Inlägg från: kaffe |Visa alla inlägg
  • kaffe

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Bunny on speed skrev 2019-03-12 18:17:25 följande:

    Utv. Samtal ska rymmas inom ordinarie arbetstid


    Med 45 timmars arbetsvecka borde det finnas goda möjligheter att lägga utvecklingssamtalen på andra tider än mitt på dagen.
  • kaffe
    mammalovis skrev 2019-03-12 19:05:10 följande:

    Till skillnad mot förr så har inte alla lärare förtroendetid, en del jobbar 40-timmarsveckor som alla andra och all flextid ska nollas så fort som möjligt. Kanske har ni en sådan.

    Dessutom kan jag säga att samtalsveckorna är bland de tuffaste på hela läsåret. Alla samtal ska förberedas och dessutom efterarbetas. Under den tiden försvinner all rättningstid under arbetsförlagd tid då nästan alla möten rullar på som vanligt. Förtroendetiden går i vanliga fall åt till extra tid på jobbet att rätta samt förbereda lektioner hemma, för att hinna umgås lite med de egna barnen också. Hälften av den tiden försvinner under samtalsveckorna, då det blir senare dagar på jobbet.

    Jag jobbar 80%. På måndagar har jag schemalagd planeringstid 14:15-14:30. På tisdagar 13:30-15:30. På onsdagar har vi möten med rektor, så planeringstid mellan 13:30-14:00. På torsdagar 13:30-15:30. Vanliga samtal läggs en halvtimma och samtal med tolk beräknas till 45 minuter. 

    Det komiska i det hela är hur många elever som har föräldrar som har tid att gå på både tandläkarbesök och läkarbesök under lektionstid, så någonstans stämmer inte ekvationen.

    Men i ditt fall är väl det enklaste att du skickar iväg ett mail och påtalar att ni gärna vill gå på utvecklingssamtal, men har svårt att komma mitt på dagen. Går det lösa, så går det lösa.


    För läkar- och tandläkarbesök kan man ta ut vab. Det är inte tillåtet för utvecklingssamtal. Jobbar man inte på orten kan det vara fråga om flera timmar man måste ta ledigt. Sen finns det en anledning till att i alla fall tandläkarbesök många gånger är lämpligast på dagen för barn. Ska det göras något ingrepp så klarar barnen av det bättre om dom är pigga än sent på eftermiddagen eller kvällen när dom är trötta.
  • kaffe
    mammalovis skrev 2019-03-12 19:05:10 följande:

    Till skillnad mot förr så har inte alla lärare förtroendetid, en del jobbar 40-timmarsveckor som alla andra och all flextid ska nollas så fort som möjligt. Kanske har ni en sådan.

    Dessutom kan jag säga att samtalsveckorna är bland de tuffaste på hela läsåret. Alla samtal ska förberedas och dessutom efterarbetas. Under den tiden försvinner all rättningstid under arbetsförlagd tid då nästan alla möten rullar på som vanligt. Förtroendetiden går i vanliga fall åt till extra tid på jobbet att rätta samt förbereda lektioner hemma, för att hinna umgås lite med de egna barnen också. Hälften av den tiden försvinner under samtalsveckorna, då det blir senare dagar på jobbet.

    Jag jobbar 80%. På måndagar har jag schemalagd planeringstid 14:15-14:30. På tisdagar 13:30-15:30. På onsdagar har vi möten med rektor, så planeringstid mellan 13:30-14:00. På torsdagar 13:30-15:30. Vanliga samtal läggs en halvtimma och samtal med tolk beräknas till 45 minuter. 

    Det komiska i det hela är hur många elever som har föräldrar som har tid att gå på både tandläkarbesök och läkarbesök under lektionstid, så någonstans stämmer inte ekvationen.

    Men i ditt fall är väl det enklaste att du skickar iväg ett mail och påtalar att ni gärna vill gå på utvecklingssamtal, men har svårt att komma mitt på dagen. Går det lösa, så går det lösa.


