Inlägg från: Anonym (Bättre att båda får lika uppmärksamhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bättre att båda får lika uppmärksamhet)

    Kusinen avundsjuk på min bebis

    EmberEyes skrev 2019-03-14 18:50:10 följande:

    Det är ganska vanligt att "första barnet/barnbarnet" får extremt mycket uppmärksamhet, uppbackning, presenter, hjälp och stöd till föräldrar av omgivningen osv, och efterkommande en hel del mindre för det då är "gamla nyheter" med en bebis. Den biten får du/ni prata om med omgivningen om ni känner er oroliga, och i minsta fall vara mentalt förberedda på att det kan hända.

    Att som barn gå från att ha varit släktens enda lilla prins/prinsessa är en jättestor omställning, det är nästan garanterat att det kommer situationer med avundsjuka och konflikter. Åter igen är det något ni får prata om, hur ni ska hantera det mm och vara mentalt förberedda på.


    Jag instämmer i detta. Det är verkligen inget konstigt att barnet beter sig på det viset och det är ju familjen som har gjort att hon förväntar sig uppmärksamheten. Det kommer garanterat att gå bra när er bebis föds, jag tror inte alls allt du behöver vara bekymrad. Bebisar får alltid mycket uppmärksamhet och det är väl snarare så att man får vara lite försiktig så att inte stora kusinen helt blir bortglömd vilket mycket väl skulle kunna hända om man inte är så psykologisk i familjen.

    Om jag var du och tycker att detta är ett stort problem så hade jag försökt att träffa dina föräldrar utan stora kusinen med så blir det inget problem alls. Sen tycker jag nog faktiskt att du får tänka lite på det äldre barnets känslor också, om du vill ha en bra relation med henne och den delen av familjen. Om hon har varit van vid att sitta vid bordets kortsida hela uppväxten så kan ni väl klämma in barnstolen till er baby någon annanstans? Det känns lite märkligt rivaliserande att säga att nu ska er baby ha uppmärksamheten bara för att den är minst: ?när en bebis kommer måste ju alla anpassa sig efter den så att det ska fungera?. Så är det väl inte?Hur rättvist är det?! Du är orolig att er bebis inte ska få lika mycket kärlek som storkusinen men säger samtidigt att ?nu ska alla anpassa sig efter min bebis?.

    När bebisen föds måste ni som dess föräldrar och storkusinen föräldrar se till att båda barn får lika uppmärksamhet! Eller hur?
Svar på tråden Kusinen avundsjuk på min bebis