• Ronjah

    När vände sig ert barn med huvudet ner?

    Är i vecka 33 och min lilla (nummer fem) ligger fortfarande med huvudet uppåt. Vet att det finns gott om tid för honom att vända sig, men han har legat så här så länge jag kan minnas. Har alltid föredragit att ligga med huvudet uppåt. Börjar bli lite orolig att han inte kommer att vända sig.

    Någon annan som haft barn som föredragit att ligga med huvudet upp men som ändå lagt sig rätt innan förlossningen?

  • Svar på tråden När vände sig ert barn med huvudet ner?
  • Babymama

    Mina två första snurrade runt hela tiden och den tredje låg i tvärläge fram till vecka 35. Sen vände de sig alla tre nedåt, tror barnmorskan kollade det i vecka 36 med alla och då låg de rätt. De fixerade sig dock aldrig, men behöll ändå huvudet nedåt. Hoppas din bebis vänder sig snart :)

  • Ronjah
    Babymama skrev 2019-03-13 19:03:36 följande:

    Mina två första snurrade runt hela tiden och den tredje låg i tvärläge fram till vecka 35. Sen vände de sig alla tre nedåt, tror barnmorskan kollade det i vecka 36 med alla och då låg de rätt. De fixerade sig dock aldrig, men behöll ändå huvudet nedåt. Hoppas din bebis vänder sig snart :)


    Ja min har ju varit livlig men aldrig snurrat så han lagt sig med huvudet ner, alltid upp. Men jag hoppas!
  • Babymama
    Ronjah skrev 2019-03-13 19:09:15 följande:

    Ja min har ju varit livlig men aldrig snurrat så han lagt sig med huvudet ner, alltid upp. Men jag hoppas!


    Jag kände själv aldrig att de två första snurrade utan det var barnmorskan som sa det vid kontroller. Jag tyckte att det kändes som att de sparkade på samma ställe hela tiden. Mitt bäcken är nog ganska brett och livmodern stor verkar det som iom att barnen inte fixerat sig så de hade säkert utrymme att röra sig länge. Trean låg dock länge i tvärläge för min mage blev så bred och SF-måttet stod stilla under de veckor hon låg på det viset. Sen hoppade det upp när hon vände sig.

    Har dina andra barn legat med huvudet ner i samma vecka? :)
  • Ronjah
    Babymama skrev 2019-03-13 19:18:21 följande:

    Jag kände själv aldrig att de två första snurrade utan det var barnmorskan som sa det vid kontroller. Jag tyckte att det kändes som att de sparkade på samma ställe hela tiden. Mitt bäcken är nog ganska brett och livmodern stor verkar det som iom att barnen inte fixerat sig så de hade säkert utrymme att röra sig länge. Trean låg dock länge i tvärläge för min mage blev så bred och SF-måttet stod stilla under de veckor hon låg på det viset. Sen hoppade det upp när hon vände sig.

    Har dina andra barn legat med huvudet ner i samma vecka? :)


    Jag känner hans huvud så väl uppe vid revbenen och har gjort det så länge jag kunnat känna honom. Har blivit bekräftat vid varje bm-besök och på ultraljud också.

    Mina andra fyra har varit mindre busiga och lagt sig tillrätta tidigt
  • Anotherone

    Första låg med huvudet ner alla kontroller ändå till slutet.

    Andra låg med huvudet ner till v 32-33 nånting då han först låg i tvärläge ett par veckor (sjukt obehagligt) och sedan i säte tills v 37 då han vände sig rätt. Så låg han kvar resten av graviditeten.

  • Ronjah
    Anotherone skrev 2019-03-13 19:39:08 följande:

    Första låg med huvudet ner alla kontroller ändå till slutet.

    Andra låg med huvudet ner till v 32-33 nånting då han först låg i tvärläge ett par veckor (sjukt obehagligt) och sedan i säte tills v 37 då han vände sig rätt. Så låg han kvar resten av graviditeten.


    Får hoppas min vänder sig också. Är ju ett tag kvar. Bara rädd att han har hittat sin favoritposition och kommer att stanna i den.
  • Anotherone
    Ronjah skrev 2019-03-13 20:08:30 följande:

    Får hoppas min vänder sig också. Är ju ett tag kvar. Bara rädd att han har hittat sin favoritposition och kommer att stanna i den.


    Hoppas!

    Det kan ju vara så att han hittat sin favoritposition . Å andra sidan är det inte ditt första barn så det finns kanske mer utrymme för bebisen att röra sig runt.
  • Sjuttiosjuan

    Min lilla tjej låg också med rumpan ner sen första kontrollen då man kunde känna/se hur hon låg. Det var dock en envis liten tös som vägrade vända på sig trots två vändningsförsök:) Kan trösta dig med att det inte var så obehagligt som alla sa. Tänkte föda henne i säte men fick tyvärr högt BT så det blev KS. Funkar ju det med. Lycka till och hoppas den lilla kommer på andra tankar:)

Svar på tråden När vände sig ert barn med huvudet ner?