    För läkar- och tandläkarbesök kan man ta ut vab. Det är inte tillåtet för utvecklingssamtal. Jobbar man inte på orten kan det vara fråga om flera timmar man måste ta ledigt. Sen finns det en anledning till att i alla fall tandläkarbesök många gånger är lämpligast på dagen för barn. Ska det göras något ingrepp så klarar barnen av det bättre om dom är pigga än sent på eftermiddagen eller kvällen när dom är trötta.
  • kaffe

    [quote=79500981][quote-nick]EmberEyes skrev 2019-03-12 20:49:19 följande:[/quote-nick]Det där är för mig lägsta-nivån för en förälder. Så mitt omdöme kvarstår; det är inte konstigt att svenska skolan går åt helvete...[/

    Så hur ser nivån på en medel- respektive hög nivå för en förälder ut enligt dej?

  • kaffe

    [quote=79501198][quote-nick]EmberEyes skrev 2019-03-12 21:59:38 följande:[/quote-nick]Att gå på föräldramöten och se till att barnen kommer i tid till skolan och har gjort sin läxa är bara löjligt att ens ta upp som exempel på att vara "ovanligt engagerad".

    Medel-nivån är väl att vara aktiva med läx-hjälp och jobba med repetition i hemmet utöver läxorna, pedagogiska aktivitieter under fritiden, vara aktiv i klassens föräldra-grupp på t. ex facebook (och om sådan inte finnes, starta en) som exempel.

    Hög nivå är att delta som extra vuxen vid t. ex. utflykter, klassresor och klassfester, att vara klassmamma/pappa, delta i hemskola, nattvandra som exempel.

     [/

    Undrar hur du kategoriserar mej. Jag hjälper aldrig/ sällan mina barn med läxor, dom gör det själva innan jag kommer hem från jobbet. Jag kollar inte om barnen tagit sej till skolan eller inte. Dom fixar det själva och har hittills aldrig kommit för sent. Jag är inte med på Facebook och skulle aldrig gå med bara för att bilda förädargrupp. Skulle heller aldrig befinna mej i skolan under dagtid vare sej vid utflykter eller en vanlig skoldag.

    Mina barn sköter sej i stort sett själva när det gäller skolan. Trots det får dom bara beröm från sina lärare och har högsta betyg i nästan alla ämnen. Så är jag enligt dej en dålig mamma för det?

  • kaffe

    Det som krävs för att man ska kunna ta ledigt mitt på dagen är att man får förutsättningar att kunna göra det. På mina barns skolor får vi alltid tiderna för dom här samtalen med max 2 veckors varsel. Det är inte rimligt att förvänta sej att någon ska kunna vara ledig mitt på dagen utan längre framförhållning än så.

    Att man blir irriterad av att få tid för utvecklingssamtal med bara några få dagar tillgodo handlar inte om att man är en oengagerad förälder som inte bryr sej om sitt barn utan om allt merjobb som krävs för att stuva om i sitt schema för att det ska kunna gå. Allt detta extrajobb bara för att rektorn inte får fingrarna ur att planera i god tid. Varenda terminsstart har jag stött på rektorn och klassförståndaren om att få veta minst 4 veckor i förväg när dom samtalen ska vara och alltid blivit lovad att få så. När jag sen får en tid med 1-2 veckors varsel år efter år blir jag sur. Anledningen är inte att jag fått en tid mitt på dagen utan att skolans dåliga planering tvingar mej att antingen sätta mina kollegor i skiten eller bli en besvärlig förälder som inte kan. Extra irriterad blir jag när jag dessutom vet att utvecklingssamtalen är något som skolan vet ska göras varenda termin och enkelt kunnat planeras in redan vid terminsstart. Varför man alltid väntar till sista stund har jag aldrig lyckats få svar på.

  • kaffe

    [quote=79505331][quote-nick]Wilowa skrev 2019-03-14 15:07:31 följande:[/quote-nick]Nej det är faktiskt inte så, på förskolan ska förtroendetiden användas till t ex samtal. På grundskolan äger läraren faktiskt den tiden helt själv, rektor kan inte begära att en lärare ska göra nåt på förtroendetiden. Jag behöver t ex inte lämna ut mitt telefonnummer till föräldrar, de ska inte kunna kontakta mig när de vill. Jag har rätt att säga nej om de ändå hör av sig.

    Blir jag beordrad att göra ett prov, t ex nationella prov, så ska all rättning rymmas på skoltid. Om jag istället väljer själv att göra ett prov, så ska et arbetet läggas på förtroendetiden. Känner jag att jag behöver fördjupa mig i något, så ligger det på förtroendetiden. Tycker rektorn att jag ska läsa nåt, så är det på skoltiden. Samtalen är nåt jag måste göra, alltså ligger det inte på förtroendetiden.

