• Anonym (Ell)

    Skaka kläderna innan tvätt, ensam om att göra det?

    Ja, är det bara jag som gör det?? Eller slänger du/ni in tvätten direkt från tvättkorgen?
    Tycker det känns ofräscht att få in damm, hår, grus som kan finnas på strumpor m.m. i tvättmaskinen. Sen förvinner ju inte dammet av att det blir blött direkt..
    Kläderna kan ju dessutom ha legat ett tag i tvättkorgen och såklart samlar på sig en massa damm. 
    Bor på landet i hus, så inga problem att skaka, men kanske inte lika enkelt om man bor i lägenhet.

  • Svar på tråden Skaka kläderna innan tvätt, ensam om att göra det?
  • Anonym (Ell)
    Anonym (Vid behov) skrev 2019-03-20 14:38:52 följande:

    Vid behov skakas det INNAN det läggs i tvättkorgen. Har aldrig varit med om att det samlar damm däri, då är nog problemet snarare att man tvättar för sällan.


    Klart det smalas damm, damm finns överallt, även om man har lock på tvättkorgen. Kläderna du lägger ner i korgen har damm på sig innan de ens kommer till tvättkorgen.
    Jag tycker helt enkelt det känns fräschare att få in dammfri tvätt i maskinen. Men inser att jag är ganska ensam om att göra såhär. 
  • Anonym (Ell)
    Fjäril kär skrev 2019-03-20 15:21:06 följande:

    Det enda plagg jag gör så med pga SMUTS är mina arbetskläder, jobbar i stall och har både spån, hö, päls och torv på kläderna. Då skakas dom av innan jag tvättar.

    I övrigt kan jag vid behov skaka ut jeans, en blus eller annat plagg men då för att de har knölat ihop sig och blir onödigt skrynkliga om jag inte gör så.

    Känns som om onödigt dubbeljobb att skaka bort damm/smuts från skitiga kläder som ändå ska tvättas? Har du så stora och grova dammråttor kanske det är dammet som är problemet och inte tvätten...


    Jo det är ett extrajobb och att tvätta blir ju en ganska lång process, men tycker det känns fräschare. 
  • Anonym (Ell)
    sextiotalist skrev 2019-03-20 15:00:23 följande:
    Men det sköljs ju bort under tvätten. I min tvättmaskin så kommer smutsiga kläder in, dammet är inga problem
    Gör det? Ja kanske, tänker att dammet sitter fast hårdare när tvätten blir blöt.
  • Anonym (Ell)
    Hi5 skrev 2019-03-20 15:05:08 följande:

    Jag bor med tre barn som lägger sina egna kläder i tvätten.
    Jag skakar alltid deras kläder, tömmer fickorna och vänder allt ut och in om de glömt det.


    Tömmer också ur fickorna varje gång innan tvätt, vänder ut o in på dom och sen skakar, vilket inte känns så roligt att göra inne.
  • Anonym (Ell)
    Glinda från Oz skrev 2019-03-20 15:42:20 följande:
    Hur gör du när du ska använda kläderna sen för det lär samlas mer damm när de hänger i garderoben än i en tvättkorg med lock?
    Jag kan skaka av dom då med, speciellt om det är ett plagg som jag inte använder så ofta, utan det har legat/hängt ett bra tag i garderoben. Ser inget konstigt med det.
  • Anonym (Ell)
    Anonym (?) skrev 2019-03-20 15:46:17 följande:
    Varför vända kläderna ut och in? Tvättar du kläderna med avigsidan ut?
    Klart jag vänder vissa kläder ut och in. Tex jeans, för att jag inte vill att de ska tappa färgen. Dessutom är ju insidan på kläderna den sida man har närmast kroppen. Tex vid träning blir jag ju svett, det sätter sig ju mest på insidan av tightsen eller tröjorna. 
  • Anonym (Ell)
    Anonym (Nja..) skrev 2019-03-20 15:48:05 följande:
    Öh.. fräscha upp smutstvätt? Hur tänkte du nu? Smutstvätt är ju redan smutstvätt..

    Är du en sån som handdiskar all disk med diskmedel innan du sätter in det i diskmaskinen också?
    Ja det är smutstvätt, men vill inte få in ev damm i tvättmaskinen.
    Nädu, visserligen sköljer jag av disken ordentligt innan jag sätter in den i diskmaskinen. Så jag halvdiskar den väl då haha.
  • Anonym (Ell)
    Anonym (grus) skrev 2019-03-20 15:52:30 följande:
    Eh, mina träningskläder blir i alla fall svettiga rakt i igenom tyget. Och tyg är ju genomsläppligt för vatten och tvättmedel så hela tyget blir nog rent oavsett vom du vänt dem ut och in eller inte. 

