• Guppi1234

    Förhandlingsfråga om föräldralön/föräldrapenningstillägg när det inte finns kollektivavtal

    Jag jobbar på ett it-konsultbolag utan kollektivavtal. 


     


    Jag ska gå på mammaledighet och kommer inte automatiskt att få extra föräldralön / föräldrapenningstillägg eller tjänstepension under det året jag är borta. 


     


    Har ni några bra förhandlingstips på hur jag kan prata med min chef så att jag får detta inkluderat bland mina förmåner? 


     


    Vi har massa bra avtal om allt möjligt, tjänstepension, försäkringar, sjukvård, men inte detta. 


     


    PS. Kommentarer som att ?alla bolag som inte har kollektivavtal är lika med skit? undanbedes. Jag orkar inte byta arbetsplats just nu, så det är inte ett möjligt alternativ. 

  • Svar på tråden Förhandlingsfråga om föräldralön/föräldrapenningstillägg när det inte finns kollektivavtal
  • Magnefico

    Tror du har små möjligheter att lyckas med det faktiskt.

    Men det är inte så mycket pengar det handlar om ändå.

  • NELJ

    Jag hade ett samtal med min chef som gick i still med:

    -Vad har vi för föräldrapenningtillägg förresten?

    - Eh... inget alls tror jag.

    - Men det är väl inte rimligt? Skulle inte det här företaget matcha kollektivavtalen eller erbjuda bättre?

    - Eh... jo. Vad vill du ha då?

    - Jag vill att min lön fylls ut till 100% de första tre månaderna.

    - Okej.

  • Anotherone

    Jag tror det är svårt när du redan är anställd och redan är gravid. Den enda som tjänar på det just nu är du. Det hade varit en annan sak att ta upp det i ett rekryteringsförfarande där de ville anställa dig och du hade utrymme att ställa krav.

    Men enklast är väl att bara ta upp det, du har ju inget att förlora annat än att du får ett nej.

  • Kjell2
    Guppi1234 skrev 2019-03-18 15:03:32 följande:

    Jag jobbar på ett it-konsultbolag utan kollektivavtal. 


     


    Jag ska gå på mammaledighet och kommer inte automatiskt att få extra föräldralön / föräldrapenningstillägg eller tjänstepension under det året jag är borta. 


     


    Har ni några bra förhandlingstips på hur jag kan prata med min chef så att jag får detta inkluderat bland mina förmåner? 


     


    Vi har massa bra avtal om allt möjligt, tjänstepension, försäkringar, sjukvård, men inte detta. 


     


    PS. Kommentarer som att ?alla bolag som inte har kollektivavtal är lika med skit? undanbedes. Jag orkar inte byta arbetsplats just nu, så det är inte ett möjligt alternativ. 


    Hänger extremt på vad det är för företag. Kan du visa på någon policy kring att det är viktigt med många kvinnor, jämstäldhet odyl kan du peka på det i din argumentation.


Svar på tråden Förhandlingsfråga om föräldralön/föräldrapenningstillägg när det inte finns kollektivavtal