    Det är er okunskap om arbetet och avtal som gör att ni kommer med felaktiga krav.[/

    Det är ju förstås inget ni lärare kan hjälpa med det låter sjukt. Att inte få göra arbetsuppgifter som rektorn beordrat på den förtroendetiden. I såna fall är det inte konstigt att ni inte hinner med. Kanske dags att skrota förtroendetiden och likställa all tid.

  • kaffe

    [quote=79505569][quote-nick]Wilowa skrev 2019-03-14 17:00:22 följande:[/quote-nick]Den regeln finns för att rektor inte ska kunna belamra oss med uppgifter. Det finns en förmåga att det blir en massa andra uppgifter då. Vi måste ha en tid där vi själva bestämmer vad som är viktigt att lägga fokus på. Vill jag läsa på mig om archimedes princip innan vi börjar med NTA-temat "flyta eller sjunka" så ska jag kunna göra det. Har jag en särbegåvad elev, så ska jag kunna fördjupa mina kunskaper för att kunna stimulera och utmana rätt. Har jag en elev med stora svårigheter så ska jag kunna anpassa läromedel och uppgifter till dennes nivå. Det är läraren som bestämmer detaljerna i undervisningen och det måste finnas tid för det. Alltså är det viktigt att all min tid inte fylls av rektors önskemål.[/

    Det är ju en sak att er förtroendetid inte fylls med extrauppgifter från rektorn, men att inte få utnyttja den tiden til att göra saker som ingår i ert ordinarie uppdrag och inte hinns med är lite märkligt. Det borde ju vara prio ett.

    Att det är ok att ta tid från elevernas undervisningstimmar för utvecklingssamtal i stället för att omprioritera och lägga dom utanför lektionstid på förtroendetid om det skulle behövas tycker jag är lite sjukt. För mej som lekman innebär det i princip att det är bättre att eleverna missar viktig undervisningstid än att ni missar tid att sitta och pilla er i naveln och reflektera över ert arbete.

  • kaffe
    silver33 skrev 2019-03-14 19:46:13 följande:

    Hans28 och Hypotenusan (undrar om hon själv vet vad en hypotenusa är) har trevligt i tråden.


    Friskolornas lärare höjs. Kommunala lärare beskrivs som kolosser utan engagemang.


    Jösses. Friskolors lärare tjänare mindre än vad kommunala gör. Behörigheten är lägre. Det är fakta, inget att hymla om.


    Engagemang: Ja, där finns det säkert olika vyer, en outbildad eller en utbildad kan ha olika engagemang för en elev.


    Till syven och sist;


    Hade du, Hans28 eller Hypotenusan, tagit ledig för att ta med dig ditt barn till tandläkaren kl 12.25? Eller till läkaren kl 10.50? Eller till körkörtsutbildnigen kl 14.25?


    Såklart ni hade!


    Kanske dags att värdera även en lärares arbetstider då?


    Eller så skiter ni i utvecklingssamtalet helt enkelt, det är ju ändå bara ett erbjudande från skolans och läraren håll även om det är obligatoriskt. Men kan inte viktiga mamman eller pappan komma ifrån för att möta sitt barn i en härlig stund, olikt tandläkaren eller läkaren, så får det väl vara helt enkelt,. 


    Jag förstår inte varför det dras upp tandläkartider som jämförelser. I 99,9 % av fallen går det att boka om till en tid som passar. Dessutom utan att bli anklagad för att vara en dålig och oengagerad förälder. När det gäller läkartider så rör det sej i de flesta fall om akuttider när barnet är sjuk och då är barnet och föräldern vanligtvis hemma från skola och jobb.  
  • kaffe
    hammarhajen skrev 2019-03-14 21:52:42 följande:
    I betydligt fler fall än 99,9%  går elever till tandläkaren och läkaren (icke akuta besök) på skoltid. Alla gör inte det, men tillräckligt många för att lärare ska förstå att de flesta föräldrar visst kan lösa ledigt på dagtid när det gäller möten kring barnet.

    Därför är det inte så konstigt att jämförelsen görs. 

    De som verkligen inte KAN lösa tid på dagtid brukar kunna få en annan om man kommunicerar med skolan. Men skolan kan inte anpassa sig efter föräldrar som kan, men inte VILL "offra" t.ex. ett par flextimmar eller en halv föräldradag. Att ha barn innebär lite omak då och då. 

