• Katrin09

    Så ONT att jag snart ger upp men vården hittar inget fel(??)

    Hej,

    Jag har i flera månader nu haft problem med andningen, som ett tryck, och som att motoriken där inne inte rikttigt fungera rätt.

    På det har jag dessutom konstant spänning/tryck i huvud, ansikte, hals, nacke.

    Jag får ont i öron, näsa, hals området när jag andas.

    Sen så har jag dessutom domningar i vänster ben. Smärtan är konstant, i olika grader, men jag är helt slut nu, och ännu deppigare är det att ingen tycks hitta vad felet är(!)

    Jag har fått höra att "det är psykiskt", men inget hjälper! Har tagit ångestdämpande, träffat psykolog, kollat blodet, varit hos öron/näsa/hals doktorn, varit på akuten en massa gånger men jag får ingen hjälp. Ingenting.

    Jag vet inte vad mer jag kan göra? Jag orkar inte så mycket mer :(

    Hur kan jag få nån att ta min smärta på allvar? Min ork att kämpa dalar snabbt..

  • Svar på tråden Så ONT att jag snart ger upp men vården hittar inget fel(??)
  • Fredling

    Jag ha precis samma problem med andningen. Att jag inte "Får tillräckligt med luft". Det avtog i samband med min graviditet, vet inte om det berodde på att jag tränade mindre (?), men nu när jag gymmar igen och är i slutet av mon graviditet (BF på måndag 25/3) så har det kommit tillbaka... Är livrädd för att det ska komma tillbaka "i full styrka" när bebisen är ute. Jag skrev en egenremoss till St Görans astma och allergimottagning (stockholm), och vi gjorde en utredning som inte visade något, men jag fick ändå en astmamrdicin att ta morgon och kväll. Nu sista veckorna hjälper den ju inte, men jag kommer få komma tillbaka dit för ytterligare prover när bebisen är ute, sådana prover som ej kan göras när jag är gravid. Så för att sammanfatta så har jag inte fått svar på varför jag inte kan andas heller Tycker att den dåliga andningen hör ihop med en knuta som jag får i höger skuldra, som jag får när jag tränar, men jag vetifan .. gått hos varenda sjukgymnast och kört akupunktur o allting men inget hjälper. GALET frustrerande.

  • lövet2

    Jag hade tungt med andningen ett tag. Flera månader. Ett tryck över bröstet. Domningar i en arm och motsatt ben. Yr till och från. Av en ren slump hamnade jag hos en sjukgymnast, som hittade ett fel ganska högt upp i ryggen. Jag fick behandling och blev bra. Sjukgymnasten talade om att jag inte var botad, utan att felet var kroniskt, men jag skulle få komma tillbaka om jag fick problem igen.

  • Katrin09

    Vad konstigt att det lättade med graviditeten. Tråkigt att du inte kunnat få hjälp heller. Jag skulle nog behöva skriva en egenremiss också för vc leder ingenvart just nu. Kanske sjukgymnasten i inlägget nedan vet nåt de andra inte vet?

  • Katrin09
    lövet2 skrev 2019-03-19 20:41:48 följande:

    Jag hade tungt med andningen ett tag. Flera månader. Ett tryck över bröstet. Domningar i en arm och motsatt ben. Yr till och från. Av en ren slump hamnade jag hos en sjukgymnast, som hittade ett fel ganska högt upp i ryggen. Jag fick behandling och blev bra. Sjukgymnasten talade om att jag inte var botad, utan att felet var kroniskt, men jag skulle få komma tillbaka om jag fick problem igen.


    Åh, det låter lite likt det jag har. Men kunde sjukghmnasten förklara vad felet var, om det nu var kroniskt? Skönt att det hjälpt iaf
  • lövet2
    Katrin09 skrev 2019-03-20 07:36:21 följande:
    Åh, det låter lite likt det jag har. Men kunde sjukghmnasten förklara vad felet var, om det nu var kroniskt? Skönt att det hjälpt iaf
    Det var något med en kota i bröstryggen. Jag känner av ryggen då och då, men det har aldrig varit så illa som det var första gången.
  • cosinus

    Jag skulle nog också boka tid hos en sjukgymnast och höra vad de har att säga. Låsningar i bröstryggen kan göra att det känns galet tungt att andas, som att det nästan fysiskt är omöjligt att få ner luft och en hel del av de problem du beskriver skulle kunna skyllas på problem från rygg/nacke.

    Du kommer iaf inte bli sämre av att låta en sjukgymnast gå igenom dig.

  • Anonym (Spännis)

    Jag får väldigt liknande problem när jag får problem med ryggen (bröstryggen). Gå till en naprapat, en bra sådan kan göra underverk.

  • Fredling

    Precis som alla skriver sitter det förmodligen en knuta i bröstryggen, men jag kan säga att jag varit hos sjukgymnaster (många olika!) Och fått behandlingar, och det kommer aaaaalltid tillbaka. En viss punkt i bröstryggen. Har gjort MR, hittar inget. Är så himla trött på detta min medicin hjälper faktiskt (innovair 1 puff morgon och en puff kväll, astmamedicin), men jag kommer ändå be om att få göra en utförlig astmakontroll när bebisen är ute. Och somsagt nu är det rätt svårt att andas, förmodligen pga att jag har BF på måndag :-P

Svar på tråden Så ONT att jag snart ger upp men vården hittar inget fel(??)