    Det där med att jeansen tappar färgen är nog en myt egentligen. Har aldrig tvättat jeans ut och in och de håller färgen finfint. Handlar nog mer om att undvika blekmedel i tvättmedlet och det har jag inte till någon tvätt. 

    Men, om du nu tvättar allt ut och in, då blir väl det lilla dammet som du inte kunnat skaka av kvar? Eller? Du kanske ska tvätta allt två gånger - en gång för insidan, och en gång för utsidan? 
    Jag kanske skakar kläderna ut och in? Men sen behöver inte exakt allt damm försvinna, det är nog en omöjlighet. 
  • Anonym (Ell)
    Anonym (grus) skrev 2019-03-20 16:03:49 följande:
    Det räcker ju gott att skrapa av matrester som är i bitar. Att skölja slösar bara på vatten och är helt onödigt, går lika mycket vatten då som ett ev längre program.
    Ok, men jag kanske inte är nån miljöhippie. Nä men jag tror inte det går åt så mycket vatten, låter det rinna sparsamt när jag sköljer av.
  • Anonym (Ell)
    Anonym (mmm) skrev 2019-03-20 16:44:52 följande:
    Men det finns väl inte grus och grejer i tvätten? Inte hos oss i af, antar att vi i så fall skakar ur sånt innan vi lägger tvätten i tvättkorgen. Vi tvättar flera ggr i veckan så inte hinner det samla damm inte Flört
    Men snälla, har du inte barn? Det brukar bli en del grus, i alla fall den här årstiden..
    Har en 12 åring, där blir det inte så mycket. Men med 4 åringen som leker på marken, där kan det bli en del på sockorna exempelvis.
  • Anonym (Ell)
    Anonym (mmm) skrev 2019-03-20 16:44:52 följande:
    Men det finns väl inte grus och grejer i tvätten? Inte hos oss i af, antar att vi i så fall skakar ur sånt innan vi lägger tvätten i tvättkorgen. Vi tvättar flera ggr i veckan så inte hinner det samla damm inte Flört
    Men snälla, har du inte barn? Det brukar bli en del grus, i alla fall den här årstiden..
    Har en 12 åring, där blir det inte så mycket. Men med 4 åringen som leker på marken, där kan det bli en del på sockorna exempelvis.
  • Anonym (Ell)
    Anonym (mmm) skrev 2019-03-20 16:44:52 följande:
    Men det finns väl inte grus och grejer i tvätten? Inte hos oss i af, antar att vi i så fall skakar ur sånt innan vi lägger tvätten i tvättkorgen. Vi tvättar flera ggr i veckan så inte hinner det samla damm inte Flört
    Men snälla, har du inte barn? Det brukar bli en del grus, i alla fall den här årstiden..
    Har en 12 åring, där blir det inte så mycket. Men med 4 åringen som leker på marken, där kan det bli en del på sockorna exempelvis.
  • Anonym (Ell)
    Anonym (mmm) skrev 2019-03-20 16:44:52 följande:
    Men det finns väl inte grus och grejer i tvätten? Inte hos oss i af, antar att vi i så fall skakar ur sånt innan vi lägger tvätten i tvättkorgen. Vi tvättar flera ggr i veckan så inte hinner det samla damm inte Flört
    Men snälla, har du inte barn? Det brukar bli en del grus, i alla fall den här årstiden..
    Har en 12 åring, där blir det inte så mycket. Men med 4 åringen som leker på marken, där kan det bli en del på sockorna exempelvis.
  • Anonym (Ell)
    EmberEyes skrev 2019-03-20 18:33:09 följande:
    Du menar att du inte bara sköljer av disken i onödan, utan du gör det under rinnande vatten, och motiverar det med att "du inte är en miljöhippie"? Gudars skymning...

    Av vad du skrivit i denna tråden så låter det som du lider av tvångstankar eller någon annan typ av neuros vad gäller smuts. Hur mycket handsprit förbrukar du per vecka? Hur ofta skurar du badrummet och köket (skura, inte torka av)? Behöver du dammsuga och moppa varje dag?
    Dammsuger och torkar golven en dag i veckan. Jag stänger av vattnet mellan sakerna jag sköljer av, jag låter det inte rinna hela tiden såklart, herregud.
Svar på tråden Skaka kläderna innan tvätt, ensam om att göra det?