    Har för övrigt själv haft mer eller mindre omöjligt att boka in specialistläkare, olika undersökningar och allergimottagning för barnen senare än 16. Men jag förstår det och inser att just sådant meck med tider är en del av föräldraskapet. Om JAG VÄLJER att skaffa barn, ska inte alla som kommer i kontakt med barnet tvinas jobba obekvämt eller 11-timmarsdagar för att anpassa sig efter mig. 
    Jo det är konstigt att jämförelsen med tandläkarbesök görs av lärare. Det är inte alls samma sak att gå till tandläkaren för ett barn som det är för en förälder att gå på ett utvecklingssamtal. Munnen är en våra kroppsdelar som är mest  privata. Att öppna munnen och låta någon greja med sina tänder har i studier visat sej vara förknippat med samma känslor som det är att ligga i gynekologstolen. Lägg där till att det inte alltid handlar om en enkel kontroll för barnen hos tandläkaren. Tänder ska lagas eller extraheras. Tandställningar framställas och spännas.. Sprutor ska in i munnen. Allt är saker som känns som dom flesta upplever ett visst obehag av.

    För att underlätta för barnen vill man ge dom bästa möjliga förutsättningar att klara av behandlingen. Det gör man när barnen är pigga och mätta. Det är stor skillnad på hur barnen koopererar och upplever behandlingen om dom kommer på dagen  eller om dom kommer på kvällen. Särskilt tydligt gäller det barn med diagnoser.

    Dom flesta tandläkarpraktiker såväl privata som folktandvårder erbjuder kvällstider. I princip alla behandlingar på barn, med undantag av några få behandlingar skulle kunna utföras kl 18 på barnen. För barnens skull väljer oftast föräldrarna att komma på dagtid, men dom väljer en dag som passar dom. 

    Ett tandläkarbesök på dagtid är för barnens skull. Ett utvecklingssamtal på dagtid är för lärarens skull. Det borde även för en lärare vara självklart i vilket fall föräldern prioriterar att ta ledigt på dagtid.
  • kaffe

    [quote=79507009][quote-nick]Wilowa skrev 2019-03-15 11:33:29 följande:[/quote-nick]Jag är lärare och har inte gjort jämförelsen, för jag vet att det inte hjälper. Ni ser ner på lärare och ni tycker att andra ska lösa era problem. ni kommer alltid ha argument för er sak och vägra inse fakta.

    Det är dock en väldigt stor skillnad på ett tandläkarbesök och ett utvecklingssamtal. Tandläkarbesöket erbjuds på tandläkarens arbetstid och passar inte det får man erbjudande om en annan tandläkare. Utvecklingssamtalet ska utföras av mentor och kan inte bytas ut. Det innebär att ni förväntar er att lärare gladeligen ska ställa upp med tider mellan 7-18 och dessutom ha ordinarie lektioner. Det innebär i sin tur att läraren måste hinna med sin planering och då tillkommer två timmars förtroendetidsarbete...minst! Det går inte att ha för många samtal på en dag, vilket medför att läraren har ett antal långa arbetsdagar.

    Jag trodde att mans slutade tro att läraren bor på skolan nån gång före mellanstadiet.[/

    Så fel du har. Jag ser inte ner på lärare. Löjligt av dej att ens komma med såna ? under bältet påståenden?.

  • kaffe

    [quote=79507293][quote-nick]Wilowa skrev 2019-03-15 14:26:31 följande:[/quote-nick]Fine vi kan byta!

    Jag har haft andra jobb, har du jobbat i skolan?

    Avskyr jag folk bara för att jag förklarar mina rättigheter och skyldigheter?

    Avskyr jag föräldrarna för att jag inte offrar min fritid för föräldrar som inte vill ta ledigt för sina barn? Föräldrar som inte ens kan fråga om en annan tid, utan som kräver att lärarna bara ska anpassa sig. Kräver att vi från början ska erbjuda alla tider som föräldrarna önskar.

    Jag förundras över hur snäva ni är i era argument. Jag kan tycka att era krav är rimliga om ni kan ha samtalet med nån annan än mentorn. Ni måste inse att ni kan lägga dessa krav på skolan att lösa, men inte på en enskild lärare. Engagera er politiskt, ni kan inte ändra reglerna genom att diskutera här.

