skrev 2019-03-15 18:39:25 följande:

    Jag är fd lärare och förstår överhuvudtaget inte det nya systemet. I en klass med 25 elever som har 50 föräldrar vill man alltså att 50 personer skall anpassa sina scheman och arbetstider efter 1 (!?!) persons önskemål och arbetstider. Dessutom gör man eleverna lektionsfria dagtid. Förstår faktiskt inte alls. Jag var lärare i 10 år på både mellan- och högstadiet.


    Det vore kanske bättre att ta bort utvecklingssamtalen så att eleverna får ha lite lektioner istället. Jag tycker inte att det är OK att man ställer in lektioner för att ha utvecklingssamtal. När mina barn gick i kommunal grundskola ställdes ju lektionerna in väldigt ofta, av en väldigt massa olika anledningar. Eleverna behöver sina lektioner, de har lagstadgad rätt till viss undervisningstid och det borde vara det allra viktigaste.
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?