    Sedan undrar jag hur det är med läskunnigheten, för jag har flera gånger skrivit att jag brukar vara flexibel i mitt jobb, jag brukar försöka hitta lösningar. Det jag argumenterat här är just reglerna. Frågan var hur en lärare kan lägga samtal mitt på dagen och det har jag svarat på gång på gång på gång. Rektor bestämmer och förtroendetiden ska inte användas till samtal.

    Förtroendetiden är en trygghet till era barn att de har väl förberedda lärare. Vi kan inte sitta i möten den tiden och vi kan inte täcka upp på fritids osv.[/

    Tja du, du skriver att Vi ser ner på lärare. Har man den synen generellt på föräldrar så är ju det ganska uppenbart vad du tycker.

  • kaffe

    [quote=79507680][quote-nick]hammarhajen skrev 2019-03-15 17:58:55 följande:[/quote-nick]Vet du, jag lägger ner. Om du inte vill eller kan förstå att det krävs energi och fokus också för utvecklingssamtal så har du en helt annan syn på skolans betydelse än vad jag har. Att prata om lärande och utveckling och har allt fokus på sig själv, kan vara en stor anspänning för många barn. Även om de har lätt för sig och trygga relationer till föräldrar och lärare. En del går hellre till tandläkaren än på utvecklingssamtal, för andra är det tvärt om. 

    De samtal jag haft runt 16.30 - 17.00 med barn som varit först i skolan och sedan på fritids är sällan så bra som de som ligger tidigare på dagen. Just för att barnen är trötta och hungriga då. 

    Många barn är ju lika trötta vid 18.00 som jag är vid 22.00 på kvällen. Inte skulle jag vilja ha mitt medarbetarsamtal när jag är som tröttast och bara vill hem. Utvecklingssamtalet är inte primärt till för föräldrar, utan för att barn och föräldrar tillsammans med läraren ska kunna reflektera över barnets lärande, styrkor och utmaningar. 

    Med det sagt kan man självklart ha samtal vid olika tider på dagen, precis som man kan gå till tandläkaren vid olika tider. [/

    Varför skulle jag inte förstå att det krävs energi och fokus av barnen vid utvecklingssamtalen? Men om man ska gå efter när barnen är som piggast och mest på g så hade kl 22 varit en utmärkt tid att ha dom där samtalen på för mina tonårssöner.

  • kaffe

    [quote=79507680][quote-nick]hammarhajen skrev 2019-03-15 17:58:55 följande:[/quote-nick]Vet du, jag lägger ner. Om du inte vill eller kan förstå att det krävs energi och fokus också för utvecklingssamtal så har du en helt annan syn på skolans betydelse än vad jag har. Att prata om lärande och utveckling och har allt fokus på sig själv, kan vara en stor anspänning för många barn. Även om de har lätt för sig och trygga relationer till föräldrar och lärare. En del går hellre till tandläkaren än på utvecklingssamtal, för andra är det tvärt om. 

    De samtal jag haft runt 16.30 - 17.00 med barn som varit först i skolan och sedan på fritids är sällan så bra som de som ligger tidigare på dagen. Just för att barnen är trötta och hungriga då. 

    Många barn är ju lika trötta vid 18.00 som jag är vid 22.00 på kvällen. Inte skulle jag vilja ha mitt medarbetarsamtal när jag är som tröttast och bara vill hem. Utvecklingssamtalet är inte primärt till för föräldrar, utan för att barn och föräldrar tillsammans med läraren ska kunna reflektera över barnets lärande, styrkor och utmaningar. 

    Med det sagt kan man självklart ha samtal vid olika tider på dagen, precis som man kan gå till tandläkaren vid olika tider. [/

    Varför skulle jag inte förstå att det krävs energi och fokus av barnen vid utvecklingssamtalen? Men om man ska gå efter när barnen är som piggast och mest på g så hade kl 22 varit en utmärkt tid att ha dom där samtalen på för mina tonårssöner.

  • kaffe

    [quote=79508714][quote-nick]Wilowa skrev 2019-03-16 09:26:34 följande:[/quote-nick]Skillnaden är att i skolan är inte den administrativa tiden oviktig, det är den som gör kvalitén på undervisningen. Du kan ta emot en patient utan den, jag kan inte ha bra lektioner utan planering. 

    Ställer du upp och tar patienter två timmar efter att du slutat för dagen?[/

    Nu hoppas jag du skojar. Det går varken behandla eller ta emot patienter utan att den administrativa delen är väl genomförd. Eller jo om man accepterar felbehandlingar och ett och annat dödsfall.

  • kaffe
    Ekolan skrev 2019-03-21 07:15:07 följande:

    Helt vansinnigt att även lärare har arbetstider att förhålla sig till.

    Skämt åsido.

    Ni som resonerar att det upplägget är förkastligt har ingen erfarenhet av sotare eller hantverkare misstänker jag?

    "Sotaren kommer det datumet någon gång mellan 07:00-14:00, är ni inte hemma får ni betala en avgift, att omboka kostar 200kr"

    Det är synnerligen hänsynslöst men nog tusan är det bara att finna sig i det för andra än du själv har sina arbetstider att förhålla sig till. Snarare är det väldigt lyxigt att du faktiskt får en specifik tid som du ska vara där för ditt barn.

    Det handlar som sagt om ditt barn och barnet är förhoppningsvis viktigt för dig, så lös problemet.

    Du är inte den enda som har vanliga arbetstider.


  • kaffe

    [quote=79518093][quote-nick]Ekolan skrev 2019-03-21 07:15:07 följande:[/quote-nick]Helt vansinnigt att även lärare har arbetstider att förhålla sig till.

    Skämt åsido.

    Ni som resonerar att det upplägget är förkastligt har ingen erfarenhet av sotare eller hantverkare misstänker jag?

    "Sotaren kommer det datumet någon gång mellan 07:00-14:00, är ni inte hemma får ni betala en avgift, att omboka kostar 200kr"

    Det är synnerligen hänsynslöst men nog tusan är det bara att finna sig i det för andra än du själv har sina arbetstider att förhålla sig till. Snarare är det väldigt lyxigt att du faktiskt får en specifik tid som du ska vara där för ditt barn.

    Det handlar som sagt om ditt barn och barnet är förhoppningsvis viktigt för dig, så lös problemet.

    Du är inte den enda som har vanliga arbetstider.[/

    Problemet är att den specifika tiden sällan eller aldrig kommer med tillräckligt lång framförhållning. Jag t ex kan lätt ta ledigt och stuva om mitt arbete om jag får veta med en månads varsel. Med tanke på att utvecklingssamtalen är något som ska genomföras varje termin borde det inte vara så svårt ge tiderna i god tid. Läser man tråden här så är vi många som får tiderna med en till två veckors varsel. För mej innebär det ett inkomstbortfall på många tusen pluss att min anställda får en massa merjobb. Antingen det eller att jag tvingas vara en krånglig förälder som får be om en annan tid.

    Så frågan är, är mina barn inte viktiga för mej bara för att jag har önskemål om god framförhållning eller är det kanske läraren / rektorn som är usla på att planera?

  • kaffe
    Wilowa skrev 2019-03-22 10:27:18 följande:
    Ger man tiderna tidigare än så, har många föräldrar glömt och kommer inte på mötet. Istället för att vara bitter på skolan, kontakta mentor och be om att ni gör upp en tid en månad innan. Problemet löst!
    Jag är inte bitter på skolan. Är du?

    Mentorn får inte tiderna för utvecklingssamtal av rektorn förrän 1-2 veckor innan så han kan inte göra så mycket åt det. Eftersom det är ett problem för mej har jag självklart tagit upp det. Vid varenda terminsstart både med mentorn och rektorn, men det leder inte till någon förbättring. 
  • kaffe
    Alexi skrev 2019-03-24 07:39:03 följande:
    Vadå mentorn får inte tiderna av rektorn? Är det inte läraren som bestämmer sina tider utifrån vad som passar för läraren? Hur kan i så fall två lärare på min skola ha så totalt olika typer av tider och system om det är rektorn som gör detta?
    På våra barns skola har dom utvecklingssamtalen under 1 dag och barnen blir lediga. Läraren fördelar ut tiderna under den dagen, men det är rektorn som bestämmer vilken dag. I år fick lärarna veta vilken dag det var 1 vecka innan samtalen skulle hållas. Läraren var juste och ringde mej först, men det hjälper inte. Jag behöver längre framförhållning än så. 
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?